نمای متفاوت و پرکاربرد برای ساختمان شما (قسمت دوم)

11 شهریور ، 1399
مبلمان اداری آذران فضانما

نمای آلومینیوم

در عصر حاضر طراحی نمای ساختمان جزء اولویت های پیمانکاران و معماران محسوب می شود. در طراحی نما صرفاً نمی توان بر روی زیبایی و جذابیت تکیه کرد بلکه عوامل دیگری نیز باید مورد توجه قرار گیرند. مهمترین عامل در طراحی نما در نظر گرفتن بودجه است. پروژه شما باید با بودجه همخوانی داشته باشد زیرا در غیر اینصورت ممکن است در طول اجرای پروژه با مشکل مواجه شوید. اقلیم منطقه از دیگر مواردی است که باید در طراحی نما مورد توجه قرار گیرد. نمای ساختمانی که در منطقه مرطوب قرار دارد مسلماً با نمای خانه ای که در منطقه گرم و خشک قرار دارد کاملاً متفاوت است. زیرا هم طراحی و هم مصالحی که برای نماکاری ساختمان استفاده می شوند باید از قابلیت های ویژه برای آب و هوای مورد نظر برخوردار باشند. علاوه بر آن هنگام طراحی نما بافت فضا نیز مورد بررسی قرار میگیرد. برای مثال در منطقه ای که اکثر ساختمان ها نمای فلزی دارند، استفاده از نمای آجری توصیه نمی شود. در کل ظاهر یک بنا باید با ساختمان های مجاور همخوانی و هارمونی داشته باشد.

نمای شیشه

نمای خارجی ساختمان کاملا رویکردی متفاوت با نمای داخلی و یا حتی دکوراسیون داخلی ساختمان دارد. دکوراسیون داخلی یک ساختمان جنبه شخصی داشته و هر فرد می تواند به دلخواه خود روی نمای داخلی و دکوراسیون داخلی منزل خود تصمیم گیری کند ؛ اما نمای خارجی ساختمان یک مسئله شخصی نیست و به کل جامعه شهری مرتبط است.

نما بدنه ای از کالبد سازه می باشد، این درست است که نما اولین جزء از ساختمان است که با مخاطب ارتباط برقرار می کند، اما می بایستی از تمامی جهات زیبایی شناختی مورد بررسی قرار گیرد.

این که یک معمار می تواند هنر طراحی خود را در معرض دید قرار دهد ، باعث ایجاد رقابت برای عرضه ی نماهای منحصر به فرد و زیبا خواهد شد و همچنین چهره شهر را زیبا خواهد کرد. این یک شرط لازم در طراحی نما است اما کافی نیست، و اینکه سایر جنبه ها در طراحی نما چون کیفیت ،آسانی و ماندگاری و زیبایی نادیده گرفته شود، باعث می شود نما پوسته ای غیر کاربردی، در تضاد با اقلیم، عملکرد سازه و سایر اجزای ساختمان باشد. نما به عنوان یک بخش از ساختمان باید طبق فاکتورهایی طراحی شود که عمل به آنها از الزامات طراحی است و حتی اگر تنها به دنبال زیبایی نما هستید باید بدانید که زیبایی ساختمان شما به عمل بر این الزامات وابسته است.

نمای چوب

نمای کامپوزیت انتخاب نویی است.

پنل‌های آلومینیوم کامپوزیت که از آن‌ها در نماهای ساختمانی به عنوان مصالح و متریال استفاده می‌شود، عموماً از یک ماده‌ی هسته و دو یا یک ماده‌ی پوشاننده که دو طرف هسته را می‌پوشانند تشکیل شده‌اند. کامپوزیت در زبان انگلیسی به معنای «ترکیب» می‌باشد و در واقع به موادی اطلاق می‌شود که مرکب از دو یا چند ماده‌ی دیگر باشند.

استفاده از نمای آلومینیوم کامپوزیت می‌توانند امکانات زیادی را در اختیار معماران و طراحان قرار دهند. ساختار الاستیک کامپوزیت باعث می‌شود تا طراحان بتوانند طرح‌های بسیار نوینی در نمای خارجی ساختمان بیافرینند. به طور مثال خلق نماهایی که در آن از خطوط خمیده استفاده شده، از امکان‌هایی است که به واسطه‌ی استفاده از از نمای آلومینیوم در اختیار طراحان و معماران قرار گرفته است. لایه‌ی پوشاننده کامپوزیت‌ها که در واقع طرح و رنگ نما را رقم می‌زند، در انواع و طرح‌های مختلف با رنگ‌های متفاوت در بازار موجود می‌باشد. این تنوع ظاهری از نظر رنگ خود یکی دیگر از ویژگی‌هایی که باعث رو آوردن طراحان به این نوع متریال شده است. همچنین معمولاً ماده‌ای که از آن به عنوان هسته در کامپوزیت استفاده می‌شود، عایق صدا و حرارت است و این خود باعث می‌شود تا ساختمان در برابر آلودگی‌های صوتی و از دست رفتن انرژی عایق باشد که مزیت بسیار ارزشمندی است.

