کفپوش پی وی سی چیست و چه کاربردی دارد؟

23 مهر ، 1402
مجموعه آذران فضانما

کفپوش‌ها عناصری مهم در طراحی و دکوراسیون داخلی ساختمان‌ها هستند که نقشی اساسی در ایجاد زیبایی، عملکرد و همچنین حفاظت از سطح زیرین فضا دارند. یکی از انواع کفپوش نیز پی وی سی (PVC) است که به‌عنوان محصولی رایج و پرکاربرد، توجه افراد بسیاری را جلب کرده است. اما کفپوش پی وی سی چیست و چه مزیتی نسبت به دیگر محصولات ساختمانی دارد؟ با ما همراه باشید تا به این سوال پاسخ دهیم.

کفپوش پی وی سی چیست؟

کفپوش پی‌ وی‌ سی یا PVC Flooring کوتاه‌شدۀ عبارتPoly Vinyl Chloride  است و همان‌طور که از نام آن برمی‌آید، به عنوان پوشاننده کف فضاهای داخلی استفاده می‌شود. این کفپوش اگرچه ظاهری شبیه به چوب دارد، اما از مواد پلیمری و مشتقات نفتی ساخته شده و به همین دلیل، از خاصیت ارتجاعی و انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار است.

مادۀ اصلی تشکیل‌دهندۀ پی وی سی، پلیمری به نام پلاستیک وینیل یا کلرید پلی‌وینیل است. اگرچه در لایه‌های رویی، مواد دیگری نیز استفاده شده است تا به مقاومت کفپوش در برابر نور خورشید کمک کند.

این کفپوش‌ها به دلیل مزایای فراوانی که دارد، به‌عنوان گزینه‌ای محبوب برای پوشش کف‌ها در محیط‌های مسکونی، تجاری، اداری و صنعتی شناخته می‌شود. اگر دوست دارید درباره نحوه نصب کفپوش پی وی سی و نکات مهم در خرید آن بیشتر بدانید، به مجله اینترنتی آذران فضانما مراجعه کنید.

ما در مقاله‌ای با عنوان پی وی سی چیست به طور کامل به بررسی تاریخچه، کاربردها، مزایا و معایب استفاده از پی وی سی پرداخته‌ایم.

کفپوش پی وی سی

تصویری از کفپوش پی وی سی

اجزای تشکیل‌دهنده کفپوش پی وی سی چیست؟

کفپوش پی‌وی‌سی مانند دیگر پوشش‌های کف، از ترکیب مواد مختلفی ساخته شده که هر کدام ویژگی‌ها و تفاوت‌های خاص خود را دارند. برای مثال، اصلی‌ترین تفاوت کف کاذب پی وی سی با پارکت در طبیعی و مصنوعی بودن مواد آن‌هاست. کفپوش pvc از مواد مختلفی تشکیل شده که هرکدام، ویژگی خاصی به آن افزوده‌اند. برخی از مهم‌ترین اجزای تشکیل‌دهنده کفپوش پی وی سی عبارت‌اند از:

  • پلیمر پلی‌وینیل کلرید: این مادۀ پلیمری، که به‌صورت اصلی در تشکیل کفپوش پی‌وی‌سی استفاده می‌شود، از مواد پلاستیکی با خواص ویژه به شمار می‌آید. PVC به دلیل مقاومت در برابر حرارت، آب، سایش و مواد شیمیایی، به‌عنوان ماده اصلی در تولید کفپوش‌های پی‌وی‌سی به کار می‌رود.
  • مواد پرکننده: برای افزایش مقاومت و استحکام کفپوش، مواد پرکننده مانند کربنات کلسیم یا تالک به‌عنوان مادۀ پرکننده اضافه می‌شود. این مواد می‌توانند به‌عنوان عامل کاهش هزینه در تولید کفپوش‌های پی‌وی‌سی نیز عمل کنند.
  • مواد نرم‌کننده: برای افزایش انعطاف‌پذیری، از موادی مانند فتالات به عنوان نرم‌کننده استفاده می‌شود. با افزودن این مواد، کفپوش می‌تواند به‌راحتی روی سطوح مختلف جابه‌جا شود.
  • عوامل تقویت‌کننده: برای بهبود خصوصیات فیزیکی و مقاومت مکانیکی کفپوش، از موادی مانند فیبر گیاهی یا شیشه‌ای به‌عنوان پرکننده و تقویت‌کننده استفاده می‌شود.
  • پیگمنت‌ها و رنگ‌دهنده‌ها: برای ایجاد رنگ‌های مختلف و طرح‌های متنوع در کفپوش‌های پی‌وی‌سی، از پیگمنت‌ها و رنگ‌دهنده‌ها استفاده می‌شود.

