ایده‌های ناب برای بهبود فضای آشپزخانه

11 شهریور ، 1399
مبلمان اداری آذران فضانما

آشپزخانه مهم‌ترین بخش خانه است، به‌ویژه برای خانم هایی که خانه‌دار هستند و زمان زیادی از روز را در آن سپری می‌کنند. در خانه‌ها و آپارتمان‌های امروزی آشپزخانه‌ها فضای کوچکی را به خود اختصاص داده‌اند. در این مقاله ایده‌های نابی برای شما آورده‌ایم که بتوانید با استفاده از آن، فضای آشپزخانه را بهبود بخشید و از آشپزی در آن لذت ببرید.  

بهتر است پیش از اینکه دست به اقدامی بزنید با افرادی که قبلاً این کار را انجام داده‌اند یا افراد متخصص مشورت کنید.
تغییرات در آشپزخانه ممکن است جزئی باشد مانند رنگ کردن دیوار‌ها یا کلی‌تر باشد مانند تعویض کابینت‌ها، کفپوش و یا وسایل دیگر. 
منبع نور در آشپزخانه مانند جاهای دیگر خانه از اهمیت خاصی برخوردار است. استفاده از نورهای طبیعی و روشن باعث بزرگ‌تر دیده شدن آشپزخانه می‌شود.
رنگ‌های تیره موجب می‌شوند آشپزخانه کوچک‌تر دیده شود. اما اگر از کابینت‌هایی با رنگ‌های روشن استفاده کنید، آشپزخانه کوچک شما وسیع‌تر به نظر خواهید رسید. 
آشپزخانه را از چند رنگ یا چند طرح مختلف مملو نکنید. فقط کافی است یک نقطه را شلوغ‌تر و چشمگیرتر و باقی نقاط را با الهام گرفتن از آن ساده‌تر و ملایم‌تر طراحی کنید. 
استفاده از وسایل تزیینی مانند گل‌های مصنوعی در آشپزخانه می‌تواند حال و هوای آشپزخانه را به کلی تغییر دهد.
غذا و ظرف‌های صبحانه را نزدیک میز یا سفره بگذارید. در صورتی که کیسه‌های زباله و پلاستیکی دم دست باشند، بهتر است. جاظرفی را نیز نزدیک ماشین ظرفشویی قرار دهید.
بهتر است که طراحی راهرو آشپزخانه عریض باشد. عرض یک راه حداقل باید 90 سانتی‌متر و عرض مکانی که اجاق گاز قرار می‌گیرد، باید 150 سانتی‌متر باشد.
اجاق گاز را دور از دسترس کودکان بگذارید. یخچال و فریزر باید در جایی قرار داده شوند که هیچ گونه مشکلی در زمان پخت و پز و همچنین رفت و آمد به وجود نیاید.
حین طراحی کابینت‌ها حواستان به اینکه درهای کابینت‌ها به‌آسانی باز و بسته شوند و آسیب کمتری ببینند، باشد. از گوشه و کنارها برای نصب کابینت استفاده نکنید. 
ارتفاع ماکروفر از سطح زمین به افرادی که از آن استفاده می‌کنند بستگی دارد. به طور میانگین این ارتفاع، برای بزرگسالان باید حدود 388 سانتی‌متر باشد.
اگر در آشپزخانه غذا می‌خورید، حتماً جای کافی برای میز یا سفره در آشپزخانه جدا کنید که البته بهتر است این فضا، نزدیک به اجاق گاز نباشد.
حداقل 40 سانتی‌متر فضای خالی روبهروی اجاق گاز و یخچال فریزر خود قرار دهید.
سایز کانتر بسته به کسی دارد که می‌خواهد روی آن آشپزی کند. عرض کانتر باید برای آشپزهایی که به فضای زیاد برای تهیه غذا نیاز دارند، زیاد باشد. افرادی از کانتر به عنوان میز غذاخوری استفاده می‌کند. باید بلندا و عرض آن را وابسته به میزان کارایی آن، در نظر بگیرند.
وجود یک توستر یا ساندویچ ساز در گوشه آشپزخانه می‌تواند نویدبخش این باشد که حتی اگر کسی آشپزی هم بلد نیست بتواند یک میان وعده برای خود درست کند.
در محدوده آشپزی یک قفسه طراحی کنید تا روغن‌ها، سس‌ها و چاشنی‌ها را در آنجا نگه دارید. 
می توانید در بازار، جایگاهی برای قرار دادن چاقوهایتان پیدا کنید که به صورت آهنربا به دیوار می‌چسبد و چاقوها در آن قرار می‌گیرند. استفاده از چاقو به این شکل بسیار آسان‌تر و ایمن‌تر خواهد بود.
یک کابینت با سطل‌های جداگانه برای زباله‌هایی مانند شیشه، پلاستیک، فلز و کاغذ در نظر بگیرید.
ظرف‌های مخصوص کودکان و غذاها و میان وعده‌های آنها را در کابینت‌های زمینی قرار دهید تا دستشان به آنها برسد.
یک دفترچه، کاغذ یادداشت چسب‌دار یا آهنربایی و یا یک تخته وایت برد به همراه یک خودکار و تقویم روزانه در آشپزخانه داشته باشید.
یک سیم سیار یا سه راهی به نزدیک‌ترین پریز برق آشپزخانه وصل کنید تا برای وصل هر وسیله برقی با کمبود مواجه نشوید.

ایده‌های ناب برای بهبود فضای آشپزخانه

طبقه‌های شیشه‌ای یخچال بهتر از پلاستیکی است و اگر چیزی در آن بریزد، آسان‌تر تمیز می‌شود. 
وسایل مات بهتر از وسایل براق هستند، زیرا وسایل براق گرد و غبار و اثر انگشت را به‌راحتی نمایان می‌کند. 
می‌توانید بهجای درهای معمولی کابینت‌ها از درهای شیشه‌ای استفاده کنید یا به آنها جزییاتی اضافه کنید تا هیجان‌انگیزتر و زیباتر به نظر برسند.
به جزئیات توجه کنید تا آشپزخانه‌ خود را به محیطی آرام و زیبا تبدیل کنید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LcoQQ8gAAAAAIXVDhxLnuClb0j_S4Xyk5icLxGe