صفحه کابینت چیست و چه کاربردهایی دارد

01 تیر ، 1401
مبلمان اداری آذران فضانما

صفحه کابینت یکی از مهم ترین و اصلی ترین اجزای مورد استفاده در آشپزخانه ها می باشد که به نوعی نقش تخته کار را نیز می تواند ایفا کند. این صفحات که در جنس های مختلف سنگی، چوبی و فلزی ارائه میشوند، روی ردیف پایینی کابینت ها و روی اپن قرار گرفته و رنگ و طرح آن به شدت بر زیبایی محیط موثر است.

آذران در ادامه هر آنچه که باید درباره انواع صفحه کابینت بدانید را ارائه داده و ویژگی های هر یک از انواع صفحه تاپس کابینت از جمله کورین، هایگلاس، سرامیکی، چوبی و ام دی اف و غیره را بررسی خواهد نمود.

صفحه کابینت و کاربردهای آنصفحه کابینت و کاربردهای آن

صفحه کابینت چیست؟

کابینت ها در حالت کلی در دو گروه زمینی و دیواری تقسیم بندی میشوند و به ردیف پایینی آنها اصطلاحا افقی گفته میشود. با توجه به اینکه کابینت های ردیف پایین بدون سقف اجرا میشوند، به همین دلیل از صفحات بسیار مقاوم و محکم برای پوشاندن آنها استفاده میشود.

این صفحات را اصطلاحا صفحه کابینت می گویند و نه تنها برای چیدمان وسایل مختلف کاربرد دارند، بلکه می توانند جلوه دکوراسیون را نیز تحت تاثیر قرار دهند. از آنجا که این صفحات در بسیاری از مواقع به عنوان میز کار عمل می کنند، به همین دلیل باید چند ویژگی مهم را دارا باشند که عبارتند از:

  • مقاومت بالا در برابر تماس با نم و رطوبت
  • قابلیت شستشو و ضد عفونی و عدم تغییر رنگ در صورت تماس با مواد شیمیایی مختلف
  • عدم تغییر رنگ و لک شدن در صورت تماس با مواد غذایی و روغن و غیره
  • مقاومت بالا در برابر ضربه و تماس با اشیای سنگین
  • مقاومت بالا در برابر تماس با اشیای نوک تیز و ممانعت از خراشیدگی سطح آنها
  • صاف و صیقلی بودن سطح صفحه به منظور جلوگیری از رشد قارچ و کپک و باکتری ها روی آن
  • تناسب و سازگاری رنگ و طرح صفحه کابینت با دکوراسیون آشپزخانه و کابینت ها
  • عدم تیز بودن لبه های صفحه کابینت به منظور جلوگیری از آسیب وارد شدن به بدن افراد حاضر در آشپزخانه
  • قابلیت ابزارخوری به منظور برش کاری و ایجاد برش های متناسب با شکل کابینت و دکوراسیون و طراحی داخلی آشپزخانه

دیگر مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

انتخاب بهترین کابینت آشپزخانه

تاثیرات رنگ کابینت ها در اشتهای افراد خانواده

کابینت آشپزخانه چه تاثیری بر دکوراسیون داخلی دارد

انواع صفحه کابینت

به دلیل اهمیت بسیار زیاد صفحه کابینت یا صفحه تاپس و تاثیر مستقیم آن بر سلامت و بهداشت محیط آشپزخانه و زیبایی و دکوراسیون آن، با تنوع بالایی از آنها مواجه هستیم. به طوریکه در هنگام انتخاب صفحه تاپس برای کابینت ممکن است با سردرگمی مواجه شوید. از رایج ترین و پرکاربردترین این صفحات می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

