آیا کناف ترک میخورد

01 تیر ، 1401
مبلمان اداری آذران فضانما

آیا کناف ترک میخورد و ممکن است بعد از نصب، درزهایی روی سطح آن در سقف و دیوارها بوجود آید؟ این یکی از سوالات مهم و البته نگرانی های اغلب افرادی می باشد که شناخت کافی درباره کناف نداشته و از کیفیت آن مطلع نمی باشند.

با توجه به قیمت بالا و جلوه ی زیاد کناف در فضای داخل ساختمان، این نگرانی طبیعی است اما پیشنهاد می کنیم ابتدا عواملی که باعث میشوند در این تایل ها ترک ایجاد شود را بررسی کنید. چون ترک خوردن کناف در حالت طبیعی امری عادی نیست و به عوامل جانبی بستگی دارد. شرکت آذران در ادامه به مهم ترین عواملی که باعث ترک خودرن کناف میشود اشاره خواهد داشت.

ترک خوردن کناف و دلایل آنترک خوردن کناف و دلایل آن

کناف چیست؟

با توجه به تغییراتی که در صنعت ساخت و ساز و طراحی داخلی بوجود آمده است، سقف های کاذب اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده و تنوع بالایی نیز در آنها وجود دارد. کناف یکی از کاربردی ترین انواع سقف کاذب می باشد که از تایل های فلزی با روکش گچ تشکیل شده و روی سازه بسیار مقاوم بر روی دیوار یا سقف نصب میشوند.

این تایل های مربعی سرعت اجرای بسیار بالایی داشته و به دلیل تنوع در رنگ و همچنین عایق بودن در برابر صوت و حرارت، در منازل مسکونی و محیط های اداری و تجاری مورد استفاده قرار میگیرند.

چرا کناف ترک میخورد؟

علیرغم مزایای بسیار زیادی که کناف به همراه دارد، عدم توجه به برخی از استانداردها در آن در نهایت باعث میشود تا ترک هایی بر روی آنها شکل بگیرد. اما سوال این است که همیشه کناف ترک میخورد و راه چاره ای برای این مشکل وجود ندارد؟ بدون شک پاسخ منفی خواهد بود.

چون تایل های گچی کناف در حالت عادی از کیفیت بسیار خوبی برخودار هستند و اگر به درستی در شرایط ایده آل نصب آنها انجام شود، ترک و شکستگی روی آنها ایجاد نخواهد شد. از مهم ترین دلایلی که باعث میشود سقف کاذب کناف ترک بخورد می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

دیگر مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

همه چیز درباره سقف کناف

تفاوت سقف کاذب با کناف چیست؟

مزایای سقف کناف اصل و کاربردهای آن

ترک خوردن کناف به دلیل درزگیری نادرست

یکی از اصلی ترین دلایلی که باعث میشود روی تایل های گچی کناف شکستگی و ترک ایجاد شود، درزگیری نادرست آن است. بر اساس استانداردهای مهم در نصب این تایل ها، باید از درزگیرهای مناسب بین آنها استفاده شود.

چون تایل های گچی کناف پس از نصب ممکن است کمی جا به جا شده و به هم فشار وارد کنند. درزگیرها نوعی نوار چسبی مشبک می باشند که بین تایل های قرار گرفته و از فشار وارد کردن آنها به هم جلوگیری می کند.

سازه کشی نادرست سقف کناف

از دیگر مواردی که می تواند بر ترک خوردن کناف تاثیر بگذارد، سازه کشی نادرست آن است. همان طور که اشاره شد، تایل های گچی کناف روی سازه ای فلزی قرار گرفته و محکم میشوند. اگر این سازه به درستی نصب نشود، تایل ها روی آنها محکم نشده و کمی حرکت خواهند داشت.

حرکت داشتن تایل های کناف به هم فشار وارد می کنند و در نهایت نتیجه ای جز ترک و شکستگی را به همراه ندارد. لازم به ذکر است که سازه کشی کناف نیاز به تخصص و مهارت و تجربه داشته و عدم توجه به آن تاثیر بسیار بدی بر کیفیت کار خواهد داشت.

دلایل ترک خوردن کنافدلایل ترک خوردن کناف

عدم کیفیت سقف کاذب کناف

با توجه به استقبال بسیار زیاد از کناف در صنعت ساختمان سازی، در حال حاضر نمونه های بسیار بی کیفیتی از آنها در بازار موجود می باشد. متاسفانه این کناف ها به دلیل قیمت ارزان مورد استقبال قرار گرفته و پس از نصب با مشکل ترک خوردن کناف مواجه میشوید.