ترکیب این اجزا با هم به‌عنوان فرمولاسیونی مناسب، کفپوش پی‌وی‌سی را تشکیل می‌دهد که قابلیت استفاده در محیط‌ها و کاربردهای مختلف را دارد. نوع مواد تشکیل‌دهنده و مقدار مناسب آن‌ها، باید به طور دقیق توسط کارشناسان متخصص تعیین شود تا محصول نهایی، کفپوشی باکیفیت و انعطاف‌پذیر باشد.

انواع کفپوش پی وی سی بر اساس کاربرد و نحوه نصب

این مدل کفپوش بر اساس مواد تشکیل‌دهنده و کاربردی که دارد، در دسته‌های مختلفی قرار می‌گیرد. در ادامه چند نمونه از شناخته‌شده‌ترین انواع کفپوش پی وی سی را معرفی خواهیم کرد.

کفپوش پی وی سی رولی (PVC Sheet Flooring)

این نوع کفپوش به‌صورت رول‌های بزرگ در عرض‌های مختلف تولید می‌شود و می‌تواند بسیار آسان و بدون نیاز به اتصالات، سطوح بزرگ و یکپارچه را پوشش دهد. کاربرد کفپوش پی‌وی‌سی رولی عموماً در محیط‌های تجاری، صنعتی و اداری است.

کفپوش پی وی سی رولی

عکسی از کفپوش پی وی سی رولی 

کفپوش پی وی سی تایلی (PVC Tile Flooring)

این نوع کفپوش شبیه به کاشی و سرامیک است و به‌صورت تایل‌های کوچک مربعی تولید می‌شود. نصب این تایل‌ها مانند تکه‌های پازل در کنار هم بوده و امکان ایجاد طرح‌ها و مدل‌های مختلف را فراهم می‌کند. کفپوش پی‌وی‌سی تایلی به‌ویژه در محیط‌های مسکونی، تجاری و اداری محبوبیت دارد.

کفپوش پی وی سی ورقه‌ای (PVC Vinyl Plank Flooring)

این نوع کفپوش مانند کفپوش چوبی طراحی شده است و به‌صورت ورقه‌های بزرگ به فروش می‌رسد. کفپوش پی‌وی‌سی ورقه‌ای به‌عنوان جایگزینی مقرون‌به‌صرفه برای کفپوش چوبی شناخته می‌شود و بیشتر در محیط‌های مسکونی و تجاری مورداستفاده قرار می‌گیرد.

کفپوش پی‌ وی‌ سی ضدآب (Waterproof PVC Flooring)

این نوع کفپوش دارای ویژگی‌های ضدآب بوده و می‌تواند در محیط‌های مرطوب مانند حمام، آشپزخانه و بالکن استفاده شود.

توجه داشته باشید که هر یک از انواع کفپوش پی‌وی‌سی به دلیل خصوصیات و کاربردهای خاص خود، ممکن است برای محیط و نیاز مشخصی مناسب باشد. بنابراین برای انتخاب نوع مناسب کفپوش باید به شرایط و نیازهای محیط مورد نظر خود توجه کنید.

کفپوش ضدآب پی وی سی

عکسی از کفپوش پی وی سی ضدآب

مزایای کفپوش پی وی سی چیست؟

کفپوش های PVC از مزایای بسیاری برخوردار هستند و به همین دلیل به گزینه‌ای محبوب برای پوشش کف در محیط‌های مختلف تبدیل شده‌اند. اصلی‌ترین مزایای کفپوش پی وی سی را می‌توان به صورت زیر دسته‌بندی کرد.

1) مقاومت در برابر رطوبت

کفپوش‌های پی‌وی‌سی ضد آب هستند و مقاومتی بالا در برابر رطوبت دارند. این ویژگی باعث شده که این ماده به گزینه‌ای مناسب برای پوشاندن کف محیط‌های مرطوب مانند حمام و سرویس‌های بهداشتی تبدیل شود.

