ویژگی و مزایای سقف کرومیت چیست؟

21 بهمن ، 1399
مبلمان اداری آذران فضانما

سقف کرومیت و هر آنچه که باید از آن بدانید 

سقف کرومیت بهترین انتخاب برای ساخت و ساز به ویژه سقف ساختمان ها و برج های طبقاتی محسوب می شود. کمک به یکپارچگی سقف و اسکلت مهمترین ویژگی و مزایای سقف کرومیت می باشد. در بین انواع ویژگی و مزایای سقف کرومیت می توان به اجرای همزمان چند سقف به دلیل عدم نیاز به شمع بندی اشاره کرد. کاهش وزن سقف، سهولت اجرای داکت، مقاومت بالا و همچنین سرعت اجرا از دیگر مزایای سقف کرومیت می باشد.

سقف کرومیت چیست؟

امروزه استفاده از بهترین مواد و مصالح در ساخت و ساز مورد توجه پیمانکاران بوده و از این رو آنها از انواع و اقسام المان های استاندارد بهره می برند. در حال حاضر جهت تکمیل سقف ساختمان از انواع عناصر درجه یک استفاده می شود که از آن میان می توان به سقف کرومیت اشاره کرد. سقف کرومیت در گروه سقف تیرچه بلوک قرار دارد و تیرچه های فلزی با جان باز در این سقف ها به کار می رود. سقف کرومیت به صورت ویژه در سازه های فلزی استفاده می شود و به صورت یکپارچه بر روی سقف اجرا می گردد.
اجزای سقف کرومیت شامل تیرچه های فولادی جان باز، میلگرد حرارتی، بلوک پرکننده، کلاف عرضی و بتن رویه می باشد. تیرچه فولادی جان باز خود از سه بخش بال تحتانی، اعضای قطری و بال فوقانی تشکیل شده که در دو مرحله، قبل و بعد از گیرش بتن بارگذاری می گردد. میلگرد های حرارتی که در جهت عمود بر تیرچه ها و در بخش بالایی سقف به کار می رود نقش نقش قابل توجهی در مقابله با تنش های ناشی تغییرات دمایی دارد.
جنس بلوک های مورد استفاده در سقف کرومیت از سیمان، پلی استایرن و سفال است. از دیگر اجزای سقف کرومیت می توان به کلاف عرضی اشاره کرد. حداقل عرض کلاف عرضی در سقف کرومیت 10 سانتی متر بوده و از طرف دیگر شامل دو میلگرد با حداقل قطر 12 میلی متر می باشد. مرحله نهایی اجرای سقف کرومیت بتن رویه است که در کنار سایز اجزای سقف کرومیت نقش مهمی در تحمل بار وارد شده بر سقف دارد.

اجزای سقف کرومیت و نحوه اجرای آناجزای سقف کرومیت و نحوه اجرای آن 

ویژگی و مزایای سقف کرومیت

سقف کرومیت به دلیل ویژگی ها و مزایای متعددی که دارد امروزه به صورت گسترده در ساخت و ساز ها مورد استفاده قرار می گیرد. از ویژگی های سقف کرومیت می توان به تحمل وزن بالای این سازه ها در مقابل بتن و قالب ها اشاره کرد. از این رو در سازه های فولادی عظیم مانند ساختمان ها و برج های از سقف کرومیت استفاده می شود.

کاهش وزن سقف

در بین انواع ویژگی و مزایای سقف کرومیت می توان به کاهش وزن سقف اشاره کرد. از آنجا که مصرف بتن در سقف کرومیت نسبت به سقف های تیرچه بلوکی کمتر است نتیجه آن کاهش قابل توجه وزن سقف می باشد.

عدم نیاز به شمع بندی

سقف کرومیت حالت ایستاده دارد و از این رو در هنگام اجرای سقف نیاز به شمع بندی نیست. از آنجا که تیرچه های سقف کرومیت حالت خود ایستا دارند می توانند وزن بتن را به خوبی تحمل نموده و میزان تنش را تا حد زیادی پایین بیاورند. بنابراین به دلیل کیفیت بالای تیرچه سقف کرومیت در هیچ یک از مراحل اجرای سقف نیازی به شمع بندی وجود ندارد.

