ارگونومی محیط کار و تاثیر آن بر استرس شغلی

27 اردیبهشت ، 1395
مبلمان اداری آذران فضانما

با گسترش روز افزون سازمانها در جوامع پیشرفته، اهمیت توجه به سلامت افراد و کارکنان مجموعه ها به عنوان دارایی اصلی سازمانها، به طور چشمگیری افزایش یافته است. تحقیقات نشان داده که سلامت فیزیولوژی و روانی افراد منجر به افزایش راندمان کاری می شود که این امر از طریق رعایت اصول ارگونومی در محیط کار، کاهش صدمات فیزیکی و روانی افراد و متعاقبا کاهش استرس شغلی تحقق می یابد. 

ارگونومی در لغت از دو واژه یونانی ارگو به معنای کار و نوموس به معنای قانون گرفته شده است که امروزه تحت عنوان مهندسی عوامل انسانی تعریف می شود. ارگونومی علمی است که به بررسی دقیق ارتباط جسمی و روانی افراد با محیط کاری آنان می پردازد و ارائه دهنده ی راهکارهایی در جهت بهبود نحوه تعامل و سازگاری افراد با محیط پیرامون و یافتن روشهایی برای طراحی اصولی فضا براساس آسایش فیزیولوژی افراد در سازمان ها، می باشد.

ارگونومی شاخه های متعددی دارد و آسایش فیزیولوژی با کمک آنتروپومتری که یکی از این شاخه ها است، فراهم می آید. آنتروپومتری خود به معنای جمع آوری و تفسیر داده های مربوط به شکل و اندازه بدن انسان با کمک ابزار اندازه گیری خاص می باشد. آسایش فیزیولوژی افراد با استفاده از قوانین فیزیک مکانیک به منظور بهبود وضعیت خاص بدن و حرکت آن و با کمک محاسبه میزان فشار مکانیکی بر عضلات و مفاصل و سپس تفسیر آنتروپومتری فراهم می آید.

از دیگر شاخه های ارگونومی، روان شناسی مهندسی است که آسایش روانی افراد را با بررسی فاکتورهای محیطی فیزیکی و شیمیایی همانند سر و صدا، ارتعاشات، آب و هوا، ریزگردها و ذرات موجود در هوا، روشنایی، مواد شیمیایی فراهم می آورد.

ارگونومی همچنین به عنوان راهکاری برای پاسخگویی و حل مشکلات و مسائل فیزیکی افراد شناخته شده است، به عنوان مثال ارتفاع سطوح کار باید به گونه ای باشد که پاهای افراد در وضعیت مناسبی قرار گیرد، وضعیت بد صفحه ی نمایشگر می تواند خستگی چشم، سر درد یا دردهایی در نواحی گردن و ستون فقرات را بدنبال داشته باشد. 

نهایتاً می توان گفت که هدف ارگونومی در محیط کار ، افزایش و بهبود کارایی، سلامت ، ایمنی و آسایش افراد و در نتیجه افزایش کار آیی متقابل میان انسان_ماشین_محیط است.

استرس شغلی واژه ای است که به افراد در حین انجام وظایف شغلی ، نسبت داده می شود که ممکن است بر اثر عوامل روانی و جسمانی پدید آید. نارضایتی شغلی یکی از رایج ترین پیامدهای ناشی از استرس شغلی است که در نتیجه ی آن ناکامی، افسردگی، اضطراب و انزوا را بدنبال دارد. ایستگاه های کاری نامناسب که منجر به بروز ناراحتی های جسمانی می شود، می تواند استرس های شغلی را در افراد تشدید کند.

تحقیقات پزشکی نشان می دهد که همواره بین استرس شغلی و بیماریهای جسمانی رابطه ی مستقیمی وجود دارد اما تشخیص این که ناراحتی های روحی و بیماریهای جسمی حاصل از آن، در نتیجه ی زندگی شخصی فرد بوجود آمده یا به واسطه ی موقعیت شغلی وی، امری پیچیده و بسیار دشوار است. که از رایج ترین این موارد می توان به بیماری های قلبی- عروقی اشاره کرد. 

به همین سبب با رعایت صحیح اصول ارگونومی در طراحی فضای کاری شرکت ها و همچنین در ست های اداری می توان کارمندانی سالم، راضی و متعهد در اختیار داشت که از این طریق در بلند مدت بهره وری و سودآوری سازمان به طور انکارناپذیزی افزایش می یابد. شرکت آذران با مطالعه و بررسی ابعاد آنتروپومتری افراد، شرایط بروز اینگونه مشکلات را پیشبینی و با رعایت اصول و قواعد ارگونومی در ایستگاههای کاری و در تمامی محصولات اداری خود، عواقب ناشی از آن را کاهش می دهد.

بنابراین برای بالا بردن هر چه بیشتر راندمان کاری، بهبود شرایط شغلی و کاهش استرس افراد در محیط های کاری، شرکت آذران فضا نما با علم به تحقیقات انجام شده در زمینه وضعیت فیزیکی افراد در ایران و بررسی و اندازه گیری ابعاد آنها و ایستگاههای کاری برای هر یک از مشاغل، به ارائه محصولات و خدماتی منحصر بفرد و متناسب با این معیارها در ایران می پرازد تا ،ضمن بهبود شرایط کاری، افزایش رضایت شغلی را به ارمغان آورده و از بروز مشکلات جسمانی و فیزیولوژی میان نیروی های انسانی شرکت جلوگیری به عمل آورد. 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LcoQQ8gAAAAAIXVDhxLnuClb0j_S4Xyk5icLxGe