سقف کاذب پی وی سی با چه جنسی ساخته می شود

11 شهریور ، 1399
مبلمان اداری آذران فضانما

سقف های کاذب پی وی سی برای مواردی از جمله پوشش قسمت زیرین سقف ساختمان، بهبود عایق بندی صوتی و یا حرارتی سقف هر طبقه از ساختمان، ایجاد سقفی کوتاهتر برای فضای داخلی ساختمان و ... کاربرد دارند. سقف های کاذب پی وی سی به طور خاص از مواد پلاستیک فشرده با نام پلی وینیل کلراید (Polyvinyl chloride) تهیه می شوند. علت نامگذاری این نوع سقف ها، به کار رفتن پی وی سی (PVC) نوعی پلاستیک در آنها می باشد (سقف کاذب پی وی سی). این ماده در صنعت پتروشیمی کاربرد زیادی دارد و از آنجا که در داخل کشور، صنایع پتروشیمی در تولید پلی وینیل کلراید فعالیت دارند، شاهد رونق ساخت و تولید سقف های کاذب پی وب سی هستیم.

50 درصد ماده پلی وینیل کلراید در صنعت ساختمان سازی کاربرد دارد و به دلیل قیمت مناسب و مزایای فراوانی که به همراه دارد، از سوی مشتریان با استقبال زیادی شده است. در واقع محصولات تهیه شده از پلی وینیل کلراید یا پی وی سی به عنوان جایگزین مصالح پردردسر و گرانقیمتی همچون چوب، سیمان و سفال شده است. ضمن اینکه در معماری و طراحی داخلی نیز کاربرد دارد.

جنس سقف کاذب پی وی سی چیست؟

پلی وینیل کلراید

پلی وینیل کلراید یا pvc عبارت است از نوعی پی وی سی و وینل که پلیمر و همه محصولاتی پلاستیکی کاربرد دارد. این ماده پلاستیکی در ساخت و تولید وینیل سایدینگ، علامت مغناطیسی کارت ها، برش عمودی پنجره ها، صفحات گرامافون، لوله کشی، پنجره های تاریک (بدون دید) و در شکل نرم آن برای لباس، اثاثه یا لوازم داخلی نظیر پرده، کف سازی و ساختن سقف، پوسته کابل های الکتریکی، کانال و لوازم نصب کردنی، کیف های ارزان قیمت، توپ های بازی سبک وزن و .... استفاده می شود. البته مهمترین استفاده آن را در سقف، دیوار پوش و کف کاذب دانسته اند که تا حد زیادی توانسته در صنعت ساختمان سازی از نظر هزینه ها و زمان ساخت، صرفه جویی به عمل آورد.

نحوه استفاده از پلی وینیل کلراید

زمانی که ماده پلی وینیل کلراید در صنایع پتروشیمی تولید می شود، به صورت خمیری است و سپس توسط تجهیزات و دستگاه های مخلوط کن پودری، به همراه سایر مواد مختلف ترکیب، به خوبی مخلوط می شود. تمامی این مواد شامل پایدارکننده ها، روان کننده ها، پیگمنت ها و ... هستند که متناسب با نیاز و نیز کاربرد ماده پی وی سی استفاده می شوند. مقدار و میزان مواد افزودنی در ماده پلی وینیل کلراید با توجه به فرمول های خاصی وارد دستگاه می شود.

پس از اینکه ماده پلی وینیل کلراید بخوبی ترکیب و مخلوط شد، باید فرم و شکل خاصی متناسب با نیاز به خود بگیرد. برای این کار نیز دستگاه های خاصی در نظر گرفته شده است که از آن جمله می توان به دستگاه های ژلیفیکاسیون اشاره کرد که در آن مواد پلی وینیل کلراید به صورت ورقه شده و محصول بدست آمده نیز برای سقف های کاذب کاربرد دارد.

برای شکل دادن به پلی وینیل کلراید از دستگاه های فرم دادن استفاده می شود. این دستگاه شامل چند پیچ مته ای گردان است که می تواند براساس طرح خواسته شده، پی وی سی را شکل و فرم دهد. سپس پی وی سی حاصل در قسمت کلندر وارد می شود. این قسمت به جهت تهیه ورقه های طویل از کائوچو و ترمو، پلی وینیل کلراید یا پلاستیک ها رزین نرم شده را بین دو و یا چند سیلندر عبور می دهد. وارد کردن فشار نیز در مرحله بعد صورت می گیرد و هدف از آن افزایش میزان استحکام پلی وینیل کلراید می باشد.

جنس سقف کاذب پی وی سی چیست؟

در محل فشار، پلی وینیل کلراید می توانند قالب گیری شده و توسط فشار و انژکسیون بسیار سریع شکل و طرح مورد نظر را به خود بگیرند. این مرحله با نام «قالب گیری» شناخته شده که در آن روش تزریقی، اکستروژن و شکل دادن حرارتی نیز استفاده می شود.

مزایای استفاده از پلی وینیل کلراید

ماده پلی وینیل کلراید دارای انعطاف است و می توان این ماده را به هر شکل و طرحی تبدیل کرد. از سویی نیز قابلیت اضافه کردن رنگ را نیز دارد. تمامی سقف های کاذبی که از ماده پلی وینیل کلراید تهیه می شوند، از ویژگی هایی همچون ظاهری زیبا و تنوع در طرح و رنگ، قابلیت مونتاژ سری، قابلیت نصب در کلیه منـاطق آب و هوایی، مقاوم در برابر اسیدها، ایجاد فضایی برای جاسازی تأسیسات و تجهیزات سبک وزن، غیر قابل اشتعال بودن، عدم نیاز به رنگ آمیزی، عایق حرارتی، عایق نور و صدا، بازها و قلـیاها، مقاوم در برابر نفوذ حشرات، طول عمر بسـیار زیاد و قابلیت اجرا بلافاصله پس از سفت کاری ساختمان برخوردار هستند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LcoQQ8gAAAAAIXVDhxLnuClb0j_S4Xyk5icLxGe