اصول نگهداری از کفپوش ساختمان| مزایا و معایب

06 مهر ، 1400
مبلمان اداری آذران فضانما

امروزه در خانه ها به جای استفاده از موکت و یا فرش بر روی کف ساختمان خود ترجیح می دهیم از انواع پارکت های مختلف موجود استفاده کنیم که با توجه به تنوعی که دارد با هر گونه طرحی سازگار است. اصول نگهداری از کفپوش ساختمان یکی از مهمترین مواردی است که باید به آن توجه کرد.

این کفپوش ها شامل پارکت ها، لمینت ها، سنگ و سرامیک می شود که هر کدام اصول نگهداری خاصی دارد. اما می توان گفت سنگ ها و سرامیک ها طرفداران بیشتری دارد. در این مقاله با اصول نگهداری از انواع کفپوش ساختمان و مزایا و معایب آنها آشنا می شود.

اصول نگهداری از کفپوش ساختمان

اصول نگهداری از کفپوش ساختمان در کلیه موارد متفاوت است اما در ابتدا اگر بخواهیم از بین انواع کفپوش ها اصول نگهداری لمینت و پارکت ها را با هم مقایسه کنیم، باید بگوییم که پارکت ها در برابر وسایل تیز و آب که باعث خورندگی می شود مقاومت کمتری دارند. پس باید دقت بیشتری در استفاده از آنها نسبت به لمینت ها داشت. از سوی دیگر بهتر است بدانید که در کفپوش های لمینتی از مناطق پرتردد در خانه بهترین گزینه انداختن فرش می باشد.

همینطور از موارد دیگر اصول نگهداری از کفپوش ساختمان پارکت و لمینت می توان به راه رفتن با کفش پاشنه دار خانم ها بر روی پارکت ها اشاره کرد. زیرا با توجه به اینکه در برابر تیزی بسیار حساس هستند و این پاشنه ها روی پارکت ها را خط می اندازند باید مراقب بود و رعایت کرد.

علاوه بر اینکه با اصول نگهداری از کف کاذب در وبلاگ آذران آشنا شدید، بهتر است با نحوه نگهداری دیگر انواع کفپوش ها نیز آشنا شوید.

اصول صحیح نگهداری از انواع کفپوش ساختماناصول صحیح نگهداری از انواع کفپوش ساختمان

طریقه نگهداری پارکت ها و لمینت ها

از موارد مهمی که برای نگهداری پارکت ها می باشد می توان به:

  • استفاده از محافظ هایی برای پایه های مبل 
  • استفاده از زیر گلدانی برای گلدان های طبیعی 
  • خودداری از واکس برای نظافت لمینت ها و استفاده از تی برای نظافت آنها
  • ساب زدن پارکت ها برای هرچند سال یکبار و یا استفاده از واکس پارکت ها

دیگر مطالب مرتبط با این مقاله را در این بخش دنبال نمایید

راه های ایمن برای تمیز کردن کفپوش خانه

چگونه از کف کاذب نصب شده نگهداری کنیم

چگونه کفپوش های پارکت لمینت را تمیز کنیم؟

نگهداری و تعمیر پارکت ها و لمینت ها

یکی از شاخص ترین مواردی که می توان برای تعمیر این نوع از کفپوش ها اشاره کرد استفاده از بسته های مخصوصی است که در هنگام خرید این وسایل مخصوص ساختمان می توانید تهیه کنید. این بسته ها قیمت بالایی دارند و شما را در هنگام خرید دچار تردید می کنند، اما بهتر است بدانید که در مواقعی که آسیب کوچکی به کفپوش های شما وارد شود بهترین گزینه برای تعمیر می تواند این بسته ها باشد.

