دیوار گیاهی چیست؟

20 مرداد ، 1399
مبلمان اداری آذران فضانما

منظور از پارتیشن گیاهی چیست؟

امروزه در سازمان ها و ادارات به منظور ایجاد فضای مناسب و مجزا برای بخش های مختلف یا پرسنل سازمان‌ها از پارتیشن در ابعاد و طرح های گوناگون استفاده می شود، از پارتیشن های دو جداره یا سه جداره برای ایجاد فضایی ساکت و کاملاً شخصی برای افراد هر بخش می‌توان استفاده کرد اما در عین حال که استفاده از این پارتیشن ‌ها مزایای بیشماری دارد ممکن است حس انزوا و افسردگی را به مرور زمان در افراد پدید آورد چرا که افراد برای مدت طولانی در فضایی کوچک و بدون امکان تعامل سریع با سایر همکاران خود قرار دارند، به همین سبب برای از بین بردن یا پیشگیری از هرگونه اثرات مخرب روحی، ایده هایی خلاقانه و نوآورانه ای در راستای توسعه، بهبود و تنوع این پارتیشن ها ارائه شده است. 
دیوار گیاهی یا بیووال (Biowall) به عنوان یکی از ایده های جدید در این زمینه است. اولین دیوار گیاهی که به نوعی پارتیشنی طبیعی محسوب می‌شده است، در سال 1994 در کانادا ساخته شد که در این دیوار از 8000 گیاه در 250 تکه مجزا استفاده شده است. دیوار گیاهی یک پروفیل نازک یا پارتیشن در قالب صفحه‌ای عمودی متخلخل است که بر روی آن ترکیبی از گیاهان خاص استفاده شده است. پارتیشن یا دیوارپش گیاهی یکی از جذاب ترین و جدید ترین ایده های فضاسازی و جداسازی محیط می باشد که امروزه در خیلی از محیط ها قابل طراحی و اجرا می باشد.
همچنین نکته‌ ی دیگری که امروزه در سازمان ‌های پویا و خلاق به آن توجه ویژه ‌ای می‌شود، کیفیت هوای داخلی ساختمان به عنوان یکی از مسائل جدی زیست محیطی است. براساس تحقیقات صورت گرفته، مردم در حدود 80 درصد از زمان خود را در داخل ساختمان می گذرانند. از این رو تأمین سلامت ساکنین ساختمان با ایجاد شرایط هوای مناسب و به دور از انواع باکتری ها از گذشته تا به امروز مورد بررسی محققین بوده است. این دیوارهای گیاهی علاوه بر اینکه کاربردی همچون پارتیشن در محیط ‌های اداری، تجاری و مسکونی دارند می ‌توانند به عنوان فیلتر طبیعی هوا و جداکننده ‌ی تمامی آلاینده های مضر نیز مورد استفاده قرار بگیرند. همچنین بهره گیری از این دیوار منجر به کاهش هزینه های مربوط به تهویه و فیلتر هوا توسط سیستم های مختلف تهویه مطبوع ساختمان با توجه به انرژی مصرفی کمتر می گردد. 

پارتیشن گیاهی نمایی از یک پارتیشن گیاهی زیبا

انواع دیوارپوش گیاهی (پارتیشن گیاهی)

از دیوار گیاهی می توان به دو صورت فعال و غیرفعال بهره گرفت که در حالت غیرفعال از جریان طبیعی هوا و در حالت فعال از فن برای گردش و عبور هوا از دیوار گیاهی استفاده می شود. این دیوار را می توان در فضاهای داخلی و خارجی ساختمان در راستای تلطیف و فیلتر هوا نصب نمود. لازم بذکر است در این دیوار مسیری جهت چرخش آب و آبیاری گیاهان در نظر گرفته شده است. 

مزایای استفاده از دیوارپوش گیاهی

می توان از مزایای بهره گیری از تکنولوژی پارتیشن گیاهی به موارد زیر اشاره نمود:

  • کاهش 5 الی 10 درصدی در هزینه های مربوط به تهویه مطبوع هوا
  • کاهش 80 درصدی ذرات معلق در هوا (VOC)
  • عدم ایجاد هیچ گونه آلرژی و حساسیت در ساکنین ساختمان با توجه به گیاهان انتخابی
  • کاهش در دی اکسید کربن و افزایش اکسیژن موجود در هوا
  • افزایش رطوبت هوا و تلطیف هوای مصرفی 
  • افزایش شادابی و کارایی ضمن کاهش استرس ساکنین ساختمان با توجه به تأثیرات روانی دیوار گیاهی به عنوان پارتیشن در محیط‌ های اداری

استفاده از دیوارپوش های گیاهی 

با توجه به مزایای انکارناپذیر دیوارهای گیاهی می‌توان گفت که روندهای جدید طراحی دکوراسیون در شرکت‌های رو به رشد و محیط‌ های مسکونی مدرن به سمت استفاده‌ی هرچه بیشتر از دیوارهای گیاهی پیش می‌رود. همچنین با توسعه یافتن و پیشرفت‌های سریع در صنعت ساختمان، انواع روش ها و تکنیک های نوآورانه ای در راستای افزایش بهره وری و روحیه ساکنین ساختمان ارائه شده است. متخصصین شرکت آذران فضانما به عنوان شرکت پیشتاز در صنعت ساختمان، با استفاده از کف پوش، دیوارپوش، پارتیشن و مبلمان اداری متناسب با آخرین دستاوردهای علمی در این زمینه به انجام تغییراتی در فضای داخلی ساختمان می پردازند تا محیطی گرم و دلپسند را برای ساکنین آن فراهم آورند. ما معتقدیم که در شرکت ها و ادارات که افراد بیشترین زمان خود را می‌گذرانند، این دیوارهای گیاهی می‌تواند به عنوان پارتیشن مورد استفاده قرار گرفته و در دنیای ماشینی امروز باعث تلطیف روح و القای احساس بودن در طبیعت شوند. شرکت آذران فضانما با ارائه طرح ها، رنگ ها و جنس های متنوع و خلاقانه در زمینه پارتیشن ها و دیوارپوش ها سعی در تأمین هرچه بهتر نیاز مشتریان خود در صنعت ساختمان دارد. 

دیوارپوش گیاهی  تصویری از یک دیوارپوش گیاهی زیبا

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از صفحات زیر نیز بازدید نمایید:

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LcoQQ8gAAAAAIXVDhxLnuClb0j_S4Xyk5icLxGe