بررسی تاثیرات نور در محیط کار

27 خرداد ، 1400
مبلمان اداری آذران فضانما

نور در محیط کار چه تاثیراتی می گذارد؟

امروزه به علت ماشینی شدن بیشتر مشاغل و حرفه ها و شیوع پشت میز نشینی کارمندان، علم ارگونومی اهمیت روز افزونی پیدا کرده است. ارگونومی علمی است که به دست آوردن بهترین ارتباط میان انسان و محیط (کار و زندگی) هدف اصلی آن است. ارگونومی با ارزیابی قابلیت ها و محدودیت های انسان، استرس های کاری و محیطی و طراحی ایستگاه کاری و ابزارها سر و کار دارد. یکی از مهم ترین مباحث علم ارگونومی ارزیابی و طراحی نور مناسب محیط کار است.

در گذشته، مردم زمان بیشتری از روز را در فضای باز می گذراندند و از نور خورشید استفاده می کردند ولی امروزه به دلیل فعالیت افراد در مشاغل مختلف و شیفت های متفاوت شاهد این مسئله هستیم که افراد بیشتر زمان خود را در محیط هایی با نورهای مصنوعی سپری می کنند، بنابراین طراحی صحیح سیستم روشنایی جهت تامین نور کافی اهمیت خاصی پیدا می کند.

در غیر این صورت اثرات سوء آن به صورت خستگی چشم، سر درد، بی خوابی، نقص بینایی و افزایش حوادث ناشی از کمبود نور ایجاد می شود. نتایج تحقیقات نشان می دهد کارمندانی که در محیط های بدون پنجره یا نور کم کار می کنند، هر شب 46 دقیقه خواب کمتری دارند در صورتی که افرادی که کنار پنجره می نشینند، عمیق تر و راحت تر به خواب می روند.

روشنایی استاندارد محیط، بازدهی کار را بالا می برد و از بیماری های ناشی از عدم وجود نور کافی پیشگیری می کند. از این رو تامین صحیح روشنایی، مسئله ای بسیار مهم در سازمان ها است که باید مورد توجه مدیران قرار گیرد. در ادامه به بررسی تاثیرات نور در محیط کار منابع نوری عمده و شیوه ی صحیح توزیع آن را در محیط کار توضیح می دهیم.

آخرین اخبار و مطالب تکمیلی را در این بخش می توانید دنبال کنید

روانشناسی رنگ در محل کار
ارگونومی محیط کار و تاثیر آن بر استرس شغلی
اهمیت طراحی سه بعدی در طراحی داخلی

منابع نور به دو دسته عمده تقسیم می شوند:

  1. نورهای طبیعی
  2. نورهای مصنوعی

نورهای طبیعی بهترین منبع تامین روشنایی هستند و از نظر بهداشتی نیز بازتاب نور طبیعی مناسب تر و بهتر از نور مصنوعی است. روشنایی طبیعی سازمان ها و محیط های کاری توسط پنجره های دیواری و سقفی تامین می شود. یکی از مشکلاتی که در معماری محیط های کاری وجود دارد عدم تعبیه ی فضای مناسب جهت تامین نور طبیعی است؛ به همین خاطر بخش اعظم تامین نور توسط نورهای مصنوعی صورت می گیرد.

مهمترین منابع نور مصنوعی لامپ های الکتریکی می باشند که می توان آن ها را به دو گروه عمده تقسیم کرد:

  • الف) التهابی
  • ب) تخلیه در گاز 

نور یک لامپ التهابی از گداخته شدن رشته ی داخل آن ایجاد می شود که خود ناشی از گرمایش حاصل از جریان الکتریکی گذرانده از رشته در لحظه ی روشن کردن لامپ می باشد. لامپ های تخلیه در گاز فاقد رشته اند و با تحریک گازی که بین دو الکترود قرار دارد نور منتشر می کنند. لامپ های فلورسنت و سدیمی دارای بهره ی نوری بسیار مناسب هستند و لامپ های التهابی، رنگدهی بهتری دارند.

از لحاظ درخشندگی فلورسنت ها درخشندگی کمتر و جیوه ای ها درخشندگی بیشتری دارند. بهتر است روشنایی محل کار به گونه ای طراحی شود که متن ها به خوبی قابل رویت باشند و از آن جا که نور سفید لامپ های فلورسنت به تنهایی موجب خستگی، کاهش تمرکز و خیرگی چشم می شود بهتر است از ترکیب نور سفید و زرد استفاده شود.

آذران فضا نما با سال ها سابقه در زمینه ی دکوراسیون و طراحی فضای داخلی ادارات و محیط های کاری همواره تلاش می کند تا در نظام دادن به فضاهای اداری به نحوی عمل کند که توزیع نورهای طبیعی و مصنوعی به وجهی مطلوب و مطابق علم ارگونومی صورت بگیرد تا علاوه بر حفظ سلامتی کارمندان بهترین کارآیی و بازدهی را برای سازمان به ارمغان آورد.

 منبع: اختصاصی آذران فضانما

بررسی تاثیرات نور در محیط کار

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LcoQQ8gAAAAAIXVDhxLnuClb0j_S4Xyk5icLxGe