تفاوت دیوارپوش و دیوارکوب در چیست

04 اردیبهشت ، 1401
مبلمان اداری آذران فضانما

تفاوت دیوارپوش و دیوارکوب یکی از سوالات و ابهاماتی می باشد که اغلب افراد در زمان انتخاب متریال مناسب برای زیباتر شدن دیوار با آن روبرو هستند. آیا دیوارپوش از نظر جنس و نحوه نصب و کاربرد با دیوارکوب فرق دارد؟ قیمت دیوارپوش بیشتر است یا دیوارکوب؟ طرح و رنگ بندی این دو با هم تفاوت دارند یا خیر؟ اگر شما نیز به دنبال پاسخ مناسبی برای این سوال هستید، در ادامه با شرکت آذران همراه باشید.

دیوارپوش چیست؟

یکی از عناصر پر مصرف این روزهای ساختمان ها، استفاده از دیوارپوش می باشد. دیوارپوش یا دیوارکوب ها، پوشش های به کار رفته بر روی دیوار هستند که در انواع طرح و رنگ ها به کار رفته است. افرادی که قصد تغییر دکوراسیون منزل و یا محیط اداری خود را دارند، می توانند مناسب ترین دیوارپوشی که مد نظر دارند را انتخاب کرده و از آن برای ایجاد دکوراسیون جدید استفاده کنند.

از انواع دیوار پوش پی وی سی می توانید در ساختمان ها مسکونی، اداری، تجاری استفاده کنید. برای منازل از دیوارپوش ها بیشتر در فضای بین کابینت ها آشپزخانه، روی ستون و یا حتی در قسمت هایی از دیوار پذیرایی و همینطور بالای تختخواب استفاده می شود. امروزه دیوارپوش ها یکی از عوامل مهم در دکوراسیون داخلی می باشد.

دیوارکوب چیست؟

یکی از انواع پوشش های مناسب برای دیوار یا سقف استفاده از انواع دیوارکوب می باشد که سبکی تزئینی در پنل سازی چوب دارد. نحوه نصب دیوارکوب به صورت تزئینی در پنل سازی چوب بوده که به صورت مساوی و با در جهت شیارهای آن نصب خواهد شد. دیوارکوب های معمولا به صورت عمودی قابل نصب می باشند. این نکته را هم باید اضافه کنیم که از دیوارکوب در محیط هایی که دکوراسیونی سنتی دارند استفاده می شود.

آشنایی با دیوارپوش و دیوارکوب و تفاوت آنهاآشنایی با دیوارپوش و دیوارکوب و تفاوت آنها

تفاوت دیوارکوب و دیوارپوش

دیوار یکی از مهم ترین بخش ها در محیط های مسکونی و اداری و کاری می باشد که در دکوراسیون به آن اهمیت زیادی داده میشود. به همین دلیل متریال های مختلف برای تزئین و زیباسازی آن استفاده میشود که اصطلاحا به آنها دیوارپوش یا دیوارکوب گفته میشود.

برخلاف تصور اغلب افراد، تفاوتی میان دیوارپوش و دیوارکوب وجود ندارد. البته برخی از افراد به متریال های به کار رفته برای تزئین دیوار منازل دیوارکوب و به آنچه برای محیط های کاری و اداری استفاده میشود، دیوارپوش می گویند. اما تولیدکنندگان و عرضه کنندگان این محصولات هیچ تفاوتی میان این دو قائل نمیشوند.

تفاوت دیوارپوش و دیوارکوب از نظر جنس

به دلیل اهمیت و کاربرد بسیار زیاد دیوارپوش یا دیوارکوب ها، انواع مختلفی از آنها ارائه شده اند که از نظر جنس با هم تفاوت دارند. به طوریکه برخی از آنها متریال اولیه ورق های چرمی بوده و گروهی دیگری فوم و پی وی سی و حتی کاغذ هستند. با توجه به تفاوت هایی که در جنس آنها وجود دارد می توان انواع دیوارپوش یا دیوارکوب را به صورت زیر معرفی کرد:

دیوارپوش پی وی سی

همان طور که از نام این گروه مشخص است، اصلی ترین متریال به کار رفته در آنها مواد پلیمری پی وی سی می باشند. این دیوارکوب ها نه تنها در محیط های اداری و تجاری، بلکه در منازل نیز کاربرد گسترده ای دارند. به طوریکه انواع طرح های ساده و سه بعدی در رنگ های متنوع در آنها پیاده سازی شده و برای اتاق پذیرایی و اتاق خواب و دفتر کار و غیره در دیوار شاخص یا تمام دیوارها مورد استفاده قرار میگیرند.

مهم ترین تفاوت دیوارپوش و دیوارکوب پی وی سی با سایر دیوارپوش ها در نصب آسان و عایق بودن آنها در برابر صوت و حرارت و نم و رطوبت اشاره کرد. علاوه براین، قیمت این دیوارپوش ها نیز نسبتا ارزان می باشد.