نمای زیبا برای ساختمان

ساکنان ساختمان های قدیمی با کاربری تجاری اداری اقدام به بازسازی نمای ساختمان نمایند

وقتی امکان تخریب و نوسازی و بازسازی کامل بنا برای آن ها میسر نیست. همچنین با وجود تغییرات بازار و بر آمدن شرکت ها و برندهای تجاری تازه پر زرق و برق آن ها نیز می بایستی توان رقابتی مناسب ساختاری و تشکیلاتی را برای خود ایجاد نمایند. در اینگونه شرایط سازمان ها در اقدامات کوتاه مدت اقدام به بهره گیری از تکنولوژی های روز ساختمان می کنند تا بتوانند ضمن استفاده از مزایای ساختمانی این تکنولوژی های نو ، ساختمانشان را تا حد امکان برای مخاطبین و مراجعین مدرن تر و جذاب تر نشان دهند. دلیل این امر آن است که ذهنیتی که در هنگام ورود مراجعان و دیدن نمای خارجی به یک ساختمان اداری و تجاری در برداشت های ذهنی آنان رخ می دهد در ادامه بر روی نوع تعامل آنان با سازمان مربوطه تاثیر زیادی می گذارد. بنا بر این هرچه نمای ساختمان زیباتر و جذاب تر باشد می تواند جلوه بهتری از وضعیت داخلی سازمانی و محیط داخلی آن را ظاهر سازد.

اجرای نمای آلومینیوم کامپوزیت

در اجرای نمای آلومینیوم با مواد و مصالح نمای آلومینیوم آذران فضا نما ورق ها با استفاده از شیار هایی تعبیه می شوند به صورت ریلی روی پروفیل های مخصوص آلومینیومی نصب می شوند. با هدف رفع خطاهای احتمالی سازه و مطابقت با فضای موجود در نقشه های اجرایی، نصب می گردند. ریل های آلومینیومی با مقطع مشخص در آکس نبشی های آهنی بوسیله براکت های آلومینیومی با دو سوراخ لوبیایی به زیرسازی متصل می شوند. در این روش جهت جلوگیری از خوردگی بین آهن و آلومینیوم، از لاستیک های دی الکتریکال پی وی سی بین براکت آلومینیومی و نبشی آهنی استفاده می گردد. 
عکس چهارم

نهایتا ورق های آلومینیوم کامپوزیت بوسیله اتصالاتی آلومینیومی U شکل (موسوم به بچه ناودانی) که در داخل لامل های آلومینیومی قرار می گیرند، بر روی لامل ها نصب می گردند.برای سطوح خارجی پروفیل های آلومینیومی لازم به ذکر است به غیر از مرحله تولید بیلت که خود دقت و حساسیت ویژه ایی می طلبد متاسفانه گاهی مشاهده می گردد سازندگان نمای کرتین وال به جای استفاده  از لاستیک (EPDM) برای هوابند و آب بند کردن پروفیل و بجای تیغه های پلی آمید جهت قطع انتقال حرارت بین سطوح آلومینیوم از لاستیکها و تیغه های (PVC) استفاده می کنند. لاستیک EPDM مقاومت بالایی به جهت تحمل فشار و تغییرات دما داشته و دارای مقاومت ویژه نسبت به اشعه ماورای بنفش می باشد که این امر باعث هوابند و آب بندی نما میگردد. تیغه های پلی آمید که وظیفه ایجاد شکست حرارتی در پروفیل را به عهده دارند نیز دارای استحکام لازم می باشد. استفاده ازPVC بجای EPDM باعث افت شدید کیفیت سیستم نما می گردد. در واقع برای دست یابی به یک سیستم کامل و استاندارد نما (درب و پنجره، نما) باید یک پروسه کامل از زمان تهیه بیلت(شمش آلومینیوم) تا زمان نصب آخرین پیچ صورت بگیرد و می بایستی کنترل و نظارت دقیقی در تمام مراحل کار لحاظ گردد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LcoQQ8gAAAAAIXVDhxLnuClb0j_S4Xyk5icLxGe