سقف کاذب پلاستر پاریس چیست

16 آذر ، 1401
مبلمان اداری آذران فضانما

سقف کاذب پلاستر پاریس Plaster Of Paris که به اختصار سقف کاذب pop شناخته شده است، یکی از ارزان ترین انواع سقف های دکوراتیو محسوب میشود. این سقف ها ساختاری گچی داشته و برخلاف سایر سقف های کاذب قابلیت جا به جایی ندارند.

قیمت ارزان، تنوع بسیار زیاد در طرح و رنگ از جمله مزایای این سقف ها بوده و در مقابل دوام و ماندگاری آنها نسبت به سایر سقف ها کمتر است. برای آشنایی بیشتر با سقف کاذب پلاستر پاریس POP در ادامه با شرکت آذران فضا نما همراه باشید.

سقف کاذب پلاستر پاریس

سقف کاذب از کاربردی ترین انواع سقف در ساختمان های مسکونی و اداری و تجاری و غیره می باشد. این سقف ها برای کمک به زیباتر شدن فضای داخل ساختمان استفاده شده و به خوبی می توانند تاسیسات و کابل های برق روی سقف اصلی را پنهان کنند.

سقف کاذب پلاستر پاریس یکی از انواع سقف های گچی می باشد که ترکیی از گچ و پودر سنگ در آنها به کار می رود. گچ و سایر مصالح به کار رفته در این سقف ها ابتدا حرارت دهی شده و سپس به شکل های مختلف فرم دهی میشوند.

سقف کاذب پلاستر پاریسسقف کاذب پلاستر پاریس

گچ اصلی ترین متریال به کار رفته در سقف های پلاستر پاریس POP می باشد و به همین دلیل نمی توان انتظار مقاومت زیاد در برابر نم و رطوبت را از آنها داشت. اما فرم پذیری بسیار عالی گچ باعث شده است تا طرح های متنوعی را متناسب با سبک معماری و طراحی داخلی بتوان برای سقف پلاستر اجرا کرد.

این سقف ها بعد از نصب کاملا روی سقف اصلی محکم و ثابت شده و قابلیت جا به جایی ندارند. چون طرح اجرا شده با آنها به صورت تایل های جدا از هم نیست و هیچگونه زیرساخت فلزی در زیر آنها به کار نمی رود.

ویژگی های سقف کاذب پلاستر پاریس

برای درک و شناخت بهتر سقف کاذب پلاستر پاریس POP مهمترین ویژگی های آنها را معرفی می کنیم:

  • گچ و پودر سنگ به کار رفته برای ساخت این سقف ها ابتدا در دمای بالای حرارت دهی میشوند
  • به دلیل نرمی بسیار زیاد گچ بعد از ترکیب با آب، به شکل های مختلف فرم میگیرد. لذا هر نوع طرح برجسته و قوس و انحنا با سقف کاذب POP قابل اجرا است.
  • سقف کاذب پلاستر پاریس در گروه سقف های ثابت قرار داشته و امکان جا به جایی آنها وجود ندارد
  • این سقف ها در مرحله تولید و بعد از نصب آن قابلیت رنگ آمیزی دارند.
  • برای اجرای سقف های POP نیاز به زیرساخت فلزی روی سقف اصلی نیست
  • سقف پلاستر پاریس پیش ساخته بوده و به همین دلیل در زمان کوتاه قابل اجرا هستند

دیگر مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

سقف کاذب ماربل شیت

تفاوت سقف POP و PVC

مزایای سقف کاذب پلاستر پاریس

هر یک از انواع سقف کاذب کناف و کشسان و غیره دارای مزایای خاصی بوده و به همین دلیل در محیط های مختلف استفاده میشوند. سقف کاذب POP نیز دارای مزایای متعددی می باشد که از مهم ترین آنها می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

تنوع بالا در رنگ

یکی از مهم ترین مزایای سقف های POP، تنوع بالا در طرح و رنگ آنها است. این سقف ها در مرحله ساخت با رنگ های مختلفی آماده سازی شده و بعد از نصب نیز می توان آنها را رنگ آمیزی نمود.

قابلیت اجرا با طرح های مختلف

فرم پذیری بسیار آسان و سریع گچ های حرارت دیده باعث میشود با ورود به هر قالب شکل آن را به خود بگیرد. به همین دلیل متناسب با ارتفاع دیوارها، متراژ سقف و همچنین سبک معماری و طراحی داخلی و نوع تاسیسات به کار رفته روی سقف اصلی در نهایت طرح مناسب را انتخاب و اجرا کرد.

