قرنیز پی وی سی چیست

23 مهر ، 1402
مجموعه آذران فضانما

از گذشته ابزارهایی در ساخت‌وساز استفاده می‌شد که علاوه بر زیبایی، کاربردهای دیگری هم داشت. قرنیز پی وی سی نیز ابزاری است که از دیوار در مقابل آسیب و ضربه‌های متعدد جلوگیری می‌کند.‌ اگر قصد تغییر دکوراسیون یا بازسازی منزل یا محل کار خود را دارید، بهتر است از ابتدا به فکر استفاده از تجهیزات ایمنی باشید. پس این مقاله را بخوانید تا بدانید قرنیز پی وی سی چیست و چه انواعی دارد. 

قرنیز چیست؟

از گذشته ابزارهای مختلفی‌در ساخت‌وساز استفاده می‌شد که هر کدام ویژگی‌ها و کاربردهای خاصی داشتند. یکی از این ابزارها قطعه‌ای بلند است که در امتداد دیوار و اغلب در قسمت تلاقی دیوار و کف زمین قرار می‌گرفت. با استفاده از این ابزار نه‌تنها از ضربه به دیوار جلوگیری می‌شود، بلکه می‌تواند از انتقال رطوبت به درون محیط ‌نیز جلوگیری کند. به همین دلیل از گذشته تا امروز از قرنیز در ساختمان‌سازی استفاده می‌شود.

انواع قرنیز

اگر به قرنیزهای قدیمی نگاهی بیندازید متوجه می‌شود که این مصالح از چوب، سنگ یا نهایتا آجرهای بسیار باریک ساخته می‌شدند. با این حال پیشرفت تکنولوژی نیم نگاهی به این ابزار داشته و امروزه از آلیاژهای مختلف و مفیدی برای تولید آن استفاده می‌شود که بتواند ویژگی‌های بیشتری را با یکدیگر ترکیب کند. 

پلی استایرن، ام دی اف و البته قرنیزهایی از جنس پی وی سی جزء مصالح پرطرفدار و البته پرمصرفی هستند که امروزه در صنعت ساختمان‌سازی از آن‌ها استفاده می‌شود. از آنجا که PVC ماده‌ای پرمصرف است و هر شاخه قرنیز پی وی سی قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای دارد، در این مقاله به این می‌پردازیم که قرنیز پی وی سی چیست.

قرنیز پی وی سی چیست؟

همان‌طور که گفتیم، قرنیز پی وی سی یکی از انواع قرنیز است. این محصول که از پلیمری به نام پلی‌وینیل کلراید (PVC) تهیه شده، چند لایه پلاستیک ضد آب است که ویژگی‌های بسیار جالب توجهی دارد. این قرنیزها علاوه بر رنگ و طرح‌های متنوع، بسیار سبک هستند و می‌توانند در مقابل ضربه از دیوار‌ محافظت کنند. نحوه نصب قرنیز پی وی سی آسان است و قابلیت شستشو دارد.

رنگ های قرنیز پی وی سی چیست؟

استفاده از قرنیز پی وی سی زمانی می‌تواند جذابیت بیشتری داشته باشد که آن را با دکوراسیون داخلی محیط هماهنگ کنید. برای این منظور، باید بدانید تنوع رنگ های قرنیز پی وی سی چیست و دست شما در انتخاب رنگ تا کجا باز است. قرنیزهای پی وی سی رنگ‌های متفاوتی دارد که می‌توانید از میان انواع آن‌ها، بهترین گزینه را متناسب با رنگ دکوراسیون خود انتخاب کنید.

