کفپوش های کاذب در ساختمان های متفاوت و کاربری آنها

11 شهریور ، 1399
مبلمان اداری آذران فضانما

ویژگیهای اصلی کف کاذب

برای دانستن درباره ی کف کاذب در فضا ابتدا باید مواردی را درباره ی کف کاذب بدانیم. کف کاذب دارای پایه هایی می باشد که در سازه ها بعنوان کف اصلی استفاده نمی شود . پس جهت بالا بردن و ارتقاء سطح زمین و یا قسمتی از سازه مصرف می شوند و روی کف اصلی سازه اجرا می گردد . به منظور پوشاندن کابل ها و همچنین کف نمایشگاه ها و غرفه ها کاربرد فراوانی دارند .

در انتخاب بایستی مواردی از جمله مکان مورد نظر ، رطوبت فضا ، حریق و وزن هایی که روی این کف ها قرار می گیرند را بخوبی مورد بررسی قرار دهیم . در این مورد با کمک مشاورین اجرا کننده  و با در نظر گرفتن نیاز مشتری و ویژگی های مکان مورد نظر اقدام صورت میگیرد .

فروش و قیمت با توجه به جنس آن و متراژ مورد استفاده تعیین می گردد . کف کاذب نوعی سازه ارتفاع دار میباشد که توسط شبکه فولادی ساخته شده و امکان عبور کابلها ، تاسیسات مکانیکی ، تاسیسات برقی را از زیر آن فراهم میسازد. این محصول عموما در دیتا سنتر ها ، محیط های مخابراتی ، اتاق فرمان های ارتش و شرکت های ساختمانی مدرن مورد استفاده قرار میگیرند .

سازه جانبی دیگری وجود دارد که با استفاده از آن ارتفاع کف کاذب به نحوی نصب میگردد که حتی اشخاص متخصص میتوانند در زیر آن رفته و در آنجا برای تعمیرات و نگهداری تردد نمایند . همچنین استفاده از این محصول متداولترین راه برای نصب تجهیزات تهویه مطبوع و هواسازها در ساختمان ها میباشد .

استفاده از کف کاذب به دوران عصر باستان برمیگردد . در دوران رومیان حد فاصل بین خاک و زمین را با سنگ و چوب جدا میکردند . پیشینیان از این تکنیک ( کف کاذب ) برای ایجاد فاصله بین خاک سطح و زمین استفاده میکردند . این موضوع باعث میشد تا آبراهی برای مایعات ایجاد شود تا از مرطوب شدن خاک جلوگیری شود .

سیستم های اعلام و اطفا حریق نیازمند نصب سنسورها و نازلهای خود در زیر کف کاذب میباشند . بنابراین به منظور جلوگیری از آسیب های احتمالی بهتر است بر اساس یک جدول زمانبندی شده نسبت به بازرسی از سلامت کف های کاذب مانند شکستگی پنلها  و یا عدم رگلاژ پنلهای کف کاذب که منجر به ازدست رفتن آببندی آن میشود اقدام گردد.

چرا از فضاهای خالی زیر کف کاذب به عنوان محل عبور تهویه هوا استفاده میشود و معیارهای مهم آن چیست ؟

بطور کلی از کف کاذب در ساختمان ها بجز زیباسازی تصویری فضا ،جهت عبور سیستم های تهویه و تاسیسات سرمایش و گرمایش نیز استفاده میشود. در این حالت اختلاف فشار هوا بین فضای زیر کف کاذب و فضای بالای کف کاذب به وجود می آید. 

در این حالت ویژگیهای خاصی وجود دارند که این محصول را مهم جلوه می دهند. نشت هوا از بین تایلهای کف کاذب باعث میشود تا نیاز جدی به طراحی لبه های تایل کف کاذب برای جلوگیری از اختلاف فشار بین سطح زیرین و سطح بالای کف کاذب داشته باشیم. نشت هوا از بین تایل ها به عواملی مانند : مقدار فاصله بین تایل ها ، دیتیل کیفیت ساخت لبه های تایل و همچنین کیفیت نصب کف کاذب بستگی دارند.   

عایق هوا : کف های کاذب همچنین عایق های بسیار معتبری برای هوا هستند. زمانی که استانداردهای لازم برای نشت هوا کافی نمیباشند بهتر است با استفاده از واشر های لاستیکی که در بین لبه های تایل و یا بین تایل ها و استرینگر قرار میگیرد  نسبت به حل این مسئله اقدام شود.

هوای تهویه شده به روش های مختلفی به سطح بالای کف کاذب هدایت میشوند، بطور معمول با استفاده از تایل های پانچدار با همان ابعاد تایل های معمولی این امر صورت میپذیرد. همچنین تال های دمپردار میتوانند به هوا جهت داده و دقیقا هوا را به سمت مورد نظر هدایت کنند. در موارد دیگر هم از دیفیوزر های کوچک و گرد که بر روی تایل های کف کاذب نصب میشوند استفاده میشود. 

 کف های کاذب انواع گوناگونی دارد که دو نمونه از آنها بیشترین کاربرد را دارد به عنوان مثال کف کاذب فولادی که استحکام و تحمل بار بیشتری دارد و از لحاظ قیمت مقرون به صرفه است و کف کاذب هایی که سبکترند و در مناطق شرجی و مرطوب مصرف بیشتری دارد اما به دلیل آنکه این محصولات در زیبایی شناسی فضا بیشتر قابل مصرف هستند افراد بیشتری این انتخاب را انجام می دهند.

کف کاذب معادل قرینه ی سقف کاذب است که بخاطر ویژگی هایش در برخی اماکن مانند اتاق های سرور یا شبکه از ملزومات ساختمانی بحساب می آیند. کف های کاذب به منظور بهبود کاربری فضای ساختمان با افزایش ارتفاع محل تردد بر روی کف اصلی سازه ساختمانی، یا بعضا کاهش وزن مرده ی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند.

کف کاذب که شامل قطعات پیش ساخته ای از جمله تایل، پایه و استرینگر است که با توجه به نوع و مکان استفاده از آنها، از جنس های مختلفی هم تهیه می شوند.

پس کف های کاذب دارای انواع مختلفی از نظر جنس و از نظر کاربرد هستند انواع کف های کاذب مانند کف کاذب آلومینیومی و کف کاذب فولادی وغیره بوده که متخصصان آذران فضا نما  پیش از اجرای پروژه درمورد تناسب آن با کاربری ساختمان شما ، به شما مشاوره تخصصی و برحسب تجربیات متفاوت خواهند داد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LcoQQ8gAAAAAIXVDhxLnuClb0j_S4Xyk5icLxGe