همه آن چیزی که در انتخاب مبلمان اداری باید بدانیم

08 شهریور ، 1399
مبلمان اداری آذران فضانما

ضرورت انتخاب مبلمان اداری مناسب

بسیاری از افراد ساعات طولانی را در ادارات و سازمان ها در حالت نشسته مشغول به کار هستند و از مبلمان اداری استفاده می نمایند . و اگر مبلمان اداری نامناسب باشد موجب به وجود آمدن مشکلات دیسکی و مفصلی و کمر دردها و پاها به طور فزاینده ای  زیاد شود . لذا استفاده از مبلمان اداری استاندارد در ادارات و سازمان‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود.

تعریف مبلمان اداری

به مجموعه چیدمانی که در مکان‌های با کاربری اداری وجود دارند، چه مبلمانی که برای نشستن کارمندان و مدیر و ارباب رجوع استفاده می‌شود و چه انواع میزهای مدیریتی و کارمندی و حتی کتابخانه‌ها، کمدها، پارتیشن‌ها و فایل‌ها را مبلمان اداری می‌گویند.

انواع مبلمان اداری در یک نگاه

مبلمان اداری را می‌توان به دو نوع مبلمان مدرن و مبلمان کلاسیک تقسیم‌بندی کرد:

مبلمان اداری مدرن: مبلمان اداری مدرن به مبلمان­هایی که همگام با تحول تکنولوژی دارای طراحی جدید و خلاقانه و امکانات بروزی هستند گفته می شود و شامل ویژگی‌هایی مانند قابل تنظیم بودن به حالت‌های مختلف، داشتن عملکردهای چندگانه، رنگ‌های زیبا و چشم‌گیر و همچنین هوشمند بودن را می‌توان ازجمله این خصوصیات نام برد.

مبلمان اداری کلاسیک: مبلمان هایی که متناسب با سنت و فرهنگ ساخته شده است و در طراحی‌شان از طرح‌های متناسب با فرهنگ همان اجتماع استفاده می‌شود؛ مثلاً در ایران میز و صندلی‌های چوبی را یا منبت‌کاری می‌کنند و یا با تذهیب کاری‌های زیبا مزین می‌کنند.

اینکه برای اداره یا سازمان خود از کدام نوع مبلمان مدرن یا کلاسیک استفاده کنیم، یکی بستگی به گرایش‌های روانشناسی و شخصیتی افراد دارد که سلیقه آن‌ها به کدام نوع مبلمان مدرن یا کلاسیک نزدیک‌تر است و دیگر اینکه بستگی به مشتریانی دارد که با این اداره در تماس هستند؛ مثلاً اگر مشتریان بیشتر جوان و کم سن و سال باشند مبلمان مدرن گزینه بهتری نسبت به مبلمان کلاسیک خواهد بود.

قیمت مبلمان اداری

متغیرهای زیادی هستند که می‌توانند در قیمت مبلمان اداری نقش داشته باشند که ازجمله المان‌هایی که می‌توانند در قیمت مبلمان اداری اثر داشته باشند می‌توان به کیفیت بدنه، متریال به کار برده شده، مرغوبیت روکش‌ها، طبی و استاندارد بودن مبل و صندلی‌ها، طراحی ظاهری شیک و زیبا، گارانتی معتبر، خدمات پس از فروش و برند مبلمان اداری اشاره کرد.

ملاک و معیارهای انتخاب مبلمان اداری

لازمه انتخاب مناسب در مبلمان اداری این است که مبلمانی را انتخاب کنیم که ازنظر ظاهری، شیک و دارای رنگی زیبا باشد تا هم بتواند مشتری را جذب کند و هم برای پرسنل محیطی آرامش‌بخش و پر انگیزه را فراهم نماید. دیگر اینکه مبلمان اداری باید طوری باشد که تمیز کردن آن راحت باشد، چون در فضای اداری شاید نتوان مانند محیط خانه به مبلمان رسیدگی و تمیزکاری کرد. وزن مبلمان اداری نیز مهم است یعنی اسباب و وسایلی که در ادارات استفاده می‌شوند باید سبک باشد تا جابجایی آن مشکل نباشد. چون در ادارات ممکن است دفعات زیادی احتیاج به جابجایی توسط نیروهای خدماتی و کارمندان باشد. در خرید مبلمان اداری باید نیازهای کارمندان و مدیران را در نظر گرفت و مبلمانی را انتخاب کرد که متناسب با نیاز آن‌ها باشد. دوام و کیفیت مبلمان و همچنین ایمن بودن مبلمان در استفاده از دیگر نکاتی است که حتماً باید رعایت شود.

میز اداری:

میزهای اداری انواع مختلفی را شامل می‌شوند که هرکدام برای کاربری خاص خود به‌کاربرده می‌شوند. انتخاب این میزها نیز دارای معیارهای خاصی است. مثلاً در انتخاب میزهای اداری باید به فضایی که در اختیار ماست توجه شود؛ گاهی به دلیل کمبود جا مجبوریم از میزهای کوچک‌تر استفاده کنیم. ملاک دیگر ارتفاع میزهایی است که برای تحریر و نوشتن استفاده می‌شود تا هنگام نوشتن یا استفاده از کیبورد لپ تاب دست‌ها اذیت نشود و در طولانی‌مدت درد نگیرند. میزهای تحریری بهتر است که شیب آن را بتوان تنظیم کرد.

صندلی‌ها:

شامل صندلی‌های مدیریتی، صندلی پرسنل و همچنین مراجعین و مشتریان می‌باشد که باید ویژگی‌های خاص خود را داشته باشند؛ اما نکاتی که در صندلی پرسنل و مدیران باید رعایت شود این است که باید سعی شود صندلی‌های ارگونومیکی استفاده شود که استانداردهای لازم برای سلامتی کارمندان را داشته باشد و کارمندان روی آن احساس راحتی داشته باشند؛ مثلاً ارتفاع این صندلی‌ها ترجیحاً باید قابل تنظیم باشند تا هم افرادی که قدبلند هستند بتوانند متناسب با قد خود تنظیم کنند و هم کوتاه قدها. دیگر اینکه پشتی صندلی نقش مهمی در سلامتی کمر و ستون فقرات بر عهده دارد اولاً باید بتوانند گودی کمر را پر کند و ثانیاً پشتی تا ۳۰ درجه قابلیت نوسان داشته باشد تا به خاطر خشک بودن پشتی دچار کمردرد نشوند. پایه‌ها نیز باید متحرک باشند تا افراد در جابجایی مشکلی نداشته باشند؛ چون بنا به مقتضای هر کاری احتیاج به تحرک در محدوده میز شخص وجود دارد و اگر صندلی ثابت باشد شخص باید دائم از روی صندلی بلند شود. دسته صندلی نیز نقش مهمی در خسته نشدن افراد دارد و اگر قابل تنظیم باشد می‌تواند از آسیب به مچ و ساعد جلوگیری کند؛ و نکته آخر اینکه جنس روکش این صندلی‌ها در نشیمن‌گاه و پشتی باید از موادی استفاده شود که از عرق کردن زیاد جلوگیری کند. صندلی مدیر علاوه بر ویژگی‌های گفته‌شده می‌بایست زیبایی و ابهت خاص خود نیز داشته باشد؛ تا هم حس مدیریت و قدرت را به مدیر القا کند و هم خود می‌تواند نشانه‌ای برای شناسایی مدیر از کارمندان باشد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LcoQQ8gAAAAAIXVDhxLnuClb0j_S4Xyk5icLxGe