طراحی اصولی بیمارستان‌ها

11 شهریور ، 1399
مبلمان اداری آذران فضانما

معمولا بیمارستان ها و کلینیک ها به عنوان فضاهایی سرد با طراحی داخلی ناخوشایند شناخته می‌شوند. اما امروزه، معماری و طراحی بیمارستان در طول زمان تغییر کرده و از طراحی با دیوارهای سفید و بی روح به سمت دکوراسیون با رنگ های زنده و متریال چشم نواز سوق پیدا کرده است. تحقیقات نشان داده که المان های استفاده شده در طراحی امروزی بیمارستان ها نقش موثری در بهبود روند سلامت بیماران داشته و محققان امروزی بر این باورند که کیفیت خدمات مراقبتی ارائه شده به طور مستقیم با کیفیت طراحی داخلی مراکز بهداشتی درمانی در ارتباط است.

بیمارستان ها از جمله ساختمان هایی محسوب می‌شوند که عملکرد فضا و نحوه طراحی داخلی آنها بخش هایی جدایی ناپذیر از یکدیگر می‌باشند. بنابراین اولین مرحله ای که هنگام شروع کار طراحی داخلی بیمارستان باید به آن توجه شود، نیازمندی های بخش های مختلف بیمارستان است. برای مثال طراحی بخش زایمان و کودکان با بخش بیماران قلبی تفاوت هایی دارد و انتخاب نوع دکوراسیون و رنگها بر روند بهبودی و درمان بیماران تاثیر متفاوتی دارد.

روزانه افراد بسیاری به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند که این موضوع لزوم انتخاب دیوارپوش و کف پوش با کیفیت و بادوام را بیش از پیش می کند. در این راستا شرکت آذران فضانما به عنوان یکی از شرکت های مطرح در زمینه محصولات ساختمانی، طیف وسیعی از دیوارپوش ها و کف پوش ها را تولید می کند که به کمک آن می توان فضایی زیبا، متناسب با ماهیت کار و در عین حال ماندگار طراحی کرد.

یکی از مهمترین نکات در انتخاب دیوارپوش و کف پوش در طراحی محیط های بهداشتی درمانی، سهولت در تمیزکاری و نگهداری آنها است. دیوارپوش های پی وی سی به دلیل دارا بودن بافت یکپارچه و سطحی صیقلی، ذرات گرد و غبار کمتر روی آنها می نشیند و تضمین سلامت محیط و مراجعین را ساده تر می کند. با توجه به پیشرفت‌های چشمگیر تکنولوژی تولید مصالح دکوراتیو ساختمانی، شرکت‌های فعال در این حوزه با انجام تحقیقات پیوسته به تولید محصولاتی متنوع و منطبق با نیاز فضاهای مختلف می‌پردازند تا به بهترین نحو ممکن نیاز مخاطبان را از هر جهت تامین کرده و کاربری فضا را با حداقل هزینه افزایش دهند. به عنوان مثال، دیوارپوش های چندجداره یکی از محصولاتی است که با توجه به این پیشرفت‌ها در گذر سالها تغییرات زیادی داشته و توانسته با کمک کارشناسان و محققان این صنعت به بهترین نحو برای برطرف نمودن نیاز اینگونه اماکن به عنوان عایق صوتی و حرارتی تکامل یابد تا آرامش و آسایش را برای فضاهای بهداشتی درمانی فراهم آورد.

مساله بعدی که در طراحی فضای داخلی بیمارستان ها باید به آن توجه کرد، انتخاب رنگ دیوارها و مبلمان اداری است. رنگ فضا با توجه به مدت زمانی که افراد در آن می‌گذرانند، می تواند تاثیرات متفاوتی بر رفتار افراد داشته باشد. بنابراین در انتخاب رنگ اتاق ها و بخش های مختلف بیمارستان، برای حداکثر کردن کارایی محیط علاوه بر ماهیت فضا و فعالیتی که در آن صورت می پذیرد باید مدت زمان حضور و نوع استفاده‌ی افراد از آن فضا را هم در نظر گرفت. برای مثال سالن های انتظار بیمارستان، مراجعینی دارد که در برخی موارد ممکن است بیش از چندین ساعت در انتظار نوبت خود بمانند؛ در این حالت آرامش بخش بودن رنگ های استفاده شده در محیط بسیار مهم است ضمن اینکه استفاده‌ی بیش از حد از رنگهای روشن، فضا را بی‌روح کرده و منجر به خستگی و کسلی در افراد می‌شود.

از آنجا که به کمک تکنیک های نورپردازی، می توان یک فضای مرده و بی روح را به فضایی زنده و با انرژی تبدیل کرد، نور در چنین فضاهایی نقش بسیار کلیدی بازی می کند. استفاده از نور طبیعی می تواند تاثیر بسزایی بر سلامت روحی و روانی بیماران داشته باشد، به همین منظور توصیه می شود بخشی از روشنایی مورد نیاز اتاق بیماران را با نور طبیعی تامین کرد. البته نباید این نکته را فراموش کرد که نیازمندی های بیماران با یکدیگر تفاوت دارد و باید شرایط آسایش برای تمام مراجعین فراهم شود. از این رو توصیه می‌شود که در صورت استفاده از نور طبیعی از پرده برای تنظیم میزان نور ورودی به اتاق استفاده شود. 

آذران فضانما در پرونده پروژه های طراحی و دکوراسیون داخلی خود، اجرای دکوراسیون بسیاری از بیمارستان های نامی در سطح کشور را داراست که بسته به نیاز و سفارش مشتریان امکان ارائه‌ی خدمات متنوعی شامل طراحی و تولید سفارشی انواع دیوارپوش‌ها و کف پوش‌ها، پارتیشن ها و مبلمان اداری را دارد. از نمونه پروژه های اجرا شده توسط شرکت آذران فضانما می توان به بیمارستان دکتر لواسانی، بیمارستان خاتم الانبیا و... اشاره کرد که در طی چند سال گذشته از جمله پروژه‌های موفق اجرایی این شرکت در حوزه صنایع ساختمانی مرتبط با خدمات درمانی و بهداشتی می‌باشد.

طراحی اصولی بیمارستان‌ها

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LcoQQ8gAAAAAIXVDhxLnuClb0j_S4Xyk5icLxGe