هر آنچه در انتخاب مبلمان اداری باید بدانیم

26 مرداد ، 1399
مبلمان اداری آذران فضانما

نکاتی برای انتخاب مبلمان اداری 

بسیاری از مردم روزانه ساعات زیادی را در ادارات و سازمان‌ ها، در حالت نشسته مشغول به کار هستند و از مبلمان اداری استفاده می ‌کنند. همین امر موجب شده بیماری‌ های عضلانی و کمر دردها و مشکلات دیسکی و مفصلی در کمر و پاها به‌ طور فزاینده‌ ای زیاد شود. تا حدی که مطابق آمار ارائه‌ شده نزدیک به ۲۷ درصد از مردم ایران از بیماری کمر درد مزمن رنج می‌ برند. تا حدی که دومین عامل مراجعه به پزشک در کشور ایران، کمر درد است. لذا استفاده از مبلمان اداری استاندارد در ادارات و سازمان‌ ها از اهمیت ویژه‌ ای برخوردار خواهد بود. در این مختصر سعی خواهیم کرد اطلاعات مورد نیاز برای خرید مبلمان اداری استاندارد را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. نکته دیگری که اهمیت دقت در انتخاب مبلمان اداری را دو چندان می‌ کند این است که یک مبلمان شیک و استاندارد در محل کار هم می‌ تواند در انگیزه دهی به کارمندان و در نتیجه بالا رفتن راندمان کاری مؤثر باشد و هم به مراجعین و مشتریان آن شرکت یا سازمان حس مهم بودن و با ارزش بودن را القا کند و می ‌تواند در پرستیژ آن شرکت مؤثر باشد. شما برای انتخاب مبلمان اداری باید به نکات مهمی توجه فرمایید تا بتوانید مبلمان اداری مدرن و مناسب را خریداری کنید. در این مقاله سعی داریم نکات مهم درباره ی مبلمان اداری را بررسی نماییم. 

نکات مهم در انتخاب مبلمان اداری نکات مهم در انتخاب مبلمان اداری

تعریف مبلمان اداری

به مجموعه چیدمانی که در مکان‌ های با کاربری اداری وجود دارند، چه مبلمانی که برای نشستن کارمندان و مدیر و ارباب رجوع استفاده می ‌شود و چه انواع میزهای مدیریتی و کارمندی و حتی کتابخانه‌ ها، کمدها، پارتیشن‌ ها و فایل‌ ها را مبلمان اداری می ‌گویند.

انواع مبلمان اداری

مبلمان اداری را در یک نگاه می‌ توان به دو نوع مبلمان مدرن و مبلمان کلاسیک تقسیم ‌بندی کرد:
مبلمان اداری مدرن: مبلمان­ هایی که همگام با تحول تکنولوژی دارای طراحی جدید و خلاقانه و امکانات بروزی هستند. ویژگی‌ هایی مانند قابل تنظیم بودن به حالت ‌های مختلف، داشتن عملکرده ای چندگانه، رنگ‌ های زیبا و چشم‌گیر و همچنین هوشمند بودن را می ‌توان ازجمله این خصوصیات نام برد.
مبلمان اداری کلاسیک: مبلمان هایی که متناسب با سنت و فرهنگ ساخته شده است و در طراحی ‌شان از طرح ‌های متناسب با فرهنگ همان اجتماع استفاده می ‌شود؛ مثلاً در ایران میز و صندلی‌ های چوبی را یا منبت ‌کاری می ‌کنند و یا با تذهیب کاری ‌های زیبا مزین می ‌کنند.
اینکه برای اداره یا سازمان خود از کدام نوع مبلمان مدرن یا کلاسیک استفاده کنیم، یکی بستگی به گرایش ‌های روانشناسی و شخصیتی افراد دارد که سلیقه آن ‌ها به کدام نوع مبلمان مدرن یا کلاسیک نزدیک ‌تر است و دیگر اینکه بستگی به مشتریانی دارد که با این اداره در تماس هستند؛ مثلاً اگر مشتریان بیشتر جوان و کم سن و سال باشند مبلمان مدرن گزینه بهتری نسبت به مبلمان کلاسیک خواهد بود.

قیمت مبلمان اداری

متغیر های زیادی هستند که می ‌توانند در قیمت مبلمان اداری نقش داشته باشند. هر چند باید دقت شود که به علت کم‌ اطلاعی مبلمان را به قیمت گزافی به ما نفروشند؛ مطمئناً اگر فقط قیمت پایین آن مد نظر باشد از کیفیت کار کاسته می ‌شود و نمی ‌توان انتظار مبلمان با کیفیتی را داشته باشیم و به قول ضرب‌ المثل معروف ایرانی «هر چه پول بدی آش می ‌خوری».
از جمله المان ‌هایی که می‌ توانند در قیمت مبلمان اداری اثر داشته باشند می ‌توان به کیفیت بدنه، متریال به کار برده شده، مرغوبیت روکش‌ ها، طبی و استاندارد بودن مبل و صندلی‌ ها، طراحی ظاهری شیک و زیبا، گارانتی معتبر، خدمات پس از فروش و برند مبلمان اداری اشاره کرد.