2) مقاومت در برابر خراش و ساییدگی

کفپوش پی‌وی‌سی در برابر سایش و خراش نیز مقاوم است. بنابراین دوام بالایی دارد و می‌تواند مدتی طولانی بدون خرابی‌های ظاهری باقی بماند و به محیط شما زیبایی ببخشد.

3) نصب و نگهداری آسان

نصب کفپوش پی‌وی‌سی نسبت به برخی مواد دیگر به‌سادگی انجام می‌شود. همچنین، نگهداری و تعمیر مداوم آن برای حفظ زیبایی و عملکرد مناسب، به حداقل می‌رسد.

4) طرح و رنگ‌های متنوع

کفپوش‌های پی‌وی‌سی در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع و برای سلایق مختلف تولید می‌شوند. بنابراین افراد می‌توانند طرح دلخواه خود را سفارش دهند و هارمونی رنگ دکوراسیون محیط مورد نظرشان را حفظ کنند.

5) انعطاف‌پذیری

کفپوش های پی وی سی انعطاف‌پذیری زیادی دارند. به‌طوری که می‌توانند روی سطوح مختلف نصب شده و به شکل‌ها و ابعاد مختلف مدل‌سازی شوند.

6) ارزان‌قیمت و مقرون‌به‌صرفه

قیمت کفپوش پی وی سی نسبت به برخی کفپوش‌های دیگر مانند چوب یا سرامیک، ارزان‌تر است. درنتیجه برای افرادی که به دنبال راه‌حل مقرون‌به‌صرفه‌ای برای پوشش کف‌ها هستند، انتخاب مناسبی خواهد بود.

7) عدم حساسیت به مواد شیمیایی

کفپوش pvc مقاومت قابل‌توجهی در برابر مواد شیمیایی مانند اسیدها و بازها دارد. بنابراین اگر قصد پوشاندن کف محیط‌های صنعتی یا آزمایشگاهی را دارید، با خیال راحت از این کفپوش استفاده کنید.

8) حفظ حرارت

کفپوش پی وی سی باتوجه به مواد تشکیل‌دهندۀ خود، عایق دما هستند و گرما را از خود عبور نمی‌دهند. به همین دلیل تاثیر به‌سزایی در گرم‌کردن فضای داخلی و جلوگیری از هدر رفتن انرژی دارند.

معایب کفپوش پی وی سی چیست؟

هر محصولی که به صورت مصنوعی تولید می‌شود، در کنار مزایای غیرقابل‌انکار، ممکن است ایراداتی هم داشته باشد. دانستن معایب کفپوش پی وی سی نیز به شما کمک می‌کند که پیش از خرید، از همۀ جنبه‌های مثبت و منفی آن مطلع باشید.

1) حساسیت به دماهای بالا

کفپوش پی وی سی به دمای بالا حساسیت دارد و در معرض تماس مستقیم با اجسام داغ، مانند ظروف گرم ممکن است تغییر شکل داده و دچار آسیب شود.

2) قابلیت بازیافت محدود

برخلاف برخی مواد دیگر، کفپوش‌های پی‌وی‌سی به‌سادگی بازیافت نمی‌شوند می‌توانند به‌عنوان زباله‌های پلاستیکی محیط را آلوده کنند. این مسئله استفاده از این نوع کفپوش را به معضلی بزرگ برای محیط زیست تبدیل کرده است.

3) حساسیت به مواد شیمیایی خاص

اگرچه کفپوش‌های PVC عموماً به مواد شیمیایی مقاوم هستند، اما ممکن است در تماس با برخی مواد خاص حساسیت نشان دهند و آسیب ببینند.

4) احتمال لغزندگی

کفپوش‌های پی‌وی‌سی ممکن است در تماس با آب یا هرنوع مادۀ مرطوب دیگری، لغزنده شوند. این مسئله، به‌خصوص در محیط‌هایی که با رطوبت دائمی، می‌تواند احتمال رخ‌دادن خطر را افزایش دهد.

