کابینت پی وی سی چیست و چه کاربردی دارد؟

09 مهر ، 1402
مبلمان اداری آذران فضانما

آشپزخانه قلب خانه است، به همین دلیل زیبایی و پاکیزگی آن را از اهمیت بالایی برخوردار است. کابینت پی وی سی متریالی است که می‌تواند این هدف را برایتان در دسترس قرار دهد. تنوع در رنگ، آنتی باکتریال بودن، عمر‌ مفید و مزایای دیگر این محصول می‌تواند شما را مطمئن کند که همه‌ نیازهایتان برآورده خواهد شد. فقط باید بدانید که این ویژگی تنها در تولیدات باکیفیت آن وجود دارد.

اگر قصد انتخاب و خرید کابینت PVC و تغییر دکوراسیون آشپزخانه خود را دارید، توصیه می‌کنیم ابتدا این مطلب را مطالعه کنید تا با ویژگی‌های این محصول و کاربردهای آن آشنا شوید.

کابینت پی وی سی چیست؟

اگر نمی‌دانید پی وی سی چیست بهتر است بدانید که این ماده، کوتاه‌شدۀ عبارت پلی وینیل کلراید (نوعی پلیمر شیمیایی) است. کابینت پی وی سی نیز یکی از کاربردهای PVC است که این روزها به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارد، طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است‌.‌ پی وی سی به ورقه‌های ضخیمی به قطر 1.5 تا ۲ سانتی‌متر گفته می‌شود که از پلاستیک فشرده به دست می‌آید. این متریال در واقع بیشتر مناسب مکانی است که آب زیادی در آن جریان دارد و سایر مصالح‌ ممکن است در اثر تماس با آب از بین بروند.

به همین دلیل از آن برای ساخت کابینت در مکان‌های مرطوب نیز استفاده می‌شود.‌ به این ترتیب، نه‌تنها کابینت‌ها در تماس با آب آسیب نمی‌بینند؛ بلکه عمر بالایی هم دارند و می‌توانند مواد قلیایی یا اسیدی را نیز تحمل کنند. این ویژگی در کنار سهولت نظافت آن، به طراحان دکوراسیون داخلی اجازه می‌دهد که از این‌ محصول در کنار سینک ظرفشویی استفاده کنند.

انواع صفحه کابینت پی وی سی

صفحه کابینت یکی از مهم‌ترین بخش‌های کابینت پی وی سی است که باید در انتخاب آن دقت کرد. دلیل آن نیز این است که اجسام بسیار زیادی داخل یا روی کابینت قرار می‌گیرد؛ در نتیجه باید تحمل وزن بالایی داشته باشد. از طرفی لازم است تا بتواند مقاومت خوبی در برابر ضربه، رطوبت‌، مواد اسیدی و... از خود نشان دهد.

صفحه کابینت انواع بسیار زیادی دارد که این تنوع بر اساس متریالِ استفاده‌شده طبقه‌بندی می‌شود‌. صفحه کابینت ام دی اف، چوبی، آلیاژهای مختلف یا پی وی سی از نمونه‌های آن است. با این حال بهترین گزینه که بتواند مقاومت بالایی از خود نشان دهد و عمر مفیدی داشته باشد صفحه کابینت پی وی سی است. لازم است بدانید که خود تایل پی وی سی نیز از نظر ضخامت، طرح و رنگ، جنس روکش، ابعاد، تعداد لبه و... در انواع مختلفی دسته‌بندی می‌شود.

انواع صفحه کابینت پی وی سی

کابینت پی وی سی طرح چوب

مزایای کابینت پی وی سی چیست؟

کابینت پی وی سی به دلیل مزایای بی‌نظیری که دارد، توانسته نظر بسیاری از طراحان داخلی را به خود جلب‌ کند. این‌ ویژگی‌ها نقص‌های نمونه‌های قبلی خود را رفع کرده و توانسته رضایت مصرف‌کنندگان را جلب کند. برخی از مهم‌ترین مزایای کابینت pvc عبارتند از:

  • این کابینت‌ها بسیار سبک هستند؛
  • در برابر حرارت مقاومت دارند و به سرعت آتش نمی‌گیرند؛
  • نسبت به رطوبت و گرما استحکام بسیار زیادی دارند؛
  • عمر مفید این‌ متریال بسیار بالا است؛
  • به سادگی تمیز‌ می‌شوند و نگهداری از آن‌ها آسان است؛
  • نصب بسیار ساده‌ای دارند؛
  • می‌توانید رنگ‌ آن‌ها را متناسب با طراحی داخلی خود انتخاب‌ کنید؛
  • به سادگی خط‌وخش نمی‌افتند و در برابر ضربه نیز پایداری دارند؛
  • امکان استفاده از کابینت پی وی سی آماده وجود دارد تا هزینه و زمان مورد نظر کاهش پیدا‌ کند.

