کفپوش مناسب برای فضاهای سرپوشیده و روباز ورزشی

14 فروردین ، 1401
مبلمان اداری آذران فضانما

کفپوش مناسب برای فضاهای سرپوشیده و روباز ورزشی از مهم ترین تجهیزاتی می باشد که راه اندازی باشگاه ها باید به آن توجه داشت. چون یکی از اصلی ترین ویژگی ها در تمام فعالیت های ورزشی، حفظ امنیت جانی افراد و جلوگیری از آسیب های بدنی می باشد. استفاده از کفپوش های سخت باعث میشود کودکان و حتی بزرگسالان در حین ورزش و زمین خوردن دچار آسیب های جدی شوند. گروه اذران در ادامه مهم ترین ویژگی هایی که کفپوش های ورزشی باید داشته باشند و انواع مختلف آنها را بررسی و معرفی خواهد کرد.

کفپوش مناسب برای فضاهای سرپوشیده ورزشی

سالن های ورزشی سرپوشیده فضای مناسبی برای انجام ورزش های مختلف از جمله والیبال، بسکتبال، فوتسال، ورزش های رزمی و همچنین بدن سازی می باشند. از این سالن ها افراد در گروه های مختلف سنی استفاده می کنند و به همین دلیل زمین آن باید استاندارد باشد. کفپوش هایی که برای باشگاه ها و سالن های سرپوشیده ورزشی استفاده میشود باید چند ویژگی مهم داشته باشند که برخی از آنها عبارتند از:

  • سطح کفپوش ها باید تا حد امکان در برابر نم و رطوبت عایق باشد. عدم نفوذ نم و رطوبت به بافت کفپوش مانع از رشد قارچ و باکتری خواهد شد.
  • متریال و مواد به کار رفته در پوشش کف سالن های ورزشی سرپوشیده نباید ضخیم و خشن باشد.
  • به منظور جلوگیری از رشد باکتری های مختلف سطح کفپوش ها باید قابل شستشو باشند و در تماس با مواد ضد عفونی کننده آسیب نبینند.
  • به دلیل استفاده زیاد و طولانی مدت از سالن های ورزشی سرپوشیده، کفپوش مناسب برای آنها باید دوام و ماندگاری بالایی داشته باشد.
  • امکان رنگ آمیزی و خط کشی کف سالن ورزشی باید وجود داشته باشد.
  • تنوع رنگ کفپوش برای جداسازی بخش های مختلف سالن بر اساس نوع کاربرد و ورزش های انجام شده در آن باید بالا باشد.

کفپوش های مناسب فضاهای سرپوشیده و باز ورزشیکفپوش های مناسب فضاهای سرپوشیده و باز ورزشی

انواع کفپوش برای فضاهای سالن های ورزشی سرپوشیده

با توجه به ویژگی هایی که برای کفپوش های مناسب سالن ورزشی سرپوشیده ارائه شد، چند گزینه را می توان برای این قبیل محیط ها انتخاب کرد که عبارتند از:

کفپوش گرانولی

یکی از پرکاربردترین و مناسب ترین کفپوش ها برای سالن های ورزشی سرپوشیده نوع گرانولی می باشد. این کفپوش ها از مواد پلاستیکی بازیافت شده تولید میشوند و سطح آنها دارای دانه های بسیار ریز هستند. از مهم ترین ویژگی های این کفپوش ها می توان به نرمی و لطافت سطح و دوام و ماندگاری بالای آنها اشاره کرد.

علاوه براین، زمین های ورزشی که با کفپوش های گرانولی پوشانده میشوند در برابر نم و رطوبت مقاوم بوده و قارچ و کپک در آنها رشد نمی کند. به همین دلیل در سالن های بدنسازی، مهدکودک ها و باشگاه های رزمی کاربرد گسترده ای پیدا کرده اند.

کفپوش چوبی سالن ورزشی

اصلی ترین کاربرد کفپوش های چوبی که از چوب افرا تولید میشوند، باشگاه ها و سالن های بسکتبال می باشد. این کفپوش دوام و ماندگاری بالایی داشته و سطح آنها به بدن آسیب وارد نمی کند. لازم به ذکر است که کفپوش های چوب افرا تنها برای بسکتبال مورد استفاده قرار گرفته و قیمت بالاتری نسبت به سایر کفپوش ها دارند.

ویژگی بسیار مهم و کاربردی آنها، قابلیت استفاده چندین باره و جدا کردن آسان آنها از روی زمین و نصب مجدد در فضاهای دیگر است. به همین دلیل اگر سالن بسکتبال تغییر مکان دهد می توان کفپوش را مجدد در مکان جدید نصب کرد و کیفیت آن کاهش پیدا نخواهد کرد.

