بررسی مزایا و معایب سقف کاذب کشسان

05 تیر ، 1401
مبلمان اداری آذران فضانما

مزایا و معایب سقف کاذب کشسان از جمله موارد مهمی می باشد که اطلاع از آنها تاثیر زیادی در روند انتخابتان خواهد داشت. چون ممکن است این سقف ها با شرایط محیط مورد نظر شما تناسب نداشته و با گذشت زمان کوتاه کارایی خود را از دست بدهند. ما در گروه آذران در ادامه به مهم ترین ویژگی های مثبت و منفی و مزایا و معایب انواع سقف کاذب کشسان اشاره خواهیم داشت تا در نهایت بتوانید با شناخت کامل بهترین گزینه را انتخاب کنید.

مزایا و معایب سقف کشسانمزایا و معایب سقف کشسان

سقف کاذب کشسان چیست؟

قبل از اینکه به معرفی مزایا و معایب انواع سقف کاذب کشسان بپردازیم، بهتر است ابتدا شما را با این مدل از سقف کاذب و ویژگی ها و کاربردهای آن بیشتر آشنا کنیم. سقف کشسان یکی از پرطرفدارترین انواع سقف کاذب می باشد که دارای بدنه تمام پارچه ای بوده و روی زیرساخت و شبکه فلزی بسیار مقاوم نصب میشود.

این سقف ها دارای انواع مختلف لاکر، آینه ای، مات، ترنسپرنت، ساتین، کهکشانی بوده که همگی بدنه از از پارچه های پی وی سی دارند. از مهم ترین ویژگی های این سقف ها می توان به پنهان کردن نواقص موجود در سقف اصلی بوده و با نورپردازی می توان جلوه منحصر به فردی را در آنها بوجود آورد. همچنین لازم به ذکر است، این سقف ها به دلیل خاصیت کشسانی پارچه به کار رفته در آنها با حرارت تغییر شکل داده و به همین دلیل امکان ایجاد منحنی و قوس و انحنا در بدنه سقف وجود دارد.

مزایای سقف کاذب کشسان

در حالت کلی سقف های کشسان دارای مزایای بسیار زیادی بوده و به همین دلیل در محیط های مسکونی و دفاتر کار و استخر و غیره قابل نصب هستند. مهم ترین مزایای سقف کاذب کشسان عبارتند از:

پربازدیدترین مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

سقف های کاذب مناسب آشپزخانه

تعمیر و ترمیم سقف کاذب چگونه انجام می شود؟

سقف کاذب شیشه ای چیست و چه کاربردی دارد؟

شستشوی آسان

یکی از مهم ترین مزایای سقف کاذب کشسان، قابلیت شستشوی آسان و عدم تاثیر منفی مواد شوینده بر بدنه سقف می باشد. پارچه های پی وی سی در برابر مواد شوینده کاملا مقاوم هستند و رنگ و طرح آنها در صورت تماس با این مواد تغییر پیدا نمی کند. به همین دلیل این سقف ها را بدون نگرانی می توان در اتاق کودکان و بیمارستان و محیط های درمانی استفاده کرد.

عایق رطوبت

عایق بودن در برابر نم و رطوبت از دیگر مزایای سقف کاذب کشسان می باشد و به همین دلیل است که از آن به عنوان یکی از بهترین گزینه ها برای سقف کشسان استخر استفاده میشود. ساختار پارچه های پی وی سی به گونه ایست که نم و رطوبت نمی تواند به درون آنها نفوذ کند و کاملا ضد آب هستند.

قابلیت جا به جایی و نصب مجدد سقف

از مشکلات بزرگ در خانه های استیجاری می توان به هزینه های چند برابر برای دیزاین محل جدید است. اما لازم است بدانید که قابلیت نصب مجدد یکی از بهترین مزایای سقف های کاذب کشسان به شمار می رود. کافیست لایه رویی و شبکه فلزی را از روی سقف اصلی جدا نموده و در محل جدید مجدد با رعایت استانداردها نصب آن انجام شود. این در حالیست که سایر سقف های کاذب امکان نصب مجدد نداشته و به همین دلیل هزینه های بازسازی و تغییر دکوراسیون را تا حد زیادی افزایش می دهند.

مزایای سقف کشسانمزایای سقف کشسان

عایق صدا

قرار گرفتن یک لایه پی وی سی در سقف علاوه بر زیباتر کردن محیط، باعث میشود تا صدا از طبقات بالایی کمتر به پایین نفوذ کند. در واقع با انتخاب این سقف ها با یک تیر چند نشان می زنید و کاهش آلودگی صوتی ساختمان یکی از آنها به شمار می رود.

تنوع بالا از نظر طرح و رنگ

به جرات می توان گفت یکی از مهم ترین مزایای سقف کاذب کشسان که باعث شده است این سقف ها تا این اندازه مورد استقبال قرار گیرند، تنوع بالا در طرح و رنگ آنها می باشد. پارچه های پی وی سی در بیش از 100 رنگ ارائه میشوند و متناسب با شرایط محیط و سبک چیدمان و طراحی داخلی می توان گزینه مناسب را انتخاب کرد.

امکان چاپ طرح مورد نظر برای سقف

علاوه بر طرح های موجود در بازار، امکان چاپ طرح دلخواه برای این سقف ها بر اساس خواسته مشتری وجود دارد. این مزیت سقف کاذب کشسان نه تنها در منازل، بلکه در محیط های کاری و تجاری نیز کاربرد زیادی دارد. به عنوان مثال می توان طرح کهکشان یا لوگو و آرم شرکت و غیره را روی سقف چاپ و با نورپردازی آن را زیباتر کرد.

