سقف کاذب پی وی سی چیست و چه تاثیری در زیبایی ساختمان دارد؟

01 بهمن ، 1402
مبلمان اداری آذران فضانما

تاکنون پس از دیدن سقف‌های کاذب از خودتان پرسیده‌اید که سقف کاذب پی وی سی چیست؟ در کجا کاربرد دارد و چه ویژگی‌هایی باعث شده است تا طرفداران بسیاری به سمت آن‌ها جذب شوند. این سقف‌ها که از پلی وینیل کلراید تشکیل شده‌اند دارای مزیت‌های بسیاری مانند نصب آسان هستند و به دلیل اینکه قابلیت شستشو دارند می‌توانید آن را در نقاط بسیاری استفاده کنید. این تنها دو نمونه از مزیت‌های فراوان این محصول بود. ما در این مقاله به تمام ویژگی‌های سقف کاذب پی وی سی اشاره کرده‌ایم. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید تا با اطمینان بیشتر این سقف‌ها را سفارش دهید.

سقف کاذب پی وی سی چیست؟

سقف‌های کاذب به عنوان سقف‌هایی در زیر سقف اصلی استفاده می‌شوند تا به این ترتیب بتوانند عیوب سقف اصلی را بپوشانند.آیا می‌دانید نام دیگر سقف کاذب چیست؟ سقف‌های کاذب را با نام‌هایی مانند سقف کنافی یا کشویی نیز می‌شناسند که هر کدام ویژگی‌های خاصی دارند. یکی از این سقف‌ها نمونه‌ای است که می‌خواهیم به معرفی آن بپردازیم

اگر تمایل دارید بدانید سقف کاذب پی وی سی چیست قبل از آن باید با مفهوم پی وی سی آشنا باشید. این ماده که متریال اولیه سقف کاذب است از حروف اختصاری کلمه پلی وینیل کلراید تشکیل شده است. پی وی سی که مشتق از نفت است بر اثر حرارت تولید شده و پلاستیکی بسیار سخت است، با این حال انعطاف داشته و می‌توانید آن را به هر شکل یا رنگی درآورید.

این ویژگی‌ها منجر به تولید سقفی کاذب شده است که مزایای بسیار زیادی داشته و چون طرح و رنگ آن تنوع دارد توانسته نظر بسیاری از طراحان را به خود جذب کند. در این مقاله ما به همه زوایای آن خواهیم پرداخت.

سقف کاذب پی وی سی چیست

تصویری از سقف کاذب پی وی سی

انواع سقف کاذب پی وی سی

الان که می‌دانیم پی وی سی چیست می‌توانیم درباره سقف‌های کاذب بیشتر صحبت کنیم. سقف کاذب pvc را بر اساس موارد مختلفی به دسته‌های متعدد تقسیم‌بندی می‌کنند که هر کدام دارای زیرمجموعه‌های متفاوتی هستند.

انواع سقف کاذب پی وی سی از نظر روش نصب

سقف‌های کاذب پی وی سی به 2 صورت متفاوت نصب می‌شوند که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌‌های خاص خود را دارند.این دو روش نصب عبارتند از:

  • نصب به روش تایل
  • نصب به روش طولی

توضیحات بیشتر را در ادامه خواهیم داد.

نصب به روش تایل

در این روش سقف‌های کاذب به شکل تایل یا مربع‌هایی تولید شده‌اند و ابعاد آن‌ها اغلب ۶۰ ×۶۰ است. از آنجا که نصب این تایل‌ها ساده بوده یا می‌توان آن را با سایر شیوه‌ها ترکیب کرد، طرفداران بسیار زیادی دارد. برای آشنایی با تایل و انواع تایل پی وی سی می‌توانید به مطلبی که در این‌باره نوشته‌ایم رجوع کنید.

برای نصب نیاز است تا ابتدا پروفیل‌های اصلی که ظاهری مشبک دارند نصب شوند و در نهایت هر مربع در جای خود قرار گیرد. تایل‌ها نه تنها به سادگی نصب می‌شود، بلکه طرح‌های متنوعی داشته و قابلیت نصب چراغ را نیز دارد.

نصب به روش طولی

وجه تمایز این پنل‌ها ابعاد آن‌ها است و می‌توانید آن‌ها را در سایز ۶ متر در 2/0 یا 4/0 متر در بازار پیدا کنید. برخلاف نصب به روش تایل هیچ زیرسازی مورد نیاز نیست و پنل‌ها در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند.

