سقف کاذب باریسول چیست

10 آذر ، 1401
مبلمان اداری آذران فضانما

سقف کاذب باریسول یکی از زیباترین و پرکاربردترین سقف های کاذب می باشد که با نام های دیگری همچون سقف کشسان نیز شناخته شده است. این سقف ها بدنه تمام پارچه ای داشته و روی سقف اصلی قرار گرفته و نواقص موجود در آن را پنهان می کنند.

علیرغم اینکه سقف باریسول کشسان بیش از 50 سال قبل معرفی شده است، اما هنوز افراد زیادی هستند که با آن آشنایی نداشته و از ویژگی های منحصر به فرد آن اطلاع ندارند. آذران در ادامه به معرفی کامل سقف کاذب باریسول پرداخته و انواع متنوع این سقف ها، ویژگی ها و کاربرد آنها در استخر، پذیرایی و اتاق خواب و غیره را بررسی خواهد کرد.

سقف کاذب باریسولسقف کاذب باریسول

سقف باریسول چیست؟

در چند سال اخیر سقف های دکوراتیو کاربرد بسیار زیادی پیدا کرده و به همین دلیل توجه فوق العاده ای به سقف های کاذب ایجاد شده است. یکی از نمونه های بسیار پرکاربرد در این زمینه سقف باریسول کاذب می باشد که متعلق به برند فرانسوی است. این سقف ها در بازار با نام های دیگری همچون سقف کشسانی نیز شناخته شده هستند و مهم ترین ویژگی آنها، بدنه تمام پارچه پی وی سی می باشد.

برند فرانسوی باریسول از پارچه های پی وی سی در طرح و رنگ های متنوع برای اولین بار در سال 1975 میلادی بر روی سقف اصلی ساختمان ها استفاده کرد. این سقف ها از دو بخش فلزی و پارچه ای تشکیل شده و به دلیل انعطاف پذیری بالای پارچه، متناسب با شرایط سقف می توان انحنا و قوس روی آنها ایجاد کرد.

لایه پارچه ای روی زیر ساخت فلزی بسیار مقاوم قرار میگیرد. توجه داشته باشید که باریسول نام یک برند است که سقف کشسان تولید می کند و به همین دلیل برخی از افراد تصور می کنند که باریسول نوعی سقف جدید بوده و ویژگی های متفاوتی دارد.

دیگر مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

سرامیک بهتر است یا پارکت

تفاوت دیوارپوش و دیوارکوب

انتخاب بهترین دیوارپوش برای اتاق خواب

انواع سقف باریسول کشسان

در حالت کلی طرح باریسول بسیار زیاد است، چون پی وی سی تنوع بالایی از نظر رنگ بندی و طرح داشته و می توان طرح های دلخواه را روی آن چاپ کرد. بدون در نظر گرفتن تفاوت هایی که در رنگ و طرح این سقف ها وجود دارد، انواع سقف باریسول را می توان بر اساس قابلیت ها و ویژگی های ظاهری در گروه های متعددی دسته بندی کرد که عبارتند از:

سقف لاکر

سقف لاکر یا براق که با نام آینه ای نیز معروف هستند، سطحی کاملا صاف و صیقلی داشته و تصاویر را منعکس می کنند. در نگاه اول این سقف ها شبیه به آینه بنظر میرسند و به همین دلیل جلوه بی نظیری را در محیط بوجود می آورند.

سقف مات

نوع دیگری از باریسول سقف، سقف های مات هستند که هیچگونه بازتابی را انجام نمی دهند. مات بودن این سقف ها باعث میشود بیشتر در محیط های بزرگ کاربرد داشته باشند. در فضاهای کوچک چون بازتاب نور انجام نمی دهند، محیط کوچک تر بنظر می رسد و بهتر است از آن استفاده نشود.

سقف اپلای

این نوع از سقف های باریسول از دو لایه پارچه پی وی سی تشکیل شده است که از نظر رنگ با هم تفاوت دارند. روی لایه بالایی برش داده میشود تا رنگ لایه زیرین دیده شود. این سقف ها به دلیل تنوع در مدل های برش می توانند در فضاهای زیادی کاربرد داشته باشند.

سقف شفاف یا ترنسپرنت

نمونه بسیار پرکاربرد بعدی در میان انواع سقف کاذب باریسول، سقف شفاف یا ترنسپرنت است. پارچه های به کار رفته در این سقف ها کاملا شفاف بوده و نور را از خود عبور می دهند و نورپردازی های روی سقف اصلی به خوبی در آنها نمایان است.

سقف ساتین

ساتین نوع دیگری از سقف های باریسول هستند که از نظر رنگ بندی بسیار بوده و از نظر میزان بازتاب و عبور نور حد وسط لاکر و ترنسپرنت هستند.

انواع سقف کاذب باریسولانواع سقف کاذب باریسول

مزایای سقف کاذب باریسول

استفاده از باریسول برای سقف مزایای بسیار زیادی به همره دارد، به شرط اینکه متناسب با شرایط محیط آنها را انتخاب کنید. مهم ترین مزایای انواع سقف کاذب باریسول می توان به موارد زیر اشاره کرد:

عایق نم و رطوبت

به دلیل استفاده از لایه های پارچه های pvc این سقف ها کاملا در برابر نم و رطوبت عایق هستند. عایق بودن این سقف ها باعث میشود تا براحتی در صورت آلوده شدن شستشو داده شده و تمیز شوند. عدم امکان نفوذ نم و رطوبت به داخل این سقف ها باعث میشود تا قارچ و کپک نیز در پشت آنها رشد پیدا نکرده و محیط عاری از آلودگی گردد.

