دیوار تاسیساتی کناف چیست

08 آبان ، 1401
مبلمان اداری آذران فضانما

دیوار تاسیساتی کناف که با نام های دیگری همچون دیوار جداکننده w116 نیز شناخته شده می باشد، یکی از متریال های بسیار کاربردی در پنهان سازی تاسیسات روی دیوار ساختمان ها به شمار می رود. این دیوارها که از پنل های گچی و سازه فلزی دو طرفه تشکیل شده اند، مقاومت بالایی در برابر نم و رطوبت داشته و تاثیر چشمگیری بر زیبایی و نظم محیط داخلی ساختمان ها دارد. برای آشنایی بیشتر با دیوار تاسیساتی کناف، مزایا، معایب، ویژگی ها و نحوه نصب و اجرا و همچنین کاربردهای مختلف آن در ادامه با گروه آذران همراه باشید.

دیوار تاسیساتی کنافدیوار تاسیساتی کناف

دیوار تاسیساتی کناف

دیوار تاسیساتی کناف یا w116 و w111، w112 وw115 یکی از محصولات ارائه شده توسط برند شناخته شده کناف می باشد که برای دیوارهای داخلی ساختمان ها مورد استفاده قرار میگیرد. این دیوارها دارای یک سازه فلزی دو طرفه بوده که در دو طرف آن پانل های گچی کناف نصب می گردد. در نهایت لوله و تاسیسات و سیم کشی ها از فضای خالی بین دو پنل عبور داده میشود.

جنس دو سازه به کار رفته در دیوارهای تاسیساتی کناف فلزی و از ورق های گالوانیزه می باشد. پنل های گچی نیز از یک هسته مرکزی گچ و چندین لایه خمیر کاغذهای بازیافتی تشکیل شده و در برابر نم و رطوبت نیز مقاومت بالایی دارند.

این دیوارها بیشترین کاربرد را در محیط های مرطوب و نقاطی دارند که لوله و تاسیسات زیادی روی دیوارها قرار گرفته و چهره ای نامناسب را ایجاد کرده اند. با قرار گرفتن تمام تاسیسات بین دو سازه فلزی از دیده ها پنهان شده و علاوه براین، دسترسی به آنها نیز بسیار آسان خواهد بود.

انواع دیوار تاسیساتی کناف

برند کناف مدل های مختلفی از دیوارهای تاسیساتی را ارائه داده که از نظر نحوه اجرا و ویژگی ها با هم تفاوت دارند. در حالت کلی این دیوارها را می توان در گروه های زیر دسته بندی کرد:

  • دیوارجداکننده w111: این دیوارها دارای یک ردیف سازه فلزی می باشد و یک لایه پنل گچی نیز روی آن قرار میگیرد. به همین دلیل سرعت نصب بالا و هزینه اجرای کمی دارند.
  • دیوار تاسیساتی w112: این دیوارها شامل یک ردیف سازه فلزی و دو لایه پنل گچی بوده و عایق صوتی بوده و در برابر آتش سوزی نیز مقاوم است.
  • دیوار جداکننده w115: این دیوارها دو ردیف سازه فلزی و دو پنل گچی دارند و به دلیل استفاده از نوار فوم کناف عملکرد بسیار خوبی در برابر صوت داشته و به عنوان عایق عمل می کنند.
  • دیوارجدا کننده w116: در سرویس های بهداشتی بیشتر از این دیوار استفاده شده و بین دو سازه فلزی بادبندها متصل میشوند.

دیگر مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

کناف دیوار چیست

چرا بتونه کناف ترک میخورد

مزایای دیوار تاسیساتی کناف چیست؟

دیوار تاسیساتی کناف که در گروه دیوارهای خشک ساختمان قرار گرفته اند، بدون نیاز به مصالح ساختمانی از قبیل سیمان روی سازه فلزی نصب میشوند. بر اساس ساختار کلی این دیوارها چند مزیت مهم در آنها به چشم میخورد که عبارتند از:

نصب آسان

در نصب دیوارهای تاسیساتی نیاز به تخریب زیرساخت و همچنین استفاده از مصالح نمی باشد. کافیست سازه های فلزی که از پروفیل های گالوانیزه تولید میشوند به صورت عمودی ثابت شده و سپس پانل های گچی روی آنها با اتصالات فلزی محکم شوند. نصب اسان و سریع باعث میشود حجم بالایی از هزینه های تجهیز و بازسازی ساختمان کاهش یابد.