قیمت ارزان

اگر به دنبال خرید سقف کاذب با قیمت ارزان هستید، سقف های پلاستر پاریس از بهترین گزینه ها محسوب میشوند. چون این سقف ها تنها از گچ و پودر سنگ تشکیل شده و هیچ تایل فلزی یا زیرساخت برای نصب و اجرای آنها مورد نیاز نیست.

مزایای سقف کاذب پلاستر پاریسمزایای سقف کاذب پلاستر پاریس

اجرای سریع

مانند سایر سقف های کاذب، سقف POP نیز پیش ساخته بوده و اجرای آن بسیار سریع انجام میشود. برای نصب این سقف ها نیاز به تخریب سقف اصلی و استفاده از مصالح ساختمانی نیست. به همین دلیل بسیار سریع و بدون کثیف کاری اجرا میشوند.

قابلیت نورپردازی حرفه ای

اجرای انواع نور مخفی و سایر سیستم های روشنایی بر روی سقف های POP امکان پذیر می باشد. به طوریکه می توان گفت، یکی از اصلی ترین دلایل استفاده از پلاستر پاریس در ساختمان های مسکونی و اداری قابلیت نورپردازی آن است.

معایب سقف کاذب پلاستر پاریس

علیرغم مزایای بسیار زیادی که سقف های کاذب POP به همراه دارند، نقاط منفی نیز در آنها به چشم میخورد که لازم است در زمان انتخاب به این موارد توجه شود. از مهم ترین معایب سقف کاذب پلاستر پاریس می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

عدم مقاومت در برابر نم و رطوبت

گچ مقاومت بسیار کمی در برابر نم و رطوبت داشته و دچار تغییر رنگ و شکل میشود. به همین دلیل در محیط هایی که احتمال نفوذ نم و رطوبت از سقف در آنها وجود دارد، سقف های POP کاربرد ندارند.

عدم قابلیت شستشو

در برخی از محیط ها از قبیل آشپزخانه، رستوران و فست فود، آزمایشگاه ها و غیره که بهداشت اهمیت بالایی دارد، بهتر است از سقف های قابل شستشو استفاده شود. متاسفانه سقف گچی پلاستر پاریس این قابلیت را ندارد. چون گچ در تماس با نم و رطوبت و آب خیلی زود دچار تغییر شکل و ریزش خواهد شد.

کاربردهای سقف کاذب پلاستر پاریسکاربردهای سقف کاذب پلاستر پاریس

دوام و ماندگای کوتاه

نوع متریال به کار رفته در سقف های پلاستر پاریس باعث میشود مقاومت بسیار کمی در برابر ضربه و شرایط محیطی داشته باشد. به عنوان مثال، در محیط هایی که دما دچار نوسان شدید می باشد به مرور ترک و شکستگی هایی روی سقف POP مشاهده خواهد شد. این ترک و شکستگی ها به سختی قابل ترمیم بوده و با گذشته زمان افزایش پیدا می کنند.

عدم دسترسی به سقف اصلی

همان طور که اشاره شد، قفس های POP پلاستر پاریس در گروه سقف های کاذب ثابت قرار دارند. به همین دلیل امکان دسترسی به تاسیسات به کار رفته روی سقف اصلی نیست. در صورت بروز مشکل در تاسسات عبور داده شده از سقف، تنها را تخریب بخشی از سقف کاذب می باشد.

کاربرد سقف کاذب پلاستر پاریس

با توجه به ویژگی ها و مزایا و معایب سقف کاذب پلاستر پاریس، در محیط های مختلفی می توان از آنها استفاده کرد. برخی از کاردهای سقف POP عبارتند از:

  • قابلیت اجرا در سقف اتاق نشیمن، اتاق خواب و پذیرایی
  • اجرا در محیط های اداری و کاری بدون نم و رطوبت
برای محیط هایی از قبیل سرویس بهداشتی و حمام، استخر، آشپزخانه، رستوران و موارد مشابه که نم و رطوبت زیاد بوده و نیاز به شستشوی سقف وجود دارد، سقف های POP کاربرد ندارند. 
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LcoQQ8gAAAAAIXVDhxLnuClb0j_S4Xyk5icLxGe