تفاوت پارکت و کف کاذب پی وی سی در چیست؟

06 اردیبهشت ، 1400
مبلمان اداری آذران فضانما

یکی از مهمترین کاربردهای پارکت ها، زیبایی ساختمان است. طراحی و دکوراسیون داخلی ساختمان با استفاده از روش های مختلفی انجام می شود که یکی از آنها استفاده از روش پارکت یا کفپوش های چوبی است. پارکت به کفپوش هایی گفته می شود که از جنس چوب هستند و بر روی کف ساختمان قرار می گیرند. پارکت ها به وسیله چسب مخصوص به کف ساختمان چسبیده می شوند. به این صورت که ابتدا چسب های مخصوص را بر روی کف مالیده و سپس پارکت یا کف چوبی بر روی آنها قرار می گیرد.

 از آنجا که چوب در مقابل ضربات مقاومت بالایی ندارد، ممکن است با گذشت زمان صدمه ببیند و یا به دلیل نداشتن خاصیت ضد آبی، در اثر تماس با آب، ورم کند. برای جلوگیری از این موارد، باید روی آن را ساب و سپس لاک زد. این کار باعث می شود تا کفپوش چوبی صاف و صیقلی و از نفوذ آب به داخل چوب جلوگیری شود. پارکت ها به دلیل برخورد با اشیا تیز ممکن است دچار خط و خش شوند که نیاز به تعمیر مجدد پیدا می کنند. 

تفاوت پارکت و سقف کاذب پی وی سی در چیست؟

از آنجا که پارکتها از فرآورده های طبیعی تهیه می شوند، از نظر بهداشتی و همچنین سلامتی، سالمترین نوع کفپوش ها محسوب می شوند که نه تنها در زیبایی ساختمان موثرند، بلکه موجب افزایش ارزش و بهای ساختمانها نیز می شوند. پارکتها در طرح ها و رنگ های مختلفی تولید می شوند. در هر حالت، کفپوش های چوبی به صورت لایه های هم اندازه هستند که در زمان نصب به صورت موازی در کنار یکدیگر قرار می گیرند.

از دیگر ویژگی های مهم کفپوش های چوبی می توان به نقش و رنگ زیبای آنها اشاره کرد و استفاده طولانی مدت برای ساختمانها که در صورت خراش یا زدگی می توانند به راحتی تعمیر شوند. در صورتی که از کفپوش های چوبی به خوبی مراقبت شود، می توانند مدت طولانی دوام داشته باشند. ضمن اینکه این نوع کفپوشها در مقابل اشعه ماورای بنفش خورشید مقاوم هستند. همچنین پارکت ها در زمان کوتاهی نصب می شوند و برای تمامی ساختمانی اداری، تجاری و مسکونی قابل استفاده هستند. این نوع کفپوش با محیط های مختلف سازگاری داشته و عایق خوبی در برابر گرما و سرما می باشند.

کف های کاذب پی وی سی

کف های کاذب که در صنایع شیمایی ساخته می شوند، با هدف عایق بندی و زیبایی ساختمان کاربرد دارند. اولین باری که کف های کاذب تولید شدند، هدف اصلی آنها پوشاندن یک قسمت کوچک بود. اما با گذشت زمان و ایجاد طرح های جدید، تولید کف هایی که بتوانند عایق گرما و سرما باشند، نیز به یکی دیگر از هدف های کف های کاذب پی وی سی بدل شد.

اما در حال حاضر می بینیم که این نوع کف ها در کنار هدف های اولیه، به عنوان ابزارهایی برای زیبایی و طراحی داخلی ساختمان نیز استفاده می شوند. کف های کاذب پی وی سی از مزایای متعدد برخوردارند که عبارتند از:

کاهش زمان برای ساخت و سازها

جلوگیری از مصرف انرژی

زیبایی هر چه بیشتر فضاها

کاهش هزینه های مصالح و نیروی انسانی

قابل شستشو و بهداشتی

ضد حرارت و اشتعال

تفاوت پارکت و سقف کاذب پی وی سی در چیست؟

تفاوت میان پارکت و کف های کاذب پی وی سی

در حالی که پارکت ها از نوع چوب هستند و کاملا طبیعی می باشند، کف های کاذب پی وی سی صنعتی و پلاستیکی هستند. هر دو در طراحی ساختمان، جلوگیری از ورود و خروج سرما و گرما به داخل ساختمان و برای زیبایی و دکوراسیون منازل استفاده می شوند، اما تفاوت هایی نیز میان این دو عایق وجود دارد که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

پارکت ها به دلیل ماده اولیه چوب در آنها، در مقابل آب و مایعات حساس هستند و تماس آب موجب خراب شدن سطح آنها می شود. در حالی که کف های کاذب پی وی سی کاملاً ضد آب هستند و به همین دلیل قابل شستشو می باشند. برای تمیز کردن پارکت ها می توان از پارچه مرطوب استفاده کرد. در حالی که در کف کاذب پی وی سی می توان به طور کامل آب را بر روی آنها قرار داد.

در حالی که کف های پی وی سی در مقابل نور خورشید حساس هستند و پس از مدتی دچار تغییر رنگ می شوند، پارکت ها و کفپوش های چوبی مقاومت بالایی در مقابل اشعه نور خورشید دارند و به راحتی رنگ آنها تغییر نمی کند.

در صورتی که پارکت ها دچار آسیب شوند، می توان از طریق لاک آنها را ترمیم و صیقلی کرد. در حالی که در کف های کاذب پی وی سی این قابلیت وجود ندارد و باید قسمت آسیب دیده تعویض شود.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LcoQQ8gAAAAAIXVDhxLnuClb0j_S4Xyk5icLxGe