معایب کابینت پی وی سی چیست؟

درست است که کابینت pvc بسیار کاربردی و مقاوم بوده و توانسته نقایص سایر متریال‌ها را جبران کند؛ اما این بدان معنا نیست که خالی از عیب است. بنابراین اگر از معایب کابینت پی وی سی اطلاع داشته باشید، می‌توانید راحت‌تر تصمیم بگیرید و خرید آسان‌تری داشته باشید. در ادامه، به برخی از رایج‌ترین معایب کابینت pvc اشاره خواهیم کرد:

  • از نظر اقتصادی نسبت به برخی دیگر از متریال‌ها مانند ام دی اف گران‌تر هستند؛
  • تنوع محدودی در طرح و رنگ دارند؛
  • اگر عاشق این هستید که طبیعت را به محل سکونت خود بیاورید، این کابینت‌ها مناسب نیستند. چون PVC پلیمری شیمیایی است که از مشتقات نفتی به دست می‌آید؛
  • اگر به طراحی و دکوراسیون کلاسیک علاقمندید، استفاده از کابینت پی وی سی، تناسب چندانی با این طراحی ندارد.

بین کابینت پی وی سی چیست؟

بین کابینتی یکی از جدیدترین بخش‌هایی است که به آشپزخانه‌ها اضافه شده تا هم ظاهر زیبای آشپزخانه را حفظ کند و هم بتواند در نظافت به بانوان کمک کند.‌ بین کابینتی پی وی سی، مانند دیگر محصولات این نوع پلیمر، ضدآب است و از این نظر، بهترین انتخاب برای پشت سینک محسوب می‌شود تا رطوبت به دیوار آسیب نرساند. از طرفی چون به سادگی قابلیت تمیز کردن دارد، می‌توان آن را پشت گاز نیز نصب کرد. بین کابینت pvc آنتی باکتریال بوده و از رشد قارچ و باکتری در آشپزخانه جلوگیری می‌کند. در ضمن به دلیل نصب آسان، این متریال یکی از گزینه‌های پرکاربرد در این زمینه محسوب می‌شود.

کاربردهای کابینت پی وی سی

مزایای متعدد پی وی سی، استفاده از آن را در بسیاری از مکان‌ها توجیه می‌کند. کابینت pvc نیز از این قاعده مستثنی نیست. به‌عبارتی، هر مکانی که در معرض آب و رطوبت باشد، برای استفاده از این نوع کابینت مناسب است. از مهم‌ترین کاربردهای کابینت پی وی سی باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • استفاده در روشویی سرویس بهداشتی: کابینت pvc سرویس بهداشتی در اثر تماس با رطوبت، پوسته‌پوسته نمی‌شود.
  • استفاده در حمام: قابلیت‌ تمیز کردن دارد و آنتی باکتریال است. در نتیجه قارچ و باکتری در آن رشد نمی‌کند.
  • استفاده در آشپزخانه: کابینت پی وی سی آشپزخانه عمر مفیدی دارد و برای تحمل وزن اجسام سنگین، بسیار مناسب است. همچنین کابینت پی وی سی زیر سینک نیز عایق خوبی در برابر رطوبت بوده و در طولانی‌مدت، نیاز به تعویض ندارد.

کابینت پی وی سی در آشپزخانه

کابیت‌ پی وی سی در آشپزخانه

قیمت کابینت پی وی سی تحت تاثیر چه عواملی است؟

همان‌طور که گفتیم، این کابینت‌ها نسبت به ام دی اف گران‌تر هستند؛ اما عمر مفید و دوام بالایشان، این اختلاف هزینه را توجیه می‌کند. با این وجود نمی‌توان قیمتی قطعی برای آن اعلام‌ کرد. به دلیل نوسان نرخ ارز‌ قیمت پی وی‌سی نیز تغییر می‌کند، در نتیجه قیمت کابینت pvc نیز متفاوت خواهد بود‌. طرح، اندازه و رنگی که انتخاب می‌کنید نیز در قیمت نهایی آن بی‌تاثیر نیست. ضمن اینکه کیفیت ساخت و برند آن نیز می‌تواند هزینه تولید کابینت پی وی سی را افزایش یا کاهش دهد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم پیش از خرید، از چند مرجع مطمئن بررسی کرده و قیمت روز کابینت پی وی سی را جویا شوید.

کابینت پی وی سی؛ زیبایی بخش آشپزخانه شما

در این مطلب با کابینت پی وی سی آشنا شدیم و از مزایای متعدد آن اطلاع پیدا کردیم. اگر به تازگی نام این محصول را زیاد می‌شنید، خیلی تعجب نکنید! چراکه همین مزایا و کاربردهای گستردۀ این متریال، گویای رواج استفاده از آن است. کابینت pvc اگرچه کاربردهای متعددی دارد، اما استفاده از آن در آشپزخانه بیشتر شناخته شده است.

داشتن آشپزخانه‌ای‌ که در آن همه جوانب راحتی سنجیده شده باشد، کار سختی نیست. کافی است بدانید کدام متریال می‌تواند همه نیازهای شما را برآورده کند تا به این ترتیب بهترین‌ انتخاب را داشته باشید. برای خرید محصولات پی وی سی و اطلاع از قیمت آن‌ها می‌توانید با کارشناسان آذران فضانما در ارتباط باشید.

سوالات متداول:

1. از کابینت پی وی سی در کجا می‌توان استفاده کرد؟

کابینت pvc ضدرطوبت بوده و برای استفاده به‌عنوان روشویی، دستشویی، در آشپزخانه، زیر سینک، بین کابینتی، روکش کابینت و... گزینه‌ای عالی خواهد بود.

2. معایب کابینت پی وی سی چیست؟

این نوع کابینت در کنار مزایای گسترده‌ای که دارد، نسبتا گران‌قیمت است و تنوع چندانی در طرح و رنگ ندارد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LcoQQ8gAAAAAIXVDhxLnuClb0j_S4Xyk5icLxGe