سرامیک بهتر است یا پارکت

04 اردیبهشت ، 1401
مبلمان اداری آذران فضانما

سرامیک بهتر است یا پارکت؟ کدامیک دوام و ماندگاری بالاتری دارند؟ کدام کفپوش ارزان تر بوده و تنوع رنگ و طرح در آنها بیشتر است؟ این قبیل سوالات در زمان انتخاب کفپوش مناسب برای منزل یا محیط کار بسیار رایج می باشند و افراد را با سردرگمی هایی همراه می کند.

واقعیت این است که به طور دقیق و مشخص نمی توان گفت پارکت بهتر است یا سرامیک؛ چون هر یک دارای مزایا و معایبی بوده و بر حسب شرایط می توان آنها را انتخاب کرد. در ادامه مقایسه ای جامع میان سرامیک و پارکت خواهیم داشت تا در نهایت با توجه به هدفی که در ذهن دارید بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید. با ما در آذران فضانما همراه باشید.

پارکت یا سرامیک؟

برای رسیدن به بهترین پاسخ در این زمینه ابتدا باید سوالات دیگری را جواب دهید تا بتوانید گزینه ایده آل و کاربردی را انتخاب کنید. از مهم ترین این سوالات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تفاوت سرامیک و پارکت و مزایای هر یکتفاوت سرامیک و پارکت و مزایای هر یک

چقدر بودجه دارید؟

یکی از مهم ترین مواردی که می تواند به شما کمک کند تا بتوانید مشخص کنید که سرامیک بهتر است یا کفپوش پارکت، میزان بودجه مورد نظر است. در حالت کلی پارکت گران تر از سرامیک می باشد و به همین دلیل با بودجه محدود بهتر است سرامیک را انتخاب کنید.

توجه داشته باشید که پارکت های ارزان قیمت دوام خوبی نداشته و خیلی زود چاره ای جز تعمیر و تعویض آنها ندارید. لذا پیشنهاد می کنیم برای صرف هزینه کم، سرامیک را به عنوان کفپوش انتخاب کنید.

میزان تردد در محیط مورد نظر چقدر است؟

از دیگر پارامترهای بسیار مهم در این زمینه می توان به میزان تردد در محیط اشاره کرد. چون دوام و ماندگاری پارکت و سرامیک در برابر تردد با هم تفاوت دارد و برای محیط های شلوغ پارکت به هیچ عنوان توصیه نمیشود. در مقابل، تردد زیاد بر روی سرامیک ها اثر منفی کمتری ایجاد نموده و به همین دلیل در محیط های کاری بیشتر استفاده میشوند.

نم و رطوبت محیط چقدر است؟

میزان مقاومت پارکت و سرامیک در برابر نم و رطوبت متفاوت است و یکی از فاکتورهای بسیار مهم در زمان انتخاب کفپوش نیز همین موضوع است. دقت داشته باشید که سرامیک به دلیل استفاده از متریال سنگی پس از تماس با نم و رطوبت هیچگونه تغییری پیدا نمی کند. این در حالیست که کفپوش پارکت به دلیل نم و رطوبت متورم شده و ظاهر آن بسیار نامناسب میشود.

سبک چیدمان چیست؟

کفپوش از فاکتورهای بسیار مهم در زیبایی ظاهری منزل و محیط های کاری و تجاری می باشد و به همین دلیل باید بتوان گزینه هایی را انتخاب کرد که با سبک چیدمان و طراحی داخلی تناسب داشته باشد. به عنوان مثال، اگر منزلی با سبک کلاسیک دارید و بیشتر وسایل موجود در آن چوبی می باشند، پارکت بهتر از سرامیک است.

در مقابل، برای محیط های مدرن و مینیمال سطح براق سرامیک جلوه منحصر به فردی را به کف می دهد. علاوه براین، توجه داشته باشید که تنوع رنگ و طرح در کفپوش های پارکت بیشتر از سرامیک بوده و به همین دلیل می توان از آن در سبک های مختلف چیدمان استفاده نمود.

آخرین اخبار و مطالب تکمیلی را در این بخش دنبال نمایید

تفاوت کفپوش با پارکت چوبی در چیست؟

تفاوت پارکت و کف کاذب پی وی سی در چیست؟

تفاوت بین کفپوش های پارکت چوبی و پارکت لمینت

مزایای پارکت

پارکت ها در گروه کفپوش های چوبی قرارد دارند که با رنگ و طرح های متنوع در محیط های مختلف قابل نصب هستند. این نوع کفپوش مزایای متعددی را به همراه داشته و به همین دلیل تا این اندازه در دکوراسیون کاربرد پیدا کرده است. مهم ترین مزایای این کفپوش ها عبارتند از:

  • استفاده از چوب در این کفپوش ها باعث شده است تا لطافت و نرمی بالایی داشته باشند
  • تنوع بالا در طرح و رنگ و سازگاری با سبک های مختلف چیدمان
  • تعادل دمایی پارکت به دلیل استفاده از چوب
  • نصب آسان و سریع
  • عایق بودن در برابر صوت

معایب پارکت

علیرغم تمام مزایا و ویژگی های مثبتی که در پارکت ها به چشم میخورد، چند عیب عمده نیز در آنها وجود دارد که عبارتند از:

  • مقاومت بسیار کم در برابر نم و رطوبت
  • مقاومت کم در برابر تماس با اشیای نوک تیز
  • استحکام کم در حرارت و ایجاد سوختگی در آنها
  • ایجاد سر و صدا در زمان قدم گذاشتن روی پارکت در صورت نصب غیر استاندارد
  • قیمت گران نسبت به سرامیک
  • تعمیر و تعویض سخت به دلیل عدم استفاده از تایل های جدا در زمان نصب
  • نیاز به درزگیری به صورت مداوم

مزایا و معایب استفاده از انواع پارکتمزایا و معایب استفاده از انواع پارکت

مزایای سرامیک

سرامیک از قدیمی ترین کفپوش ها می باشد که در محیط های مختلف از جمله منازل و محیط های کاری و تجاری کاربرد داشته و دارد. این نوع کفپوش چند مزیت دارد که عبارتند از:

  • نصب آسان و سریع
  • تعمیر و تعویض آسان سرامیک
  • مقاومت بالا در برابر دما و حرارت
  • استحکام زیاد در تماس با اشیای نوک تیز
  • مقاومت زیاد در برابر نم و رطوبت
  • قیمت ارزان نسبت به پارکت و لمینت
  • نظافت و شستشوی آسان

معایب سرامیک

نقاط منفی که باعث شده اند تا در برخی از محیط ها پارکت به سرامیک ترجیح داده شود عبارتند از:

  • شکننده بودن سطح سرامیک و ایجاد ترک در صورت برخورد اشیای سنگین با آنها
  • سرد بودن سطح سرامیک و ایجاد حس پادرد و کمردرد با قدم گذاشتن طولانی مدت روی آنها
  • لغزنده بودن سرامیک

برای دفتر کار سرامیک بهتر است یا کفپوش؟

با توجه به آنچه در طول متن اشاره شد، می توان راحت تر برای انتخاب کفپوش محیط های کاری تصمیم گیری کرد. برای محیط های کاری با توجه به اینکه تردد در آنها زیاد بوده و لازم است هر روز سطح زمین نظافت شود، سرامیک گزینه ایده آل تری به شمار می رود.

علاوه براین، تردد زیاد باعث میشود روی پارکت سوراخ و پارگی ایجاد شود، این در حالیست که سرامیک در این شرایط استحکام بالاتری دارد. البته در دفاتر کار کوچک با تردد کم پارکت می تواند محیط را شیک و لوکس جلوه دهد که تا حد زیادی به سلیقه خودتان بستگی دارد.

برای سرویس بهداشتی و آشپزخانه سرامیک یا پارکت؟

همان طور که اشاره شد، سرامیک مقاومت بالاتری در برابر نم و رطوبت داشته و در محیط های مرطوب استفاده از پارکت توصیه نمیشود. به همین دلیل اگر قصد دارید کفپوش مناسب را برای سرویس بهداشتی و آشپزخانه انتخاب کنید، شک نکنید که بهترین گزینه سرامیک است.

علاوه بر مقاومت بالا در برابر نم و رطوبت، سطوح سرامیکی شستشوی آسانی داشته و مواد شوینده اثر منفی روی آنها ایجاد نمی کنند. به همین دلیل می تواند آشپزخانه و سرویس بهداشتی همیشه تمیز و ضد عفونی شده داشته باشید. البته سرامیک سطح لغزنده ای دارد و چاره ای جز احتیاط در حین قدم گذاشتن و راه رفتن روی آنها نیست.

مزایا و معایب استفاده از سرامیکمزایا و معایب استفاده از سرامیک

در اتاق کودکان سرامیک استفاده کنیم یا پارکت؟

از مهم ترین بخش ها در منازل مسکونی، اتاق کودکان می باشد که در انتخاب وسایل و کفپوش و غیره تنها نمی توان به زیبایی توجه داشت. بلکه امنیت و آرامش و آسایش بچه ها نیز باید مد نظر قرار گرفته شود. با توجه به اینکه پارکت نرمی و لطافت بالاتری داشته و سطح آن سرد و لغزنده نیست، نسبت به سرامیک گزینه ایده آل تری برای اتاق کودک محسوب میشود. البته باید مراقب بود که کودکان با اشیای نوک تیز سطح کفپوش را سوراخ نکنند، چون تنها راه در این شرایط تعویض آن است.

سرامیک برای خانه های کوچک بهتر است یا پارکت؟

با در نظر گرفتن تمام فاکتورها و پارامترهایی که در طول متن اشاره شد، اگر بخواهید برای فضای کوچک با نور کم کفپوش انتخاب کنید کمی با چالش مواجه میشوید. چون سطوح کوچک با نور کم اگر کفپوش تیره و مات داشته باشند کوچک تر جلوه می کنند. سرامیک های روشن سطح براق تری نسبت به پارکت دارند و به همین دلیل نور را بازتاب نموده و فضا روشن تر و بزرگتر جلوه می کند. به همین دلیل در این شرایط سرامیک بهتر از پارکت خواهد بود.

به عنوان یک نتیجه گیری و جمع بندی کلی می توان گفت، سوال سرامیک بهتر است یا پارکت پاسخ ندارد و تنها چیزی که می توان گفت است که بستگی به شرایط دارد. در برخی از محیط ها بهترین گزینه سرامیک و در مقابل در بعضی دیگر پارکت گزینه مناسب تری می باشد. مهم این است که بتوانید تمام جوانب و فاکتورها را بسنجید و بهترین را انتخاب کنید.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LcoQQ8gAAAAAIXVDhxLnuClb0j_S4Xyk5icLxGe