دیگر مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

تی وی وال چیست و چه کاربردهایی دارد؟

تفاوت دیوارپوش سه بعدی با کاغذ دیواری سه بعدی در چیست؟

تفاوت دیوارپوش های پلی استایرن با دیوارپوش های پی وی سی چیست؟

دیوارپوش فومی

از دیگر دیوارپوش یا دیوارکوب های مورد استفاده در صنعت دکوراسیون می توان به دیوارپوش فومی اشاره کرد. این دیوارکوب ها از پلی اورتان تولید شده و به همین دلیل وزن بسیار کمی داشته و بار اضافه زیادی را به دیوار تحمیل نمی کند.

تفاوت دیوارپوش یا دیوارکوب فومی با سایر گزینه ها در نحوه نصب آنها می باشد. این دیوارپوش ها اغلب تایل پشت چسب دار هستند و براحتی روی سطح مورد نظر می توان آنها را قرار داد. نوع رولی آنها نیز در دیوارهای بزرگتر کاربرد دارند و برای نصب از چسب های مخصوص استفاده میشود.  

دیوارکوب ام دی اف

با توجه به مقاومت بالای ورق های ام دی اف در برابر ضربه و تماس با اشیای نوک تیز، گزینه ای ایده آل برای پوشاندن سطح دیوارها می باشند. دیوارکوب ام دی اف دارای بدنه پی وی سی بوده و روی آنها یک ورق ام دی اف به کار می رود. تنوع بالا در رنگ و نصب آسان و ماندگاری زیاد از ویژگی های منحصر به فرد این نوع از دیوارپوش یا دیوارکوب می باشد.

از دیگر گزینه هایی که می توان برای انواع دیوارپوش یا دیوارکوب از نظر جنس معرفی کرد عبارتند از:

  • دیوارکوب سنگی
  • دیوارپوش آجری
  • دیوارکوب فلزی
  • دیوارکوب کناف

تفاوت دیوارپوش و دیوارکوبتفاوت دیوارپوش و دیوارکوب

تفاوت دیوارپوش و دیوارکوب از نظر کاربرد

یکی دیگر از پارامترهایی که می توان برای تفاوت دیوارکوب و دیوارپوش ارائه داد، کاربرد آنها می باشد. دیوارپوش ها با توجه به متریالی که در آنها به کار رفته است میزان مقاوت متفاوتی در برابر نم و رطوبت، تماس با اشیای نوک تیز و همچنین ضربه دارند. علاوه براین، میزان ضریب نفوذ صوت نیز در آنها متفاوت می باشد و به همین دلیل برخی عایق صوتی محسوب میشوند.

به همین دلیل برخی از دیوارپوش یا دیوارکوب ها از جمله فومی و پی وی سی گزینه ای ایده آل برای محیط های مرطوب از قبیل سرویس بهداشتی به شمار می روند. در مقابل، برخی دیگر از قبیل دیوارپوش کناف و چرمی عایق صوت بوده و بیشتر برای محیط های اداری و کاری، اتاق کنفرانس و استودیوها مورد استفاده قرار میگیرند.

تفاوت در نحوه نصب دیوارپوش یا دیوارکوب

دیوارپوش و دیوارکوب ها همگی روی سطح اصلی دیوار قرار میگیرند. اما در نحوه نصب و ثابت شدن آنها روی دیوار تفاوت هایی وجود دارد. به طوریکه برخی از آنها پشت چسب دار بوده و به آسانی روی سطح مورد نظر نصب میشوند. در مقابل، برخی دیگر برای نصب نیاز به چسب های محکم و مخصوص دارند. گروه دیگری نیز همچون دیوارپوش های کناف و ام دی اف برای نصب باید با پیچ و ابزار روی دیوار محکم شوند.

تفاوت قیمت دیوارپوش و دیوارکوب

در بازار فروش دیوارپوش و دیوارکوب تفاوت از نظر قیمت بسیار زیاد می باشد و با طیف گسترده ای از آنها روبرو خواهید بود. متریال اصلی به کار رفته، برند تولید کننده، متراژ مورد نیاز برای نصب و همچنین طرح و رنگ بندی از مواردی هستند که باعث میشوند قیمت دیوارپوش و دیوارکوب ها با هم فرق داشته باشد. به عنوان مثال، قیمت دیوارپوش های وارداتی به دلیل نوسانات نرخ ارز همیشه گران تر از نمونه های تولید داخل هستند؛ این در حالیست که ممکن است کیفیت آنها در یک سطح باشد.

خرید دیوارپوش و دیوارکوب ارزان

آذران یکی از بزرگترین و شناخته شده ترین نام ها در زمینه تولید دیوارپوش pvc می باشد که کیفیت و ماندگاری و تنوع بالا در طرح و رنگ را با هم تلفیق نموده است. این مجموعه دیوارپوش ها را به صورت عمده و جزئی به سراسر کشور ارسال نموده و برای تمام محصولات خود گارانتی ارائه می دهد.

لازم به ذکر است، با توجه به اینکه آذران تولید کننده می باشد و محصولات را بدون واسطه به مشتری ارائه می دهد، به همین دلیل دیوارپوش های آن ارزان تر از نمونه های مشابه در بازار هستند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان فروش آذران تماس بگیرید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LcoQQ8gAAAAAIXVDhxLnuClb0j_S4Xyk5icLxGe