سقف کاذب نسوز چیست

08 آبان ، 1401
مبلمان اداری آذران فضانما

سقف کاذب نسوز یکی از پرکاربردترین انواع سقف می باشد که برای جلوگیری از انتشار آتش به طبقات بالای ساختمان مورد استفاده قرار میگیرند. این سقف ها دارای شبکه زیرساخت فلزی بوده و تایل های گچی و پی وی سی روی آن قرار میگیرد.

به همین دلیل همزمان می توانند تاثیر زیادی بر پنهان سازی تاسیسات موجود در سقف داشته و منجر به زیبایی محیط نیز شوند. شرکت آذران؛ تولیدکننده سقف کاذب پی وی سی، در ادامه به معرفی انواع سقف کاذب ضد حریق، مزایاف معایب و نحوه اجرای آنها خواهد پرداخت.

سقف کاذب نسوز

سقف از بخش های بسیار مهم در معماری می باشد که علاوه بر زیبایی، تاثیر زیادی بر میزان مصرف انرژی و همچنین ایمنی محیط دارد. با توجه به اینکه اغلب تاسیسات در ساختمان های مسکونی و اداری و غیره از روی سقف عبور می کنند، به همین دلیل از سقف کاذب برای پنهان سازی آنها و اجرای نورپردازی و زیباتر شدن سقف اصلی استفاده میشود. سقف کاذب نسوز یکی از زیرمجموعه های انواع سقف کاذب می باشد که تایل های به کار رفته در آن قدرت بالایی در برابر آتش دارند.

در ساختار سقف کاذب نسوز از تایل های گچی استفاده میشود که حجم بالایی از آب در ترکیبات به کار رفته در آن وجود دارد. علاوه براین، سولفات کلسیم موجود در این تایل ها نیز تاثیر بسزایی در جلوگیری از انتشار آتش داشته و به همین دلیل نه تنها در محیط های مسکونی، بلکه در ادارات و سازمان های حاوی اسناد مهم مورد استفاده قرار میگیرند. در واقع می توان گفت، سقف کاذب نسوز همان سقف های کناف می باشند که تایل های به کار رفته در آن قدرت زیادی در تحمل حرارت و شعله ور شدن آتش دارند.

سقف کاذب نسوزسقف کاذب نسوز

انواع سقف کاذب نسوز

انواع سقف کاذب نسوز را می توان بر اساس نوع تایل های گچی مورد استفاده در آنها دسته بندی کرد که عبارتند از:

سقف کاذب نسوز FR

تایل های گچی مورد استفاده در این سقف ها در کنار الیاف شیشه ای شرایط را برای جلوگیری از انتشار شعله های آتش فراهم می کنند. این گروه از سقف ها در محیط هایی که امکان آتش سوزی بالا بوده و رطوبت کمی در آنها وجود دارد مورد استفاده قرار میگیرند.

سقف کاذب نسوز FM

نوع دیگری از سقف های کاذب نسوز با تایل های FM اجرا میشوند که قدرت بالایی در برابر حرارت داشته و ضد حریق هستند. از ویژگی های مهم سقف های کاذب نسوز FM می توان به ضد آب بودن آنها نیز اشاره کرد. به همین دلیل در محیط های حاوی رطوبت بالا نیز می توان از این نوع سقف های ضد حریق و نسوز از سقف های کناف FM استفاده میشود.

دیگر مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

سقف کاذب شیشه ای

انواع سقف کاذب کشسان

آموزش گام به گام نصب سقف کاذب

مزایای سقف کاذب ضد حریق

استفاده از سقف های کاذب نسوز کاربرد بسیار گسترده ای دارد و این نشان دهنده مزایای متعدد آنها می باشد. به عنوان مثال، چند مورد از مهم ترین مزایای سقف های کاذب ضد حریق شامل موارد زیر می باشند:

جلوگیری از انتشار آتش سوزی بین طبقات

یکی از بزرگترین مشکلات در ساختمان های چند طبقه، انتشار شعله های آتش در زمان آتش سوزی بین طبقات می باشد. آتش سوزی در طبقات پایین از طریق سقف به طبقات بالاتر انتشار می یابد و سقف های نسوز در برابر این شرایط مقابله می کنند. با استفاده از این سقف ها، طبقات بالاتر فرصت دارند تا ساختمان را تخلیه کنند و به آنها آسیبی وارد نخواهد شد.

