نحوه نصب پارکت به چه صورت می باشد

08 شهریور ، 1401
مبلمان اداری آذران فضانما

نحوه نصب پارکت چوبی و پارکت لمینت بر روی سطوح مختلف با هم تفاوت دارد و عدم توجه به اصول انجام این کار، در نهایت باعث میشود کفپوش ظاهر ایده آلی نداشته باشد. نحوه آماده سازی زیر ساخت، ابزارهای مورد نیاز برای نصب، نحوه چیدمان تایل ها کنار هم و همچنین استانداردهای مورد نیاز برای نصب پارکت روی موزاییک، سیمان، سرامیک، دیوار و پله و غیره همگی نیاز به دقت بالایی دارند.

ما در شرکت آذران در ادامه آموزش نصب پارکت تمام چوب و لمینت را به روش های مختلف و روی سطوح با شرایط گوناگون ارائه خواهیم داد.

آشنایی با نحوه نصب پارکتآشنایی با نحوه نصب پارکت

اصول نصب پارکت چوبی و لمینت

قبل از بررسی نحوه نصب پارکت چوبی و لمینت، لازم است اصول مهم برای آماده سازی زیر ساخت کار بررسی شوند. چون استاندارد بودن سطح زیرین کار تاثیر مستقیم بر نتیجه نهایی خواهد داشت. از مهم ترین مواردی که باید برای نصب پارکت ها به آن توجه داشت عبارتند از:

  • نم و رطوبت زیر پارکت منجر به متورم شدن آنها خواهد شد. به همین دلیل سطح باید کاملا خشک و بدون هیچ گونه نم و رطوبت باشد. 
  • برجستگی ها و فرورفتگی ها در سطح زیر باعث ناهموار شدن سطح پارکت شده و به مرور منجر به ایجاد پارگی و سوراخ هایی در تایل های مختلف خواهد شد.
  • فضای زیر پارکت ها محل مناسبی برای زندگی مورچه و موریانه و سایر حشرات می باشد. به همین دلیل باید ابتدا تمام سطح زیرین سم پاشی و سپس عایق کاری شود
  • تایل های پارکت چوبی و لمینت در شرایط دمایی مختلف با انبساط و انقباض مواجه میشوند. به همین دلیل بهتر است حداقل دو روز قبل از نصب در محل قرار گیرند. با این کار پارکت ها با شرایط محیط سازگار خواهند شد و بعد از نصب تغییر کمتری در ابعاد و اندازه دارند.
  • اگر قصد نصب پارکت روی موزاییک و سرامیک دارید، حتما ابتدا تمام تایل ها را محکم کنید. سرامیک و موزایک های شل و لق زیر پارکت باعث میشوند تا کفپوش به مرور از سطح جدا شود.
  • اگر سیستم گرمایشی در کف ساختمان وجود دارد، حتما باید از بخار بند استفاده شود تا نم و رطوبت و دمای بالا به پارکت آسیب وارد نکند.

ابزارهای لازم برای نصب پارکت تمام چوب و لمینت

بعد از بررسی شرایط محیط و آماده سازی زیرساخت، لازم است ابزارها به درستی تهیه شوند. توجه داشته باشید، در هر یک از مراحل نحوه نصب پارکت چوبی و لمینت به ابزارهایی اشاره میشود که دسترسی به آنها ارتباط مستقیم با تمیز بودن نتیجه نهایی کار دارد. از جمله ابزارهای مورد نیاز بای نصب کفپوش پارکت می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

  • تجهیزات مورد نیاز برای کف سابی سطوح سیمانی و ناصاف
  • رطوبت سنج دیجیتالی برای اطمینان از عدم وجود نم و رطوبت در زیر پارکت
  • چکش پلاستیکی برای محکم کردن تایل های لمینت
  • کاردک برای پخش کردن چسب زیر کفپوش
  • گیره نصب
  • متر، وسایل اندازه گیری
  • اره دستی و مویی برای برش دادن تایل های کفپوش
  • قرنیز برای پنهان ساختن فضای خالی دیوار تا پارکت

با توجه به شرایط محیط و نوع پارکت و نحوه نصب آنها این ابزارها ممکن است افزایش یا کاهش داشته باشند. اما بهتر است قبل از شروع کار نسبت به تهیه آنها اقدام نمایید. 

