طراحی ویژه محیط‌های کاری مرتبط با فناوری هسته‌ای

11 شهریور ، 1399
مبلمان اداری آذران فضانما

امروزه از انرژی هسته‌ای با اهداف صلح‌آمیز عموماً در دو زمینه‌ی پزشکی هسته‌ای و نیروگاه‌های هسته‌ای استفاده می‌شود که هر دو این موارد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد که می‌تواند بخش عظیمی از مشکلات و نیاز جوامع بشری را تأمین نماید. پزشکی هسته‌ای را می‌توان به شاخه‌های تصویربرداری پزشکی، فیزیک پزشکی و پرتونگاری مولکولی تقسیم‌بندی نمود که قابلیت ارائه‌ی اطلاعات تصویری از فرآیندها و عملکردهای متابولیکی بدن را جهت ارائه‌ی درمان‌ لازم برای بیماران را دارد. همچنین نیروگاه‌های هسته‌ای به عنوان نسل جدیدی از نیروگاه‌های تولید انرژی شناخته می‌شوند که امروزه در کشورهای توسعه‌یافته بخش اعظم انرژی موردنیاز را با استفاده از شکافت هسته‌ای با بالاترین راندمان تأمین می‌نماید.

 بهره‌گیری از فناوری هسته‌ای برای پرسنل و افراد حاضر در ساختما‌ن‌های مربوط به پزشکی هسته‌ای یا نیروگاه‌های هسته‌ای عوارض گوناگونی داشته و ممکن است اثرات جبران‌ناپذیری بر سلامت جسم و جان این افراد وارد نماید. از آسیب‌های جسمی پرتوهای موجود در محیط می‌توان به کاهش عمر، کاهش مقاومت بدن در مقابل بیماری‌ها، کاهش قدرت تولید مثل و انواع سرطان‌ها از جمله سرطان خون اشاره نمود. از این‌رو برای استفاده از فناوری هسته‌ای می‌بایست محل کار پرسنل را به گونه‌ای ایمن نمود تا تأثیر تشعشعات رادیواکتیوی موجود در محیط را به حداقل رسانید.

عواقب تشعشعات رادیواکتیوی را می‌توان با طراحی اصولی دکوراسیون داخلی متناسب با محل‌های تحت تشعشع و بهره‌گیری از وسایل و تجهیزات مناسب کاهش داد و ساکنین را از آسیب‌های ناشی از آن مصون داشت. یکی از اصلی‌ترین راه‌حل‌های پیشنهادی برای کاهش خطرات ناشی از تشعشعات، استفاده از پارتیشن‌های سربی به منظور جداسازی محل‌های تحت تشعشع از جمله اتاق رادیولوژی و سی‌تی‌اسکن از اتاق پزشک توصیه می‌شود. با تعبیه یک ورقه سربی با خلوص بالا در میان پارتیشن‌ها یا دیوارپوش مورد استفاده در این اماکن می‌توان محیطی ایزوله برای پزشکان و پرسنل بخش درمانی پدید آورد. همچنین در بخش‌های اداری و آموزشی نیروگاه‌های هسته‌ای و واحدهای تحقیقات هسته‌ای نیز می‌توان از این پارتیشن‌ها و دیوارپوش‌های سربی استفاده نمود تا کارکنان کمترین میزان ممکن در معرض تشعشعات رادیواکتیوی قرار بگیرند. 

از دیگر نکات حائز اهمیت در طراحی دکوراسیون داخلی بخش‌های هسته‌ای عدم وجود هر گونه خلل و فرج و درز در کف‌پوش، دیوارپوش، سقف کاذب، پارتیشن است. در مکان‌های تحت تأثیر پرتوهای هسته‌ای، الکترون‌های آزاد ناشی از فعالیت‌های هسته‌ای در محیط آزاد بوده که اغلب، افراد حاضر را تحت تأثیر قرار می‌دهند، چراکه این الکترون‌ها در تمامی زوایا یا درزهای موجود در محیط جمع شده که سبب وارد آمدن آسیب‌های مداوم و جبران‌ناپذیر به افراد و پرسنل شاغل در محل می‌شود، از این‌رو در طراحی مبلمان اداری یا پارتیشن‌ها پیشنهاد می‌شود که هیچ‌گونه گوشه‌ و کنجی وجود نداشته باشد و تجهیزات به فرم منحنی طراحی و ساخته شوند. همچنین می‌بایست تمامی درزها و شکستگی‌های موجود در کف‌پوش، سقف و درب اتاق‌ها پر شود تا کلیه‌ی سطوح صاف و صیقلی شوند. از طرفی می‌توان از قرنیزهای منحنی‌شکل برای پوشاندن گوشه‌ها و لبه‌‌ها استفاده نمود تا از جمع شدن ذرات پرتوزا در این فضاها جلوگیری شود. 

شرکت آذران فضانما با تجربه و سابقه‌ای درخشان در زمینه‌ی طراحی و ساخت دیوارپوش، کف‌پوش، سقف کاذب، پارتیشن و مبلمان اداری، با مطالعه‌ی گسترده در مورد طراحی واحدهای تحت تأثیر مواد رادیواکتیو و هسته‌ای، به طراحی و ساخت پارتیشن‌ها و مبلمان اداری در این زمینه می‌پردازد تا بتواند سلامت پزشکان و پرستاران بخش‌های هسته‌ای بیمارستان‌ها یا پرسنل و کارمندان نیروگاه‌های هسته‌ای را تضمین و تأمین نماید. متخصصین شرکت آذران فضانما با برخورداری از علم روز دنیا در صنعت پارتیشن و مبلمان اداری از تمامی ارگان‌های درمانی و هسته‌ای از جمله رادیولوژی و پزشکی‌ هسته‌ای و ... سفارش تولید محصول قبول می‌کنند تا با طراحی اصولی مبلمان اداری یا پارتیشن‌ از عبور پرتوهای هسته‌ای یا تجمع ذرات پرتوزا در محیط جلوگیری نمایند. همچنین آذران فضانما با توجه به کاربری متفاوت واحدهای مختلف نیروگاه‌های هسته‌ای یا بخش‌های پزشکی بیمارستان‎ها به طراحی فضای داخلی و دکوراسیون اینگونه مکان‌های می‎پردازد تا بتواند نیاز مشتریان خود را به بهترین نحو تأمین می‌نماید. 

طراحی ویژه محیط‌های کاری مرتبط با فناوری هسته‌ای

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LcoQQ8gAAAAAIXVDhxLnuClb0j_S4Xyk5icLxGe