انواع سقف کاذب پی وی سی از نظر شکل ظاهری

سقف‌های کاذب را می‌توان از نظر شکل ظاهری نیز تقسیم بندی کرد. هرکدام را که تمایل داشتید می‌توانید متناسب با نیاز خود انتخاب کرده تا با دکوراسیون داخلی خود هماهنگ کنید. انواع سقف کاذب از نظر شکل عبارت هستند از:

  • سفید ساده
  • روکش‌دار
  • سفید براق
  • با روکش چاپی و هات استمپ

بیایید هر کدام از سقف های کاذب PVC را بیشتر بشناسیم.

سقف کاذب سفید ساده

سقف کاذب ساده که ارزان‌ترین نوع سقف کاذب محسوب می‌شوند بیشتر در رنگ ساده موجود هستند. 

سقف پی وی سی روکش دار

سقف‌های روکش‌دار در واقع همان نمونه‌های ساده هستند که روکش‌های طرح‌دار ابتدا بر روی آن‌ها چسبانده شده و سپس پرس می‌شود. می‌توانید این پنل‌ها را بشویید و مطمئن باشید مقاومت بیشتری در برابر فشار و ضربه دارند. تنها مطمئن شوید که مدت زیادی در دمای بالا نیستند؛ زیرا باعث می‌شود چسب استقامت را از دست داده و روکش جدا شود.

سقف کاذب با روکش مخمل

همان سقف روکش‌داری است که جنس روکش آن از مخمل بوده و گاه به عنوان پوششی تزئینی برای دیوار یا سقف کاذب هال پذیرایی نیز استفاده‌ می‌شود.

سقف کاذب سفید براق

این سقف‌های کاذب درست مانند سقف‌های سفید ساده هستند. تنها تفاوت در این است که آن‌ها مات هستند ولی این نمونه براق است.

سقف کاذب با روکش چاپی و هات استمپ

 این پنل‌ها به این دلیل هات استمپ نامیده می‌شوند که دستگاه تولیدکننده آن‌ها همین نام را دارد. برای چاپ این سقف‌، طرح‌های مورد نظر به وسیله یک مهر به نام تراشه و به کمک دستگاه به پنل منتقل شده و با چسب مخصوص لمینت محکم می‌شوند. آن‌ها براق بوده و هیچگونه خراشی بر روی آن‌ها ایجاد نمی‌شود. یکی از مزایای آنها هم این است که در طرح‌های متنوع تولید می‌شوند.

سقف کاذب پی وی سی چه مزایایی دارد؟

قبلا درباره تفاوت PVC و UPVC حرف‌هایی زده شده و مزایا و معایب UPVC را می‌دانیم. پی وی سی هم که ماده اولیه این سقف‌ها محسوب می‌شود ویژگی‌های بسیاری دارد. این سقف‌ها منحصر به فرد هستند و مزایای بسیار زیادی دارند. از جمله اینکه می‌توانید این سقف‌ها را به سادگی بشویید؛ زیرا ضد آب بوده و در اثر تماس با آب هیچ مشکلی پیدا نمی‌کنند. از طرفی مانند عایق صوتی و حرارتی عمل می‌کنند و مانع از هدررفت انرژی و ورود و خروج صدا می‌شوند.

سقف کاذب کشویی را می‌توان به سادگی نصب کرد و همین یکی از مزایای آن محسوب می‌شود. این سقف‌ها طول عمر زیادی دارند و بادوام هستند. مانع از رشد باکتری‌اند و برای مکان‌هایی مانند سرویس بهداشتی گزینه بسیار مناسبی خواهند بود. با وجود این سقف‌ها به سادگی به تاسیسات دسترسی دارید. قیمت سقف کاذب پی وی سی نیز نسبت به سایر سقف‌های کاذب ارزان‌تر است.

معایب سقف کاذب پی وی سی چیست؟

شاید یکی از بی‌عیب‌ترین انواع سقف کاذب همین پی وی سی‌ها باشند؛ اما شاید نتوان به عنوان زیباترین نمونه از آن‌ها استفاده کرد. از طرفی اگر در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرند آسیب خواهند دید. برخلاف تصور برخی که آزاد شدن گاز کلر از این ماده را خطرناک می‌دانند، باید بدانید این ماده هیچ خطری نداشته و نمی‌‎توان این موضوع را از معایب آن دانست.

