اصول طراحی و تولید میز کارمندی و اداری

23 مرداد ، 1399
مبلمان اداری آذران فضانما

نکات مهم و کاربردی برای طراحی میز اداری

با توجه به این که میز کارمندی و اداری از لوازم ضروری یک اداره یا شرکت به شمار می ‎روند، لذا طراحی و تولید آن‌ ها نیز نیازمند رعایت برخی نکات و تکنیک‎ها‎ بوده که سازندگان و طراحان باید بدان توجه داشته باشند. اولین نکته در طراحی میز کارمندی و اداری، تمایز قائل شدن میان انواع میزها می‎ باشد. طراحی و تولید میز کارمندی و اداری باید با رعایت اصول مهمی انجام شود. زیرا هر یک از میز های اداری، برای محیط و فضای خاصی تولید شده است و شما باید با توجه به آن برای طراحی اقدام نمایید. در این مقاله نکات و اصول مهم طراحی و تولید میز های اداری را بررسی می کنیم. 

نکات مهم در طراحی میز های اداری طراحی میز های اداری

اصول طراحی میز کنفرانس 

میزهای کنفرانس به منظور گزارش جلسات و میتینگ‎ ها‎ طراحی می‎ شوند. این نوع میزها باید به گونه ‌ای باشند که برگزار کنندگان جلسات و افرادی که در جلسه حضور دارند، به یکدیگر اشراف داشته باشند و بتوانند به طور رو در رو با هم تبادل نظر و گفتگو نمایند. عموما میزهای کنفرانس به شکل مستطیلی، مربعی، بیضی و یا گرد ساخته می ‎شوند. ظرفیت آن‌ها می‎تواند از 10 نفر تا 100 نفر باشد. برای میز های کنفرانسی که با ظرفیت ‎ها‎ی بالا ساخته می‎شوند، بهترین شکل هندسی بیضی یا دایره است چرا که طرفین مذاکره و یا افرادی که در جلسه حضور دارند به راحتی یکدیگر را مشاهده می ‎کنند و بهتر می ‎توانند بحث و گفتگو نمایند. ارتفاعی که برای ساخت میز کنفرانس در نظر گرفته می ‎شود، عموما بین 72 تا 82 سانتیمتر از سطح زمین می ‎باشد که البته با توجه به سلیقه مشتریان قابل تغییر می ‎باشد. یک نکته مهم در مورد میز کنفرانس، حداقل فضای مورد نیاز یک نفر برای نشستن دور میز کنفرانس می‎ باشد که به صندلی‎ ها‎ی کنفرانس بستگی دارد. میزان استاندارد برای هر صندلی بین 60 تا 80 سانتیمتر در نظر گرفته می‎شود.

اصول طراحی میز مدیریت

میز مدیریت نیز یکی دیگر از لوازم ضروری برای یک اداره یا شرکت می‎باشد. میزهای مدیریت مطابق اصول ارگونومی بدن انسان طراحی و تولید می‎شوند تا از میزان آسیب به کاربران کاسته شود. البته این که گفته می‎شود «میز مدیریت» بدین معنا نیست که تنها مدیران می‎ توانند از آن استفاده نمایند. بلکه به دلیل رعایت تمامی استانداردها در این نوع میزها، قیمت بالاتری دارند و در نتیجه خرید آن ها برای سایر کارمندان، به هزینه بالایی نیاز دارد.
نکاتی که در میز مدیریت رعایت می ‎شود عبارت اند از: رعایت استاندارد ارتفاع آن از سطح زمین، سایز و اندازه میز، تعداد کشوهایی که برای نگهداری و بایگانی پرونده‎ها‎ی تعبیه می ‎شوند، مرغوبیت و کیفیت چوب مورد استفاده و سرانجام طرحی که برای ساخت میز مورد استفاده قرار می‎ گیرد. این موارد موجب شده تا بسیاری از ارگان ‌ها و شرکت‎ ها‎یی که به میزان راندمان شرکت خود اهمیت می ‎دهند، این نوع میز را برای تمامی کارمندان خود تهیه نمایند.

