لزوم توجه به طراحی داخلی در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی

10 آبان ، 1396
مبلمان اداری آذران فضانما

صنعت نفت، گاز و پتروشیمی از جمله صنایع پیشرو در ایران محسوب می شوند و شرکت های فعال در این حوزه در حال پیشرفت و توسعه دائمی بوده که تلاش می شود این پیشرفت ها منطبق با اصول جهانی و همگام با کشورهای توسعه یافته صورت بگیرد. طراحی اینگونه اماکن اصول خاص خود را دارد که برای حفظ امنیت همه جانبه و داشتن حداکثر کارایی از اهمیت بسزایی برخوردار است همچنین واحدهای اداری این مجتمع ها نیز مانند سایر واحدها الزامات طراحی خود را دارند. فارغ از اصول ایمنی و حفاظت در طراحی معماری بناها، طراحی داخلی و دکوراسیون واحدهای اداری این صنایع نیز نیازمند رعایت اصول خاصی است که در اینجا به برخی از آنها می‌پردازیم.

یکی از مهمترین مواردی که باید در طراحی بخش های مختلف مجتمع های پتروشیمی مورد توجه قرار گیرد، احتمال آتش ‌سوزی به دلیل کار با مواد اشتعال زا است. انواع حریق بر اساس منبع سوخت تقسیم می شوند که تفاوت اصلی آنها در مدت زمانی است که درجه حرارت محیط را بالا می برند. با توجه به این موضوع، یکی از مسائل کلیدی در این فضاها حراست در برابر وقوع حریق است که این کار به طور کلی به دو روش فعال و غیرفعال صورت می گیرد.

روش فعال: در این روش از ابزاری همچون سیستم های اعلام حریق یا سیستم های خودکار اطفاء حریق استفاده می شود که در زمان آتش سوزی به صورت خودکار با توجه به میزان حرارت محیط فعال می شوند.

روش غیرفعال: می توان در راستای پیشگیری از تخریب سازه ها، کاهش صدمات وارده و فراهم کردن زمان کافی تا رسیدن مامورین اطفاء حریق در هنگام آتش سوزی، از مواد ضد حریق به عنوان پوشش روی سازه ها و دکوراسیون استفاده کرد. 

در مجتمع های صنایع نفت، گاز و پتروشیمی استفاده از دو روش فعال و غیر فعال به طور همزمان توصیه می شود، اجزای دکوراسیون و طراحی داخلی بهتر است تا حد امکان از جنس اشتعال ناپذیر انتخاب شوند. درب های ضدحریق به دلیل استفاده از ورق فولادی در میان درب، مقاومت بالایی در برابر حرارت دارند. استفاده از این درب ها کمک می کند تا علاوه بر جلوگیری از انتقال آتش سوزی به سایر بخش ها، از عبور دود نیز جلوگیری بعمل آید. شرکت آذران فضانما به عنوان یکی از برترین فعالین حوزه صنعت ساختمانی، درب های با ویژگی های فوق الذکر و مناسب برای استفاده در دفاتر اینگونه اماکن طراحی و تولید می کند که این درب ها در عین زیبایی، نسوز و ضدحریق نیز هستند.

همچنین درمورد انتخاب نوع کف پوش، پوشش دیوارها و سقف در این نوع مجموعه های صنعتی نیز باید استانداردهای ایمنی و الگوهای صحیح طراحی را در نظر داشت. به این منظور برای افزایش مقاومت دیوارها و سقف در برابر حریق، بهتر است از مواد مقاوم عایق که به سه نوع اصلی: مواد عایق، مواد جاذب انرژی و پوشش های منبسط شونده تقسیم می شوند، استفاده نمود.

از آنجا که به طور معمول در محیط های اداری نیاز به تقسیم بندی فضا به صورت موقت یا دائمی وجود دارد، طراحان از انواع پارتیشن ها برای جداسازی این فضاها استفاده می کنند. در این زمینه شرکت آفن توانسته است به کمک تکنولوژی های نوین، پارتیشن های آلومینیومی ضد خشی تولید کند که بهترین انتخاب برای محیط های کارگاهی و صنعتی انتخاب محسوب می شوند. علاوه بر این برای ایجاد دید مناسب در این فضا ها و همچنین تامین نور بخش های پارتیشن بندی شده، این پارتیشن ها عموما ترکیبی از شیشه و آلومینیوم بوده که نور را به سادگی عبور می دهند و در میان کارمندان حس انزوا و خفگی ناشی از حضور در محیط های محصور شده را القا نمی کنند. پارتیشن های آلومینیومی به دلیل قابلیت مونتاژ و دمونتاژ سریع به طراحان کمک می کند تا به هنگام طراحی داخلی فضا در زمان و هزینه های اجرایی صرفه جویی کنند.

شرکت آذران فضانما از پیشگامان صنعت ساختمانی، طیف وسیعی از محصولات دکوراتیو ساختمانی را با بهترین کیفیت تولید می کند. محققان شرکت آذران فضانما توانسته اند با استفاده از تکنولوژی های نوین صنعت ساختمانی، محصولاتی منطبق با استانداردهای جهانی و مناسب صنایع مختلف با رعایت کلیه اصول تکنیکی و معماری تولید کند، همچنین این شرکت علاوه بر تولید، کار مشاوره، طراحی و اجرای پروژه طراحی داخلی و دکوراسیون به صورت سفارشی را نیز انجام می دهد تا درکنار .تولید محصولات عمومی، بتواند محصولات منحصربفرد برای مخاطبان صنایع خاص خود را بر حسب نیاز تولید کند
لزوم توجه به طراحی داخلی در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LcoQQ8gAAAAAIXVDhxLnuClb0j_S4Xyk5icLxGe