صفحه کابینت کورین

یکی از پرکاربردترین انواع صفحه کابینت در حال حاضر، صفحاتی می باشند که به کمک سنگ مصنوعی کورین تولید میشوند. این صفحات تنوع رنگ و طرح بالایی داشته و با مواد مختلف به صورت مصنوعی توسط برندهای داخلی و خارجی تولید و با قیمت های متفاوت ارائه میشوند. صفحه تاپس کورین ابتدا تنها توسط برند کره ای تولید و در حال حاضر نمونه های ایرانی آن نیز در بازار موجود می باشند. از مهم ترین ویژگی های این صفحات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابلیت شستشو و مقاومت بالا در برابر نم و رطوبت و تماس با مواد ضد شوینده
  • عدم امکان رشد باکتری و قارچ و کپک روی صفحه به دلیل صاف و صیقلی بودن صفحه و عدم وجود منافذ روی آن
  • تنوع بالا در طرح و رنگ و قابلیت سازگاری با کابینت های مختلف
  • استحکام بالا
  • قابلیت برش کاری و ابزارخوری و اجرای مدل مختلف

البته لازم به ذکر است که صفحه کابینت کورین کره ای قیمت تقریبا بالایی دارد و نمونه های ایرانی با قیمت های مناسب تری ارائه میشوند.

انواع صفحه کابینتانواع صفحه کابینت

صفحه کابینت هایگلاس

از دیگر گزینه هایی که می توان برای آشپزخانه های مدرن انتخاب کرد، صفحه کابینت هایگلاس می باشد. این صفحات دارای بدنه و مغزی ام دی اف هستند و مهم ترین ویژگی آنها، استفاده از روکش پلکسی گلس است. این روکش ها که بسیار براق و صیقلی هستند، در رنگ بندی و طرح های متنوعی ارائه شده و برای روی اپن و کابینت مورد استفاده قرار میگیرند. از جمله ویژگی های صفحات تاپس کابینت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت بالا در برابر نم و رطوبت نسبت به ام دی اف
  • قابلیت شستشو و ضد عفونی با مواد مختلف
  • عدم رشد باکتری به دلیل صیقلی بودن سطح شیشه ای آن
  • تنوع بالا در رنگ و طرح
  • استحکام و طول عمر بالا

از ویژگی های منفی این صفحات می توان به قیمت گران آنها اشاره کرد. به طوریکه تنها سطح بیرونی این صفحات با روکش پلکسی گلس پوشانده میشود.

صفحه کابینت چوبی

چوب یکی از اصلی ترین متریال ها در تولید تجهیزات مختلف دکوراسیون می باشد و اهمیت آن را می توان در کابینت سازی نیز مشاهده کرد. علاوه بر تولید کابینت های چوبی در طرح و مدل های مختلف، از این متریال به عنوان صفحه کابینت نیز می توان استفاده کرد.

به دلیل جلوه بسیار زیبا و ایجاد حس آرامش با چوب، تنوع بالایی در این نوع از صفحات تاپس وجود دارد. به عنوان مثال، در برخی از مدل ها از چوب های طبیعی استفاده میشود و گروه دیگری به شیوه های مدرن به کمک قطعات چوب های مختلف و با کمک ابزار و دستگاه های متعدد تولید می گردند.

صفحه کابینت تمام چوب که با نام سالید نیز معروف است، نوع خاصی از این صفحات است که از مجموعه پروفیل های چوبی بدست می آیند که به هم فشرده و پرس شده اند. نمونه های دیگری همچون صفحه کابینت اسلب و فینگر جوینت نیز وجود دارند که جلوه بیار زیبایی داشته و از نظر قیمت نیز گران هستند.

علیرغم مزایای بسیار زیاد صفحه کابینت چوبی، اگر مقاوم سازی آنها در برابر نم و رطوبت به درستی انجام نشده باشد، امکان تغییر شکل آنها وجود دارد. به طوریکه قسمت هایی که با سینک تماس کمی دارند ممکن است دچار پوسیدگی شوند. اما در نوع مرغوب این صفحات چنین مشکلاتی وجود نخواهد داشت.  