انواع سقف کاذب پی وی سی

عکسی از سقف کاذب پی وی سی

کاربردهای سقف کاذب پی وی سی چیست؟

محصولات پی وی سی تنها به سقف کاذب محدود نمی‌شوند. مثلا می‌دانید کفپوش پی وی سی چیست یا پنجره پی وی سی چگونه ساخته می‌شود؟ این سقف‌ها به خاطر مزایای زیادی که دارند می‌توان کاربری‌های فراوانی برایشان در نظر گرفت. مثلا می‌توانید در بخش‌های مختلفی از منزل مانند آشپزخانه، حمام، پارکینگ یا سرویس بهداشتی با اطمینان از قابل شستشو بودن و جمع نشدن باکتری‌ از آن‌ها استفاده کنید.

با وجود این، حتی در محیط ادارات و مکان‌هایی که عموم افراد در آن حضور دارند نیز قابل استفاده است. مراکز تجاری و سالن اجتماعات از این دست هستند. کسب‌وکارهای مختلفی مانند رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها و هتل‌ها نیز می‌توانند با کمک این نوع سقف‌ نقاط ضعف ساختمان خود را بپوشانند.

چگونه سقف کاذب را اجرا می‌کنند؟

ابتدایی‌ترین اقدام برای نصب سقف‌های کاذب پی وی سی این است که پس از تهیه کردن مواد لازم برای سقف کاذب، ابعاد سقفی که قرار است این پنل‌ها بر روی آن اجرا شوند را به دست آورید و مشخص کنید لامپ‌ها قرار است کجا نصب شود. این نقطه را روی پنل مشخص کرده و سوراخ کنید. پنل اول را باید با کمک چسب‌های مخصوص و پرچ در جای خود محکم کنید و به ترتیب دیگر پنل‌ها را قرار دهید. سپس در جایی که قرار است چراغ‌ها نصب شوند این کار را انجام دهید. 

 آیا سقف پی وی سی نسوز است؟

همه سقف‌های کاذب پی وی سی نسوز نیستند. این ویژگی تنها در برخی از آن‌ها دیده می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌کنیم حتما قبل از خرید هرگونه محصول پی وی سی دقت کنید که کدام نمونه را برای کدام محل خریداری می‌کنید. مثلا اگر تصمیم دارید کابینت پی وی سی بخرید، بهترین کار این است که هنگام خرید با متخصصان این حوزه تماس بگیرید و با آن‌ها مشورت کنید. 

سقف های پی وی سی؛ زیبایی بی دردسر

اکنون که این مقاله را خوانده‌اید حتما به خوبی می‌دانید که سقف کاذب پی وی سی چیست. این سقف‌ها می‌‍توانند از ساختمان‌های اداری و تجاری تا سقف آشپزخانه شما را با بهترین کیفیت پوشش دهند. به همین دلیل بهتر است قبل از استفاده حتما با ویژگی‌های مختلف آن آشنا شوید. برای اینکه محصولی با کیفیت به دست‌تان برسد می‌توانید با متخصصان مجموعه آذران فضا نما تماس بگیرید و تولید و اجرای تمام محصولات پی وی سی مورد نیازتان را به افراد کاربلد مجموعه آذران بسپارید.

سوالات متداول

1. سقف کاذب PVC چیست؟

سقف کاذب PVC یک نوع سقف مصنوعی است که از مواد پلی وینیل کلراید ساخته می‌شود. این نوع سقف به دلیل مقاومت نسبت به آب، آتش و خوردگی معروف است. سقف کاذب PVC به عنوان یک جایگزین مقرون به صرفه برای سقف‌های سنتی مانند گچبری یا آجر شناخته می‌شود. نصب و نگهداری آسان، قابلیت شستشو و مقاومت در برابر دمای خیلی بالا از مزایای این نوع سقف به شمار می‌روند.

2. سقف کاذب پی وی سی چه مزایا و معایبی دارد؟

از جمله مزایای سقف کاذب PVC می‌توان به مقاومت آن نسبت به نفوذ آب، خنکی بیشتر و قابلیت شستشو اشاره کرد. اما در این میان باید به معایبی نظیر قابلیت تحمل ضربه محدود و هزینه نصب بالاتر نیز توجه داشت.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LcoQQ8gAAAAAIXVDhxLnuClb0j_S4Xyk5icLxGe