یکی از انواع رنگ قرنیز pvc رنگ پلی‌اورتان است. این نوع رنگ کیفیت خوبی دارد و باعث طول عمر بیشتر قرنیز می‌شود. علاوه‌براین با قدرت چسبندگی بالای خود، تمامی سطح قرنیز را پوشش می‌دهد و محافظ خوبی در برابر رطوبت به شمار می‌رود. البته نیم‌پلی‌استر نیز نوع دیگری از رنگ است که برای پوشاندن قرنیزهای چوبی به کار می‌رود. این رنگ که در مقایسه با پلی‌اورتان قیمت کمتری هم دارد، رگه‌های چوب را پنهان نکرده و زیبایی طبیعی بافت چوب را حفظ می‌کند.

از بین رنگ های قرنیز پی وی سی، رنگ سفید از محبوبیت بیشتری برخوردار است. بزرگ‌ترین مزیت قرنیز سفیدرنگ این است که با هر تناژی زیبا می‌شود. در واقع، تفاوتی ندارد که دیوار شما روشن یا تیره است. در هر دو صورت، قرنیز سفید تضاد یا هارمونی جذابی ایجاد می‌کند و باعث می‌شود سقف خانه بلندتر به نظر برسد. البته قرنیز با رنگ طوسی هم برای خانه‌های مدرن گزینه مناسبی است و در ترکیب با درب و چارچوب‌ها، فضای شیکی ایجاد می‌کند.

انواع قرنیز پی وی سی چیست؟

قرنیزها علاوه بر رنگ، از نظر ظاهری هم انواع مختلفی دارند که این امکان را به مشتری می‌دهد تا بهترین گزینه موجود را متناسب با نیاز خود انتخاب کند‌. در ادامه، درباره انواع قرنیز پی وی سی بیشتر صحبت خواهیم کرد.

قرنیز پی وی سی توپر

قرنیز توپر یا پلی استایرن یکی از انواع قرنیز پی وی سی است که از نظر ظاهری به قرنیز‌های چوبی شباهت دارد. این نوع قرنیز براق است و برخلاف انواع چوبی آن، قابلیت شستشو دارد. قرنیزهای توپُر به دلیل استقامت بالایشان، در هنگام نصب و با گذشت زمان آسیبی نمی‌بینند. 

قرنیز پی وی سی توپر 

قرنیز پی وی سی توخالی

قرنیز پی وی سی توخالی یا کمبو از نظر ظاهری شبیه داکت است و در قسمت پشت فضایی خالی دارد‌. ‌این قرنیز بیشتر برای مکان‌هایی مناسب است‌که سیم و کابل زیادی از آن عبور می‌کند. برای اینکه سیم‌ها ظاهر نامرتبی به دکوراسیون داخلی ندهند، از قرنیز پی وی سی توخالی استفاده می‌شود.

نحوه نصب قرنیز pvc توخالی با توپر کاملا تفاوت دارد. برای نصب این ابزار، لازم است تا ابتدا شاسی پشتی نصب شده، سپس قسمت اصلی قرنیز روی آن سوار شود. از مزایای قرنیز تو خالی این است که در صورت نیاز می‌توان آن را از دیوار جدا و دوباره نصب‌ کرد. این‌ کار برای زمانی مناسب است که می‌خواهید سیم‌ها و کابل‌ها را مرتب کنید. 

قرنیز پی وی سی توخالی

قرنیز پی وی سی توخالی 

مزایا و معایب قرنیز پی وی سی چیست؟

اکنون که می‌دانید قرنیز پی وی سی چیست، بهتر است بدانید این ابزارها چه مزایا و معایبی دارند و بر اساس آن متوجه شوید که آیا می‌توانند نیاز شما را برطرف کنند یا باید گزینه دیگری را انتخاب کنید.

مزایای قرنیز پی وی سی

قرنیزهای پی وی سی مزایای زیادی دارند که باعث شده طراحان بسیاری و آن را انتخاب کرده و از آن در دکوراسیون داخلی استفاده کنند. برخی از مهم‌ترین مزایای قرنیز پی وی سی عبارت است از:

  • دوام بالا در برابر رطوبت
  • عدم آسیب در شرایط مختلف آب‌وهوایی
  • مقاومت در برابر حرارت
  • وزن بسیار کم
  • نگهداری و نظافت آسان
  • ارزان قیمت
  • حمل آسان

معایب قرنیز پی وی سی

اغلب محصولات شیمیایی، در کنار مزایای بی‌شمار معایبی نیز دارد. بنابراین بهتر است با مطالعۀ معایب قرنیز پی وی سی، انتخاب بهتر و خرید مطمئن‌تری داشته باشید.

