ساخت و ساز خشک چیست

13 بهمن ، 1400
مبلمان اداری آذران فضانما

ساخت و ساز خشک امروزه یکی از روش های استفاده شده در ساخت خانه ها محسوب می شود که سالها است مورد توجه قرار گرفته است. این روش مدرن ویژگی ها و خصوصیات خاص خود را دارد و به جای استفاده از مصالح سنتی آجر، فولاد، آهن و... از مصالح مدرن و پیش ساخته در آن استفاده می شود. برای آشنایی بیشتر در مورد این سبک از ساخت و ساز پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مطلب از سایت آذران فضا نما همراه ما باشید.

آشنایی با ساخت و ساز خشکآشنایی با ساخت و ساز خشک

سیستم ساخت و ساز خشک چیست؟

برای ساخت خانه ها در گذشته تلاش می شد تا از مصالح بومی و در دسترس منطقه ی زندگی استفاد شود. برای مثال خانه هایی که در نواحی جنگلی ساخته می شد بیشتر از چوب و خانه هایی که در بخش های کوستانی بنا می شد از سنگ و آجر استفاده می شد. پس از آن بود که مصالح جدیدتری نسبت به آنها ساخته شد و تبدیل به مصالح غالب برای ساخت منازل شد. اما حالا سیستم های ساخت و ساز خشک پا به عرصه گذاشته اند و روز به روز به محبوبیت آنها افزوده می شود.

در این روش ساخت و ساز جدید خبری از آجر و ملات نیست . دیوارهای پیش ساخته جایگزین دیوارهای سخت و بدون انعطاف قدیمی شده اند. این سیستم پس از جنگ جهانی دوم ابتدا در امریکا ساخته و استفاده شد و سپس به سایر قاره ها و کشورها راه پیدا کرد. ساختار این روش از صفحات روکش دار گچی، سیمانی یا مقاطع فولادی گالوانیزه نورد شده تولید شده است. دیوارهایی که از این جنس ساخته می شوند سهولت اجرای بیشتری نسبت به روش های قدیمی داشته و دقت و سرعت اجرای بالاتری را ارایه می دهند.

پربازدیدترین مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

چگونگی نصب دیوار پوش پی وی سی

سقف کاذب خانه را چگونه تمیز می کنیم

انواع سیستم های فعال و غیرفعال جهت خنک کاری در ساختمان

انواع سیستم ساخت و ساز خشک

سیستم های ساخت و ساز خشک انواع مختلفی داشته و هر کدام از آنها ویژگی های خاص خود دارد. تری دی پنل ها، پانل های سبک بتنی، وال اسپید ها، کناف و ساندویچ پنل ها از جمه آنها می باشند.

ساخت و ساز خشک کناف

دیوار کناف را می توان دیواری غیر باربر دانست. در تولید این نوع دیوار کناف از قاب هایی فولادی و سبک استفاده می شود. برای اتصال این صفحات از پیچ های اختصاصی استفاده می شود. فاصله بین صفحات کناف نیز با نوار و بتونه درزگیری می شود. نتیجه کار یک دیوار یک دست است که می توان بر روی ان کاغذ دیواری، کاشی و یا هر نوع پوشش دیگری نصب کرد.

انواع سیستم ساخت و ساز خشکانواع سیستم ساخت و ساز خشک

ساخت و ساز خشک وال اسپید

این نوع از دیوارهای پیش ساخته از پروفیل های گالوانیزه پلی استایرن ساخته شده است. ویژگی خاص این نوع دیوارها، وزن کم آنها است. این وزن کم مقاومت دیوار ها را در برابر زلزله به شدت افزایش می دهد. در ساخت این دیوارها می توان از موادی استفاده کرد که عایق صوتی و حرارتی باشند.

ساخت و ساز خشک پانل سبک بتنی

پانل سبک بتنی با ساختار کامپوزیتی و مسلح شده با الیاف پلیمری است. این دیوارها بدون نیاز به شبکه های فولادی تولید می شود. این نوع دیوارها یک عایق حرارتی کامل محسوب می شوند. سوراخ های تعبیه شده در این دیوارها علاوه بر اینکه می تواند عایقی حرارتی باشد، محل مناسبی برای عبور سیم کشی و لوله کشی ساختمان است.