دیگر مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

تعمیر پارکت لمینت باد کرده

بهترین پارکت

پارکت لمینت

نحوه نصب پارکت چوبی

پارکت های مورد استفاده برای کفپوش و نصب روی دیوار و غیره را می توان به دو گروه تمام چوب و لمینت تقسیم بندی کرد که از نظر ساختار و جنس و نحوه نصب با هم تفاوت زیادی دارند. چون پارکت های چوبی با چسب روی زمین متصل شده و لمینت ها به صورت نر و مادگی در کنار هم قرار گرفته و متصل میشوند. نحوه نصب پارکت تمام چوب به صورت زیر می باشد:

  • تمام برآمدگی ها و فرو رفتگی های سطح ابتدا باید کاملا صاف و هموار شوند. برای این مرحله می توان از کفسابی سیمان و غیره استفاده نمود. 
  • نم و رطوبت کف باید به طور کامل از بین رفته و مهار شود.
  • در این مرحله زیرساخت آماده نصب می باشد. سپس چسب مخصوص نصب پارکت را روی سطح بریزید و با کاردک آن را پخش کنید.
  • تایل های پارکت را به ترتیب و بر اساس مدل مورد نظر روی سطح قرار دهید. لبه های پارکت را با چسب کاملا محکم کنید تا جدا نشوند. دقت داشته باشید که تایل ها باید بدون فاصله کنار هم قرار گیرند. 
  • پس از اتمام مراحل نصب، گرد و خاک روی پارکت ها را تمیز و برای براق شدن آن از پولیش استفاده کنید.

نحوه نصب انواع پارکتنحوه نصب انواع پارکت

نحوه نصب پارکت لمینت

همان طور که اشاره شد، نحوه نصب پارکت لمینت با پارکت چوبی متفاوت است، چون اتصالات نر و مادگی دارد و به صورت کلیکی تایل ها به هم متصل میشوند. مراحل نصب پارکت لمینت با فوم سایلنت به صورت زیر می باشد:

  • ابتدا سطح محل نصب باید کاملا صاف و هموار شود. اگر کفپوش قبلی سرامیک و موزایک است و کمی لق شده اند، با سیمان کاملا آنها را محکم و ثابت کنید. 
  • پس از خشک شدن نم و رطوبت سطح، رول های فوم را روی زمین پخش کنید. فوم های سایلنت عایق بسیار خوبی در برابر صوت بوده و از نفوذ نم و رطوبت احتمالی کف نیز به تایل های لمینت جلوگیری می کنند. 
  • از سمت چپ تایل ها را به ترتیب نصب را شروع کنید. اولین تایل را با فاصله یک سانتی متر از لبه دیوار روی سطح قرار دهید. سپس تایل بعدی را کنار آن قرار داده و با ایجاد زاویه 45 درجه اتصالات نر و مادگی آنها را به هم متصل نمایید. 
  • به ترتیب و بر اساس مدل مورد نظر، تایل های لمینت را کنار هم قرار داده و تمام سطح را بپوشانید. 
  • برای لبه های دیوار، زیر شوفاژ و پایه ستون ها، با استفاده از اره مویی تایل ها را برش دهید. 
  • در نهایت با استفاده از قرنیز فاصله بین تایل های لمینت و دیوار و پایه های ستون و غیره را بپوشانید.

توجه داشته باشید که تایل های پارکت لمینت نباید به دیوار متصل باشند. چون بر اثر گرم شدن محیط داخل اتاق دچار انبساط شده و به دیوار فشار وارد نموده و ساختار کفپوش بهم میریزد.

