راهنمای انتخاب کفپوش

25 مرداد ، 1399
مبلمان اداری آذران فضانما

راهنمای انتخاب بهترین کفپوش  

کفپوش‌ ها به منظور زیبایی کف ساختمان و افزایش بهداشت مورد استفاده قرار می ‌گیرند که به صورت یک لایه‌ بر روی کف ساختمان نصب می شوند. در بسیاری از زمین ‌های ورزشی و همچنین برخی استخرها به منظور جلوگیری از سر خوردن و در زمین‌ های فوتبال از کفپوش ‌هایی استفاده می ‌شود که شباهت زیادی به چمن طبیعی دارند. شما برای انتخاب بهترین کفپوش باید به نکات زیادی توجه فرمایید. در این مقاله سعی داریم شما را با مهم ترین نکات برای انتخاب بهترین کفپوش آشنا کنیم. 

کفپوش پارکت

پارکت ‎ها معمول ‌ترین نوع کفپوش ‌هایی بوده که از جنس چوب هستند و به واسطه چسب به سطح مورد نظر چسبانده ‌می ‌شوند و سچس سطح روی آن‌ ها‌ را ساب و سپس لاک می ‌زنند تا صاف و صیقلی گردد. یکی از معایب پارکت مقاومت کم آن ها در مقابل آب می باشد بطوری که با برخورد آب متورم می‌ شوند. همچنین در هنگام برخورد اشیاء نوک تیز با آن‌ ها، صدمه می بینند که باید ترمیم شوند. همچنین لاک و ساب زدن به صورت هر چند سال یکبار یکی دیگر از معایب پارکت ها می باشد.

کفپوش لمینیت

لمینیت ها با نام دیگر کفپوش حرکتی نیز نامیده می شود زیرا قابلیت جمع آوری و نصب در مکان های دیگر را نیز دارد. این نوع کفپوش ها در اشکال مستطیل و مربعی در بازار عرضه می ‌شوند که قطعات آن ها با سیستم فاق و زبانه به یکدیگر متصل می ‌شود. بر عکس نوع قبلی، برای نصب لمینیت ها از چسب استفاده نمی ‌شود و نصب آن ها به سهولت انجام می شود. نکته اصلی در نصب آن ها، استفاده از یک لایه نازک فوم در زیر کفپوش می باشد. 

کفپوش PVC

کفپوش ‌های پی وی سی نسبت به سایر کفپوش ها، از استحکام بالاتری برخوردار هستند که بر روی آن ‌ها‌ یک لایه محافظ قرار می ‌گیرد. نوع آجدار این کفپوش ‌ها در سطح دکوراتیو، دارای برجستگی‌ های ریز می باشد که مانع از سرخوردن و جابه جایی اجسام می شود. کفپوش PVC در انواع طرح برجسته، طرح گرانیت، موکت نما، تایل، رول، عروسکی و... طراحی و ساخته می شوند که ضخامت آن‌ ها‌ بین 2 یا 3 میلیمتر است. این نوع کفپوش ها قابلیت شستشو دارند و از این رو برای مکان هایی که با آب سر و کار دارند، گزینه مناسبی به شمار می روند.

استاندارد های کفپوش‌ ها

استاندارد کفپوش‌ها بر اساس کاربرد آن‌ ها‌ تعیین می ‌شود که در زیر به آن می ‌پردازیم:

  • کفپوش‌های مکان‌ ها‌ی کم تردد از قبیل پذیرایی و اتاق خواب باید با استاندارد 1/21 AC تهیه شوند.
  • مکان ‌ها‌ی تجاری و با تردد متوسط همچون سالن‌ های انتظار، ادارات، بوتیک‌ ها و یا کودکستان ‌ها‌ به کفپوش‌ هایی با استاندارد 4/32 AC نیاز دارند.
  • استاندارد کفپوش برای اماکن پرتردد از قبیل سالن غذاخوری، راهروهای داخلی و اتاق نشیمن در 2/22 AC ‌می ‌باشد.
  • کفپوش‌های مکان‌ها‌ی پر تردد و حساس از قبیل راهروهای ورودی و آشپزخانه با استاندارد 3/23 AC تهیه می ‎شوند.
  • کفپوش برای مکان‌ ها‌ی غیر مسکونی و پر تردد از قبیل اتاق‌ های کنفرانس یا دفاتر کار کوچک و یا هتل‌ ها نیاز به استاندارد 3/31 AC دارند.
  • استاندارد کفپوش برای مکان‌ ها‌ی تجاری و پرتردد از جمله مجتمع ‌های بزرگ تجاری، راهروها و آموزشگاه‌ ها، 5/33 AC می باشد.

نکاتی که در خرید کفپوش باید مورد توجه قرار بگیرد

اولین نکته در خرید کفپوش توجه به نوع، مزایا و معایب آن می ‌باشد. همان طور که در بالا شرح دادیم، کفپوش‌ های چوبی مقاومت زیادی در مقابل آب ندارند از این رو برای مکان‌ ها‌یی که با آب سر و کار دارند و خردسالان بازیگوش زندگی می‎کند، بهترین نوع کفپوش، پی وی سی می ‌باشد. 
در هنگام نصب کفپوش باید به درزها و نوع اتصالاتی که بین آن ‌ها‌ به کار رفته دقت نمود تا در برابر رطوبت مقاومت داشته باشند.
کفپوش ها باید در مقابل سائیدگی از استحکام بالایی برخوردار باشند.
کفپوش های استاندارد در مقابل ترک خوردگی و فشار از مقاومت بالایی برخودار هستند.
کفپوش ها باید بتوانند در مقابل آتش سیگار و خاکستر مقاومت نماید.
مهم ترین نکته برای یک کفپوش مناسب، نظافت آن بوده بطوری که بدون هیچ گونه مشکلی بتوان آلودگی‌ها را از سطح آن برطرف نمود.
کفپوش باید در فصل زمستان، در مقابل سیستم گرمایش از کف، مقاومت بالایی داشته باشد.  
از جمله مزایای اصلی کفپوش های می توان به عدم حساسیت و نگه نداشتن ذرات خاک و یا بوها اشاره نمود.
در هنگام راه رفتن بر روی کفپوش‌ها نباید صدای بلند تولید شود. این امر به نوع و نحوه نصب آن ‌ها‌ نیز بستگی دارد. لذا در مکان ها حساس به صدا بهتر است هنگام خرید و نصب به این نکته توجه شود.
لایه‌هایی که برای ساخت کفپوش به کار برده می شود، در میزان مقاومت و استحکام آن موثر خواهد بود. 
آشپزخانه و مکان ‌ها‌ی پرتردد نیازمند کفپوش ‌های قابل شستشو ‌می‌باشند. کفپوش‌ های چوبی برای این مکان‌ ها‌ مناسب نیستند. در عین حال برای اتاق خواب و پذیرایی استفاده از کفپوش‌ های چوبی زیبایی بیشتری را به ارمغان ‌می‌ آورد.
رنگ کفپوش ‌های نیز اهمیت زیادی برای انتخاب آن ها دارد. برای خانه‌ های کوچک استفاده از کفپوش‌ های رنگ روشن فضای خانه را بزرگتر جلوه ‌می ‌دهد. در حالی که کفپوش ‌های تیره، برای خانه ‌های بزرگ مناسب ‌اند.
اگر فرصت کمی ‌برای براق کردن پارکت کف منزل دارید، کفپوش‌های چوبی خریداری ننمایید. پارکت ‌ها برای کسانی که وقت محدودی برای تمیز کردن منزل دارند، گزینه مناسبی نیست. 

انوع کفپوشآشنایی با انوع کفپوش

شما می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر از صفحات زیر بازدید نمایید:

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LcoQQ8gAAAAAIXVDhxLnuClb0j_S4Xyk5icLxGe