اشتباهات انسانی در دکوراسیون

11 شهریور ، 1399
مبلمان اداری آذران فضانما

ممکن است از نظر برخی دکوراسیون و طراحی داخلی ساختمان کار راحت و بدون دردسری تلقی شود اما باید گفت طراحی داخلی ساختمان در ردیف یکی از مشاغل تخصصی بوده و هر کسی نمی تواند مدعی تسلط بر آن باشد. در عین حال دانستن برخی نکات ابتدایی برای طراحی داخلی ساختمان برای همه افراد ضرورت دارد. چرا که برای زیباسازی فضایی که در آن زندگی و یا کار می‎کنیم، داشتن اطلاعات کافی در حوزه طراحی داخلی، موثر خواهد بود.
با این وجود افراد زیادی هستند که می‎خواهند محیط زندگی یا کار آنان زیبا و دلنشین باشد و برای این کار تلاش زیادی می‎کنند و گاهی ساعت ‎ها‎ برای طراحی فضای داخلی زمان صرف می‎نمایند، اما نها‎یتا محیطی شلخته ، نامرتب و بهم ریخته دارند. ممکن است این افراد تصور کنند بد سلیقه هستند و گاهی اعتماد به نفس خود را از دست بدهند. این در حالی است که آنان به اصول و تکنیک ‎ها‎ی طراحی داخلی آشنایی کافی ندارند و همین امر مانع از طراحی یک فضای زیبا و مطلوب می‎شود. در زیر به برخی از رایج ترین اشتبا‎ها‎ت این گروه پرداخته و با بررسی این علل، بهترین روش ‎ها‎ را برای داشتن محیطی آرام و دلچسب ارائه می‎دهیم.

اشتبا‎ها‎ت انسانی در دکوراسیون

1- بی توجهی به رنگ پس زمینه
در محیط ‎ها‎یی که کار یا زندگی می‎کنیم، پس زمینه عبارت است از دیوار‎ها‎ ، سقف و کف ساختمان . زمانی که برای طراحی داخلی ساختمان عزم خود را جزم کرده اید، ابتدا باید به رنگ پس زمینه توجه کنید . در صورتی که ساختمان قدیمی باشد و دیوار‎ها‎ آسیب دیده ، ترک خورده و یا گچ آن تیره شده ، بهتر است آن را تعمیر کنید . برای این کار می‎توانید از دیوارپوش ، کاغذ دیواری، بلکا و یا رنگ استفاده کنید. در صورتی که پس زمینه محیط کهنه و قدیمی باشد، زیبایی وسایل نیز مستتر می‎شود و هر چقدر هم بر روی دکوراسیون کار کنید نتیجه دلخواه خود را کسب نمی کنید.

2- ارتفاع بیش ازحد وسایل تزئینی
قرار دادن اشیای تزئینی در ارتفاع زیاد مانع از زیبایی آن‎ها‎ می‎شود. برخی بر این تصورند که اگر دیوار‎ها‎ ارتفاع زیادی داشته باشند، تابلو‎ها‎ و اشیای تزئینی نیز باید در ارتفاع بالا قرار بگیرند. اما این یک اشتباه در طراحی دکوراسیون است. بلکه این اشیا باید در مقابل دید قرار بگیرند. 

3- قرار دادن وسایل تزئینی خارج از مقیاس
رعایت مقیاس وسایل و اشیایی که در داخل محیط قرار می‎گیرد، نکته ای است که بسیاری نسبت به آن بی توجه اند. برای مثال زمانی که مساحت اتاق کوچک است، باید تلویزیون متناسب با آن و با سایز کوچک انتخاب شود. این در حالی است که بسیاری گمان می‎کنند به هر میزان که تلویزیون بزرگتر باشد، اتاق نمای زیباتری خواهد داشت. در محیط آشپزخانه، پذیرایی و ‎ها‎ل نیز وضع به همین منوال است. تمامی وسایلی که در این فضا‎ها‎ استفاده می‎شود، باید متناسب با محیط باشد.

4- تابلو‎ها‎ی غیرواقعی
اگر چه هنر سوررئالیست پذیرفته شده در اروپا بوده و طرفداران زیادی را به سمت خود جذب نموده است، اما به دلیل عدم آشنایی برخی با این سبک نقاشی، ممکن است تابلو‎ها‎یی که بر روی دیوار استفاده می‎شود، ناشکیب باشند و زیبایی محیط را بر هم بزند. بنابراین بهتر است از تصاویر با سبک ‎ها‎ی رئالیستی استفاده کنید.

5- استفاده از نورفلورسنت
لامپ ‎ها‎ی ‎ها‎لوژن یا فلورسنت موجب صرفه جویی در مصرف انرژی می‎شوند. اما نباید در کار گذاشتن آن‎ها‎ زیاده روی نمود. بهتر است کل فضای خانه را با این نوع لامپ‎ها‎ پر نکنید. بلکه در کنار آن از لوستر‎ها‎ی زیبا نیز استفاده نمایید.
6- استفاده بیش ازاندازه وسایل طرح دار
زمانی که وسایل منزل را انتخاب می‎کنید، بهتر است همه را با طرح ‎ها‎ی شلوغ خریداری نکنید. برای مثال استفاده از فرش ‎ها‎یی با طرح ‎ها‎ی شلوغ و همزمان خرید پرده، مبل، کاغذ دیواری و ... با همین سبک، موجب به هم ریختگی منزل می‎شود. بنابراین اگر قرار است از وسایل زیادی استفاده کنید، طرح ‎ها‎ی ساده را انتخاب نمایید.
7- پیروی از مد
پا به پای روز راه رفتن خوب است، اما نباید در این امر زیاده روی شود. برخی گمان می‎کنند هر چه مد شود، زیباست و باید اجرا شود. این در حالی است که برای پیروی از مد، باید شرایط خود را سنجید. برای مثال زمانی که رنگ ‎ها‎ی تیره مد می‎شوند، باید توجه داشت که این نوع رنگ برای محیط ‎ها‎ی کوچک مناسب نیست. بنابراین به صرف اینکه رنگ تیره مد است، نباید از آن پیروی نمود.

8- پیروی از اصول سِت کردن
این روز‎ها‎ سِت کردن به یک تکنیک رایج میان بسیاری تبدیل شده است. بسیاری بدون توجه به هماهنگی میان اجزا مختلف، ‎رنگ آن‎ها‎ را با یکدیگر ست می‎کنند. برای مثال رنگ سفید را برای کل محیط و وسایل خانه در نظر گرفته و تمامی اجزای خانه را براساس آن انتخاب می‎کنند. به عنوان مثال رنگ دیوار، کفپوش، سقف، فرش، مبل، پرده و بوفه، و ... این در حالی است که ست کردن و پایبندی بیش از حد به یکرنگ بودن وسایل و اجزای محیط، از تکنیک‎ها‎ی طراحی داخلی به دور است. بهتر است از روش‎ها‎ی دیگری دکوراسیون از قبیل تضاد رنگ، هماهنگی رنگ و یا انتخاب رنگ‎ها‎ی هم خانواده استفاده کنید.
اشتباهات انسانی در دکوراسیون

نکته آخر اینکه مشورت با افراد صاحب دانش در طراحی و دکوراسیون باعث می شود محیطی زیبا و دلنشین برای کار و زندگی داشته باشید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LcoQQ8gAAAAAIXVDhxLnuClb0j_S4Xyk5icLxGe