مزایای کفپوش پی وی سی برای فضای کودکان

29 مرداد ، 1402
مبلمان اداری آذران فضانما

کودکان به فضاهای خاص خود احتیاج دارند. در مواجهه با موضوع طراحی فضای مخصوص کودکان اولین کار در نظر گرفتن مقیاس این مخاطب برای زندگی و آموزش در آن محیط است.و همچنین میزان امنیت فضا برای حضور کودک بدون محافظت لحظه به لحظه. در حقیقت در طراحی دکوراسیون ،کف و محیط باید توجه کرد کودک با قد و قامتی که یک بزرگسال نظاره گر محیط است در آن فضا حضور نمی یابد. لذا می بایست تمام ابعاد و مقیاس فضا متناسب با جثه و امنیت کودک در نظر گرفته شود. شاخصه بعدی میزان مقبولیت فضا توسط کودک است. کودکان به علت زندگی در دنیای فانتزی و کودکانه خود بیش از بقیه به عناصر رنگ، نور، صدا، بو و شکل حساس هستند.

 فضای رنگی در کودکستان و استفاده از کفپوش پی وی سی

امنیت در طراحی فضای مخصوص کودکان

در طراحی دکوراسیون فضای مخصوص کودکان باید بحث امنیت مورد توجه قرار گیرد. استفاده از هرگونه فرم های تیز شکل، متریال های غیر استاندارد یا مضر برای سلامتی، فضاهای پرتگاهی، مواد برنده یا سمی و غیره، مجاز نمی باشد. در طراحی دکوراسیون و محیط کودکان باید دقت شود هیچ کنج غیر قابل کنترلی وجود نداشته باشد. فضاها باید به گونه ای طراحی شود که دارای فضاهای عمومی و نیمه عمومی و نیمه خصوصی باشد ولی هیچ کنج یا گوشه ای که از کنترل مربی خارج باشد نباید طراحی گردد زیرا معمولا در فضاهای عمومی کودکان، به ازای هر چند کودک تنها یک مربی وجود دارد لذا باید این اصول رعایت شود. از طرف دیگر فضاها باید طوری طراحی شوند که کودک حس کنترل شدن یا مراقبت را مستقیما تجربه نکند. مربی یا والدین باید بر اعمال و فعالیت های کودک در محیط نظاره گر باشند ولی به گونه ای که وی احساس کنترل شدن را تجربه نکند.کودک باید بتواند بدون خطر در فضا حرکت کند.طراحان آدران فضا نما این تجربه دارند که کودکان می خواهد در محیطی که در آن حرکت و جنب و جوش می کنند بدون خطر به این طرف و آنطرف بروند و حتی به زمین بخورند.از اینرو باید نه تنها فضای اطراف در طراحی دکوراسیون داخلی کودکان امن باشد، بلکه این نیاز به امن بودن کف فضا هم باید در نظر گرفته شود.کفپوش پی وی سی امن ترین نوع پوشش داخلی کف است که دقیقا تمامی ویژگیهای زیبایی، کیفیت، دوام را همراه با امنیت داراست.

کفپوش pvc در بین عموم به کفپوش های وینیل معروف هستند. به طور کلی به دو شکل متفاوت ورقه ای و تایل تولید می شود و کاربردهای وسیعی در پوششهای کف ساختمان ها دارند. در انتخاب کفپوش ها مولفه های بسیاری در نظر گرفته می شود.از جمله انعطاف پذیری، حالت ارتجاعی، ضد آب بودن، دوام ، نصب آسان ، زیبایی ظاهری و قیمت  مهم ترین مولفه ها در انتخاب یک کفپوش مناسب هستند.

در استفاده از کفپوش پی وی سی برای محیط های کودکان علاوه بر بحث دسترسی این است که سطوح زمینهای بازی نیز باید ایمن باشند. طراحان آذران فضا نما یا دیگر متخصصان این عرصه موظف هستند همواره در انتخاب کفپوش برای زمینهای بازی دقت کنند تا به کودکان اجازه دهد بدون مشکل و بدون ترس از صدمه بازی کنند. به کار بردن سطوح بتنی یا آسفالت غیر قابل قبول است، زیرا آنها ضربه گیر نیستند. کلوخ و چمن هم انتخابهای مناسبی نیستند، زیرا در حداقل حد ضربه گیری هستند. کفپوش های پی وی سی ضربه گیر می توانند به عنوان کفپوش سطوح امن انتخاب شوند که نصبی آسان ،دوامی بالا و همچنین قیمت مناسبی نیز دارند. همچنین از کفپوش های پی وی سی که قابل لمس دارند نباید غفلت شود. این کفپوش ها به عنوان کفپوش بی خطر شناخته می شوند، زیرا این کفپوش های پی وی سی در پیاده روها، پله ها و سکوهای ایستگاه قطار نیز کاربرد دارند و به بالاتر رفتن میزان امنیت یاری می رسانند. سنگ ریزه یا کود گیاهی انتخابهای مناسبی نیستند، چرا که به راحتی توسط کودکان حمل شده و احتمال آن که کودکی آنها را ببلعد و یا آسیبهای دیگری ایجاد کند، زیاد است.

برای کسب اطلاعات کامل درباره انواع پی وی سی، مقاله‌ای با عنوان پی وی سی چیست را در سایت ما بخوانید.

 امنیت در کودکستان

یادمان باشد که به قول شرکت والت دیزنی؛ بزرگسالان، تنها کودکانی هستند که رشد کرده اند. بنابراین فضاهای بازی الهام بخش و امن ، استفاده از کفپوش های متفاوت و رنگارنگ،مبلمان کودکانه و ایجاد شادی در فضا می تواند برای آنها نیز یادآور خاطرات کودکی باشد. الهام گرفتن را در هر مکان و همیشه می توان داشت، یک منبع بزرگ الهام بخش برای طراحان آفن رضایت از کار خودشان است. سلامتی و خوشحالی کودکان به هنگام بازی کردن در زمین و فضایی که شما طراحی کرده اید، شاید بهترین و با ارزش ترین جایزه ای باشد که تاکنون دریافت کرده اید.


اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LcoQQ8gAAAAAIXVDhxLnuClb0j_S4Xyk5icLxGe