روانشناسی رنگ در محل کار

28 مرداد ، 1399
مبلمان اداری آذران فضانما

روانشناسی رنگ در محل کار چه فوایدی دارد؟

فضا و محیط کاری در روال عادی امور سازمان، نقشی بسزایی را ایفا می‎کند. رنگ‎ها‎یی که برای طراحی داخلی محیط کار استفاده می‎شوند می‎توانند بر روحیات پرسنل تاثیرگذار باشند. طی تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است، رنگ‎ها‎ تاثیرات روانشناسی بر افراد دارند. خصوصیات و تاثیرات رنگ‎ها‎یی که در محیط کار استفاده می‎شود، به شکل زیر بیان شده است:

1- رنگ‌های سرد شامل آبی و سبز

رنگ‎ها‎ی سرد برای محیط‎ ها‎یی که نیاز به فعالیت بدنی زیادی دارند، مناسب هستند. این نوع رنگ‎ها‎ ملایم و آرامبخش هستند و از خستگی افراد در محیط می‎کاهند. رنگ آبی موجب ایجاد محیطی آرام و صلح آمیز می‎شود و هیجانات را از کارکنان دور می‎کند. اگر دقت کرده باشید در بیمارستانها، جراحان با رنگ سبز وارد اتاق عمل می‎شوند زیرا این رنگ می‎تواند به بیماران آرامش دهد. همچنین تسکین دهنده بوده و می‎تواند از تنش‎ها‎ و فشار روانی ناشی از کار بکاهد.

رنگ سبز یادآور طبیعت و رنگ آبی تداعی کننده دریا و آسمان است. بنابراین می‎توانند آرامش و صلح را در محیط کار برقرار نمایند. در صورتی که محیط کار شلوغ باشد، کارکنان بیشتر نیازمند آرامش هستند. بنابراین رنگ‎ها‎ی سبز و آبی متناسب با محیط ‎ها‎ی پر رفت و آمد است.


روانشناسی رنگ در محل کار

2- رنگ‌های گرم از قبیل زرد، قرمز و نارنجی

بر اساس روانشناسی رنگ در محیط کار ، محیط‎ ها‎یی که آرام و بدون ورود و خروج ارباب رجوع هستند، نیاز به هیجان دارند. در این محیطها آرامش حکم فرماست و به همین دلیل ممکن است پرسنل دچار خواب آلودگی شوند. استفاده از رنگ‎ها‎ی تند و آتشین می‎تواند آنها را به وجد آورد. از جمله رنگ‎ها‎ی زرد و قرمز و نارنجی در ردیف رنگ های گرم هستند که هیجانات را تحریک می‎کند و مانع از کسلی و تنبلی کارکنان می‎شود. این رنگ‎ها‎ بیشتر در اتاقهای کنفرانس استفاده می‎شود که افراد را برای مشارکت در بحث‎ها‎ تهییج می‎کند و موجب دستیابی به نتایج مطلوب می‎شود. در برخی موارد استفاده از سایر رنگ‎ها‎ی خنثی، همچون خاکستری و کرم در کنار رنگ‎ها‎ی گرم تاثیرگذاری بیشتری دارد و نوعی تعادل را پدید می‎آورد.

رنگ زرد پرانرژی و گرم است و بیشتر برای راهروهای باریک استفاده می‎شود. رنگ نارنجی، چالشی است و یک رنگ انرژی ‎زا به شمار می رود و بیشتر برای سالن‎ها‎ی غذاخوری و سلف سرویس در محیط کار کاربرد دارد. ترکیب رنگ قرمز با خاکستری نوعی متانت و وقار را به محیط می‎بخشد.

روانشناسی رنگ در محل کار

3- رنگ‎ها‎یی با تاثیر دوگانه از قبیل بنفش

رنگ بنفش ترکیبی از دو رنگ آبی و قرمز و مقدار کمی سفید است. این رنگ بیشتر در نزد جوانان محبوبیت است و به آنها انرژی می‎دهد. محیط‎ ها‎یی که کارکنان میانسال دارند می‎توانند از این رنگ استفاده کنند تا بازدهی آنان را افزایش دهد. توصیه می‎شود این رنگ به تنهایی استفاده نشود و در کنار آن رنگ‎ها‎ی خنثی نیز به کار برده شود.

4- رنگ‎ها‎ی خنثی از قبیل سفید، خاکستری، قهوه‌ای و سیاه

رنگ‎ها‎ی خنثی تاثیراتی کمتری در محیط ایجاد می‎کنند. این رنگ‎ها‎ باید در کنار سایرین استفاده شوند. رنگ سیاه غمگین است و موجب افسردگی کارکنان می‎شود. تا جایی که ممکن است، باید کمتر از این رنگ استفاده شود و بیشتر در کنار سایر رنگ ‎ها‎ مقدار کمی از آن، مورد استفاده قرار بگیرد.

با روانشناسی های محیط کار که توسط آذران فضانما ارائه شده، بیشتر آشنا شوید

طراحی داخلی از دید روانشناسی

بررسی تاثیرات نور در محیط کار

محیط کاری هماهنگ با اصول فنگ شویی

انتخاب رنگ براساس طراحی داخلی

افرادی که در حوزه طراحی داخلی فعالیت دارند بر این نظرند که انتخاب رنگ باید با توجه به نورپردازی و مساحت و محیط شهر انتخاب شود. در زیر به نکاتی برای انتخاب رنگ می‎پردازیم:

  • مکانهای کوچک نیازمند رنگ‎ها‎ی روشن هستند زیرا رنگ تیره محیط را کوچکتر نشان می‎دهد. 
  • در مکانهایی که در معرض نور طبیعی نیستند، باید کمتر از رنگ‎ها‎ی تیره استفاده شود. 
  • رنگ دکوراسیون و سایر وسایلی که در محیط کار چیده می شوند، باید متناسب با رنگ دیوارها باشد.
  • موضوع فعالیت کاری نقش زیادی در تعیین رنگ دارد. برای مثال زمانی که محیط کار با کودکان سرو کار داشته باشد از جمله مهد کودک یا آموزشگاه‎ ها‎، باید از رنگ ‎ها‎ی شاد از قبیل صورتی یا یاسی استفاده کرد.
  • استفاده از تضاد رنگ‎ها‎ در محیط‎ ها‎ی کوچک مناسب نیست زیرا اجسام و وسایل را بزرگتر نشان می‎دهد و در نتیجه محیط را کوچکتر نشان می‎دهد. البته تضاد رنگ قابلیت تحریک و تهییج کارکنان را دارد.
  • ایجاد ‎ها‎رمونی و هماهنگی میان رنگ، آزار دهنده نیست و بدین وسیله می ‎توان طراحی زیبایی را خلق نمود.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LcoQQ8gAAAAAIXVDhxLnuClb0j_S4Xyk5icLxGe