آشنایی با کف کاذب و کاربرد های آن

04 اسفند ، 1399
مبلمان اداری آذران فضانما

کف کاذب چیست؟

کف کاذب به کمک پایه ‎‌ها‎یی برکف اصلی طبقات نصب می ‎شود و هدف از نصب آن افزایش ارتفاع محل تردد می ‎باشد. کف کاذب می ‎تواند تمامی تاسیسات و کابل‌ هایی که در برخی از ساختمان‌ ها مورد استفاده قرار می‎ گیرد را پنهان نماید و در مقابل زیبایی خاصی را به محیط ببخشد. به همین جهت در مکان‌ هایی که از تاسیسات بطور گسترده استفاده می ‎شود، کف ‎‌ها‎ی کاذب می ‎توانند به عنوان یک پوشاننده مناسب عمل کنند. در اطاق ‌های کنترل و فرمان مراکز کامپیوتر‌های سرور، اطاق ‌های قرنطینه، برج‌ های کنترل، گلخانه ‎‌ها‎ی مکانیزه، پست ‌های برق و مخابرات و... می ‎توان کف‎‌ ها‎ی کاذب را مشاهده نمود.
کف کاذب به منظور حفظ گرمای محیط، سبک کردن ساختمان ها، جلوگیری از نفوذ رطوبت و... در محیط های متنوعی به کار برده می شود. شما باید با توجه به کاربردی که دارد، کف کاذب را خریداری نمایید. ابعادی که برای کف کاذب استفاده می ‎شود عموما در ابعاد 40 ×40، 40 × 60، 50 × 50،60 × 60، 80 × 80 و 120 × 60 می ‎باشد.

ساختار کف کاذب

تقسیم بندی کف کاذب براساس کاربرد و موارد استفاده آن‌ ها صورت می ‎گیرد که بر این اساس می ‎توان از چهار نوع کف کاذب نام برد:

1- کف ‎‌ها‎ی کاذب به منظور کاهش وزن ساختمان
2- کف ‎‌ها‎ی کاذب به منظور انتقال آب ‌های سطحی، خاک و ماسه
3- کف کاذب جهت کاهش نفوذ رطوبت در محیط

آشنایی با کف کاذب آشنایی با کف کاذب

کف‎‌ها‎ی کاذب به منظور پنهان کردن تاسیسات و کابل‎‌ها‎ی استفاده شده در کف ساختمان

در سالن‎‌ ها‎ی صنعتی، مراکز کامپیوتری و مخابراتی از کف‎‌ ها‎ی کاذب تاسیساتی استفاده می ‎شود که هدف اصلی آن ‌ها ایجاد پوشش مناسب به منظور پنهان نمودن کابل‌ های برق و شبکه کامپیوتر می ‎باشد. این نوع کف کاذب قابل حرکت بوده چرا که ممکن است پس از مدتی از محل خود جابجا شوند. سطح این نوع کف کاذب، اغلب از جنس PVC یالنولئوم، مکالئوم، فرمیکا HPL و یا سنگ مصنوعی پوشیده شده است. کف‎‌ ها‎ی کاذب تاسیساتی می ‎توانند در شرایط آتش سوزی بدون ریزش و بدون ایجاد دود تا 1 ساعت مقاومت کنند.

کف کاذب به منظورجلوگیری از نفوذ رطوبت

کف‎‌ ها‎ی کاذبی که از نفوذ رطوبت جلوگیری می ‎کنند دارای درز بوده و به شکل مشبک می ‎باشند و اغلب در آزمایشگاه‎‌ ها‎، کارخانه ‎‌ها‎ی محصولات پزشکی و مواد غذایی، استخر ‌های ورزشی، اماکن عمومی در مناطق پربارش، سالن ‎‌ها‎ی مواد شیمیایی و... مورد استفاده قرار می ‎گیرند. برای ساخت کف‎‌ ها‎ی کاذب ضد رطوبت تایل ‌های پلاستیکی یا فولاد زنگ نزن و پایه ‎‌ها‎ی فولاد و آلومینیومی یا پلاستیکی به کار برده می ‎شود. این نوع کف کاذب در برابر شرایط فضای آزاد و قابلیت نصب درسطوح سیمانی، اشعه UV، خستگی مواد، مواد اسیدی و قلیائی و رطوبت از مقاومت بالایی برخوردار می ‎باشد.