دیگر مقالات آذران فضانما را در این بخش دنبال نمایید

چه نوع کفپوشی برای کتابخانه مناسب است؟

کفپوش بیمارستانی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

کفپوش های کاذب در ساختمان های متفاوت و کاربری آنها

کفپوش پلی اورتان

از دیگر گزینه هایی که می توان به عنوان کفپوش مناسب برای سالن های ورزشی سرپوشیده در نظر گرفت، کفپوش پلی اورتان است. این کفپوش ها که از مواد پلیمری تهیه میشوند، دارای انعطاف پذیری بالایی بوده و ضربه گیری ایده آلی دارند. علاوه براین، مقاومت و ماندگاری بالایی داشته و تماس اشیای نوک تیز منجر به ایجاد خراشیدگی و سوراخ شدن آنها نخواهد شد. لذا نصب آنها در سالن های ورزشی کاملا مقرون به صرفه بوده و به ندرت نیاز به ترمیم پیدا می کنند.

از دیگر ویژگی های مناسب کفپوش های پلی اورتان می توان به ضد آب بودن و مقاومت بالا در برابر تماس با مواد شیمیایی اشاره کرد. به طوریکه ضد عفونی سالن ورزشی و شستشوی آنها هیچگونه آسیبی به سطح کفپوش وارد نمی کند.

کفپوش فومی

کفپوش فومی که از فوم EVC تولید میشوند از دیگر موارد پرکاربرد در باشگاه های ورزشی و سالن های بازی و مهدکودک ها به شمار می رود. این کفپوش ها در انواع مختلف تاتامی و رولی ارائه شده و انعطاف پذیری بالایی دارند. از دیگر ویژگی های این کفپوش ها می توان به خاصیت ارتجاعی بالا و قابلیت شستشو و عدم نفوذ آب به درون بافت آنها اشاره کرد.

انواع کفپوش مناسب برای فضاهای سرپوشیدهانواع کفپوش مناسب برای فضاهای سرپوشیده

کفپوش مناسب برای فضاهای روباز ورزشی

نوع پوششی که برای سالن های ورزشی روباز به کار می رود باید متناسب با شرایط محیط چند ویژگی مهم داشته باشد که عبارتند از:

  • کفپوش در سالن های روباز ورزشی باید در برابر تابش نور خورشید و اشعه های آن ماندگاری و دوام بالایی داشته باشد.
  • بارش باران و برف و نوسانات دمایی نباید تاثیر منفی بر کیفیت کفپوش داشته باشد.
  • سطح کفپوش در زمین های روباز نباید در تماس با نم و رطوبت لغزنده شوند.
  • خشن بودن سطح کفپوش های بی کیفیت و غیر استاندارد ورزشی در محیط های روباز به شدت به بدن آسیب وارد می کند.

انواع کفپوش برای زمین های روباز ورزشی

تنوع در کفپوش مناسب برای زمین و سالن های ورزشی روباز زیاد نیست و رایج ترین آنها عبارتند از:

کفپوش چمن مصنوعی

این نوع کفپوش از مواد پلی اتیلن یا پلی پروپیلن تولید میشوند و ساختاری شبیه به چمن دارند. به همین دلیل در زمین های ورزشی فوتبال بیشترین کاربرد را دارند. از مهم ترین ویژگی های این کفپوش های ورزشی می توان به ماندگاری بالا و لغزنده نبودن و نرمی سطح آنها اشاره کرد.

کفپوش تارتان

زمین های دو میدانی اغلب روباز هستند و سطح آنها با نوعی کفپوش خاص به نام تارتان پوشانده میشود. این کفپوش ها جنس پلی اورتان داشته و به همین دلیل خاصیت الاستیکی بالایی دارند. علاوه براین، وجود نم و رطوبت و بارش باران باعث لغزنده شدن سطح آنها نشده و مقاومتشان در برابر تابش نور خورشید و نوسانات دمایی و بارش باران و برف در سطح مطلوبی قرار دارد. علاوه بر این، رنگ آمیزی های اجرا شده روی این زمین ها نیز ماندگاری بالایی دارند و هزینه های تعمیر و ترمیم زمین دو میدانی را کاهش می دهد.

انواع کفپوش مناسب فضاهای ورزشیانواع کفپوش مناسب فضاهای ورزشی

خرید کفپوش با قیمت مناسب

برای خرید انواع کفپوش با قیمت مناسب می توانید از خدمات گروه آذران استفاده کنید. این مجموعه یکی از بزرگترین مراکز ارائه دهنده کفپوش با قیمت مناسب و بدون واسطه می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان قبل از خرید می توانید با کارشناسان فروش آذران تماس بگیرید.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LcoQQ8gAAAAAIXVDhxLnuClb0j_S4Xyk5icLxGe