در ساختار تایل های گچی 21 درصد آب و 79 درصد سولفات کلسیم به کار رفته است. در صورت رخ دادن آتش سوزی، آب موجود در این تایل ها به مرور تبخیر شده و از آتش گرفتن سقف جلوگیری می کنند. سپس سولفات کلسیم به دلیل کلسینه شدن از آتش سوزی سقف و تایل ها جلوگیری می کنند. در این بازه زمانی نه تنها فرصت برای فعال شدن سیستم های آبپاشی سقف وجود دارد، بلکه سایر طبقات نیز در صورت مهار نشدن آتش سوزی می توانند ساختمان را تخلیه کنند.

کاهش مصرف انرژی

الیافت شیشه ای به کار رفته زیر تایل های گچی تاثیر بسیار بالایی در جلوگیری از هدر رفتن انرژی دارند. چون این الیاف عایق حرارتی بوده و از هدر رفتن انرژی از سقف جلوگیری می کنند.

مزایای سقف کاذب نسوزمزایای سقف کاذب نسوز

پنهان سازی تاسیسات

مانند سایر انواع سقف های کاذب، تاسیسات و کابل کشی های روی سقف زیر تایل های گچی پنهان میشوند. به همین دلیل نظم ایده آلی در سقف ایجاد شده و تعمیرات آنها نیز براحتی انجام میشود. برای تعمیر تاسیسات کافیست تایل مورد نظر را جدا نموده و مجدد آن را در جای خود قرار دهید. علاوه بر موارد فوق، این سقف ها به عنوان عایق صوت نیز عمل می کنند.

کاربرد سقف کاذب نسوز

علاوه بر محیط های مسکونی، سقف های کاذب نسوز کاربردهای متعددی دارند که برخی از آنها عبارتند از:

  • اجرای سقف کاذب نسوز در اتاق دیتا سنترها و اتاق سرور
  • جلوگیری از حریق در بیمارستان ها و آزمایشگاه ها
  • جلوگیری از انتشار آتش از سقف بین طبقات ادارات و سازمان های حاوی اسناد و مدارک مهم
  • افزایش ایمنی در محیط های آموزشی و مدارس و دانشگاه ها با سقف های ضد حریق
  • قابل استفاده برای سقف محل برگزاری دائمی نمایشگاه ها

نحوه اجرا سقف کاذب نسوز

برای اجرای سقف کاذب نسوز، ابتدا بهتر است اجزای به کار رفته در آن را بررسی و معرفی کنیم. در ساختار کلی این سقف ها از سپری، نبشی، تایل های گچی و آویز استفاده میشود. سپری های فلزی برای ساخت شبکه زیرساخت استفاده شده و به کمک نبشی به سقف متصل میشوند. پنل ها یا همان تایل ها گچی که در اغلب مواقع ابعاد 60*60 سانتی متر دارند روی زیرساخت فلزی قرار میگیرند.

روند نصب به این صورت است که ابتدا زیرساخت به کمک سپری های فلزی آماده سازی و با نبشی و آویز کاملا محکم و ثابت میشوند. سپس تایل های گچی با سوراخ کردن و اتصالات فلزی روی زیرساخت محکم میشود.

نحوه اجرا و نصب سقف کاذب نسوزنحوه اجرا و نصب سقف کاذب نسوز

خرید سقف کاذب آذران

با توجه به مزایای متعددی که انواع سقف کاذب نسوز و ضد حریق به همراه دارند، انتخاب و خرید آنها یکی از بهترین گزینه ها برای بازسازی و زباتر شدن محیط داخلی ساختمان و افزایش ایمنی آن می باشد. برای خرید سقف کاذب پی وی سی با گارانتی و بالاترین کیفیت می توانید از محصولات آذران استفاده کنید. این سقف ها ضد آب و عایق رطوبت و صوت و حرارت بوده و بر روی انواع سقف های قدیمی و جدید قابل نصب و اجرا می باشند. 
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LcoQQ8gAAAAAIXVDhxLnuClb0j_S4Xyk5icLxGe