اصول طراحی و پیاده‌سازی دکوراسیون در محیط‌های تجاری و تبلیغاتی

11 شهریور ، 1399
مبلمان اداری آذران فضانما

برای طراحی و پیاده‌سازی یک محیط تجاری و تبلیغاتی، بیش از همه باید این محیط را رسمی و در عین حال با خلاقیت و نوآوری آن را تلطیف کنید. بزرگی یا کوچکی فضا آنقدر در طراحی مهم نیست. استفاده درست از فضایی که در اختیار دارید و تأثیری که با طراحی می‌توانید روی مراجعه‌کنندگان خود بگذارید، اهمیت بیشتری دارد. 

زمانی که مراجعه‌کنندگان برای نخستین بار وارد فضا می‌شوند، ابتدا دکوراسیون محیط و جذابیت‌های آن مورد توجه خواهد بود و به همین دلیل باید به طراحی محیط تجاری و تبلیغاتی اهمیت کافی داده شود. در یک طراحی خوب استفاده از وسایلی گران مهم نیست، بلکه طراحی فضای کاری باید در همه افراد چه کارکنان و چه مراجعه‌کنندگان حس خوب ایجاد کند. 

در دکوراسیون داخلی یک محیط تجاری، گرافیک، رنگ‌بندی، چیدمان و نورپردازی شالوده اصلی را تشکیل می‌دهند. یکی از عناصر مهم در طراحی یک محیط تجاری که معماران باید به آن توجه کنند، نحوه چرخش نگاه در این نوع فضاها است. ورودی محیط اهمیت خاصی دارد و تا حد زیادی در جذب مراجعه‌کننده مؤثر است.

اصول طراحی و پیاده‌سازی دکوراسیون در محیط‌های تجاری و تبلیغاتی

تأثیر نور 
نور یکی از مهم‌ترین عناصری است که یک فضا به آن نیاز دارد، به‌ویژه وقتی فضا پنجره کمتر و نور طبیعی کمتری دارد، باید فضا را با استفاده درست از نورهای مصنوعی روشن نگه داشت. البته که استفاده از نور طبیعی بهتر است. نور مناسب باعث می‌شود مراجعه‌کنندگان ترجیح دهند زمان طولانی را در محیط بمانند. برای نورپردازی داخل ویترین، نورپردازی متمرکز روی کالاها و ایجاد هماهنگی رنگی یا تضاد ممکن است به جذب نگاه‌ها کمک کند.

ویترین 

ویترین قسمتی است که برخی کالاها در آن به نمایش گذاشته می‌شوند و مشخص‌کننده نوع کار نیز است و زیبایی و شکیل بودن آن در جلب مشتری بسیار مؤثر است. طراحی ویترین به امکانات محیط و موقعیت آن بستگی دارد. ویترین‌ها به چند روش طراحی می‌شوند. گاهی فروشندگان ویترین‌های شلوغ و رنگارنگ و گاهی خلوت و خالی را می‌پسندند. گنگ و نامشخص بودن ویترین از عوامل جلب مشتری است و کنجکاوی مشتری را وادار می‌کند به وارد محیط شود.

مبلمان مناسب

اغلب میز و صندلی‌های مورد استفاده در محیط تجاری ویژه اداره‌ها هستند، اما بهتر است برای مراجعه‌کنندگان یک بخش ورودی در نظر بگیرید و از مبل راحتی استفاده کنید تا پذیرایی از آنها راحت‌تر باشد. رنگ و طراحی مبلمانی که در فضا به کار می‌برید، با صندلی‌ها در اتاق‌ها یا قسمت‌های دیگر هماهنگ باشند. رنگ، طرح و ذوق بصری در خرید موفق تأثیرگذارند. 

رنگ‌بندی فضا

رنگ‌ها نقش مهمی در ایجاد انرژی مثبت در یک فضا دارند. استفاده از رنگ‌های ملایم و رنگ‌هایی مانند لیمویی و سفید که از خود نور دارند، برای دیوارهای فضاهای تجاری و کاری مناسب‌تر هستند. هرچه بیشتر از رنگ‌های ملایم استفاده کنید، فضا بزرگ‌تر دیده خواهد شد. رنگ و بافت در فضاها بیشتر برای ارائه مفهومی خاص کاربرد دارد. انتخاب یک تصویر مناسب برای معرفی کالاهای خود و ایجاد رغبت در مراجعه‌کنندگان برای خرید، از عوامل مؤثر است.

دکوراسیون سبک و کم‌حجم

فضا نباید از لحاظ بصری آنقدر سنگين باشد که تمام توجه بيننده را به خود جلب کند. بیشتر دیده شدن کالاها در میان طراحی‌ها مهم است. طراحی سبک با رنگ‌بندی ساده اين شرايط را فراهم می‌کند که محصولات بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

تهویه هوا

می‌توان با استفاده از تهویه مناسب و وسایل گرمایشی و سرمایشی در فصل‌های مختلف حس خوبی به مشتری منتقل کرد و او را مدت طولانی‌تری در فضای خود نگهداشت.

تبلیغات

امروزه اهمیت تبلیغات بر هیچ کس پوشیده نیست و همه می‌دانند که یک تبلیغ صحیح و بجا تأثیرات شگرفی در معرفی کالا و فعالیت شما خواهد داشت. تبلیغی موفق‌تر است که بتواند توجه افراد بیشتری را به خود جلب کند. تبلیغات انواع گوناگون دارند و این روزها با امکاناتی که به وجود آمده است، در سطح گسترده‌تری نیز قابل انجام است.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LcoQQ8gAAAAAIXVDhxLnuClb0j_S4Xyk5icLxGe