دیوار خشک کناف چیست و چه کاربردهایی دارد

08 شهریور ، 1401
مبلمان اداری آذران فضانما

دیوار خشک یا درای وال کناف DRAY WALL نوع خاصی از پوشش های به کار رفته برای دیوار داخلی و خارجی ساختمان ها می باشد که به دلیل عدم استفاده از سیمان و ملات در اجرا خشک نامیده میشوند. در واقع این دیوارها تنها با پیچ و مهره و اتصالات و سازه های فلزی و تایل های گچی کناف اجرا شده و اجرا و ترمیم آسانی دارند.

مانند سایر پوشش های به کار رفته برای دیوارهای داخلی و خارجی ساختمان، درای وای کناف نیز مزایا و معایب خاصی دارد و بر اساس ویژگی های مختلف می توان آنها را دسته بندی کرد. آذران؛ تولیدکننده دیوارپوش پی وی سی و کف کاذب در ادامه تمام ویژگی ها و کاربردهای دیوار خشک کناف، نحوه اجرا، کاربردها و مزایا و معایب آن را بررسی خواهد کرد.

آشنایی با دیوار خشک کنافآشنایی با دیوار خشک کناف

دیوار خشک کناف یا درای وال چیست؟

کناف یکی از برندهای شناخته شده در زمینه تولید تایل های گچی با بدنه آلومینیومی می باشد که محصولات آن برای سقف و دیوار مورد استفاده قرار میگیرد. نوع خاصی از این تایل ها برای پوشاندن و زیباسازی دیوارها کاربرد دارد و با نام درای وال کناف dray wall شناخته شده هستند.

دیوار خشک کناف به سازه فلزی تشکیل شده از دو مقطع عمودی و افقی فولادی گفته میشود که تایل های گچی کناف روی آنها قرار میگیرد. در اجرای سازه فولادی و نصب تایل ها به هیچ عنوان از سیمان و ملات استفاده نشده و تنها پیچ و مهره برای آنها استفاده میشود.

به عبارت دیگر، سازه این دیوارها از دو مقطع فلزی تشکیل شده که ساختاری ناودانی دارند. به طوریکه ابتدا مقطع افقی با پیچ و مهره ثابت شده و سپس مقطع های عمودی با فاصله از هم روی بخش افقی قرار گرفته و محکم میشوند. بعد از اجرای این سازه و نصب آن، تایل های گچی روی آن قرار گرفته و براحتی قابل جا به جایی هستند. عدم استفاده از مصالح ساختمانی باعث میشود تا اجرای کار سریع تر و بدون تخریب و کثیف کاری صورت گیرد.

انواع درای وال کناف

دیوار خشک کناف در چند سال اخیر کاربرد گسترده ای در محیط های مختلف پیدا کرده است. دلیل کاربرد گسترده آن، تنوع بالا در تایل های به کار رفته بر روی سازه است. بر اساس جنس تایل ها می توان درای وال ها را در گروه های مختلفی دسته بندی کرد که عبارتند از:

تایل گچی کناف

از رایج ترین و اصلی ترین نوع درای وال ها می توان به مدل های دارای تایل های گچی اشاره کرد. بدنه این تایل ها فلزی و از جنس آلومینیوم و گالوانیزه بوده و گچ به کار رفته بر روی آنها قابل رنگ آمیزی است. این تایل ها مقاومت کمی در برابر نم و رطوبت داشته و به همین دلیل بیشتر برای فضای داخلی اتاق خواب و پذیرایی و موارد مشابه استفاده میشوند. 

دیگر مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

دیوارپوش بین کابینتی

دیوارپوش آکوستیک

معایب دیوارپوش فومی

دیوار خشک کناف MRB

این نوع از دیوارهای خشک دارای تایل های مقاوم در برابر نم و رطوبت هستند. به همین دلیل می توان در فضاهایی که مقدار کمی رطوبت در آنها وجود دارد، مانند آشپزخانه ها از درای وال های Moisture Resistant Board استفاده نمود. 

دیوار خشک کناف FRB

از دیگر انواع درای وال می توان به FRB اشاره کرد که در برابر آتش سوزی دوام و ماندگاری بالایی دارند. به منظور افزایش ایمنی ساختمان ها و محیط های کاری و جلوگیری از انتشار و شیوع شعله های آتش در زمان آش سوزی می توان از این نوع دیوار استفاده نمود. 

دیوار خشک FMRB

از بهترین و البته گران ترین نوع تایل های به کار رفته برای دیوارهای خشک می توان به FMRB اشاره کرد که در برابر نم و رطوبت و آتش سوزی مقاوم هستند. لازم به ذکر است، هیچ یک از موارد فوق ضد آب نمی باشند و نمی توانند از نفوذ آب به درون بافت تایل جلوگیری کنند. به همین دلیل نمی توان آنها را مستقیم با آب شستشو داد و برای حمام و موارد مشابه استفاده نمی شوند.

علاوه بر این، با توجه به شرایط دیوار و ارتفاع آن سازه های متفاوتی برای درای وال به کار می رود و بر این اساس نیز دسته بندی های مختلفی را می توان برای آنها ارائه داد.  به عنوان مثال برای دیوارهای دارای ارتفاع کمتر از سه متر از سازه W623 استفاده شده و برای ارتفاع 10 متر از سازه های W625 , W626 , W628 نیز می توان استفاده نمود.

