آشنایی با مشخصات انواع سقف کاذب عایق

22 آذر ، 1399
مبلمان اداری آذران فضانما

سقف کاذب عایق و انواع آن 

در این مقاله قصد داریم شما را با انواع سقف کاذب عایق آشنا سازیم. همانطور که می دانید امروزه، سقف های کاذب از جمله پر مصرف ترین تجهیزات دکوراتیو در ساختمان ها بوده که علاوه بر جذاب تر نمودن دکوراسیون داخلی ساختمان ها، می تواند برای آکوستیک نمودن فضا، جلوگیری از رطوبت و اتلاف دما، ایجاد بستر نورپردازی مدرن متناسب با فضا و ... نیز مورد استفاده قرار گیرد.

سقف کاذب چیست؟

سقف کاذب، ساختار های سبکی است که به عنوان مکمل و پوششی ثانویه برای سقف سازه ای اصلی بکار می روند. این سقف ها در جنس ها و طراحی های متنوعی موجود بوده و می تواند به‌ صورت، گچی، چوبی، فلزات رنگین، شیشه ای، پی وی سی، آهنی، ورقه های فلزی روکش‌دار، آلومینیومی، کامپوزیتی و غیره نصب شود که در هر صورت قابلیت اجرا به‌ صورت واحد یا با هم را داراست.
بکارگیری انواع سقف کاذب عایق تاثیر بسزایی در کاهش مصرف انرژی به خصوص در فصول سرد سال داشته و اگر خواهان عایق نمودن سقف خانه خود در برابر صدا و حرارت هستید، سقف کاذب بکارتان خواهد آمد.
استفاده از انواع سقف کاذب عایق به دلیل طراحی بسیار ساده و نصب آسان، امروزه بسیار محبوب بوده و  حضور آن در ساختمان، دغدغهٔ پوشش و مخفی نگه داشتن عوامل زیر سقف را از بین می ‌برد، سقف های کاذب کناف، پی وی سی، شیشه ای و چوبی از جمله مدل های پر طرفدار در این زمینه محسوب می شوند.

سقف کاذب، انواع، ویژگی ها و مدل های موجود در بازارسقف کاذب، انواع، ویژگی ها و مدل های موجود در بازار 

انواع سقف کاذب عایق

در ادامه به معرفی انواع سقف کاذب عایق می پردازیم که عبارتند از:

مدل رابیتس

به طور کلی رابیتس کاری شامل سه مرحله اصلی جوشکاری ، نصب صفحات و گچ کاری می باشد  که مرحله گچ کاری زیادی را به خود اختصاص می دهد. در ابتدا پروفیل های گالوانیزه را به سقف جوش داده و سپس توری های رابیتس به پروفیل ها می پیوندند. برای محکم کاری از جوشکاری با پیچ و مهره کمک گرفته شده و در انتها نیز گچ کاری صورت می گیرد.رابیتس در دو مدل برجسته و مسطح ساخته شده و شامل نبشی، میلگرد و ورق‌ های مشبک گالوانیزه (لایه رویه) است. دسترسی راحت به مصالح، طرح پذیری متنوع، مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی و حریق و در انتها سرعت اجرای مناسب، از جمله مزایای سقف کاذب رابیتس است. معایب استفاده از رابیتس:

  •  مصرف گچ بالا

  • وزن زیاد

  • لزوم توجه به آب و هوا حین گچ کاری

مدل کناف

یکی دیگر از انواع سقف کاذب عایق، نوع کناف آن می باشد که خود شامل دو مدل است:

مشبک کناف

سقف های کاذب مشبک کناف، متشکل از سازه های سپری و تایل های سقفی است که با بکارگیری آویزهای قابل تنظیم، به سقف اصلی وصل شده و تایل ها درون این شبکه تعبیه می شوند. فضای خالی پشت سقف کاذب، امکان قرار دادن لایه های عایق را فراهم نموده و بدین شکل می توان از مزایای کاربردی و مفیدی چون جذب صوت بالا بهره مند گردید. ویژگی های مثبت فراوانی که در این نوع سقف کاذب وجود دارد، موجب شده تا در مکان های عمومی بیشماری نظیر ادارات، فضا های آموزشی، تجاری و درمانی بکار برده شود. ضمنا شما می توانید این نوع سقف ها را در ترکیب با سیستم کناف یکپارچه نیز اجرا کنید.