انواع روش های نصب پارکت

در حالت کلی نحوه نصب پارکت چوبی و لمینت به صورت مراحلی می باشد که در طول متن به آنها اشاره شد. اما بر اساس شرایط محیط و سبک دکوراسیون می توان تایل ها را با طرح و مدل های متنوعی کنار هم اجرا کرد. در حالت کلی چند مدل رایج برای نصب پارکت وجود دارد که عبارتند از:

  • نصب آجری: در این مدل نصب ساختار چیدمان تایل ها شبیه به تایل های آجر در کنار هم هستند. درست مشابه دیوارهای آجری!
  • نحوه نصب پارکت جناقی: در این روش تایل های لمینت و پارکت های چوبی باید به صورت زیگزاکی کنار هم متصل شوند
  • نصب خطی: ساده ترین و آسان ترین روش نصب خطی می باشد. تایل ها به صورت موازی و روی یک خط در کنار هم قرار میگیرند.
  • نصب هفت و هشتی: همان طور که از نام این مدل مشخص است، تایل ها به صورت هفت و هشت فارسی کنار هم چیده میشوند.

نحوه نصب پارکت روی موزاییک

یکی از چالش های مهم در نصب پارکت، کفپوش های به کار رفته از قبل در سطح مورد نظر است. به عنوان مثال اگر موزاییک استفاده شده است می توانید پارکت و لمینت را روی آن نصب کنید. اما مساله بسیار مهم این است که، موزایک های شل و لق شده ابتدا باید با سیمان کاملا محکم شوند. سپس چسب روی موزایک ها پخش شده و پارکت ها متصل میشوند. 

نحوه نصب پارکت روی دیوار

پارکت چوبی و لمینت می تواند به عنوان یک پوشش مناسب برای دیوار نیز استفاده شود. برای نصب هر یک از دو مدل پارکت های چوبی و لمینت روی دیوار نیاز به فوم عایق نیست. اما دقت داشته باشید که پارکت های چوبی مجدد با چسب به دیوار متصل میشوند. اما تایل های لمینت باید با پیچ و مهره و اتصالات مقاوم روی دیوار ثابت شوند.

نصب پارکت روی انواع سطوحنصب پارکت روی انواع سطوح

آموزش نصب پارکت روی سیمان

در ساختمان هایی که کفپوش آنها سیمان می باشد و قصد دارید کفپوش های پارکت چوبی و لمینت را برای آنها به کار ببرید، ابتدا نیاز به کف سابی خواهید داشت. با دستگاه های کفسابی ابتدا تمام ناهمواری های روی سطح را از بین برده و سپس گرد و غبار را تمیز کنید. نم و رطوبت سیمان باید کاملا خشک شود. 

پس از خشک شدن نم و رطوبت، به روش های بالا می توانید نصب را انجام دهید. 

نصب پارکت روی پله

سوال مهم دیگری که لازم است به آن پاسخ دهیم، نحوه نصب پارکت روی پله ها می باشد. نصب پارکت روی پله نیاز به دقت بسیار بالایی دارد، چون نصب پارکت در لبه ها و گوشه های پله ها اگر با دقت انجام نشود، نتیجه کار بسیار نامناسب میشود و خیلی زود از روی سطح جدا خواهد شد. به همین دلیل لازم است اندازه گیری ها بسیار دقیق انجام شده و نصب صورت بگیرد.

مساله بسیار مهم اینکه، لمینت ها نیز برای نصب روی پله باید با میخ و اتصالات به سطح وصل شوند. 

سخن آخر

توجه داشته باشید که نحوه نصب پارکت چوبی و لمینت که در طول متن به آن اشاره شد، دارای جزئیات بسیار زیادی می باشد که تنها در حین کار با آنها برخورد خواهید کرد. به همین دلیل بهتر است انجام این قبیل کارها را به نصاب پارکت حرفه ای و متخصص بسپارید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LcoQQ8gAAAAAIXVDhxLnuClb0j_S4Xyk5icLxGe