استفاده از کف کاذب به منظور استفاده از سیستم گرمایش از کف

زمانی که در ساختمان‌ ها از سیستم گرمایش از کف استفاده می‎ شود و یا ممکن است سیستم لوله کشی آب گرم مورد استفاده گردد، کتمان کردن آن از جلوی دید، یکی از نکات ضروری برای زیباسازی ساختمان می ‎باشد. در این موارد کف‎‌ ها‎ی کاذبی به منظور پوشاندن سیستم گرمایشی استفاده می ‎شوند که پایه ‎‌ها‎ی کوتاه و تایل ‌های نازک دارند و اگر چه برای بار‌های سنگین مناسب نیستند اما می ‎توانند عایق خوبی برای گرما باشند. همچنین جابجایی کف کاذب پوشاننده سیستم گرمایشی قابلیت حرکت ندارند و نصب آن‌ ها نیازمند بکارگیری تکنیک ‎‌ها‎ی خاصی می‎ باشد. کف کاذب برای سیستم گرمایشی همانند سرامیک، کفپوش چوبی و پارکت است و بواسطه پیچ و مهره به یکدیگر متصل می‏ شوند. این نوع کف کاذب علاوه بر حفظ گرما، می ‎توانند از ورود و خروج صدا نیز جلوگیری نمایند.

کف کاذب سبک ساز ساختمان

ساخت و ساز‎‌ها‎یی که در این روز‌ ها انجام می‏ شود نیازمند مصالح زیادی می ‏باشد. استفاده از انواع و اقسام مصالح علاوه بر اینکه زمان ‌بر است و هزینه ‎‌ها‎ی زیادی را به دنبال دارد، موجب سنگین شدن وزن ساختمان نیز می‏ شود که این امر مقاومت و استحکام ساختمان را در مقابل حوادث طبیعی از قبیل زلزله کاهش می ‏دهد. بدین منظور استفاده از کف کاذب می ‏تواند جایگزین برخی از مصالح ساختمانی سنگین شود. بطوری که گفته می‏ شود کف کاذب قابلیت کاهش 10% از وزن ساختمان را دارای می‎ باشد. کف کاذب کاهش دهنده وزن، اغلب در غرفه‎‌ ها‎ی نمایشگاهی استفاده می‏ شوند که بطور مستقل از تکیه گاه، قابل نصب می‏ باشد و به شاسی سازی نیاز ندارد. همچنین این نوع کف کاذب را می‏ توان در مکان‌ های ناهموار و غیر مسطح نیز به کار برد. برای نصب و اجرای کف کاذب از چسب بتن استفاده می ‏شود و به زیرسازی نیاز نیست. کف کاذب سبک ساز، می‏ توانند در هر نوع ارتفاع و سطحی تنظیم شوند و در مقابل بار‌های جانبی از مقاومت بالایی برخوردار هستند. این نوع کف های کاذب، به دلیل ضد الکتریسیته بودن در مکان هایی که با آب و رطوبت در ارتباط است، قابل کاربرد هستند. علاوه بر این عایق مناسبی نیز برای صدا بوده و به همین دلیل در مراکز آموزش و درمانی ابزار مناسبی برای کاهش آلودگی‎‌ ها‎ی صوتی خواهند بود.

استفاده از کف کاذب ساختار اصلی کف کاذب

برای دریافت اطلاعت بیشتر از صفحات زیر نیز می توانید بازدید نمایید:

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LcoQQ8gAAAAAIXVDhxLnuClb0j_S4Xyk5icLxGe