کفپوش اپوکسی چیست و چه مزایا و کاربردهایی دارد

20 اسفند ، 1401
مبلمان اداری آذران فضانما

کفپوش اپوکسی نوع خاصی از پوشش های به کار رفته در کف ساختمان های مسکونی، ورزشی، اداری و بیمارستان ها و مراکز تجاری و صنعتی می باشد که از نظر مقاوت و رنگ تنوع بالایی دارند. این نوع کفپوش به دلیل استفاده از رزین اپوکسی و هاردنر قدرت چسبندگی بسیار بالایی داشته و بر روی هر نوع سطح سنگی و بتنی و سیمانی براحتی قابل اجرا هستند. در ادامه انواع کفپوش اپوکسی برای منزل و سایر محیط ها و مزایا و معایب و نحوه اجرای آنها را معرفی خواهیم کرد. در این مقاله با شرکت آذران فضا نما همراه باشید.

کفپوش اپوکسیکفپوش اپوکسی

کفپوش اپوکسی چیست؟

استفاده از مواد پلیمری در ساختمان سازی و ساخت وسایل دکوراتیو بسیار رایج است و از نمونه های کاربردی آن می توان به کفپوش اپوکسی اشاره کرد. کفپوش اپوکسی یکی از مقاوم ترین انواع کفپوش های پلیمری می باشد که از ترکیب رزین اپوکسی و هاردنر به همراه مواد پرکننده و رنگ ها حاصل میشود.

واکنش رزین و هاردنر منجر به ایجاد لایه ای بسیار مقاوم با قدرت چسبندگی بالا می شود که روی سطوح مختلف کاملا ثابت و بدون حرکت خواهد بود. علاوه براین، رزین مقاومت سطحی بسیار بالایی داشته و به همین دلیل امکان ایجاد خراشیدگی و آسیب روی آنها وجود نخواهد داشت.

در اجرای کفپوش های اپوکسی از رزین های دوجزئی استفاده میشود تا مقاومت سطحی و چسبندگی آنها تا حد زیادی افزایش پیدا کند. پلی آمین ها به عنوان هاردنر در کنار رزین در این کفپوش ها استفاده میشود و بعد از واکنش با هم ساختاری حلقوی و مقاوم را بوجود می آورند. ترکیب این دو ماده مایعی با قدرت چسبندگی بالا را بوجود آورده و روی سطح مورد نظر بدون احتمال خراشیدگی و آسیب قرار میگیرند. با توجه به نحوه اجرا، به کفپوش های اپوکسی اصطلاحا کفپوش بدون درز نیز گفته میشود.

انواع کفپوش اپوکسی

در آماده سازی کفپوش اپوکسی از مواد مختلفی از جمله رزین، هاردنر، پر کننده و برخی از مواد معدنی و رنگ ها استفاده میشود. با توجه به نوع ترکیبات به کار رفته در این کفپوش ها، ویژگی های متفاوتی در آنها بوجود می آید. بر همین اساس می توان انواع کفپوش اپوکسی را در گروه های زیر دسته بندی کرد:

کفپوش اپوکسی آنتی داست

محیط های درمانی و بیمارستانی، اتاق های سرور و موارد مشابه در برابر گرد و غبار حساسیت بالایی داشته و باید از آن محافظت میشوند. کفپوش اپوکسی آنتی داست یا ضد گرد و غبار نوع خاصی از این پوشش ها می باشد که قدرت بالایی در حذف ذرات گرد و خاک دارد.

دلیل این ویژگی، استفاده از رزین اپوکسی بیسنفول در کنار هاردنرهای پلی آمین است. این نوع کفپوش گزینه ای مناسب برای بیمارستان ها، اتاق عمل، اتاق سرور، کلین روم ها و کارخانجات مواد غذایی و داروسازی محسوب میشوند.

انواع کفپوش اپوکسیانواع کفپوش اپوکسی

کفپوش اپوکسی ضد اسید

نوع دیگری از انواع کفپوش اپوکسی دارای خاصی ضد اسیدی هستند. این پوشش ها در تماس با مواد شیمیایی و اسیدی مقاومت بسیار بالایی داشته و سطح آنها دچار تخریب و تغییر رنگ نخواهد شد. از این قبیل کفپوش ها در محیط هایی مانند نیروگاه ها، نساجی و صنایع رنگرزی و کارخانجات داروسازی به شدت استفاده میشود. چون براحتی با مواد شوینده مختلف قابل شستشو بوده و مواد شیمیایی موجود در محیط منجر به خرابی آنها نخواهد شد.

کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک

از چالش های بسیار مهم در اغلب محیط ها، وجود الکتریسیته ساکن و آسیب های زیاد به دستگاه ها و همچنین امکان ایجاد آتش سوزی و انفجار است. در انبار مواد شیمیایی این قبیل مشکلات بسیار خطرآفرین بوده و نوع کفپوشی که استفاده میشود باید آنتی استاتیک انتخاب گردد.

نوع خاصی از کفپوش های اپوکسی دارای خاصیت آنتی استاتیک بوده و مانع از ایجاد الکتریسیته ساکن میشود. پیگمنت ها و مواد رسانای موجود در لایه بیرونی این نوع از کفپوش اپوکسی اصلی ترین دلیل برای آنتی استاتیک بودن سطح هستند. 

