کاربردهای دیوارپوش پی وی سی

20 شهریور ، 1402
مبلمان اداری آذران فضانما

 مهم ترین کاربرد های دیوارپوش PVC

دیوارپوش PVC کاربرد های زیادی دارد و شما در محیط ها و فضاهای متنوعی می توانید از این دیوارپوش ها استفاده نمایید. شما برای خرید دیوارپوش پی وی سی باید به نکات مهمی توجه نمایید. باهم مهم ترین کاربرد های دیوارپوش پی وی سی را در این مقاله بررسی می کنیم.

کاربرد های دیوارپوش پی وی سیمهم ترین کاربرد های دیوارپوش پی وی سی

پی وی سی(pvc) چیست؟ 

پی وی سی کوتاه شده عبارت پلی ونیل کلراید یا عبارت انگلیسی Poly Vinyl Chloride به معنی نوعی پلیمر ترمو پلاستیک می‌باشد. پی وی سی اغلب در صنایع شیمیایی تولید و اغلب در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حال حاضر به جای بسیاری از فلزات از پی وی سی ها استفاده می شود بطوری که تخمین زده شده که میزان استفاده از پی وی سی در ساختمان سازی به 60 درصد رسیده است. علت این امر سهولت استفاده، ابزار مناسب برای عایق صدا و گرما، صرفه جویی در زمان و داشتن مقاومت و استحکام بالا می باشد. همچنین پی وی سی ها می‌توانند ساختمان را در مقابل خطراتی از قبیل زلزله محافظت نماید. 

آشنایی با دیوارپوش پی وی سی

یکی از محصولات پی وی سی، دیوارپوش می ‌باشد که در سال ‌های اخیر به عنوان یک جایگزین مناسب برای مواد ساختمانی سنتی از قبیل گچ، چوب و بتن مورد استفاده قرار گرفته است. دیوارپوش PVC در بیشتر مواقع بصورت دو جداره و روکشدار تولید می شود که می تواند دیوار را در مقابل صدا و گرما محافظت نماید. در برخی موارد نیز دیوارپوش پی وی سی بصورت توپُر وارد بازار می‌شود که این امر موجب شده تا میزان استقامت آن افزایش پیدا کن به شاسی سازی نیاز ندارد.

انواع دیوارپوش‌‌ های پی وی سی

دیوارپوش‌‌ های پی وی سی در رنگ‌‌های متنوعی عرضه می‌شوند و می ‌توانند برای ساختمانی مسکونی، تجاری و یا اداری مورد استفاده قرار بگیرند. ‌این نوع دیوارپوش ‌‌ها به دو نوع خارجی و داخلی تقسیم می‌شوند که هر کدام ویژگی‌‌ های منحصر به فرد خود را دارند. 

دیوار پوش پی وی سی خارجی

میزان استقامت و پایداری در دیوارپوش ‌‌های پی وی سی خارجی بالا بوده و در مقابل عواملی از قبیل بارندگی، تابش مستقیم نور خورشید و سایش، می توانند تا حد زیادی مقاومت کنند. 

دیوار پوش پی وی سی داخلی

اگر چه دیوارپوش ‌‌های پی وی سی نوع داخلی در مقابل عوامل فرسایشی استحکام و مقاومت کمتری نسب به نوع قبلی دارند، اما به دلیل وجود تولید کنندگان متعدد در ‌این عرصه و وجود رقابت سخت میان آن، ممکن است در آینده شاهد ورود دیوارپوش ‌‌هایی با استقامت بالاتر بود. در حال حاضر دیوارپوش ‌‌های پی وی سی که توسط تولیدکنندگان داخلی عرضه می‌گردد دارای رنگ‌‌ها و متریال‌‌ های متنوعی هستند و به دو نوع تقسیم بندی می شوند:

- دیوارپوش ساده مات که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه بوده و سادگی و زیبایی خاصی دارند. این نوع دیوارپوش برای منازل و مراکز اداری با فضای کوچک قابل استفاده می باشند.
- دیوارپوش‌‌های روکش ‌دار که به دلیل زیبایی و تنوع رنگ، برای منازل و مراکز تجاری که نیاز به دکوراسیون زیبا دارند، قابل استفاده هستند.