ساخت و ساز خشک ساندویچ پنل

پنل های ساندویچی همانطور که ازنام آن پیداست از چند لایه ورق از ترکیبات مختلف ساخته شده است. این ورقه ها از فولاد، آلومینیوم یا گالوانیزه هستند که در بین آنها عایقی از مواد نرم مثل پشم شیشه، پشم سنگ، پلی استایرن، پلی اورتان و… قرار می گیرد.

ساخت و ساز خشک و انواع آنساخت و ساز خشک و انواع آن

ساخت و ساز خشک با تری دی پنل

دیوار پیش ساخته ی تری دی پنل دو قسمت دارد:

  • هسته ی عایق و شبکه فولادی این قسمت ها با مفتول های فلزی به هم متصل شده اند. روی این ترکیب با پاشیدن بتن یک سازه مقاوم و محکم بدست می آید.
  • یونولیت به کار برده شده در میان این دیوار شدیدا باعث کاهش وزن دیوارها و وزن کلی ساختمان می شود.

مزایای استفاده روش ساخت و ساز خشک

مشکلاتی که سیستم های ساخت و ساز قبلی داشتند باعث به وجود آمدن روش های جدید شدند تا این نقاط ضعف به نحوی جبران شود. از جمله مزایای دیوارهای پیش ساخته می توان این موارد را نام برد:

  1. باعث کاهش قابل توجه حجم اسکلت ساختمان می شود.
  2. نصب و به کارگیری آن ساده است.
  3. سرعت و دقت اجرای این نوع دیوارها به شدت بالاست.
  4. مقاومت در برابر زلزله یکی از اصلی ترین مزایای ساخت و ساز خشک است.
  5. تعمیر و نگهداری این دیوارها آسان است.
  6. بر خلاف دیوارهای سنتی پانل ها در برابر صوت و حرارت عایق اند.
  7. استفاده کمتر از آهن باعث کاهش وزن و هزینه می شود.
  8. نصب آسان تاسیسات ساختمان در داخل این دیوارها میسر است.
  9. هزینه های اجرا، حمل و نقل، دستمزد، نگهداری و... کمتر از روش های دیگر است.
  10. قابلیت اجرای اشکال مختلف از جمله منحنی در این نوع دیوارها وجود دارد.

مزایای استفاده از ساخت و ساز خشکمزایای استفاده از ساخت و ساز خشک

کاربرد سیستم ساخت و ساز خشک

هر کدام از سیستم های ساخت و ساز خشک ویژگی های مربوط به خود را دارند هر چند در بسیاری از موارد دارای نقاط اشتراک بسیاری هستند. تنوع زیاد باعث شده است تا کاربرد ها نیز بسیار زیاد باشد. از دیوارهای ساخت و ساز خشک می توان به عنوان پوشش دیوار و حتی سقف در سوله ها و ساختمان ها، سردخانه ها، اتاق های سرور، پارتیشن ها و دیوارهای داخلی ساختمان های اداری، ایجاد حریم خصوصی، اتاق ایزوله و... استفاده کرد. در ساختمان ها می توان به عنوان دیوارهای جدا کننده داخلی و دیوارهای خارجی (با پوشش متفاوت) از آنها استفاده نمود.

ساخت انواع پوشش ساخت و ساز خشک در اذران فضانما

هلدینگ آذران فضانما یکی از شرکت های بزرگ کشور در زمینه تولید محصولات دکوراتیو و مصالح مدرن مثل مصالح ساخت و ساز خشک محسوب می شود. محصولات این شرکت شامل دیوارپوش ها، سقف کاذب، ابزارآلات پی وی سی، انواع مبلمان اداری، پارتیشن اداری، محصولات نمای ساختمان، کابینت، محصولات کف سازی و... است. محصولات آذران فضانما با بالاترین کیفیت، قیمت و رقابتی همچنین گارانتی معتبر شرکت ارایه می شود.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LcoQQ8gAAAAAIXVDhxLnuClb0j_S4Xyk5icLxGe