سرعت اجرا مهمترین ویژگی و مزایای سقف کرومیت

یکی از مهم ترین ویژگی و مزایای سقف کرومیت سرعت اجرای بالا ساخت و ساز می باشد. اجرای سقف کرومیت نسبت به سایر سقف ها که با کمک تیرچه ساخته می شود در مدت زمان کوتاه تری صورت می گیرد. از طرف طرف دیگر مدتی کوتاه پس از بتون ریزی می توان بارگذاری های سبک را انجام داد که علاوه بر سهولت کار سرعت اجرای پروژه ها را بالا می برد.

یکپارچگی سقف و اسکلت

در اجرای سقف کرومیت تیرچه ها به اسکلت ساختمان جوش داده می شود. از این رو پس از اجرای سقف کرومیت و گرفتن بتن سقف و اسکلت ساختمان حالت یکپارچه به خود می گیرد و نتیجه آن افزایش استحکام سازه خواهد بود. از این رو ایجاد یکپارچگی سقف و اسکلت دیگر ویژگی و مزایای سقف کرومیت محسوب می شود.

آشنایی با سقف تیرچه کرومیت و مزایای آنآشنایی با سقف تیرچه کرومیت و مزایای آن 

اجرای همزمان چند سقف

از بین اصلی ترین ویژگی و مزایای سقف کرومیت می شود به امکان اجرای همزمان چند سقف اشاره کرد. همانطور که اشاره شد برای اجرای سقف کرومیت نیازی به شمع بندی نیست. از این رو با استفاده از سقف کرومیت می توان کار آماده سازی و بتن ریزی چندین سقف را به طور همزمان اجرایی نمود. با توجه به امکان اجرای همزمان چند سقف از سقف کرومیت در پروژه های ساختمانی با طبقات زیاد بهره گرفته می شود که نتیجه آن کاهش هزینه ها می باشد.

مقاومت و شکل پذیری بالا

ویژگی و مزایای سقف کرومیت متشکل از فاکتورهای مختلف از جمله شکل پذیری بالای سقف کرومیت می باشد. سیستم سقف کرومیت به گونه ای هست که با تغییر شکل بسیار انفصال بین تیرچه و بتن ایجاد شده و در نتیجه مقاومت و ایمنی سقف بالا می رود. شرکت آذران فضانما با ارائه بهترین محصولات ساختمانی و اداری در خدمت شما همراهان گرامی می باشد.

سهولت اجرای بازشو ها یا داکت ها

همانطور که می دانید در سقف ساختمان برای عبور لوله های تاسیساتی و کانال کولر احتیاج به داکت می باشد. در سقف کرومیت فاصله بین تیرچه ها از 73 تا 100 سانتیمتر در نظر گرفته می شود و از این رو فضای کافی در سقف جهت عبور لوله های تاسیساتی، عبور کانال کولر، نصب دودکش و... وجود دارد. در نتیجه نیاز به هزینه اضافی و ایجاد داکت در سقف های کرومیت نیست. از دیگر مزایای بهره گیری از سقف کرومیت می توان به امکان نظارت بر نحوه اجرای سقف اشاره کرد. پایین بودن تنش در بتن به دلیل ایستا بودن سقف کرومیت، امکان حذف کش ها، کاهش مصرف بتن و اجرای سقف با دهانه و باربری ویژه بخشی از مزایای بهره گیری از سقف کرومیت در پروژه های ساختمانی می باشد.

مزایا و معایب سقف کرومیتمزایا و معایب سقف کرومیت 

شما می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر از دیگر مقالات ما بازدید نمایید:

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LcoQQ8gAAAAAIXVDhxLnuClb0j_S4Xyk5icLxGe