اصول طراحی میز کارشناسی

میز اداری کارمندی متداول ‌ترین نوع میزها می‎باشد که از نظر اقتصادی نسبت به میزهای مدیریت مقرون به صرفه می‎باشند. این نوع میز ساده‌ تر بوده و برای ساخت آن‌ ها از اصول طراحی ارگونومی استفاده می ‎شود. یکی از مزیت‎ ها‎ی این نوع میز اینکه از میزان آسیب رساندن به کارمندان می ‎کاهند. از جمله نکاتی که برای طراحی این میز باید مد نظر قرار بگیرد، استفاده از بهترین مواد اولیه می ‎باشد. این نوع میز، بیشتر از سایر میزها کاربرد دارند، از این رو مقاومت و استحکام آن‌ ها باید نسبت به سایر میزهای اداری، بیشتر باشد. همچنین سایز و ارتفاع میز کارمندی باید متناسب با طول قد کارمندان تهیه شده باشد. یکی از نکاتی که باید در این نوع میزها رعایت شود، قابلیت تغییر سایز پایه‎ ها‎ی میز می ‎باشد. بطوری که هر کارمند با توجه به شرایط فیزیکی خود بتواند آن را تنظیم نماید. سایز میزهای اداری کارمندی عموما از نوع متوسط است بطوری که بتوان وسایل ضروری و مورد نیاز را بر روی آن‌ ها قرار داد و فضای زیادی را اشغال نکنند.

اصول طراحی میز اداری سری؛ کارشناسی و معاونت

میز کارشناسی نیز هم چون نوع میز اداری کارمندی با اصول ارگونومیک طراحی و تولید می‎شود. ارتفاع استانداری که برای میز‎ها‎ی اداری کارشناسی و معاونت در نظر گرفته شده بین 75 تا 85 سانتیمتر از سطح زمین است. توصیه مهم برای طراحی و تولید میزهای کارشناسی و معاونت، توجه به قابلیت تغییر سایز پایه‎ها‎ می‎باشد. بطور که پرسنل بتوانند همچون میزهای کارمندی، ارتفاع میز را متناسب با شرایط خود تغییر دهند.

اصول طراحی میزهای کارگروهی 

میز کارگروهی برای چندین کارمند استفاده می ‌شود و در بین آن از پارتیشن ‎ها‎ی کوتاه استفاده می‎ گردد. در شرکت‎ ها‎یی که پرسنل زیاد و فضا محدود است، این نوع میزهای بهترین گزینه به شمار می ‎روند. میزهای کارگروهی چندین کارمند را در یک ردیف قرار داده بطوری که می ‌توانند به راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند. یکی از نکاتی که در طراحی و تولید این نوع میزها باید رعایت شود، سایز و اندازه آن‌ ها می ‌باشد. همچنین قرار دادن یک کشو در کنار میزها در نظم بخشیدن به کارها کمک می ‌کند. برای این نوع میزها استفاده از پارتیشین اهمیت دارد که باید از نوع مرغوب باشد و در عین حال اصول محکم کاری رعایت شود. 

اصول طراحی میز کانتر یا پذیرش

میزهای کانتر عموما به نام ‎ها‎ی دیگری همچون میزهای پیشخوان، میز پذیرش و یا میز منشی شناخته می ‌شود. ارتفاعی که برای این نوع میزها در نظر گرفته می ‎شود بین 90 تا 150 سانتی‌متر است و اغلب با جنس MDF با نوارهای PVC ساخته می ‌شوند. یکی از نکات مهم برای طراحی و ساخت میزهای کانتر، تعبیه سه کشو به همراه قفل مرکزی، محل پرینتر و اسکنر و مکانی برای بایگانی اسناد و پرونده‎ ها‎ می‌ باشد.

اصول طراحی میز آزمایشگاهی و کارگاهی

میزهایی که در آزمایشگاه‎ ها‎، کارگاه‎ ها‎ و مکان‌ های طبی مورد استفاده قرار می ‌گیرد، با نام میز آزمایشگاهی و کارگاهی نامیده می ‌شوند که ارتفاع بلندتری نسبت به سایز میزها دارند. برای میزهای آزمایشگاهی، رنگ آن ها اهمیت زیادی دارد که عموما از سفید و یا رنگ ‎ها‎ی روشن استفاده می ‎شود.

اصول مهم در طراحی میز های اداریاصول مهم در طراحی میز های اداری

شما برای خرید مبلمان اداری می توانید به وب سایت آذران فضانما تماس حاصل فرمایید. همچنین شما می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر از صفحات زیر نیز بازدید نمایید:

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LcoQQ8gAAAAAIXVDhxLnuClb0j_S4Xyk5icLxGe