انواع پارکت ها و مزایا و معایب آن

30 فروردین ، 1400
مبلمان اداری آذران فضانما

راهنمای خرید پارکت؛ انواع آن و مزایا و معایب هرکدام را بشناسید 

پارکت یکی از انواع کفپوش برای داخل سازه است که به زیبایی و دکوراسیون آن کمک زیادی می کند. اما این کفپوش به انواع مختلفی تولید می شود. در این مقاله با انواع پارکت ها و مزایا و معایب آن بیشتر آشنا شده و ویژگی های آن را مورد بررسی قرار می دهیم.

کفپوش پارکت چیست؟

بیشتر پارکت ها از چوب طبیعی تولید می شوند. ظاهر زیبا و چشم نواز این کفپوش به دکوراسیون داخلی سازه کمک زیادی می کند. رنگ های متنوع چوب طبیعی نیز که در تولید پارکت ها مورد استفاده قرار می گیرند باعث زیبایی بیشتر دکوراسیون در هر سازه می شود. به دلیل قیمت بالای چوب طبیعی امروزه از انواع متریال های صنعتی در تولید پارکت استفاده شده است که باعث تنوع این محصول شده است. انواع پارکت ها و مزایا و معایب آن به افراد کمک می کند تا در انتخاب نوع کفپوش دچار سردرگمی نشده و انتخاب مناسبی داشته باشند.

مزایا و معایب استفاده از پارکت برای کفمزایا و معایب استفاده از پارکت برای کف 

انواع پارکت ها و مزایا و معایب آن

پارکت ها کلا به کفپوش هایی که از جنس چوب و یا طرح چوب باشند اطلاق می شود. این کفپوش ها برای پوشش کف سازه ها به صورت موازی در کنار یکدیگر قرار گرفته و کاملا سطح را پوشش می دهند. علاوه بر نوع چوب شکل ظاهری پارکت ها نیز باعث ایجاد تنوع در پارکت ها می شود. از انواع پارکت ها و مزایا و معایب آن می توان به پارکت هایی از جنس چوب بلوط اشاره نمود. این نوع چوب مقاوم و بسیار زیبا است. رنگ چوب نیز بیشتر به سمت قرمزی می زند. به همین دلیل زیبایی بی نظیری به فضای سازه می بخشد.

مزایای انواع پارکت

  • زیبایی ظاهری این نوع کفپوش بسیار زیاد است. این نوع با ایجاد حس گرما و صمیمیت به فضای داخلی سازه ها حس بهتری می بخشد. علاوه بر آن این نوع به دلیل استفاده از چوب طبیعی مدرن، لوکس و شیک هستند.

  • منحصر به فرد و اختصاصی، از انواع پارکت ها و مزایا و معایب آن می توان به اختصاصی بودن آن برای هر فضا نیز اشاره نمود.

  • عدم ایجاد آلرژِی، از مزایای بزرگ پارکت ها عدم ایجاد حساسیت آن برای افراد است. به همین دلیل گزینه ای بسیار مناسب برای پوشش کف اتاق کودکان به شمار می رود.

  • نصب راحت و سریع، از انواع پارکت ها و مزایا و معایب آن می توان به سرعت بالای نصب این کفپوش ها نیز اشاره نمود. به دلیل طراحی و تولید این کفپوش به صورت قطعات مربع یا مستطیل با اضلاع مشخص این نوع به سادگی بر روی هر نوع کفپوش می تواند نصب شود.

  • راحتی در نظافت، افرادی که تمایل به تمیز کردن منزل خود در هر روز دارند. تنها با یک دستمال مرطوب می توانند کفپوش خود را تمیز نمایند.

معایب کفپوش های پارکت

با تمام مواردی که گفته شد اما می توان برای این کفپوش ها معایبی را نیز برشمرد.