تنها راه حل برای رهایی از این شرایط، خرید کناف از مراکز شناخته شده و برندهای معروف می باشد. پرداخت هزینه کمی بیشتر می تواند کیفیت و ماندگاری کناف ها را تا حد زیادی برایتان تضمین کند.

استفاده نکردن از سازه F

سازه ای که برای اجرای کناف مورد استفاده قرار میگیرد اهمیت بسیار زیادی داشته و با توجه به اینکه بخواهید تایل ها روی سقف همراه با نور مخفی نصب شوند یا روی دیوار فرق خواهند داشت. در برخی از کناف ها که نور مخفی نیز روی آنها اجرا میشود، سازه F مورد استفاده قرار میگیرد تا با استانداردها کاملا تطابق داشته باشد. عدم توجه به این موضوع مهم در بسیاری از مواقع باعث ترک خوردن کناف و شکستگی روی تایل ها میشود.

لرزش ساختمان و بلایای طبیعی و غیر طبیعی

در حالت کلی می توان گفت، هر عاملی که باعث لرزش و تکان خوردن تایل های گچی شود، در نهایت می تواند در ترک خوردن کناف ها نقش داسته باشد. بلایای طبیعی از قبیل زلزله از جمله مواردی می باشد که می توان به عنوان دلیل برای این مشکل در نظر گرفت.

علاوه براین، متاسفانه بسیاری از آپارتمان ها به دلیل عدم رعایت استانداردها در اثر حرکت خودروهای سنگین در خیابان و کوچه دچار لرزش های شدید میشوند. انجام فعالیت های مختلف از جمله بازسازی و تخریب و سرامیک کاری و غیره در طبقات بالایی ساختمان نیز می تواند منجر به لرزش سقف شود. تمام این موارد روی ظاهر کناف ترک ایجاد می کند که با توجه به میزان کیفیت تایل ها تعداد و شدت آنها متفاوت است.

علت ترک خوردن بتونه کناف

از کارهای بسیار مهمی که در فرآیند نصب کناف ها باید انجام شود، بتونه کاری محل اتصال آنها است. در برخی از مواقع به مرور روی این بتونه ها ترک هایی بوجود می آید. چند دلیل مهم برای رخ دادن این مشکل وجود دارد که مهم ترین آنها، عدم استفاده از پودر درزگیر مناسب و استاندارد، انتخاب نوارهای درزگیر غیر استاندارد و همچنین وجود اشکال در سازه کشی و محکم کردن آن روی سقف می باشد.

چطور از ترک خوردن کناف جلوگیری کنیم؟

با توجه به آنچه در طول متن اشاره شد، نوع مصالحی که برای این کار انتخاب میشود و همچنین نحوه اجرای آن می تواند به شدت بر ترک خوردن یا نخوردن کناف ها موثر باشند. به همین دلیل می توان گفت، برای جلوگیری از این کار در مرحله اول باید کناف های با کیفیت از برندهای معروف را خریداری کنید و ملاک انتخاب را ارزان بودن قرار ندهید. علاوه براین، اجرا و نصب سازه فلزی و اتصال تایل ها بر روی آن و درزگیری و بتونه کاری و غیره همگی باید توسط افراد حرفه ای و با رعایت استانداردها انجام شود.

جلوگیری از ترک خوردن کنافجلوگیری از ترک خوردن کناف

نحوه رفع ترک کناف

اگر به هر دلیل ترک و درزهایی را روی کناف سقف یا دیوار مشاهده کردید، براحتی می توانید آن را برطرف کنید. برای رفع ترک کناف کافیست مراحل زیر را طی کنید:

  • تمام گچ های جدا شده و تکه های آویزان روی کناف را با دستمال و برس نرم تمیز کنید.
  • روی درز و ترک ایجاد شده نوار درزگیر چسب دار بزنید. (این نوارها مخصوص کناف می باشند.)
  • پودر بتونه کناف را خریداری و مقدار کمی از آن را با آب ولرم مخلوط کنید تا خمیری با غلظت متوسط و شبیه به سس مایونز بدست آید.
  • یک لایه از بتونه آماده شده را روی درز قرار داده و با کاردک بکشید. در واقع بتونه روی نوار درزگیر قرار میگیرد و آن را پنهان می کند.
  • پس از خشک شدن لایه اول، بتونه، مجدد یک لایه نازک تر از بتونه را روی درز قرار دهید.
  • پس از خشک شدن لایه دوم، روی آن را سمباده بزنید تا برجستگی هایش به طور کامل پنهان شوند.
  • در نهایت با رنگ مناسب روی بتونه کاری را می توانید بپوشانید.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LcoQQ8gAAAAAIXVDhxLnuClb0j_S4Xyk5icLxGe