  • شکنندگی (به دلیل استفاده از کربن در ساخت PVC)
  • تغییر رنگ و زرد شدن در برابر نور آفتاب

کاربرد قرنیز پی وی سی در مکان های مختلف

این محصول کاربردهای ویژه‌ای دارد که باعث شده توجه زیادی به آن‌ معطوف شود. به عنوان مثال اگر کفپوش منزل از جنس لمینت باشد، با نصب قرنیز حدود 1 سانتی‌متر با دیوار فاصله پیدا می‌کند. بنابراین در اثر انبساط لمینت، مشکلی ایجاد نمی‌شود. شما می‌توانید در مکان‌های دیگر نیز از قرنیز pvc استفاده کنید تا کاربردهای زیر را برایتان داشته باشد:

  • پوشاندن سیم‌ها و کابل‌ها و زیبایی بیشتر محیط
  • حفاظت از دیوار در برابر ضربه
  • محافظت در برابر رطوبت
  • پوشاندن ایرادات ظاهری دیوار
  • و...

قیمت قرنیز پی وی سی به چه عواملی بستگی دارد؟

متاسفانه به دلایل مختلف نمی‌توان قیمت هر شاخه قرنیز پی وی سی را به طور دقیق اعلام کرد. از آنجا‌که پی وی سی از مواد اولیه این قرنیز است، اولین عامل تاثیرگذار قیمت خود PVC است. با این حال شاید تصور کنید قرنیز توپر به دلیل حجم بیشتر‌ گران‌تر است؛ اما باید بدانید به دلیل کارایی بالا و نحوه تولید قرنیز توخالی، هزینه آن بیشتر خواهد بود. از طرفی متراژ فضا و طرح و رنگ دلخواه شما نیز می‌تواند در قیمت نهایی موثر باشد‌‌. چسب نصب قرنیز پی وی سی نیز یکی دیگر از مواردی است که قیمت قرنیز پی وی سی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. زیرا علاوه بر محصول باید هزینه نصب آن را نیز در نظر بگیرید.‌

قرنیز پی وی سی؛ ایده ای برای فضای داخلی

زیبا کردن دیوار با کمک ابزارهای مقاوم، پوشاندن عیوب و جلوگیری از آسیب رساندن رطوبت و ضربه به دیوار، می‌تواند از مهم‌ترین ویژگی‌های قرنیزها باشد. در این مقاله یاد گرفتیم که قرنیز پی وی سی چیست. و چرا باید از آن استفاده کنیم. ‌با این حال بهتر است برای خرید قرنیز پی وی سی با متخصصان آذران فضانما تماس بگیرید تا بهترین‌ محصول متناسب با دکوراسیون شما را با بهترین کیفیت و قیمت در اختیارتان قرار دهند.

سوالات متداول:

1. قرنیز پی وی سی چیست؟

قرنیز ابزاری است که پای دیوارهای داخلی را می‌پوشاند و از آن‌ها در برابر ضربه و رطوبت محافظت می‌کند. قرنیز pvc نیز یکی از انواع قرنیز است که از پلی وینیل کلرید ساخته می‌شود.

2. کاربردهای قرنیز پی وی سی چیست؟

شما می‌توانید از انواع قرنیز پی وی سی برای پوشاندن هرآنچه که نمی‌خواهید معلوم شود، استفاده کنید. ضمن اینکه محافظت از دیوار نیز اصلی‌ترین کاربرد این ابزار است.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LcoQQ8gAAAAAIXVDhxLnuClb0j_S4Xyk5icLxGe