تاثیر روانشناسی طراحی در دکوراسیون داخلی منزل

11 شهریور ، 1399
مبلمان اداری آذران فضانما

معماری جریانی است از کلان تا خُرد. به این صورت که از تقسیم بندی پهنه های شهری و ارتباط بین شهرها و روستاها شروع شده و به طراحی محله و کوچه رسیده و تا طراحی نمای یک بنا، دکوراسیون داخلی و حتی طراحی مبلمان یک محیط نیز وارد می شود. گرچه این میان اسامی مختلفی به خود میگیرد، گاه طراحی شهری، گاه برنامه ریزی شهری و گاه طراحی داخلی نام می گیرد اما در اصل تمامی این رشته ها از خانواده معماری هستند. از آن جهت که مخاطب طراحان، جامعه و مردم هستند پس نقش معمار در هر قسمت از بنا تاثیر زیادی بر ساکنین آن بنا دارد.

اتاق پذیرایی با دکوراسیون رنگ سبز

نقش طراحی دکوراسیون داخلی برای افراد خانواده ها

منزل به معنای محل زندگی، محل سکونت و آرامش بوده و لازم است لحظاتی که صاحبش را در پناه می گیرد بتواند آرامش و آسایش را به وی منتقل کند. از این رو تمام عناصر موجود در دکوراسیون داخلی شامل دیوارها، کف ها، سقف ها، مبلمان، نورپردازی، فضاها، رنگ ها، دیدها، حریم ها و غیره همگی می تواند بر آرامش یا عدم آرامش شخص تاثیرگذار باشد. فضای خانه باید امن بوده و ورود به آن، شخص را از هیاهوی محل کار و خیابان برهاند.

حریم ها و محرمیت ها در فضاهای مسکونی باید در درجه اول در پلان تامین شده باشد اما در بسیاری از مواقع با کمک دکوراسیون داخلی می توان پلان های معیوب را به شیوه ای مطلوب اصلاح نمود، به عنوان مثال با یک پارتیشن اداری یا چند عدد فلاور باکس یا یک کتابخانه می توان بین در ورودی و اتاق نشیمن یا هال، سدی برای دید ایجاد نمود. به این ترتیب آرامش و حس دنج بودن فضا به مخاطب القا می شود.

همینطور با نورپردازی می توان سقف های کوتاه را بلندتر نشون داد، با رنگ می توان اتاق های کوچک را بزرگتر جلوه داد و با متریال و مصالح مناسب می توان فضا را صمیمی تر نشان داد.

دکوراسیون اتاق پذیرایی با رنگ های شاد

نقش دکوراسیون و نحوه ی پردازش فضا

نوع طراحی هر فضا بسته به سن، جنس، شغل، فرهنگ، مذهب و عقاید شخصی یک نفر می تواند متفاوت باشد. قطعا کودکان نیاز به فضاهای بی خطر ولی شاد و پر از چالش دارند و از سوی دیگر قطعا سالمندان نیاز به فضاهای آرام و راحت دارند. در نتیجه در طراحی دکوراسیون داخلی جامعه شناسی و روان شناسی نقش موثری دارد.

اتاقی که برای مطالعه طراحی می شود باید بتواند با نورپردازی صحیح و رنگهای مناسب ضمن ایجاد تمرکز و جلوگیری از عدم خیرگی یا خستگی چشم، مطالعه کننده را راضی کند. لذا لازم است معماران قبل از هرچیز، روانشناسانی باشند که با دقت به کاوش در شخصیت افراد پرداخته و بهترین فضا را برای آنان طراحی کنند.

علایق شما احساس آرامش را فراهم می آورد

با ایجاد هماهنگی و حفظ تعادل بین اشیاء می‌توان فضایی مناسب برای احساس شادابی و سلامت ساخت. قبل از هر چیز باید از خود شناخت داشته باشید و بیشتر از علاقمندی‌های خود در طراحی فضای داخلی بهره ببرید. تابلوها،آثار هنری و وسایل تزئینی انعکاس دهنده‌ی علایق شماست.

اگر به فیلم و کتاب علاقمندید می‌توانید از یک کتابخانه در گوشه‌ای از خانه استفاده کنید و همچنین کلکسیون فیلم‌ها را در آنجا بچینید. اختصاص دادن یکی از دیوارها به عکس‌های خانوادگی فضای صمیمی ایجاد می‌کند. کسی که به موسیقی علاقمند است می‌تواند با استفاده از گرامافون، صفحه‌های موسیقی، پیانو و یا سایر آلات موسیقی اتاق نشیمن گرم و صمیمی داشته باشد. اگر از شغل خود چندان راضی نیستید از المان‌هایی که مرتبط با شغلتان است در دکوراسیون داخلی منزل استفاده نکنید.

اگر دریا و استراحت در ساحل به روح و روانتان آرامش می‌دهد می‌توانید از کشتی و یا قایق‌های تزئینی استفاده کنید. آکواریوم می‌تواند هر لحظه شما را به یاد روزهای خوش کنار ساحل بیندازد. استفاده از صدف و ستاره‌ی دریایی در تزیین اتاق نشیمن بیانگر علایق شماست.

طرح راه راه مبلمان، کوسن و یا صندلی شما را ناخودآگاه به یاد ملوانی می‌اندازد. مبلمان گلدار، کاغذ دیواری‌هایی با نقش و نگار مناسب با دکوراسیون، میزها و عسلی‌های چوبی همه باعث کاهش فشار روانی می‌شوند. فرش و گلیم، ظروف سفالی، بشقاب‌های میناکاری، تابلوهایی با طرح‌های اسلیمی همگی برای تزئین یک خانه‌ی ایرانی سرشار از آرامش هستند و تاثیر مثبتی دارند.

البته نباید خانه را با سمساری اشتباه گرفت. شما می‌خواهید در خانه‌ای زندگی کنید که در آن آسایش داشته باشید نه آنکه مدام دلهره‌ی شکستن و یا خراب شدن اشیاء را داشته باشید. همان طور که فضای خالی زیاد احساس سردی و کرختی می دهد شلوغی بیش از حد خانه نیز می تواند سرسام آور باشد.

سلیقه ها در میزان خالی یا پر بودن فضای خانه بسیار متفاوت است. پس به روح و روان خود رجوع کنید و از المان های مورد علاقه تان به حد کافی در فضای اطرافتان استفاده کنید. حدی که اثرات مثبت آن بسیار غالب باشد و فقط شمایید که این حد را تشخیص می دهید. 


دکوراسیون اتاق خواب به سبکی زیبا و متفاوت


اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LcoQQ8gAAAAAIXVDhxLnuClb0j_S4Xyk5icLxGe