دسترسی آسان به تاسیسات

عبور لوله های آب و سیستم های گرمایشی و سرمایشی و انواع کابل از روی دیوارها تاثیر منفی بر زیبایی ظاهری آنها ایجاد می کند. با استفاده از دیوار تاسیساتی کناف نه تنها می توان این لوله ها را پنهان کرد، بلکه دسترسی به آنها برای انجام تعمیرات نیز بسیار آسان است. برای تعمیر لوله ها و تاسیسات نیاز به تخریب نیست و کافیست اتصالات پنل مربوطه را باز و پس از تعمیرات مجدد آنها را در محل قبلی قرار داده و نصب کنید.

مزایای دیوار کناف تاسیساتیمزایای دیوار کناف تاسیساتی

عایق بودن دیوار تاسیساتی کناف

از دیگر مزایای دیوارهای تاسیساتی کناف می توان به عایق بودن آنها اشاره کرد. لایه های پشم شیشه و سایر الیاف عایق که بین سازه های فلزی قرار میگیرد، باعث میشود تا این دیوارها به عنوان عایق صوت، حرارت و نم و رطوبت عمل کنند. به همین دلیل است که این دیوارها بیشترین کاربرد را در استخرها و سرویس های بهداشتی دارند.

غیر قابل اشتعال بودن دیوار کناف

در ساختار پنل های گچی کناف سولفات کلسیم و آب قرار دارد. وجود این ترکیب باعث میشود تا در برابر حرارت و آتش سوزی مقاومت بسیار بالایی داشته و غیر قابل اشتعال باشند. جالب است بدانید که دیوارهای تاسیساتی کناف تا 120 دقیقه کاملا در برابر آتش سوزی و حریق عایق بوده و می توانند از اشتعال جلوگیری کنند.

از دیگر مزایای دیوارهای تاسیساتی کناف می توان به قابلیت رنگ آمیزی آنها و سازگاری با دکوراسیون داخلی اشاره نمود. همچنین لازم به ذکر است، بر روی این دیوارها می توان انواع تایل های آینه ای و نورپردازی نصب نمود.

معایب دیوار تاسیساتی کناف

علیرغم تمام مزایا و ویژگی های مثبتی که در این دیوارهای جداکننده کناف وجود دارد، برخی از معایب نیز در آنها به چشم میخورد. از جمله معایب این دیوارها می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

  • این دیوارها در برابر آب زیاد مقاوم نبوده و آب را به خود جذب می کنند.
  • قدرت تحمل پنل های گچی محدود بوده و در هر متر مربع با توجه به نوع پانل حدود 115 کیلوگرم بار را می توانند تحمل کنند.

کاربرد دیوار کناف چیست؟

با توجه به اینکه دیوارهای تاسیساتی کناف به عنوان یک عایق صوتی و حرارتی عمل می کنند و نصب و اجرای آنها نیز آسان است، در محیط های متعددی کاربرد دارند. از جمله موارد کاربرد دیوار کناف می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

  • قابل استفاده در سرویس های بهداشتی
  • نصب دیوار تاسیساتی در استخرها
  • قابل استفاده در داخل سالن های کنفرانس و اجتماعات برای پنهان کردن تاسیسات و عایق صوتی کردن دیوارها
  • قابل استفاده در تمام دیوارهای داخل ساختمان ها که دارای لوله و تاسیسات هستند.

نصب دیوار تاسیسات کنافنصب دیوار تاسیسات کناف

نحوه نصب دیوار تاسیساتی کناف

برای نصب دیوار تاسیساتی کناف کافیست مراحل زیر طی شوند:

  • ابتدا سازه های فلزی ساخته شده از پروفیل های گالوانیزه به صورت عمودی روی دیوار متصل میشوند. این سازه ها در دو ردیف و مقابل هم قرار میگیرند.
  • لایه هایی از پشم شیشه و الیاف های عایق بین دو سازه قرار میگیرد تا محیط را عایق کنند
  • پانل های گچی را روی سازه فلزی در دو طرف قرار داده و با اتصالات فلزی محکم میشوند.
  • فاصله بین پانل ها و دیوار سازه باید کاملا درزگیری شود و سپس در صورت نیاز رنگ آمیزی انجام خواهد شد.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LcoQQ8gAAAAAIXVDhxLnuClb0j_S4Xyk5icLxGe