دوام و استحکام بالا سقف کاذب باریسول

پارچه های پی وی سی متناسب با ضخامتشان دارای استحکام بسیار بالایی می باشد و تماس با اشیای نوک تیز نمی تواند منجر به سوراخ شدگی و پارگی آنها شود. به همین دلیل این سقف ها ماندگاری بسیار بالایی داشته و حتی در محیط هایی که نوسان زیادی دارند نیز می توان از آنها سالها استفاده کرد.

قبلیت انعطاف بالا

خاصیت کشسانی پارچه های پی وی سی باعث میشود تا با تهویه های صنعتی بتوان آنها را فرم دهی کرد. برخلاف بسیاری از سقف های کاذب، باریسول حتی بر روی سقف های دارای برجستگی و انحنا براحتی قابل اجرا می باشد و فرم مورد نظر را به خود میگیرد.

عایق صوت باریسول سقف

یکی دیگر از دلایل استفاده از باریسول برای سقف، عایق بودن آنها در برابر امواج صوتی است. به همین دلیل سر و صدای طبقات بالایی به پایین نفوذ نکرده و محیطی بسیار آرام و بدون صدا را برای استراحت فراهم می کند.

علاوه بر مورد فوق، اجرای سریع و ارزان، تنوع بسیار زیاد در طرح و رنگ، قابلیت چاپ طرح های دلخواه بر روی سقف، امکان جا به جایی و نصب مجدد در محیط جدید نیز از مزایای سقف کاذب باریسول به شمار می روند.

معایب سقف باریسول کشسان

برای خرید سقف کاذب باریسول بهتر است از تمام مزایا و معایب آنها مطلع باشید تا بتوانید انتخاب خوبی داشته باشید. البته سقف باریسول کشسان معایب زیادی ندارد، اما مواردی از قبیل قیمت گران، دسترسی نداشتن به تاسیسات کار شده روی سقف اصلی و همچنین نیاز به تجهیزات پیشرفته برای نصب و اجرا از معایب این سقف ها به شمار می روند.

کاربرد سقف کاذب باریسول چیست؟

با توجه به ویژگی هایی که برای این سقف ها بیان شد، از آنها در محیط های مختلفی می توان استفاده کرد. مهم ترین کاربردهای سقف باریسول کشسانی عبارتند از:

سقف باریسول استخر

یکی از اصلی ترین کاربردهای این سقف ها، پوشاندن سقف اصلی استخرهای عمومی و خصوصی بزرگ و کوچک است. عایق بودن در برابر نم و رطوبت و قابلیت انعطاف زیاد و امکان فرم دهی لایه پارچه ای سقف روی سقف اصلی دارای انحنا و ساده و مسطح از اصلی ترین دلایل کاربرد سقف باریسول استخر هستند.

سقف باریسول اتاق خواب

این سقف ها عایق صدا بوده و به همین دلیل می توانند فضایی بسیار آرام را برای خواب و استراحت بوجود آورند. بهترین گزینه برای فضای اتاق خواب سقف های ساتین می باشند که نور را به اندازه استاندارد و نرمال از خود عبور داده و برای استراحت شرایط بهتری را فراهم می کنند.

سقف باریسول پذیرایی

در حالت کلی با روش های مختلفی می توان نورپردازی این سقف ها را انجام داد و جلوه و شکوه بی نظیری را با آنها ایجاد کرد. در فضای پذیرایی که لوکس بودن اهمیت بیشتری دارد، با سقف باریسول براق یا آینه ای و همچنین ترنسپرنت می توان فضا را بسیار زیبا کرد.

مزایا و کاربردهای سقف کاذب باریسولمزایا و کاربردهای سقف کاذب باریسول

قیمت سقف باریسول

قیمت سقف کاذب باریسول بر اساس چند پارامتر مهم تغییر می کند و در حالت کلی نرخ ثابتی ندارند. در حالت استاندارد این سقف ها به صورت متری قیمت گذاری میشوند و هر چه متراژ سقف بیشتر باشد، هزینه اجرا بیشتر میشود. علاوه براین، جنس و کیفیت پارچه و همپنین نحوه نورپردازی نیز می تواند تاثیر زیادی بر قیمت باریسول داشته باشد.

نحوه اجرای سقف باریسول

به صورت خلاصه و بدون در نظر گرفتن جزئیات، مراحل نصب و اجرای سقف باریسول شامل گام های زیر است:

  • نقص های مختلف از جمله نم و رطوبت، برجستگی و تورفتگی های زیاد بر روی سقف اصلی ابتدا از بین رفته و زیرساخت آماده میشود.
  • سازه فلزی و پروفیل های مناسب در بخش های مختلف سقف بر اساس مدل آنها نصب میشود.
  • لایه پارچه ای که از قبل بر اساس فرم و شکل سقف اندازه گیری و برش داده شده است روی سازه فلزی قرار میگیرد.
  • نورپردازی مورد نظر با چراغ های led و فیبرنوری و غیره انجام میشود.
  • در مرحله قرار گرفتن لایه پارچه ای، با سشوارهای صنعتی به پارچه حرارت داده میشود تا به فرم مورد نظر تغییر شکل دهد
  • در نهایت گرد و غبار روی پارچه رویی تمیز میشود.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LcoQQ8gAAAAAIXVDhxLnuClb0j_S4Xyk5icLxGe