منظور از سقف کاذب حجمی چیست ؟

11 شهریور ، 1399
مبلمان اداری آذران فضانما

منظور از حجم سازی در معماری چیست؟ ( فوکوس روی سقف و کف و دکوراسیون داخلی )

در گذشته حجم سازی در معماری تنها به واسطه گچ بری و یا مجسمه سازی و ماکت سازی صورت می‎‎گرفت. این در حالی است که در حال حاضر ‏برای ایجاد دکوراسیون و حجم سازی در قسمت‌های مختلف ساختمان از قبیل دکوراسیون داخلی، سقف و کف از ‏روشها‎‎ی غیرساختمانی استفاده می‎‎شود. بدین معنا که دیگر نیازی به مصالح ساختمانی و اصول طراحی و ماکت سازی نیست و تنها با نصب قطعات سقف و کف کاذب می‎‎توان دکوراسیون داخلی را مطابق با میل خود طراحی کرد. در این زیر به روشها‎‎یی که در معماری نوین جهت حجم سازی استفاده می‎‎گردد، اشاره می‎‎کنیم.

حجم سازی بوسیله سقف کاذب

سقف به عنوان مهم‌ترین جزء ساختمان به شمار می‎‎رود که زیبایی آن تاثیر چشم‌گیری در دکوراسیون داخلی دارد. بدین منظور حجم سازی این قسمت می‎‎تواند با ایجاد سقفها‎‎ی کاذب انجام شود. سقف کاذب می‎‎تواند صاف و یا به شکلها‎‎ی دکوراتیو نصب گردد. یکی از نکاتی که در حجم سازی بوسیله سقف کاذب مورد توجه است، امکان انتخاب بر اساس سلیقه مشتریان می‎‎باشد. در این روش مشتریان می‎‎توانند متناسب با محیط داخلی (اعم از مساحت و رنگ آمیزی سایر نقاط) سقف کاذب را سفارش دهند. در حجم سازی به واسطه سقف کاذب، انتخاب رنگ باید متناسب با روشنایی و میزان آفتاب‌گیر بودن محیط داخلی صورت بگیرد.

مزایای حجم سازی با سقف کاذب

سرعت عمل بالا برای نصب سقف

صرفه جویی در هزینهها‎‎ی مربوط به نیروی انسانی

هزینه مقرون به صرفه نسبت به سایر روشها‎‎ی حجم سازی از قبیل گچ بری، گچ ورابیتس و ...

زیبایی ظاهری از نظر شکل هندسی منظم

استحکام بالا در مقابل بلایای طبیعی همچون زلزله

صرفه جویی در مصرف انرژی ساختمان که مهم‌ترین آن انرژی گرمایی در فصل زمستان می‎‎باشد

سهولت دسترسی به تاسیسات و تعمیر و بازسازی آن‌ها بدون مشکل

کاهش وزن ساختمان به ویژه در ساختمان‌ها با مساحت زیاد

امکان اجرای انواع پوشش روی سقف تمام شده بر اساس سلیقه از قبیل بلکا، رنگ آمیزی، کاغذ دیواری و

قابلیت اجرا به منظور دکوراسیون و زیباسازی محیط با اشکال دایره و منحنی

استفاده از محیطی که در آن حجم سازی صورت گرفته بلافاصله پس از اتمام کار

نحوه انجام حجم سازی با سقف کاذب

برای ایجاد حجم سازی در سقف بنا، ابتدا اسکلت اصلی ساختمان در نظر گرفته می‎‎شود و سپس بر اساس مساحت، شکل و ابعاد مورد نظر طرح مورد نظر ایجاد و سپس پیاده سازی می‎‎گردد.

سقف کاذب به اسکلت اصلی ساختمان متصل که بار آن به سازه اصلی ساختمان وارد می‎‎گردد که میان سقف اصلی و سقف کاذب یک فضای خالی ایجاد می‎‎شود. این فضا می‎‎تواند به عنوان یک عایق برای گرما و صدا باشد. همچنین می‎‎تواند به عنوان پوشش تاسیساتی که در روی سقف ایجاد شده‌اند، باشد.

پانل و سازهها‎‎ با استفاده از مصالح سبک تهیه می‎‎شوند که در آنها‎‎ از آب کاربردی ندارد. به این شیوه معماری، ساخت و ساز خشک گفته می‎‎شود.

هزینه حجم سازی با سقف کاذب

هزینه‌ای که برای حجم سازی با تکنیک نصب سقف کاذب در نظر گرفته می‎‎شود به مولفهها‎‎یی از قبیل ارتفاع فضای مورد نظر، حجم تاسیسات موجود در زیر سقف اصلی، ارتفاع از سقف اصلی، نوع پانل مورد نظر برای نصب، متراژ کل، جنس مصالح مورد استفاده، تیپ اجرایی مورد نظر و ضخامت پانل بستگی دارد. هزینه نصب سقف کاذب یک پارچه فلت یا ساده، سقفها‎‎ی دکوراتیو و خاص پس از تعیین طرح و بررسی مصالح مصرفی مشخص می‎‎شود. هزینهها‎‎یی که برای سقفها‎‎ی کاذب شبکه‌ای تعیین می گردد بر اساس طرح تایل، ارتفاع از سقف اصلی، ارتفاع فضای مورد نظر، متراژکل، برند مصالح می باشد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LcoQQ8gAAAAAIXVDhxLnuClb0j_S4Xyk5icLxGe