5) انتشار مواد آلوده‌کننده

همان‌طور که می‌دانید، این کفپوش از مواد شیمیایی و مشتقات نفتی ساخته شده و در برابر نور خورشید یا در اثر حرارت دیدن، گازهای سمی (نظیر فرمالدئید) آزاد می‌کند. البته این مسأله بیشتر در هنگام نصب و روزهای ابتداییِ پس از نصب دیده می‌شود. بنابراین بهتر است پنجره‌های محیط را با پرده بپوشانید تا حرارت و نور خورشید، مواد شیمیایی PVC را آزاد نکند.

6) نیاز به محیط‌های مناسب برای نصب

یکی از مسائلی که استفاده از کفپوش پی وی سی را با محدودیت روبه‌رو کرده، مربوط به نصب آن است. این کفپوش باید در محیط‌های خشک و روی پایه‌های صاف و مسطح نصب شود. درنتیجه محیط‌هایی با سطوح ناهموار برای نصب کفپوش pvc مناسب نیست.

7) محدودیت در مقاومت حریق

با وجود اینکه برخی از کفپوش‌های پی‌وی‌سی لایه‌ای ضدحریق دارند و در برابر آتش مقاوم هستند، بااین‌حال بیشتر مدل‌های آن در تماس با آتش آسیب می‌بینند و بخش اصلی مواد خود را از دست می‌دهند. ضمن اینکه آتش‌سوزی در محیطی که با کفپوش پی وی سی پوشانده شده، منجر به آزادشدن گازهای سمی و آلوده‌شدن هوای تنفسی می‌شود.

اگرچه در این بخش درباره معایب کفپوش PVC صحبت کردیم، اما اگر انواع مقاوم و باکیفیت این نوع کفپوش را خریداری کنید و نحوه نگهداری از پانل های پی وی سی را بدانید، می‌تواند چندین سال عمر کند و بدون نیاز به صرف هزینه‌ای دیگر، عملکرد بهینه‌ای داشته باشد.

کاربرد کفپوش پی وی سی چیست؟

کفپوش پی‌وی‌سی به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد و مزایایی که دارد، در مکان‌ها و فضاهای مختلف قابل استفاده است. این نوع کفپوش نه‌تنها در محیط‌های مسکونی، تجاری، اداری و صنعتی، بلکه حتی در برخی مکان‌های عمومی مانند استادیوم‌های ورزشی نیز کاربرد دارد.

از کاربردهای کفپوش پی وی سی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده در محیط‌های مسکونی: وجود طرح‌ها و رنگ‌های متنوع کفپوش پی وی سی، این نوع پوشش را به گزینه‌ای پرطرفدار در منازل و آپارتمان‌ها تبدیل کرده است. شما می‌توانید از این کفپوش در اتاق خواب، اتاق نشیمن، آشپزخانه، حمام، سرویس بهداشتی‌ و بالکن‌ استفاده کنید.
  • کاربردی در مکان‌های تجاری و اداری: کفپوش پی‌وی‌سی در فروشگاه‌ها، رستوران‌ها، هتل‌ها، دفاتر اداری، بانک‌ها و مجتمع‌های تجاری مورداستفاده قرار می‌گیرد. این کفپوش با مقاومت بالا و دوام طولانی‌مدت خود، تردد زیاد افراد را تحمل کرده و در برابر سایش نیز مقاوم است. به همین دلیل بهترین گزینه برای پوشاندن کف ساختمان‌های بزرگ و پررفت‌وآمد محسوب می‌شود.
  • محیط‌های صنعتی: در محیط‌های صنعتی که به کفپوشی مقاوم برای تحمل شرایط سخت و تردد زیاد است، کفپوش پی‌وی‌سی می‌تواند به‌عنوان گزینه‌ای اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه مورداستفاده قرار بگیرد.
  • مکان‌های عمومی: کفپوش پی‌وی‌سی می‌تواند در مکان‌های عمومی مانند بیمارستان‌ها، آموزشگاه‌ها، مساجد، کتابخانه‌ها، سالن‌های کنفرانس و فضاهای عمومی دیگر استفاده شود.
  • مکان‌های ورزشی: یکی از معروف‌ترین کاربردهای کفپوش پی وی سی برای استفاده در مکان‌های ورزشی است. این نوع کفپوش به دلیل انعطاف‌پذیری و همچنین اصطکاکی که بین پا و زمین ایجاد می‌کند، برای استفاده در مکان‌هایی مثل سالن‌های ورزشی و استادیوم‌ها مناسب است. همچنین نمی‌توان مزایای کفپوش پی وی سی برای فضای بازی کودکان را نیز انکار کرد؛ چراکه از ایجاد سروصدا و آسیب‌دیدن افراد در هنگام زمین خوردن، جلوگیری می‌کند.
  • مکان‌های مرطوب: اگر به دنبال کفپوشی هستید که علاوه بر زیباتر کردن دکوراسیون محیط، در برابر رطوبت نیز مقاوم باشد و آسیب نبیند، پیشنهاد می‌کنیم از کفپوش پی وی سی استفاده کنید.