یکپارچه کناف

مدل یکپارچه کناف نیز یکی دیگر از انواع سقف کاذب کناف است که دارای سازه های کم وزن و سبکی می باشد. این ساختار ها شامل زیرسازی فولادی سبک همراه با صفحات روکش دار گچی بوده که با استفاده از پیچ های مخصوص در یک یا چند لایه روی سقف پیاده سازی می شود.  فضای خالی پشت سقف کاذب، امکان استفاده از انواع عایق حرارتی و صوتی را فراهم نموده و دسترسی به تاسیسات الکتریکی و مکانیکی را میسر می سازد. در انتخاب نوع سقف کاذب کنافی و تایل­ های آن موارد مختلفی همچون: توانایی تنظیم رطوبت، مقاومت در برابر حریق، میزان جذب صدا (آکوستیک بودن)، نگهداری و تمیز کردن سقف کاذب، مقاومت در برابر ضربه، مقاومت در برابر رطوبت، پایداری، ظرفیت تحمل بار، قابلیت رنگ ­آمیزی مورد توجه می باشد که برای انتخاب نهایی باید از کارشناس متخصص مشورت گرفت.

مزایا:

  •  باز بودن دست اجرا کننده کناف جهت طراحی و اجرای انواع مدل کناف سقف و دیوار.

  • هزینه کناف کاری نسبت به دیگر مدل های سقف کاذب کمتر می باشد.

  • از لحاظ میزان مصالح مورد نیاز، بکارگیری کناف فوق العاده به صرفه خواهد بود.

  • مهمترین مزیت استفاده از سیستم کناف، سرعت اجرای بالای آن است. به عنوان مثال گچ کاری مدت زمان طولانی را برای خشک شدن نیاز دارد تا پس از آن بتوان رنگ کاری را شروع کرد، در حالی که این مشکل را در کناف مشاهده نخواهید کرد. بنابراین توصیه ما به کسانی که در حال بازسازی خانه بوده و زمان برای آنها اهمیت دارد این است به هیچ عنوان از سیستم گچکاری استفاده نکنید.

  • اجرای کناف ضایعات ساختمانی کمی تولید می‌کند و کثیف کاری زیادی به جز گرد و خاک پس از اجرا به جای نمی‌گذارد.

  • وزن بسیار کم و نصب آسان در کمترین زمان ممکن

  • دسترسی آسان به تاسیسات مکانیکی و الکتریکی 

همچنین تعمیر و نگهداری از این نوع سقف آسان تر بوده و در برابر تعمیر سقف اصلی از نظر اقتصادی مقرون به صرفه می باشد.

معایب:

  • این نوع سقف نیازمند نگهداری و تمیز شدن مداوم می باشد و در غیر این صورت احتمال خرابی ظاهری و جمع شدن حشرات در سقف وجود دارد.

  • نسبت به سقف های سنتی، مقاومت پایین تری در مقابل زلزله و آتش سوزی دارد. به همین دلیل انتخاب نوع تایل های بکار برده شده دارای اهمیت می باشد.

  • برای فضاهایی که سقف بلندی ندارند، مناسب نبوده و فضا را کوچک نشان می دهد.

  • در استفاده از این نوع سقف باید وزن تاسیساتی که از بالای آن عبور می­ کنند مورد توجه باشد تا به سقف کاذب آسیب وارد نشود.

