لزوم معماری و طراحی در دکوراسیون آشپزخانه

10 شهریور ، 1399
مبلمان اداری آذران فضانما

یک آشپزخانه خوب دارای شرایط زیر است:

نورپردازی مناسب در آشپزخانه

در طراحی دکوراسیون آشپزخانه‌های قدیم که مانند امروز دارای کابینت‌های آشپزخانه ثابت و جاسازی شده و محل مشخصی برای اجاق، یخچال ، کابینت های آشپزخانه و دیگر وسایل آشپزخانه نبودند، نورپردازی اغلب به وسیله یک چراغ آویز سقفی که در مرکز سقف آشپزخانه نصب می‌شد انجام می‌گرفت. طراحی دکوراسیون به صورتی بود که که اغلب فعالیت‌های داخل آشپزخانه (مانند آماده‌سازی مواد غذایی) بر روی میز وسط آشپزخانه انجام می‌شد. اما امروزه باید معماری داخلی و طراحی دکوراسیون  برای نورپردازی به گونه ای  صورت بگیرد تا باعث نشود که آشپز پشت به نور قرار گیرد و باعث خستگی مفرط شود. 

اصول نورپردازی در آشپزخانه

لزوم جریان داشتن هوا در آشپزخانه

طراحی دکوراسیون یک آشپزخانه خوب همچنین باید به گونه‌ای باشد که هوا در آن جریان داشته باشد و گرما و بوی ناشی از پخت غذا را به خارج منتقل نماید.

طراحی یک آشپزخانه خوب

کَن کِرن در مقاله ی مالکان خانه‌های ساخته شده می نویسد یک طراحی آشپزخانه خوب طراحی است که فضای لازم برای نگهداری مواد را فراهم و همچنین قسمت‌ها و وسایل لازم برای آشپزی در آن فراهم و همچنین قسمت‌ها و وسایل و کابینت های لازم برای کار در آن موجود باشد. وی با برداشت از مطالعات دانشگاه کرنل قسمت‌ها و وسایل لازم برای آشپزی را ابزاری نظیر سینک ، اجاق ، یخچال ، مخلوط کن ، کابینت و محلی برای سرو غذا بیان می‌کند. برای نگهداری مواد و وسایل آشپزخانه بین 3.5 متر تا 4.5 متر فضا آزاد البته به غیر از فضای لازم برای جا ظرفی و اجاق و کابینت آشپزخانه ، لازم است در حالی که محدودیت فضا و جا میان این قسمت‌های مهم و اصلی آشپزخانه اهمیت دارد اما شواهد عملی کمتری در خصوص آن‌ها وجود دارد.طراحان آفن تجربه های فراوانی در زمینه ی سبک های مفید و متفاوت در آشپزخانه های نوین دارند.

طراحی یک آشپزخانه زیبا

کابینت های آشپزخانه ها و انواع چیدمان های گوناگون

آشپزخانه ساده یا خطی

در طراحی این مدل آشپزخانه سینک و گاز و یخچال و تعدادی کابینت در یک سمت قرار می‌گیرد و مثلث کار تشکیل نمی‌شود این چیدمان وسایل و کابینت های آشپزخانه برای خانه‌های کوچک استفاده می‌شود که فضای محدودی دارند. مزایای این آشپزخانه‌ها این است که فضای بسیار زیادی از آشپزخانه به صورت مربع یا مستطیل در جلوی کابینت‌های آشپزخانه خالی است که در مساحت‌های بزرگ‌تر می‌تواند میز غذا خوری قرار گیرد. معایب این آشپزخانه‌ها نداشتن فضای زیاد پیشخوان در کنار کابینت های آشپزخانه پایین است و این به خاطر قرار گرفتن تمام وسایل در یکسو است.

آشپزخانه با دو ردیف کابینت

در این گونه آشپزخانه‌ها فضای آزاد آشپزخانه کاهش یافته در این آشپزخانه باید دقت شود حسن این مدل در تعداد زیاد کابینت‌های آشپزخانه است و عیب آن فاصله بین دو ردیف کابینت است طوری باشد که برای باز کردن در کابینت‌ها و ... فضای کافی وجود داشته باشد.

آشپزخانه L شکل

چیدمان وسایل و کابینت های این سبک آشپزخانه‌ها از یک طرف کاملاً به فضایی مانند نشیمن باز می‌شود. این مدل فضای چندانی احتیاج ندارد زیرا در گوشه خانه قرار می‌گیرد مزایای آن در این است که میز نهارخوری می‌تواند بین کابینت ها و وسایل ضروری در آشپزخانه قرار گیرد و عیب آن نزدیکی سینک و گاز و یخچال است که با افزایش میزان کابینت‌ها این اشکال رفع  می شود. 

آشپزخانه U شکل

در این آشپزخانه اجزای اصلی و  طرز چینش کابینت ها بر روی ردیف U شکل قرار دارد فضای [پیشخوان] زیادی دارد که روی کابینت ها می‌تواند به عنوان [میز غذاخوری] استفاده شود و اشکال آن این است که محل رفت‌وآمد به آشپزخانه از یک طرف محدود است.

آشپزخانه جزیره‌ای

این مدل طراحی ترکیبی است از مدل چیدمان وسایل و کابینت های آشپزخانه ی  U و L است که گاز یا پیشخوان در وسط آشپزخانه به‌طور ثابت است در طراحی داخلی و کابینت های این فضا ظرافت بیشتری باید به خرج داد در آشپزخانه U شکل باید فاصله دو سر U حداقل ۱۰ متر در حالی که این فاصله در مدل L کمتر است.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LcoQQ8gAAAAAIXVDhxLnuClb0j_S4Xyk5icLxGe