  • هزینه نگهداری در این کفپوش ها کمی بالا است. در انواع پارکت ها و مزایا و معایب آن می توان به هزینه های نگهداری آن اشاره نمود. برای این که زیبایی و دوام پارکت ها کم نشود باید هر سال آن را با موم جلا داد. این کار به دوام و عمر بیشتر پارکت کمک می کند.

  • رطوبت باعث آسیب به پارکت می شود. از معایب بزرگ پارکت ها آسیب دیدن آن توسط رطوبت است. به دلیل تولید این کفپوش از چوب طبیعی این محصول در اثر کمترین رطوبت دچار فرسودگی می شود. به همین علت بعد از دستمال کشیدن آن باید حتما آن را خشک کنید. این کار برای بانوان منزل زیاد جذاب نیست.

  • به ضربه و فشار حساس است. نباید بر روی این کفپوش از کفش های پاشنه دار استفاده نمایید. علاوه بر آن هر گونه فشار باعث آسیب به آن می شود.

  • از انواع پارکت ها و مزایا و معایب آن می توان به حساسیت این کفپوش به تغییر دما نیز اشاره نمود. پارکت ها در اثر تغییر دما دچار فرورفتگی یا برآمدگی می شوند.

  • نور خورشید نیز باعث آسیب به پارکت ها می شود و رنگ آن را تغییر می دهد.

  • امکان موریانه زدن در پارکت ها بسیار زیاد است. برای جلوگیری از این امر باید ترفندهای مناسبی به کار ببرید. پارکت ها را خشک نگه دارید. از تهویه مطبوع در سازه استفاده نمایید و محل ورود موریانه ها در سازه را مسدود نمایید.

تولید انواع پارکت ها و مزایا و معایب آن  

با تمام مزایایی که برای پارکت ها عنوان شد این نوع کفپوش برای این که دارای عمر طولانی تری باشند و زیبایی و دوام خود را در سازه ها حفظ نماید باید هر ساله آن را ساب زد و با لاک آن را جلا داد. برای این کار بعد از نصب پارکت توسط دستگاه مخصوص ساب، ناصافی های سطح آن کاملا گرفته می شود. سنباده های دستگاه از زبر تا نرم تغییر نموده و باعث صاف شدن کلیه سطوح پارکت ها می شود. بعد از آن نوبت به جلا دادن سطح پارکت است. این کار نیز توسط افراد متخصص و با مواد مخصوص انجام می شود.

بسیاری از افراد به دلیل نگهداری سخت و قیمت بالای این نوع پارکت از انواع صنعتی آن با نام پارکت لمینت استفاده می نمایند.

پارکت لمینت  

این نوع به صورت مصنوعی از الیاف چوب فشرده تولید می شود. دارا بودن پنج لایه به دوام و استحکام این کفپوش کمک زیادی می نماید. از انواع پارکت ها و مزایا و معایب آن می توان به این موارد اشاره نمود.

  • زیر سازی با فوم باعث عایق شدن سازه در برابر صدا، حرارت و سرما می شود.

  • مقاومت بالای این نوع در برابر رطوبت.

  • در زمان نصب از هیچ گونه چسب برای نصب آن استفاده نمی شود. به همین دلیل به سرعت جمع و در محل دیگر نصب می شود.

  • مقاومت در برابر ضربه و فشار.

این نوع کفپوش در برابر سیستم های گرمایشی از کف مقاومت کمی داشته و به سرعت آسیب می بینند. برای همین در زمان تهیه این نوع از کفپوش ها باید کاملا به انواع پارکت ها و مزایا و معایب آن آشنایی کامل داشته باشید. شرکت آذران فضانما با ارائه بهترین خدمات و محصولات در کنار شما همراهان گرامی می باشد.

خرید انواع پارکت و کفپوشخرید انواع پارکت و کفپوش 

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از دیگر مقالات ما بازدید نمایید:

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LcoQQ8gAAAAAIXVDhxLnuClb0j_S4Xyk5icLxGe