پنجره pvc و upvc چه تفاوتی دارند؟

18 مهر ، 1402
مبلمان اداری آذران فضانما

پی وی سی و یو پی وی سی دو متریال شناخته شده هستند که هر دو به‌عنوان مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر دو محصول می‌توانند به اشکال مختلفی تبدیل شوند و ویژگی‌ها و مزایای خاص خود را داشته باشند؛ اما سوال اینجا است که با این همه شباهت، پس تفاوت pvc و upvc در چیست؟

در این مطلب این نکات را توضیح خواهیم داد و دید جدیدی از هر دو متریال در اختیارتان خواهیم گذاشت. پس اگر قصد خرید یکی از انواع پنجره pvc یا upvc را دارید، این مطلب را مطالعه کنید.

pvc چیست؟

اگر می‌خواهید بدانید پی وی سی چیست ابتدا باید با معنی نام آن آشنا شوید. PVC یا پلی وینیل کلراید اختصاری از عبارتPolyvinyl chloride است. این ماده را می‌توان ترموپلاستیکی بی‌بو، جامد، شکننده و سفیدرنگ دانست. این ماده پس از پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن، سومین متریال پرمصرف در جهان است؛ هر چند در حال حاضر به عنوان ماده‌ای مضر برای طبیعت و انسان شناخته می‌شود. این ماده را می‌توان از واکنش شیمیایی کلر، کربن و اتیلن تولید کرد. الکترولیز آب شور می‌تواند کلر تولید کند. کلر تولید شده نیز با اتیلن‌ ترکیب شده و مونومر‌وینیل کلرید را تولید می‌کند.‌ در نهایت یک پلیمریزاسیون انجام شده و پی وی سی پایه تشکیل می‌شود‌. این ماده پلاستیکی بسیار بادوام و ماندگار است و دربرابر آب و هوا مقاومت بالایی دارد.

تفاوت pvc و upvc

عکسی از لوله‌های pvc

upvc چیست؟

واژه UPVC کوتاه‌شدۀ عبارتUnplasticized Polyvinyl Chloride  است که به نسل جدیدی از pvc اشاره دارد. درواقع شاید بتوان آن را شکل سخت‌شدۀ پی وی سی دانست. یو پی وی سی ماده غیرپلاستیکی است که از مشتقات نفتی ساخته می‌شود و در ساختمان‌سازی بسیار کاربرد دارد. این ماده از نفت، گاز و سنگ نمکی حاوی کلسیم و روی تشکیل می‌شود. همچنین بخش اعظم ترکیبات آن کلر، کربن و هیدروژن است.

upvc که به شکل پودری سفید رنگ تولید می‌شود، در اثر فرایندهای مختلف شیمیایی به دست می‌آید. این متریال ساختمانی بسیار بادوام بوده و در اثر مرور زمان تغییر شکل نمی‌دهد. این ماده کاربردهای بسیار زیادی دارد. برای مثال بسیاری از مصالح ساختمانی مانند درب‌ و پنجره upvc از مشهورترین متریال در ساختمان‌های امروزی هستند.

تفاوت pvc و upvc در چیست؟

پی وی سی و یو پی وی سی تفاوت‌های بسیار زیادی دارند که باعث می‌شود هر‌کدام‌ کاربرد مختلفی داشته باشند. اصلی‌ترین تفاوت در این دو متریال نرم بودن آن‌ها است. در واقع پی وی سی دارای نرم‌کننده‌هایی است که باعث شده این متریال چکش خوار و قابل انعطاف باشد؛ در حالی که یو پی وی سی بسیار سخت و محکم است. به همین دلیل از pvc برای تولید سیم، اسباب‌بازی یا مواردی از این دست استفاده می‌شود. درحالی‌که‌ سختی و غیر قابل انعطاف بودن upvc باعث شده تا از آن برای ساخت لوله‌های آب یا قاب درب و پنجره بهره ببرند.

از دیگر تفاوت‌های این دو محصول این است که پی وی سی حاوی موادی سمی است؛ اما یو پی‌ وی سی هیچ سمومی ندارد. همچنین می‌توان گفت PVC دوام کمتری دارد و سطح آن کمی متخلخل است؛ در مقابل UPVC بسیار بادوام است و نیاز به هزینۀ زیادی برای تعمیر و نگهداری ندارد.

پی وی سی پس از مدتی که در معرض نور آفتاب قرار بگیرد تغییر رنگ داده و زرد می‌شود؛ اما یو پی وی سی این ویژگی را ندارد. به‌عنوان آخرین تفاوت نیز باید گفت از نظر قیمت پی وی سی ارزان‌تر از یو پی وی سی است.

پنجره pvc بهتر است یا پنجره upvc ؟

همانطور که گفتیم، یو پی وی سی ماده‌ای بسیار بادوام‌تر، سخت و غیر قابل انعطاف است و در مقابل نور آفتاب عمر زیادی دارد و تغییر رنگ نمی‌دهد. به همین دلیل از upvc برای قاب پنجره استفاده می‌شود و بهترین‌ گزینه برای پنجره‌های دوجداره است. البته شاید کمی گران‌تر باشد؛ اما دوام و ماندگاری این محصول در طول زمان این هزینه را جبران خواهد کرد. چراکه نیاز به تعمیر و نگهداری ندارد. پنجره‌های upvc ماندگارتر هستند و صرف هزینه برای آن‌ها در درازمدت، مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهد بود.

پنجره pvc بهتر است یا پنجره upvc

عکسی از پنجره uPVC

PVC یا UPVC ؟ انتخاب شما کدام است؟

در این مطلب به مقایسۀ دو مادۀ pvc و upvc پرداختیم و تفاوت‌های این دو را برایتان شرح دادیم. به‌طورکلی از یو پی وی سی برای ساخت محصولات سخت و سفت مانند درب و پنجره استفاده می‌شود؛ درحالی‌که پی وی سی برای تولید محصولات منعطف‌تری مانند دیوارپوش و سقف کاذب کاربرد دارد. اگر قصد خرید محصولات پی وی سی یا upvc را دارید، بهتر است خرید خود را از مراکز معتبر و تولیدکنندگان اصلی انجام دهید. اما درهرصورت، مشاوره و راهنمایی گرفتن از کارشناسان را فراموش نکنید. کارشناسان فروش آذران فضانما مشتاق پاسخ به هرگونه پرسش و راهنمایی شما پیش از خرید هستند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LcoQQ8gAAAAAIXVDhxLnuClb0j_S4Xyk5icLxGe