برای شروع باید روی بخش خراشیده را سمباده بزنید، سپس با کمک وسایل داخل بسته یعنی دستگاه تولید برق رنگ پارکت را روی آن بزنید و سپس سمباده بزنید و در آخر لاک برای براقی روی آن بزنید تمام این کار ها هرچند ساده اما باید با دقت بالایی همراه باشد. این کار در لمینت آسان تر است زیرا قطعات لمینت از هم جدا شده و بخش آسیب دیده را می توانید از هم جدا کنید.

اصول نگهداری و تعمیر لمینت و پارکتاصول نگهداری و تعمیر لمینت و پارکت

اصول نگهداری از کفپوش ساختمان مانند سنگ و سرامیک

بعد از کفپوش های چوبی نوبت به کفپوش های سنگی می رسد که برای نگهداری از آنها باید مواردی را رعایت کرد که شامل:

  • اگر اجسام بسیار تیز و یا سنگین را روی سنگ و سرامیک جابجا کنید هرچند کم اما ممکن است بر روی سطوح خش بیندازند.
  • اصول نگهداری از کفپوش ساختمان در اکثر موارد مشابه بوده که یکی  از این موارد مراقبت از پایه های وسایل مخصوصا وسایل سنگین است.
  • باید به میزان سنگی که در کف ساختمان شما استفاده شده است دقت کنید، زیرا با توجه به این موضوع آلودگی آنها در اثر نظافت کم متفاوت است.
  • اگر مقداری از سنگ یا سرامیک استفاده شده در کف خود را داشته باشید می توانید در زمان آسیب دیدگی از آن استفاده کنید و بخش آسیب دیده را با سنگ نو تعویض نمایید.

نکات و اصول نگهداری از کفپوش ساختمان مانند سنگ و سرامیک

اصول نگهداری از کفپوش ساختمان مانند سنگ و سرامیک در مکان های مختلف ساختمان متفاوت است. به طور مثال در سرویس ها باید به صورت منظم نظافت شود و یک تی کوچکی برای هدایت کف ها به سمت آبراه وجود داشته باشد تا از لیزی کف جلوگیری کند. همچنین اگر مواد غذایی روی این سطوح بریزد بهترین کار این است که با قاشق پلاستیکی ماده برداشته شود و با مایع تمیز کننده و دستمال خشک تمیز گردد.

از دیگر اصول نگهداری از کفپوش ساختمان می توان به زمانی اشاره کرد از گلدان گل و یا خاکی بر روی سطوح می ریزد بهترین کار این است که بگذارید خشک شود و در نهایت آن را تمیز نمایید. همچنین بهترین راهکار برای از بین بردن لک های روغنی استفاده از مواد لکه زدا می باشد تا آثاری از خود برجای نگذارد و برای افراد خطرناک نباشد.

اصول نگهداری از سنگ و سرامیکاصول نگهداری از سنگ و سرامیک

مزایا و معایب مختلف کفپوش های ساختمانی

از مزایای استفاده از کفپوش ها می توان به:

  • راحتی نصب و تنوع در رنگ بندی سنگ ها 
  • زیبایی و طول عمر بالا موزاییک ها 
  • لوکس بودن مصالح در عین حال مقرون به صرفگی کاشی ها 
  • ایجاد حس گرما و صمیمیت در عین حال عایق انرژی پارکت  های چوبی 
  • دوام بالا و مقاوم در برابر خش لمینت ها 
  • زیبایی و نرم بودن فرش ها

و .... اشاره کرد.

همینطور از معایب استفاده از کفپوش ها هم می توان به:

  • هزینه بالا و چرک مردگی فرش ها 
  • ایجاد خش در لمینت ها 
  • تخریب در برابر آب و سرعت پایین در نصب پارکت ها 
  • مقاومت پایین وجود درز در بین کاشی و سرامیک ها 
  • گران قیمتی و ترک خوردگی در برابر سرما سنگ ها 

و بسیاری دیگر موارد اشاره نمود.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LcoQQ8gAAAAAIXVDhxLnuClb0j_S4Xyk5icLxGe