دیگر مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

دیوارپوش آکوستیک

سقف کاذب ماربل شیت

کفپوش اپوکسی سه بعدی

کفپوش اپوکسی برای منزل علاوه بر مقاومت و دوام و ماندگاری بالا، باید از نظر جلوه ظاهری نیز در سطح ایده آلی قرار گرفته باشد. کفپوش اپوکسی سه بعدی نوع خاصی از این پوشش ها می باشد که علاوه بر لایه رزین و هاردنر، دارای یک لایه میانی از عکس های سه بعدی است. در واقع دلیل سه بعدی بودن کفپوش همان عکس و تصویر به کار رفته در  لایه میانی می باشد و از نظر سایر ویژگی ها مشابه با کفپوش اپوکسی های معمول است.

کفپوش اپوکسی پارکینگی یا ترافیکی

در محیط هایی با تردد بالا و ترافیک خودروها کفپوش هایی باید استفاده شوند که از مقاومت بسیار بالایی برخوردار باشند. کفپوش اپوکسی پارکینگی یا ترافیکی نوع خاصی از این کفپوش کاذب می باشد که به دلیل نوع مواد معدنی و پرکننده های به کار رفته در آنها، وزن سنگین خودروها و تردد زیاد افراد و ماشین ها نمی تواند منجر به آسیب سطح شود. کفپوش اپوکسی ترافیکی بر روی سطوح سیمانی، بتن و موزاییک و سنگ قابل اجرا بوده و کاملا بدون درز در رنگ های متنوع نصب میشوند.

کاربردهای کفپوش اپوکسیکاربردهای کفپوش اپوکسی

مزایای کفپوش اپوکسی

با توجه به مواد پلیمری رزین و هاردنر به کار رفته در آن و خاصیت چسبندگی بالا، کفپوش اپوکسی ها چند مزیت مهم را به همراه دارند که برخی از آنها عبارتند از:

  • قدرت چسبندگی بسیار بالا روی سطوح سنگی، بتنی، سیمانی و غیره
  • دوام و ماندگاری بسیار بالا
  • اجرای سریع و آسان
  • اجرای بدون درز و عدم رشد قارچ و کپک در آنها
  • قابلیت شستشو و مقاومت بالا در تماس با مواد شوینده
  • مقاومت بسیار بالا در تماس با مواد شیمیایی و اسیدی
  • تنوع بالا در رنگ
  • قابلیت اجرای کفپوش به صورت سه بعدی
  • ضد خش و خراشیدگی
  • ترمیم و تعمیر آسان
  • درخشندگی سطح و قابلیت انعکاس نور برای بزرگ نشان دادن محیط
  • عایق رطوبتی و حرارتی
  • ایمنی بالا به دلیل عدم لغزندگی سطح و ایجاد الکتریسیته ساکن

معایب کفپوش اپوکسی

کفپوش های اپوکسی در گروه مقاوم ترین و بهترین انواع کفپوش قرار دارند و استفاده نادرست از آنها می تواند در برخی از مواقع منجر به پوسته پوسته شدن سطح شود. علاوه براین، قیمت کفپوش اپوکسی نسبت به سایر انواع کفپوش کمی گران می باشد که در برابر مزایای متعدد آن قابل چشم پوشی خواهد بود.

کاربرد کفپوش اپوکسی

همان طور که در معرفی انواع کفپوش اپوکسی اشاره شد، هر گروه از آنها دارای ویژگی های خاصی هستند و بر همین اساس کاربردهای متفاوتی نیز خواهند داشت. از رایج ترین موارد کاربرد انواع کفپوش اپوکسی می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

  • بیمارستان و محیط های درمانی
  • انبار مواد شیمیایی و محیط های صنعتی
  • سوله کارخانجات و کارگاه های تولیدی بزرگ
  • سالن های ورزشی
  • اتاق تمیز یا کلین روم کارخانجات تولید دارو و مواد شوینده و غیره
  • نیروگاه ها و سالن های پتروشیمی
  • محیط های مسکونی، اداری و تجاری
  • اتاق سرور و مانیتورینگ و غیره
  • پارکینگ محیط های مسکونی و اداری و تجاری
  • سالن و راهروهای فرودگاه ها، ترمینال ها
  • سالن دانشگاه ها و محیط های آموزشی

نحوه اجرای کفپوش اپوکسی

برای اجرای کفپوش اپوکسی نیاز به زیرسازی زمان بر و پیچیده نیست و روی اغلب سطوح بتنی و سیمانی می توان آن را اجرا کرد. برای اجرا لازم است ابتدا تمام رطوبت و چربی روی سطح تمیز و خشک شود، چون بر روی قدرت چسبندگی اپوکسی تاثیرگذار است.

سپس روی سطح مورد نظر کمی خراشیدگی و ناصافی ایجاد میشود تا مواد رزین به خوبی به آنها نفوذ کند. بعد اینکه یک لایه پرایمر روی سطح قرار گرفت، مواد رزین و هاردنر و رنگ مورد نظر را با پرکننده ها مخلوط و روی سطح بریزد. سپس باید صبر کنید تا مواد اپوکسی کاملا خشک شوند.

جمع بندی

استفاده از مواد پلیمری رزین و پلی آمین منجر به چسبندگی بسیار زیاد کفپوش های اپوکسی به سطوح سنگی و سیمانی و بتنی شده و  به صورت کاملا بدون درز اجرا میشوند. این نوع کفپوش دارای انواع مختلف آنتی داست، آنتی استایتک و ضد اسید بوده و به صورت سه بعدی با تصاویر متنوع در محیط های مسکونی، اداری و تجاری و صنعتی قابل اجرا هستند. دوام و ماندگاری بالا، تنوع در رنگ و طرح، ضد خش و ضد اسید بودن و قابلیت شستشو از جمله مزایای کفپوش های اپوکسی بوده و البته قیمت آنها نیز در سطح نسبتا گرانی قرار دارد.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LcoQQ8gAAAAAIXVDhxLnuClb0j_S4Xyk5icLxGe