انتخاب مبلمان اداری برای محیط اداری انتخاب مبلمان اداری برای محیط اداری

ملاک و معیار های انتخاب مبلمان اداری

شرکت‌ ها و ادارات در سراسر دنیا، بسته به نوع فعالیتشان طراحی مبلمانشان را انجام می‌ دهند و با خرید مبلمان زیبا و شیک سعی می ‌کنند مشتریان بیشتری را به خود جذب کنند.
برای انتخاب مبلمان اداری ابتدا باید نقشه محلی که می‌ خواهیم مبلمان آن را انجام دهیم داشته باشیم و به این فکر کنیم که چه نوع مبلمان و چینشی داشته باشیم تا بتوانیم از کمترین فضا، بهترین، بهینه‌ ترین و شیک ‌ترین فضا را به وجود بیاوریم. یک برنامه منظم می ‌تواند ما را از سردرگمی در انتخاب، به دلیل تنوع مبلمان اداری در بازار رها کند.
لازمه انتخاب مناسب در مبلمان اداری این است که مبلمانی را انتخاب کنیم که از نظر ظاهری، شیک و دارای رنگی زیبا باشد تا هم بتواند مشتری را جذب کند و هم برای پرسنل محیطی آرامش ‌بخش و پر انگیزه را فراهم نماید. دیگر اینکه مبلمان اداری باید طوری باشد که تمیز کردن آن راحت باشد، چون در فضای اداری شاید نتوان مانند محیط خانه به مبلمان رسیدگی و تمیز کاری کرد. وزن مبلمان اداری نیز مهم است یعنی اسباب و وسایلی که در ادارات استفاده می ‌شوند باید سبک باشد تا جابجایی آن مشکل نباشد. چون در ادارات ممکن است دفعات زیادی احتیاج به جابجایی توسط نیروهای خدماتی و کارمندان باشد. در خرید مبلمان اداری باید نیازهای کارمندان و مدیران را در نظر گرفت و مبلمانی را انتخاب کرد که متناسب با نیاز آن‌ها باشد. دوام و کیفیت مبلمان و همچنین ایمن بودن مبلمان در استفاده از دیگر نکاتی است که حتماً باید رعایت شود. اما در هر کدام از لوازم، به‌ طور جداگانه نیز باید نکاتی را در نظر گرفت که توضیحاتی پیرامون آن ‌ها خدمت شما عرض خواهیم کرد:

معیار انتخاب صندلی‌ ها

شامل صندلی های مدیریتی، صندلی پرسنل و همچنین مراجعین و مشتریان می ‌باشد که باید ویژگی ‌های خاص خود را داشته باشند؛ اما نکاتی که در صندلی پرسنل و مدیران باید رعایت شود این است که باید سعی شود صندلی‌ های ارگونومیکی استفاده شود که استاندارد های لازم برای سلامتی کارمندان را داشته باشد و کارمندان روی آن احساس راحتی داشته باشند؛ مثلاً ارتفاع این صندلی‌ ها ترجیحاً باید قابل تنظیم باشند تا هم افرادی که قد بلند هستند بتوانند متناسب با قد خود تنظیم کنند و هم کوتاه قدها. دیگر اینکه پشتی صندلی نقش مهمی در سلامتی کمر و ستون فقرات بر عهده دارد اولاً باید بتوانند گودی کمر را پر کند و ثانیاً پشتی تا ۳۰ درجه قابلیت نوسان داشته باشد تا به خاطر خشک بودن پشتی دچار کمر درد نشوند. پایه ‌ها نیز باید متحرک باشند تا افراد در جابجایی مشکلی نداشته باشند؛ چون بنا به مقتضای هر کاری احتیاج به تحرک در محدوده میز شخص وجود دارد و اگر صندلی ثابت باشد شخص باید دائم از روی صندلی بلند شود. دسته صندلی نیز نقش مهمی در خسته نشدن افراد دارد و اگر قابل تنظیم باشد می ‌تواند از آسیب به مچ و ساعد جلوگیری کند؛ و نکته آخر اینکه جنس روکش این صندلی‌ ها در نشیمنگاه و پشتی باید از موادی استفاده شود که از عرق کردن زیاد جلوگیری کند. صندلی مدیر علاوه بر ویژگی ‌های گفته‌ شده می ‌بایست زیبایی و ابهت خاص خود نیز داشته باشد؛ تا هم حس مدیریت و قدرت را به مدیر القا کند و هم خود می ‌تواند نشانه ‌ای برای شناسایی مدیر از کارمندان باشد.

معیار انتخاب میز اداری

میزهای اداری انواع مختلفی را شامل می ‌شوند که هرکدام برای کاربری خاص خود به‌کاربرده می‌ شوند. انتخاب این میزها نیز دارای معیارهای خاصی است. مثلاً در انتخاب میزهای اداری باید به فضایی که در اختیار ماست توجه شود؛ گاهی به دلیل کمبود جا مجبوریم از میزهای کوچک ‌تر استفاده کنیم. ملاک دیگر ارتفاع میزهایی است که برای تحریر و نوشتن استفاده می ‌شود تا هنگام نوشتن یا استفاده از کیبورد لپ تاب دست‌ها اذیت نشود و در طولانی ‌مدت درد نگیرند. میزهای تحریری بهتر است که شیب آن را بتوان تنظیم کرد.

نکات مهم در انتخاب صندلی ادارینکات مهم در انتخاب صندلی اداری

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره ی مبلمان اداری از صفحات زیر نیز بازدید نمایید:

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LcoQQ8gAAAAAIXVDhxLnuClb0j_S4Xyk5icLxGe