چرا فضاها را پارتیشن بندی می کنیم؟

11 شهریور ، 1399
مبلمان اداری آذران فضانما

پارتیشن عملا هر گونه جدا کننده ای را شامل میشود . در این قسمت سعی در توضیح فضا با پارتیشن های متداول و مورد استفاده در فضاهای اداری را داریم.پارتیشن به معنای جداسازی و قسمت‌بندیست. در دهه‌های گذشته این پارتیشن‌ها که معمولا از چوب ساخته می‌شدند به صورت مجموعه‌ای بلند تا سقف امتداد می‌یافتند و در نهایت، طبقات آن، فضایی برای قرار دادن اشیاء تزئینی که از دو طرف قابل رویت بودند به‌شمار می‌رفت. این پارتیشن‌ها بیشتر در میان دو فضای پذیرایی و نشیمن تعبیه می شدند.

برای ایجاد پارتیشن در فضا، پلان فضای مذکور را ترسیم می کردند، مقیاس را در اندازه و محل قرارگیری پارتیشن مدنظر قرار میدادند؛ پس از بررسی سیرکولاسیون (محدوده تردد و رفت و آمد) در پلان و تطبیق اندازه پارتیشن با متراژ فضا و تصمیماتی درباره رنگ و فرم آن، میتوانستند پارتیشن‌ را در فضا اجرا کنند.

امروزه اما انواع متنوع و متعددی از پارتیشن در بازار موجود است مانند پارتیشن های اداری، پارتیشن های تک و پارتیشن های دو جداره و … که مانند دیوار، نقش جدا کننده را در فضا ایفا می‌کنند و از طرفی به‌علت تنوع در فرم، اندازه، نوع کاربری، متریال، رنگ، بافت و …، عنصری کامل کننده در طراحی فضا به شمار می‌آیند.

پارتیشن بندی شیشه ای

 اینروزها استفاده از پارتیشن‌بندی در فضاهای مسکونی علاوه بر کاربرد، جنبه دکوراتیو نیز دارد. مخصوصا در فضاهایی با متراژ کم، نوع پارتیشن‌ها نباید باعث کوچک شدن فضا شود. پارتیشن‌ها یا جدا کننده‌ها می‌توانند با ارتفاع بسیار کوتاه نصب شوند. در این حالت به‌صورت دیوارک عمل کرده و معمولا در محیط‌ های یکپارچه مانند هال و پذیرایی برای پارتیشن بندی دو فضا به‌کار می‌روند.


تنوع در مواد این امکان را به طراح می‌دهد تا طرح‌های متنوع و متفاوتی را جهت مصارف گوناگون پدید آورد. یکی دیگر از ابداعاتی که امروزه در طراحی پارتیشن‌ها از طریق طراحان به‌کار می‌رود، صلب و یکسره نگاه نکردن به آن است.

به‌گونه‌ای که پارتیشن‌های امروزی از اجزای مجزایی همچون باکس‌ها و طبقات کوچک و بزرگ چوبی و شیشه‌ای تشکیل شده است که به‌ شکل‌های متفاوت و متنوع بر روی قید یا داربست فلزی یا چوبی مونتاژ می شوند و به مجموعه حالتی پویا و متنوع می‌دهند.


نوع دیگر پارتیشن‌ها که می‌توان آن را نام برد، پارتیشن‌هایی هستند که به‌صورت صفحات و دیوارک‌هایی نه از زمین بلکه از سقف آویزان شده و بدون اشغال فضایی از کف، دو قسمت را به‌صورت بصری و مجازی از یکدیگر جدا می‌کنند. این نوع تقسیم فضا در محیط‌ های کاری استفاده بیشتری دارد.

در محیط‌ های اداری قسمت‌هایی که فعالیت مشخصی در آن انجام می‌گیرد توسط پارتیشن‌های چوبی و شیشه‌ای که می‌تواند از نوع سندبلاست باشد و روی زمین پیچ شود، از یکدیگر جدا می‌شوند.
پارتیشن‌ها می‌توانند در حالت‌هایی به‌صورت یکسره عمل کنند و دو دیوار روبه‌ روی هم را به یکدیگر متصل کنند. در این حالت، یک فضا به طور کامل به‌ وسیله این تقسیم‌کننده جدا می‌شود و حالت مستقلی به خود می‌گیرد. بدیهی است که وجود بازشویی مانند در، برای رفت و آمد نیاز است

پارتیشن بندی شیشه ای

پارتیشن اداری ترکیبی از فضاهای باز و بسته است. اگر پارتیشن شیشه ای باشد باعث می شود که نور طبیعی در درون شرکت وجود داشته باشد و حس بهتری از پارتیشن های منسجم و قدیمی داشته باشد. پارتیشن های شیشه ای هم می توانند به صورت تمام قد و از زمین تا سقف باشند و هم می توانند به عنوان دیوایدر بر روی میز نصب شوند. پارتیشن ها یا دیوایدرهایی که بر روی میز نصب می شوند ممکن است به صورت شیشه ی مات باشند که حریم خصوصی بیشتری را برای کار انفرادی و مکالمات تلفنی فراهم کند. پارتیشن اداری زمین تا سقف با پنجره برای خلق اتاق های جداگانه و اتاق کنفرانس استفاده می شود.

اگر چه در کار فعال و پرتحرک، فضاهای خصوصی ممکن است عجیب به نظر بیایند، اما داشتن یک فضای اختصاصی برای جلسات و کنفرانس های رسمی تر، عوامل حواس پرتی را کاهش می دهد، در حالی که در فضای باز، داشتن تمرکز حواس مشکل است.


اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LcoQQ8gAAAAAIXVDhxLnuClb0j_S4Xyk5icLxGe