صفحه کابینت سرامیکی

از ارزان ترین و قدیمی ترین گزینه هایی که برای صفحه روی کابینت آشپزخانه استفاده میشود، سرامیک است. این متریال تنوع رنگ بالایی دارد و می توان بر روی کابینت های مدرن و کلاسیک از آنها استفاده کرد. مقاومت صفحات سرامیکی در برابر نم و رطوبت بسیار بالا بوده اما در بین درزهای آن احتمال رشد قارچ و کپک وجود دارد. به همین دلیل باید از مواد ضد عفونی کننده استفاده کرد تا مانع از رشد آنها شد.

صفحه کابینت ام دی اف و اچ دی اف

به دلیل جلوه منحصر به فرد چوب، اغلب افراد ترجیح می دهند بیشتر از این طرح ها در آشپزخانه استفاده کنند. اما چوب طبیعی قیمت بالایی دارد و از نظر اقتصادی انتخاب آنها مقرون به صرفه نیست و می توان به سمت ام دی اف و اچ دی اف گرایش پیدا کرد.

صفحه کابینت ام دی اف از دیگر گزینه های بسیار پرکاربرد می باشد که مقاومت مطلوبی در برابر نم و رطوبت دارند و تنوع رنگ نیز در آنها زیاد است. به طوریکه می توان متناسب با سبک و رنگ و مدل کابینت ها، صفحه رویی آنها را انتخاب نمود.

کاربردهای صفحه کابینتکاربردهای صفحه کابینت

صفحه کابینت استیل

ورق های ضد زنگ و براق استیل در آشپزخانه های قدیمی بیشتر کاربرد داشت و در حال حاضر حضور کمرنگی در این زمینه دارند. این صفحات بیشتر در رستوران ها مورد استفاده قرار میگیرند و طول عمر آنها به دلیل استحکام بالا، زیاد بوده و از نظر قیمت نیز در سطح متوسط قرار دارند. یکی از دلایل اصلی که این صفحات کمتر در آشپزخانه های امروزی استفاده میشوند، تنوع پایین در طرح و رنگ های آنها می باشد.

صفحه کابینت گرانیت

اگر به سنگ های طبیعی علاقه مند هستید و ترجیح می دهید فضایی لوکس را در آشپزخانه داشته باشید، بدون شک انتخاب صفحه کابینت گرانیت یکی از بهترین گزینه ها محسوب میشود. این سنگ ها طبیعی بوده و دلیل عدم استفاده از مواد شیمیایی در روند تولید به یکی از پرکاربرترین ها در فضای آشپزخانه تبدیل شده اند. علاوه براین، این صفحات طرح های بسیار متنوع و منحصر به فردی داشته و استحکام و مقاومت بالا در برابر نم و رطوبت و ضربه و نوسانات دمایی به ارزش آنها تا حد زیادی افزوده است.

البته لازم به ذکر است که این صفحات نمی توانند در برابر لک مواد غذایی مقاومت داشته باشند و از نظر قیمت نیز در سطح بالایی قرار گرفته اند. علاوه براین، درز بین ورق های این سنگ ها کاملا مشخص بوده و نصب آن نیاز به مهارت بالایی دارد تا شکل ظاهری آن تا حد امکان بدون درز بنظر برسد.

صفحه کابینت پی وی سی

ورق های پی وی سی یکی دیگر از مواردی هستند که در تولید صفحه کابینت مورد استفاده قرار میگیرند. البته این صفحات به دلیل مقاومت کمی که در برابر حرارت دارند، با استقبال زیادی مواجه نشده و در استفاده از آنها باید دقت داشت. صفحه کابینت مارمونایت، سنگ صابون، spl و صفحات فلزی از جنس روی و مس از دیگر گزینه هایی هستند که با توجه به سبک آشپزخانه و کابینت ها می توان آنها را انتخاب کرد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LcoQQ8gAAAAAIXVDhxLnuClb0j_S4Xyk5icLxGe