انواع دیوار خشک کنافانواع دیوار خشک کناف

مزایای دیوار خشک کناف 

در مقایسه با سایر متریال های به کار رفته در طراحی داخلی، کناف با استقبال زیادی مواجه شد و دلیل اصلی آن، مزایای متعدد درای وال است. چند مورد از مهم ترین مزایای درای وال ها عبارتند از:

  • نصب و اجرای درای وال بسیار آسان و سریع می باشد
  • وزن تایل های گچی بسیار سبک بوده و به بار مرده ساختمان اضافه نمی کند
  • در برابر نم و رطوبت تا حد مطلوبی مقاوم می باشد
  • به دلیل وزن سبک، در صورت بروز زلزله و ریزش دیوار، آسیبی به افراد وارد نخواهد شد
  • قابل رنگ آمیزی بوده و متناسب با شرایط محیط می توان طرح دلخواه را اجرا نمود
  • تاسیسات و نواقص دیوار اصلی به آسانی با درای وال کناف پوشانده میشود
  • ترمیم آسانی دارد و کافیست تایل دارای عیب را از جای خود خارج و با تایل سالم عوض کرد
  • استفاده از تایل های مجزا بر روی دیوار اصلی منجر به عایق شدن محیط در برابر صوت و حرارت می شود. 
  • کاهش هزینه های مصرف انرژی به دلیل جلوگیری از هدر رفتن انرژی

معایب دیوار خشک کناف

علیرغم مزایای متعدد، چند عیب و نقطه منفی نیز در دیوار خشک کناف وجود دارد که از مهم ترین آنها می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

  • قیمت گران کناف نسبت به سایر دیوارپوش ها
  • نداشتن جلوه مناسب در صورت اجرای غیر استاندارد و عدم درزگیری به صورت صحیح

کاربرد درای وال کناف

با توجه به ویژگی ها و مزایا و معایب درای وال ها، از این پوشش ها برای زیباتر شدن محیط های مختلفی می توان استفاده نمود. برخی از موارد کاربرد درای وال کناف عبارتند از:

  • اجرای درای وال در اتاق کار و مدیریت
  • پنهان سازی نواقص دیوارهای اصلی در سرویس بهداشتی 
  • اجرای دیوار خشک در آشپزخانه های مدرن
  • زیبا سازی دیوار پذیرایی با استفاده از تایل های رنگی
  • استفاده در اتاق خواب به منظور عایق ساختن محیط در برابر صوت و حرارت
  • قابل استفاده در سالن های کنفرانس، فروشگاه ها و محیط های کاری
  • پارتیشن بندی و جداسازی بخش های مختلف در محیط های کاری

کاربردهای انواع دیوار خشک کنافکاربردهای انواع دیوار خشک کناف

نحوه اجرای درای وال کناف

اجرای درای خشک کناف بدون در ظر گرفتن جزئیات متعدد، شامل مراحل زیر می باشد:

  • ابتدا شرایط محیط بررسی شده و بر اساس ارتفاع دیوارها نوع سازه و ناودانی ها مشخص میشود
  • ناودانی یا سازه افقی با پیچ و مهره های مخصوص روی دیوار و سقف متصل میشوند.
  • ناودانی های عمودی با فاصله از هم روی ناودانی افقی متصل میشوند. بر اساس شرایط محیط و نوع کاربری فضا میزان فاصله بین ناودای های عمودی تعیین می گردد.
  • در آخرین مرحله لازم است درزگیری بین تایل ها انجام شود. 
  • بر اساس شرایط محیط و سبک دکوراسیون و نور و غیره می توان تایل ها را رنگ آمیزی نمود. علاوه براین، نورپردازی نیز برای تایل ها اجرا شده و تاثیر بسزایی در زیباتر شدن محیط خواهد داشت. 

موارد مهم در نگهداری و تعمیر درای وال کناف

به منظور افزایش طول عمر تایل های کناف و داشتن محیطی زیبا با جلوه مناسب، چند نکته زیر می توانند موثر باشند:

  • کناف تنها در برابر نم و رطوبت مقاوم است و برای تمیز کردن آنها نباید سطح دیوار را شستشو داد. 
  • با توجه به شرایط محیط و میزان نم و رطوبت و حرارت نوع تایل را انتخاب کنید. برای محیط های مرطوب بهتر است تا حد امکان تایل های گچی معمولی استفاده نشده و به جای آن MBR را به کار ببرید.
  • برای حفظ زیبایی محیط، تایل های دارای ترک و شکستگی و عیب را از جای خود جدا و با قطعه سالم تعویض کنید.
  • به کیفیت تایل ها و قطعات سازه فلزی دقت کنید. چون عدم کیفیت در هر یک از این قطعات می تواند تاثیر مستقیم بر طول عمر دیوار خشک کناف داشته باشد. در حالت استاندارد سازه فلزی باید حداقل 6 سانتی متر ضخامت داشته باشد.
  • برای محیط هایی که نم و رطوبت زیادی دارند، بهتر است تایل های سمنت را انتخاب کنید.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LcoQQ8gAAAAAIXVDhxLnuClb0j_S4Xyk5icLxGe