انواع دیوارپوش های پی وی سیتصویر انواع دیوارپوش های پی وی سی

کاربرد‌های دیوارپوش پی وی سی

اولین استفاده از دیوارپوش‌‌ها، زیبا سازی و تاثیر آن ها بر دکوراسیون است بطوری که با استفاده از دیوارپوش پی وی سی تمامی‌ تاسیسات فنی و کانال کشی‌‌ها کتمان می ‌شود و زیبایی خاصی را به محیط می ‌بخشد.
همانطور که پیش تر اشاره نمودیم، برخی از دیوارپوش ‌‌های پی وی سی دو جداره طراحی می ‌شوند و به همین دلیل می ‌توانند عایق خوبی برای حفظ گرمای منزل باشند. ‌این امر در فصل زمستان به صرفه جویی در مصرف می ‌انجامد.
کاهش وزن ساختمان یکی دیگر از مزایای دیوارپوش‌‌ های پی وی سی می ‌باشد که بجای استفاده از سازه‌‌ های سنگین کاربرد دارد. دیوارپوش پی وی سی وزن سبکی دارند و به همین دلیل می ‌تواند ساختمان را در مقابل خطراتی از قبیل زلزله محافظت نماید.
دیوارپوش پی وی سی به عنوان یک عایق مناسب در مقابل صدا به شمار می روند و لذا توصیه می‌شود در منازل آپارتمانی و ساختمان ‌هایی که در مکان‌ های پر رفت و آمد قرار دارند از دیوارپوش ‌های پی وی سی استفاده شود. در واقع دیوارپوش پی وی سی به دلیل وجود هوا در میان لایه‌‌ها، از عبور صدا جلوگیری می‌نمایند. به همین دلیل مراکز آموزشی و درمانی از جمله ساختمان‌ هایی هستند که نصب دیوارپوش پی وی سی برای آن ‌ها ضرورت دارد. 
به دلیل ویژگی‌‌ های منحصر به فرد دیوارپوش‌‌ های پی وی سی که در مقابل اشیای نوک تیز مقاوم هستند، به تعمیر یا تعویض نیاز نخواهند داشت مگر در موارد نادر. از ‌این رو برای ساختمان‌ هایی که هر سال نیاز به رنگ آمیزی دارند و مکان ‌هایی که با خردسالان در ارتباط هستند، بهترین گزینه برای زیباسازی، استفاده و نصب دیوارپوش ‌‌های پی وی سی می‌باشند. در صورت که در قسمتی از دیوارپوش آسیبی ‌ایجاد شود، می ‌توان تنها همان نقطه آسیب دیده را ترمیم نمود.
از نظر اقتصادی نصب دیوارپوش ‌‌های پی وی سی، هزینه بالایی دارد اما در مقایسه با میزان دوام و عمر آن،‌ این هزینه ناچیز است. لذا برای جلوگیری از صرف هزینه ‌‌هایی برای رنگ کاری، استفاده از کاغذ دیواری، گچ بری و ... می‌توان از دیوارپوش ‌‌های پی وی سی استفاده نمود.
به دلیل نصب سریع و آسان، دیوارپوش‌‌ های پی وی سی بدون اتلاف وقت و در کمترین زمان ممکن نصب می‌شوند. لذا در مواردی که ساختمان‌های در حال تاسیس باید سریعتر تکمیل شوند، می ‌توان از دیوارپوش ‌‌های پی وی سی استفاده کرد.
به دلیل خاصیت ضد رطوبت و ضد آب بودنِ دیوارپوش ‌‌های پی وی سی، برای مکان‌هایی که با آب سر و کار دارند، مناسب بوده و قابل شستشو نیز هستند.
از آنجا که دیوارپوش‌‌ های پی وی سی از سوی وزارت بهداشت تایید شده‎ اند و ضد باکتری و ضد حشره می باشند، لذا می‌ توانند پاکیزگی را برای محیط به ارمغان آورند.
بطور کلی و براساس آنچه که گفته شد، دیوارپوش‌‌ های پی وی سی برای دیوار‌ها و سقف تونل‌‌ها، پارکینگ و زیرزمین، اماکن ورزشی، سالن‌‌ های سرپوشیده، استخر و سونا، ساختمان، سالن‌‌ های کنفرانس، رستوران‌‌ ها، مدارس و دانشگاه ‌‌ها، مراکز خرید، هتل ‌‌ها و بیمارستان ‌‌ها، واگن‌‌ های قطار، کانکس ‌‌ها و سازه ‌‌های پیش ساخته و ... قابل استفاده می ‌باشند.

مزایای دیوارپوش‌‌ های پی وی سی

دیوارپوش ‌‌های پی وی سی در مقابل حلال‌‌ های شیمیایی و مواد باز و اسیدی مقاوم می ‌باشند. همچنین در مقابل حرارت 85 درجه نیز از استحکام بالایی برخودار هستند و تغییر شکل آن‌ها به ندرت اتفاق می‌افتد. 
دیوارهای پی وی سی در مقابل نور UV مقاومت بالایی دارند. 
 دیوارپوش ‌‌های پی وی سی در مقابل ضربه و فشار مستحکم بوده و به همین دلیل در هنگام جابجایی وسایل، دچار صدمه نخواهند شد.
دیوارپوش‌‌های پی وی سی می‌ توانند با توجه به محیط و فضای مورد نظر نصب شوند. در واقع هیچگونه محدودیتی برای نصب آن‌ها وجود ندارد.
دیوارپوش‌‌های پی وی سی قابل تعویض و ترمیم می‌باشند.

کاربرد های دیوارپوش پی وی سی در محیطکاربرد دیوارپوش PVC در محیط

شما می توانید از دیگر صفحات بازدید نمایید:

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LcoQQ8gAAAAAIXVDhxLnuClb0j_S4Xyk5icLxGe