کفپوش پی وی سی در آشپزخانه

تصویری از کفپوش پی وی سی در آشپزخانه

قیمت کفپوش پی وی سی چقدر است؟

عوامل زیادی بر قیمت محصولات پی وی سی مانند کفپوش پی‌ وی‌ سی موثر هستند. این رقم ممکن است باتوجه به تنوع طرح و رنگ، کیفیت، ضخامت لایه‌ها، اندازه و ابعاد تایل‌ها، برند تولیدکننده و زمان تولید، متغیر باشد. ضمن اینکه عواملی مانند اجرت نصب و هزینۀ حمل‌ونقل نیز می‌توانند بر هزینه کفپوش pvc تاثیرگذار باشند.

البته به‌طورکلی، کفپوش پی‌وی‌سی به‌عنوان گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه شناخته می‌شود و نسبت به برخی از کفپوش‌های دیگر، ارزان‌تر است؛ اما قیمت دقیق آن باید بر اساس فاکتورهای ذکرشده تعیین شود. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که برای اطلاعات دقیق‌تر در مورد قیمت کفپوش PVC با فروشنده‌ها و تأمین‌کنندگان معتبر تماس بگیرید. در صورت تماس با گروه کارخانجات صنعتی آذران فضانما علاوه بر اطلاع از قیمت‌ها، می‌توانید از مشاوره رایگان کارشناسان این مجموعه نیز بهره‌مند شوید.

کفپوش پی وی سی؛ گزینه‌ای مناسب برای پوشاندن کف فضای داخلی

در این مقاله یاد گرفتیم که کفپوش پی وی سی چیست و چرا گزینه‌ای محبوب و مناسب برای پوشش کف در محیط‌های مختلف است. این نوع کفپوش به دلیل مزایا و ویژگی‌هایی از جمله ضدآب بودن، نصب آسان، قابلیت شخصی‌سازی در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف، هزینه مقرون‌به‌صرفه و دوام بالا، طرفداران زیادی دارد.

با انتخاب کفپوش پی‌وی‌سی مناسب، می‌توان به زیبایی فضا افزود و کارایی آن را بهبود بخشید؛ اما در نظر داشته باشید که برای انتخاب بهترین کفپوش، باید نیازهای هر محیط و میزان تردد را در نظر گرفت و مقایسه‌ای دقیق انجام داد. ضمن اینکه سلیقۀ شخصی و بودجه‌ای که هر فرد در اختیار دارد نیز گزینه‌ای قابل تأمل در انتخاب نوع کفپوش است. شما چه فکر می‌کنید؟ آیا این کفپوش را انتخاب می‌کنید یا ترجیحتان ماده دیگری برای پوشاندن کف فضا است؟

سوالات متداول:

1. کفپوش پی وی سی چیست؟

این کفپوش، متریالی برای پوشاندن کف فضاهای داخلی است که از پلیمری به نام کلرید پلی‌وینیل تولید شده است.

2. قیمت کفپوش پی وی سی چقدر است؟

قیمت کفپوش PVC به عوامل متعددی بستگی دارد و بر اساس نوع، ابعاد، کیفیت و مارک سازنده، می‌تواند متغیر باشد.

3. از کفپوش پی وی سی در چه فضاهایی می‌توان استفاده کرد؟

این کفپوش در هرنوع فضایی از مسکونی، اداری، تجاری، ورزشی و حتی تراس و حمام کاربرد دارد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LcoQQ8gAAAAAIXVDhxLnuClb0j_S4Xyk5icLxGe