گارانتی و لزوم بررسی سابقه فروشنده به هنگام خرید

09 شهریور ، 1399
مبلمان اداری آذران فضانما
گارانتی و لزوم بررسی سابقه فروشنده به هنگام خرید 

تماشای مغازه ها و فروشگاه های بزرگ و کوچک، از بازارهای بزرگ سرپوشیده و سنتی گرفته تا بازارچه‌های کوچک و بزرگ که مملو از چهره‌های شادمانی هستند که به شوق خرید بیرون آمده اند، حس خوبی در ما ایجاد می کند. همه ما لذت خرید کردن را تجربه کرده ایم، اما گاهی اتفاقاتی رخ می دهد که خاطره ی بدی از یک خرید در ذهن ما به جای می گذارد.  از این نمونه میتوان به بازار لوازم طراحی و دکوراسیون  مثل مبلمان اداری، دیوارپوش و سقف و کف کاذب اشاره نمود که هر روز مدل جدیدتری از آن ها وارد بازار می شود. هر فروشنده ای یک قیمتی اعلام می کند و حتی گاهی خیلی سریع تر از آن چه تصور می شود کالاها معیوب می شوند و  فروشنده هم زیر بار نمی رود.
 آیا تا به حال فکر کرده اید که اگر کالایی که خریدید معیوب بود یا خراب شد یا به واسطه ی خرید آن دچار زیان شدید چه کسی باید پاسخگو باشد و جبران خسارت کند؟ آیا اصلا شما به عنوان خریدار حق دارید ادعای خسارت کنید؟
حقوق مصرف کننده
در ایران در قانون حمایت از حقوق مصرف کننده، ماده 4، عرضه کنندگان کالاها و خدمات ملزم به ضمانت کالا ها و خدمات خود شده اند.  پس  طبق قانون حمایت از مصرف کننده ، ضمانت یا گارانتی، حق مصرف کننده است و در عین حال تکلیفی است که بر گردن عرضه کننده قرار دارد.
گارانتی
گارانتی یک تعهد است تعهدی که فروشنده برای ضمانت کالا یا خدمات خود به مدت معینی به خریدار می دهد تا در صورتی که ادعای او در مورد کالا یا خدمات صحیح نبود کالا را تعمیر یا تعویض نموده و در مورد خدمات جبران خسارت کند. (گارانتی انواع مختلفی دارد مثل گارانتی صریح، اجرایی، مادام العمر، ضمنی و...)
به علاوه طبق ماده 3 قانون مذکور فروشنده و تولید کننده موظف هستند در هنگام فروش و عرضه کالای خود ضمانت نامه ای به خریدار بدهند که مدت و نوع ضمانت نامه در آن مشخص شده است و همچنین صورت حساب فروش به همراه قیمت کالا و خدمات و تاریخ فروش را به خریدار ارائه کنند.
خوشبختانه قانون در مورد حقوق مصرف کننده به خوبی و به طور صریح بیان شده است و مصرف کنندگان باید بدانند که گارانتی کالا یا خدماتی که می‌خرند حق آن هاست و باید در زمان خرید حواس شان باشد که گارنتی را از فروشنده دریافت کنند. تا در صورتی که کالای خریداری شده عیب یا نقصی پیدا کرد  یا خدمات آن چیزی نبود که فروشنده با آب و تاب از آن حرف می زد، بتوانند احقاق حق کنند.
هرچند گارانتی داشتن یک کالا اهمیت زیادی دارد و خریدار باید به آن توجه کند اما باید مواظب کارت های گارانتی جعلی هم بود و از تقلبی نبودن کارت گارانتی نیز اطمینان حاصل نمود. خوب چه دلیلی دارد که کسی کارت گارانتی تقلبی به ما بدهد؟!
جاعلان کارت گارانتی
گاهی برخی از افراد متقلب به دلیل سودجویی اقدام به فروش کالاهای قاچاق و بی اصالت نموده و برای جلب اعتماد مشتری یا خریدار اقدام به چاپ کارت های گارانتی جعلی و هولوگرام های تقلبی می کنند. خریدار با دیدن کارت گارانتی خیالش راحت می شود و به فروشنده اعتماد نموده و اقدام به خرید کالا می کند. حال در صورتی که کالای خریداری شده مشکلی پیدا کند خریدار با شرکت تماس می گیرد تا از خدمات پس از فروش قید شده در کارت گارانتی بهره مند شود. اما چه اتفاقی می افتد؟ بله خریدار متوجه می شود که شماره سریال درج شده وجود ندارد! و او تنها یک کارت ضمانت تقلبی در دست دارد و متوجه می شود که چه کلاهی سرش رفته است. 
پس اکنون اهمیت گارانتی و لزوم توجه به سابقه فروشنده بهتر آشکار می شود. هر کالایی باید از فروشندگان معتبر خریداری شود. فروشندگانی که نه به دلیل سودجویی به کالاهای قاچاق روی خوش نشان داده و کالای بی اصالت را دست مشتری می دهند و نه با کارت های گارانتی بی ارزش و بی اعتبار از اعتماد خریدار سوء استفاده می کنند. فروشندگانی که به کیفیت کالا و رضایت مشتری معتقد بوده و نسبت به آن متعهد هستند و نقض عهد نمی کنند.

گارانتی و لزوم بررسی سابقه فروشنده به هنگام خرید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LcoQQ8gAAAAAIXVDhxLnuClb0j_S4Xyk5icLxGe