سبک بودن سقف

وزن سبک و اضافه نکردن بار زیاد به ساختمان از دیگر ویژگی های مثبت و مزیت های سقف کشسانی به شمار می روند. پارچه های پی وی سی حتی در بهترین کیفیت که ضخامت بالایی دارند، بسیار سبک بوده و به همین دلیل حتی بر روی سقف ساختمان های قدیمی نیز می توان آنها را نصب کرد.

قابلیت نورپردازی سقف

یکی از اصلی ترین کارها در مرحله نصب این سقف ها، نورپردازی آنها با چراغ های ال ای دی و فیبرنوری می باشد. از مزایای بسیار خوب سقف های کشسانی می توان به تنوع بالا در شیوه های مختلف نورپردازی آنها اشاره کرد.

طول عمر بالا سقف کشسان

همان طور که اشاره شد، این سقف ها در برابر نفوذ نم و رطوبت کاملا مقاوم هستند و عایق به شمار می روند. وارد نشدن نم و رطوبت به درون منافذ پارچه از پوسیدگی آنها جلوگیری می کند و به همین دلیل عمر سقف افزایش پیدا می کند. مقاومت بالا در برابر آتش سوزی و همچنین ضد گرد و غبار و آنتی باکتریال بودن همگی از ویژگی های بسیار خوب سقف های کشسان به شمار می روند.

معایب سقف کاذب کشسان

هر یک از متریال های به کار رفته در محیط اطرافمان مجموعه ای از ویژگی های مثبت و منفی هستند و سقف کاذب کشسان نیز مستثنی نیست. به طوریکه می توان برخی از معایب را در این سقف ها نیز مشاهده کرد. مهم این است که تعداد معایب بیشتر از مزایا نباشد که خوشبختانه در این سقف ها این چنین است. معایب سقف کشسان کاذب عبارتند از:

نصب با تجهیزات پیشرفته

به عنوان اولین گزینه در میان معایب سقف کاذب کشسان می توان به نصب کمی پیچیده آنها اشاره کرد. آماده سازی زیرساخت فلزی با پروفیل های مخصوص و جوش دادن آنها به هم، آماده کردن پارچه پی وی سی و حرارت دادن برای ایجاد فرم و انحنای دلخواه در آنها نیاز به تخصص و ابزار دارد. به همین دلیل در صورت نداشتن تجربه و تجهیزات و ابزارهای لازم نمی توان این سقف ها را به درستی نصب کرد و نتیجه مطلوبی دریافت نمی کنید.

مقاومت کم در برابر اشیای نوک تیز

از دیگر معایب سقف کاذب کشسان می توان به مقاومت کم آنها در برابر تماس با اشیای نوک تیز اشاره کرد. برخی از پارچه های پی وی سی موجود در بازار ضخامت بسیار کمی داشته و به دلیل کیفیت پایین، احتمال سوراخ شدن آنها در تماس با اشیای نوک تیز وجود دارد.

قیمت گران سقف کشسان

هزینه های زیاد برای نصب و اجرای سقف و همچنین نورپردازی از دیگر معایب سقف کاذب کشسان به شمار می رود. دقت داشته باشید که نمونه های ارزان قیمت این سقف ها کیفیت کمی داشته و در فاصله کوتاه تغییر رنگ و شکل داده و احتمال پاره شدن آنها وجود دارد. این در حالیست که مدل های باکیفیت گران هستند.

معایب سقف کشسانمعایب سقف کشسان

عدم دسترسی به تاسیسات سقف

برخلاف سقف کناف و آسمان مجازی که براحتی با جدا کردن تایل می توان به سقف اصلی و تاسیسات روی آن دسترسی داشت، در سقف های کشسان این چنین نیست. بعد از نصب پارچه پی وی سی روی شبکه فلزی نمی توان به سقف اصلی دسترسی داشت، مگر اینکه پارچه مجدد از روی سازه جدا شود. به همین دلیل بهتر است تا حد امکان این سقف ها در مکان هایی نصب شوند که تاسیسات روی سقف اصلی قرار نگرفته باشد.

ترمیم و تعمیر سخت

به دلایل مختلف مانند برخورد اشیای نوک تیز و سنگین به پارچه رویی سقف ممکن است بخش هایی از آنها دچار پارگی شود. متاسفانه در این شرایط تنها راه حل تعویض کل پارچه می باشد و این یکی از مهم ترین معایب سقف کشسان است و باید به آن توجه داشت.

همچنین لازم به ذکر است، برخی از پارچه های پی وی سی بی کیفیت و غیر استاندارد در فضای بسته به مرور بوی بسیار بدی را منتشر می کنند. مواد شیمیایی موجود در پارچه های پی وی سی نامرغوب مشکلات تنفسی و حساسیت را به همراه داشته و در محیط های بسته این موضوع بسیار نگران کننده است. البته با خرید سقف کاذب کشسان باکیفیت می توان این عیب مهم را از بین برد.

در یک جمع بندی کلی از مزایا و معایب سقف کاذب کشسان می توان به این نتیجه رسید که با انتخاب سقف از برندهای معتبر می توان به نتایج خوبی دست پیدا کرد. چون اغلب معایب سقف های کشسان به کیفیت تجهیزات به کار رفته در آنها بستگی دارد، به جز قیمت!

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LcoQQ8gAAAAAIXVDhxLnuClb0j_S4Xyk5icLxGe