آشنایی با انواع سقف کاذب و نکات اجرایی آنآشنایی با انواع سقف کاذب و نکات اجرایی آن

سقف کاذب پی وی سی؛ مدلی پرکاربرد در بین انواع سقف کاذب عایق

سقف کاذب PVC، یکی دیگر از انواع سقف کاذب عایق می باشد که در دو نوع تایل و نواری تولید و به بازار عرضه می شود. این نوع سقف کاذب، نگهداری بسیار راحت و بی دردسری داشته و علاوه بر زیبایی مقاومت بالایی هم دارد که آن را برای استفاده در هتل‌ها و دفاتر تجاری، بیمارستان‌ها و محیط های صنعتی ، ورزشی و اداری مناسب گردانیده است. سقف کاذب پی وی سی، مشکل تمیز کردن و پوسته پوسته شدن در گذر زمان را نداشته و ضد آب، به‌صرفه و مناسب استفاده در هر نوع آب و هوایی می باشد. این نوع سقف همچون سقف کاذب کناف برای نصب، ابتدا نیازمند اتصالات گالوانیزه به سقف است تا در مرحله بعد تایل و نوارهای پی‌ وی‌ سی روی این شبکه گالوانیزه، سوار شوند. از فضای به وجود آمده در پشت سقف کاذب پی‌ وی‌ سی معمولا برای عبور اتصالات و تاسیسات ساختمانی استفاده می شود. 

معایب:

  • جذابیت بصری کم در مقایسه با سایر سقف های کاذب

  • یکی از بزرگ‌ترین ایرادات سقف کاذب PVC، وجود ماده کلر در ساخت آن‌هاست و همان طور که می‌دانید گاز کلر ماده ای سمی و خطرناک است.

مدل گریلیوم

سقف کاذب گریلیوم، در گروه سقف های دکوراتیو قرار دارد و جنس آن از ورقه های آلومینیوم، آهن و آلیاژ می باشد که به صورت سقف های متحرک و باز طراحی می گردد. سقف های گریلیوم را می توان با دیگر سقف های آلومینیومی ترکیب نمود. از جمله مزایای مهم این‌ سقف‌ها، قابلیت دسترسی ساده به سقف اصلی و تجهیزات زیر آن است. سقف کاذب گریلیوم دارای نمایی مربع و مستطیلی شکل بوده و قابلیت ترکیب با دیگر سقف های کاذب را دارا می باشد. از گریلیوم عمدتا در تاسیسات متنوعی از جمله بیمارستان ها، نمایشگاه ها، اماکن تجاری و اداری و رستوران ها استفاده می گردد.

مزایا:

  • نصب آسان و سریع با داشتن وزن کم

  • قابل شستشو و مقاوم در برابر شرایط جوی گوناگون، زنگ زدگی و خوردگی

  • امکان نصب لامپ و هواکش

  • عایق صوتی و حرارتی و مقاوم در برابر حریق

  • قابلیت تعمیر و تعویض، انطباق با هر نوع دیوار، پوشاندن تاسیسات کاربردی سقف و اجرای نورپردازی مدولار بر روی آن

جمع بندی

در این مقاله سعی بر این داشتیم تا شما را با انواع سقف کاذب عایق آشنا سازیم. گفتنی است که در رابطه با چگونگی اجرا و نصب کار نیز، بکارگیری نیروهای با سابقه و ماهر بخش مهمی را تشکیل می دهد تا ضمن ارائه پیشنهاد های کاربردی به شما، فرایند نصب، با کیفیت و قیمت مناسبی انجام گیرد. در این مورد، کافی است سفارشتان را در سایت آذران فضانما ثبت نموده و بقیه مراحل کار را به ما بسپارید.

انواع سقف کاذب، کاربرد و روش اجرا در معماری داخلی ساختمان انواع سقف کاذب، کاربرد و روش اجرا در معماری داخلی ساختمان 

شما می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر از دیگر مقالات ما بازدید نمایید:

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LcoQQ8gAAAAAIXVDhxLnuClb0j_S4Xyk5icLxGe