انتخاب دیوارپوش های اتاق خواب

09 شهریور ، 1399
مبلمان اداری آذران فضانما

دیوارپوش مناسب برای اتاق خواب

استفاده ازدیوار پوش های جدید، کاغذ دیواری ها، رنگ آمیزی های متنوع سرویس خواب و قاب های عکس و تصاویر ترسیمی همه و همه از راه های مختلف برای زیباتر نمودن دیوارهای اتاق خواب است. طرح دیوار اتاق خواب نباید چشم را اذیت کند و در حقیقت باید رنگی باشد که شخص بعد از گذراندن یک روز پرمشغله به راحتی درون آن به آرامش دست یابد. بعضی از مردم ترجیح می دهند که دیوار را رنگ نمایند و سپس با نصب استیکر که اصولا مناظر طبیعت، گل ها و دریا می باشند دیواراتاق خود را زیباتر نمایند. البته کم نیستند افرادی که توجهی به دیوار ندارند و آن را به رنگ سفید یکنواخت رنگ آمیزی می کنند و یا آن قدر وسایل مختلف در یک در اتاق قرار می دهند که دیوار اصولا دیده نمی شود!
برای خلق جذابیت بیشتر در اتاق خواب گذاشتن قاب عكس‌های دلخواه با اندازه‌ها و اشكال متفاوت روی دیوار و در عین حال حفظ تناسب رنگ برای اینكه در مجموع هماهنگ به نظر برسد می توانید فضا را بسیار زیباتر کنید.

علم روانشناسی روحیات انسان‌ها را برای دسته‌بندی افراد به گروه‌های مختلفی طبقه‌بندی می‌کند تا از به اشتراک قرار دادن یک سری ویژگی‌ها شما را در چارچوب یکی از آن گروه‌ها قرار داده و پیشنهادی برای داشتن زندگی بهتر ارائه کند. از نحوه‌ صحبت کردن تا روی هم قرار دادن دست‌ها، از بوی عطر تا رنگ مورد علاقه؛ همه این‌ها جز محدودیت‌هایی هستند که برای شما تعریف می‌کنند تا شما یکی را انتخاب کرده و خود را شبیه به آن فرض کنید. اما بر همه واضح است که با وجود بیش از هفت میلیارد انسان بر روی کره زمین، هفت میلیارد سلیقه متفاوت نیز وجود دارد. پس کار درستی نیست که شما را محدود به رنگ یا بویی کنند که شبیه یک دسته انسان دیگر شوید. ولی نکته مهم در بحث روانشناسی و مهم‌تر از آن روانشناسی رنگ‌ها این است که از بین همه انسان‌ها، بیش‌تر آن‌ها علاقه‌مندند که چارچوب‌ها و محدوده‌هایی برایشان در نظر گرفته شود تا راحت‌تر مسیر خود را پیدا کنند، از این رو علم روانشناسی به کمک آن‌ها آمده و موارد فوق را برای آن‌ها تعیین و تصویر کرده است.

تاثیر رنگهای تیره دیوارپوش در اتاق خواب از نظر روانشناسی

با انتخاب دیوارپوش رنگ‌های طیف تیره که امروزه به آن دارک مُد (Dark mode) نیز گفته می‌شود، دو حالت کلی برای بیننده به وجود می‌آید:

  • شخص احساس راحتی، مالکیت و عدم بی‌قراری کرده و محیط را از آنِ خود می‌داند که در این حالت تمام خستگی‌های خود را بیرون اتاق رها شده می‌بیند.با وجود دیوارپوش تیره اتاق خوابش کمی که در محیط قرار گرفت حس می‌کند مدت زمان زیادی در آن محل قرار داشته است و به سرعت با شرایط خو می‌گیرد؛ این موضع هم پیامد مثبت در پی دارد و هم منفی. پیامد مثبت آن همانطور که گفته شد، با نصب دیوارپوش های تیره سرعت تطابق بالا و راحتی بی حد و مرز، و پیامد منفی آن وابستگی به رنگ‌های تیره که باعث می‌شود در آینده شرایط انتخابی وی در زمینه رنگ‌ها محدودتر شود.

دیوارپوش مناسب برای اتاق خواب

  • شخص به محض ورود به اتاق با دیوارپوش رنگ‌های تیره دچار احساس اضطراب و ناامنی کرده  و به شدت خود را درگیر گذشته می‌بیند. در این حالت نه تنها احساس راحتی از وی سلب می‌شود، بلکه با گذشت زمان بر استرس‌های دورنی وی افزوده می‌شود. برای این که این موضوع این دسته از افراد را دچار مشکل نکند، بهتر است بر روی دیوارپوش ها نور فراوانی به محیط تزریق شود تا زمانی که وقت خواب فرا رسید شخص با اختیار خود به تاریکی محیط بیافزاید؛ نه از روی اجباری که محیط به وی تحمیل می‌کند.

در مجموع باید بیان کنیم تعداد افرادی که برای اتاق خواب از دیوار پوش رنگ‌های تیره استفاده می‌کنند کم کم رو به افزایش است و این موضع دلیلی جز حرکت به سمت دکوراسیون های مدرن ندارد. البته هستند افرادی که برای تغییر و تنوع دست به استفاده از این رنگ‌های دیوارپوش می‌برند. اگر شما نیز قصد دارید چنین انتخابی را امتحان کنید، بهتر است یک شب را در هتلی با این شرایط سپری کرده و حال و هوای محیط این چنینی را از نزدیک ببینید.

تاثیر دیوارپوش های رنگ روشن اتاق خواب از لحاظ روانشناسی

انتخاب اکثر افراد برای رنگ آمیزی یا چیدمان اتاق خواب استفاده از رنگ‌های روشن است. این رویه در ابتدا به صورت یک عادت و سپس بر اساس نظریه‌های روانشناسی ادامه پیدا کرده است. بیشتر افرادی که از آن‌ها سؤال می‌شود چرا دیوارپوش رنگ روشن برای اتاق خوابتان انتخاب کردید، این جمله را بیان می‌کنند که مگر می‌شود به اتاق خواب رنگ تیره زد! دلیل این حرف نیز نگرش منفی نسبت به دیوارپوش رنگ‌های تیره در میان عموم افراد جامعه است. چرا که بسیاری دیوارهای رنگ‌های تیره را نشانه افسردگی، ماتم و یا هنجار شکنی می‌دانند تا یک سلیقه شخصی.

رنگ مناسب دیوارپوش برای اتاق خواب از نظر روانشناسی

اما دیوارپوش های رنگ‌های روشن، به نوبه خود سهم بیشتری در احساس خوشایند بودن محیط را بازی می‌کنند. به طور مثال دیوارپوش تمام اتاق‌های استراحت مادرانی که فرزندان خود را در بیمارستان متولد می‌کنند روشن می‌باشد تا هر گونه تجمع آلودگی یا وجود ناهنجاری در محیط بلافاصله رویت شده و از بین برود. در محیط خانه نیز به همین صورت است؛ اتاق خواب با دیوارپوش رنگ روشن حس سر زندگی، روشنایی، شفافیت و همین طور نظافت را بیان می‌کند. اما انتخاب یک رنگ از میان طیف‌های رنگی موجود در دسته رنگ‌های روشن کار ساده‌ای نیست چرا که در پس هر یک از رنگ‌ها، دنیایی از حرف‌ها نهفته است.شما می توانید برای انتخاب بهترین ها با مشاوران و متخصصان آذران فضا نما همراه باشید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LcoQQ8gAAAAAIXVDhxLnuClb0j_S4Xyk5icLxGe